Laadpaal Maassluