Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Hierdoor zien we ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Het alternatief is een privé laadpaal in Zevenbergschen Hoek aan huis. Middels een privé laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Dacia Spring Electric of Porsche Taycan Cross Turismo. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en de kWh prijs is voordeliger. Op dit portaal lees je handige informatie over betrouwbare type laadpunten, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kom je in contact met leveranciers en installateurs bij jou in de regio.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
- Niet afhankelijk van de beschikbaarheid van een openbare laadpaal.
- Altijd een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Voordelige autorijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis is er al voor €900.
- Jouw eigen laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Inhoudsopgave
- Tips bij het kiezen van een laadpaal voor thuis
- Beste laadpaal installatiebedrijven Zevenbergschen Hoek vergelijken december 2024
- Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
- Laadstation voor elektrisch voertuig aanvragen bij de gemeente Moerdijk
- Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten
- Laadpalen bij je bedrijf
- Lees meer in de FAQ met veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen Zevenbergschen Hoek
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Jouw elektrische auto opladen als o.a. een Hyundai Kona Electric 64 kWh is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een extra goedkope laadpaal Zevenbergschen Hoek kopen biedt veel voordelen. Het werkt snel en eenvoudig en je rijdt elke ochtend weg met een optimale actieradius. Ook is het veel betaalbaarder dan een laadstation in de omgeving. Je hebt te maken met de volgende kosten: de aanschaf en installatie van de paal en de kWh prijs voor de stroom (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Alles wat je nodig hebt is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welk laadstation is geschikt voor mij EV en woning? In onze keuzehulp kan je aan de slag met bruikbare informatie met betrekking tot laadpaal laten installeren in Zevenbergschen Hoek. Zie ook onze informatie over Vergelijk laadpassen.
Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Zevenbergschen Hoek kun je op twee wijzen aanbrengen. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Analyseer hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats (zo kun je besparen op de kabellengte).
1-fase of 3-fasen systeem
De 1-fase variant draait op de reguliere 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Ieder huis in Nederland heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Je kunt dan uitgaan van 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadstation kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Voor een paar honderd euro kun jij de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Zevenbergschen Hoek. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.
Een eigen oplaadstation voor de deur?
De goedkoopste oplossing en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Losse of vaste laadkabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een afneembare kabel. Het grootste gemak van de vastzittende kabel is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Verder is het zo dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, bij EV-box tot wel 8 meter. Het grote nadeel is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat er door wind en regen water in kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Een ander nadeel is dat het er wat rommelig bij hangt. Als laatste is het zo dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.
Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (of socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Opladen kan altijd en overal met de kabel die af-fabriek is geleverd. Evenzeer heb je geen rommelige hangende kabels en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Een punt van kritiek is dat er een extra stap is als je even snel wilt laden. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. De oplossing met een losse kabel is vaak de beste keuze. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? Dan ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Zevenbergschen Hoek.
Enkele of dubbele laadpaal
We onderscheiden twee soorten: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 ingang heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Heel erg praktisch als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of juist voor bedrijven.
Slimme functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben intuïtieve slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder lees jij alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: past laadvermogen automatisch aan op beschikbare hoeveelheid stroom.
- Peak shaving: Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
- Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
- Abonnementen & Laadpas: altijd een goed overzicht van al je oplaadmomenten.
Laadpaal installateur Zevenbergschen Hoek vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De prijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €800 tot €3175. De prijs hangt vooral af van het totale laadvermogen van de installatie. Hoe meer vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. In aanvulling hierop zijn er slimme palen met extra opties als gezichts- en gebarenherkenning die een hogere verkoopprijs hebben. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Zevenbergschen Hoek. Soort laadpaal Vermogen Oplaadtijd Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,5 uur €530- €600 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 7 uur €545- €610 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 5 uur €675- €795 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €830- €985
Populaire producten
- EVBox:Gecertificeerde installatie.
- Wallbox (wandlader): Altijd inzicht in je laadsessies.
- NewMotion: 24/7 ondersteuning van het serviceteam.
- Alfen: Robuuste, veilige en betrouwbare laadstations.
- Mennekes: Sterk, duurzaam en efficiënt.
- EVhub: Betaalbare no-nonsense laadstations voor de particulier.
- Webasto: Slimme Dynamic Load Balancing optie.
- Ecotap: Thuisladers met Load Balancing.
- Blue Current: Compacte, betrouwbare en gemakkelijke laadstations.
- Chargepoint: Zeer eenvoudig te bedienen laadstation.
- Myenergi / Zappi: Houdt al jouw laadsessies bij.
- Tesla Wall Connector: Ons advies voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Flexibel en eenvoudig de laadstroom aanpassen.
- Andere merken: ABB, Enovates, Delta, Eaton, Etrel, Keba, Hypercharger, Flexicharge & Tritium, Efacec, Xcharge, Circontrol.
Installatietarieven 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Zevenbergschen Hoek liggen tussen de €320 tot €2100. Dit is afhankelijk van de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe groter het terrein, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.
Laadpas
Optioneel wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen bedragen ongeveer €3,50 op maandbasis.
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- Automatische facturering en verrekening.
- Gastgebruik toestaan.
- Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Vergelijk erkende verkooppunten die werken in je omgeving.
Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine
Elektrisch rijden kan veel geld besparen. De elektrische auto en het thuislaadpunt zelf heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. In de tabel hieronder vind je een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1071 km op maandbasis. Op basis daarvan ramen we wat de mogelijke besparing zal zijn. In onze begroting nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Zevenbergschen Hoek):
- Benzine rijden 2024: €0,105/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
Type | Tarieven p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,105 | €112,46 | €1349,46 |
Elektrisch | €0,041 | €43,91 | €526,93 |
Besparing | €0,064 | €68,54 | €822,53 |
Laadpaal aanvragen gemeente Moerdijk
Heb je een EV, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In deze gevallen mag jij een openbaar oplaadpunt in Zevenbergschen Hoek aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
- Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een minimale elektrische actieradius.
Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente bepaalt of en in welke straat de laadzuil aangesloten wordt. Hierbij bekijken zij variabelen als zichtbaarheid en veiligheid. Iedereen met een elektrische auto mag gebruik maken van het oplaadpunt. Extra achtergrondinfo is ook te lezen op www.moerdijk.nl. Daar kom je er ook achter of de gemeente subsidies verstrekt. Meer en meer gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Via deze website kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Aansluitingen.
Lijst met openbare oplaadpunten in de buurt (december 2024)
Laadstations in Zevenbergschen Hoek zijn 24/7 actief. Iedereen met een EV kan hier parkeren en laden. De onkosten liggen daar wel hoger. De kosten liggen tussen de €0,290 tot €0,570 p/kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In de onderstaande kaart zie je alle openbare laadstations in Zevenbergschen Hoek. Op deze site vind je ook oplaadpunten en installateurs in Zevenbergen, Noordhoek, Standdaarbuiten, Kruisland en Stampersgat.
Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)
Een laadpaal bij het bedrijfspand kan worden gebruikt door je personeel en relaties. Gaat het om een pand met 10 parkeervakken of meer? Op basis van de huidige wetgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van verschillende subsidieregelingen. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
- Daarbovenop kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het gebruik.
Veelgestelde vragen aangaande thuis elektrisch laden
Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Een laadpaal voor thuis aanschaffen inclusief installatiewerk kost +/- tussen de €800 & €2150. De uiteindelijke kostprijs hangt vooral af van het type laadstation (additionele slimme functies), de laadcapaciteit, de afstand tussen meterkast en laadstation en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan jouw leveranciers van energie zoals Essent, Budget energie, Energiedirect, Eneco, NLE en Oxxio, Pure energie, Vattenfall, Vandebron. Over het algemeen niet meer dan €0,240 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €3,75 p/100 km. Om een indicatie te geven: een doorsnee benzinewagen kost je zo’n €9,65 p/100 km. In combinatie met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een reguliere EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Noord-Brabant.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De installateur integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in de stroomvoorziening van je woning. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Van dit stroompunt loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. Samen met de installateur overleg je waar het station moet komen om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De laadpaal installateur in Zevenbergschen Hoek monteert ‘m in overleg tegen de muur of op een losse paal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Doorgaans is elke meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De oude modellen EV’s konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De actuele elektrische wagens worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Zevenbergschen Hoek kan jou hierin ontzorgen. De prijzen van deze service liggen rond de €1000. Bedenk wel: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Stekkers (van laadkabels) heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 wordt vooral gebruikt door Europese leveranciers en fabrikanten. Een groot deel van de populaire elektrische auto’s in Zevenbergschen Hoek hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook de openbare laadpunten in ons land hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een eigen thuislaadpunt. Elke gemeente kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Moerdijk biedt momenteel geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt wel een laadstation op een openbare plek aanvragen. Vraag daarbij gerust of de paal in de buurt van jouw woning geplaatst mag worden. Een verzoek indienen kan op www.moerdijk.nl.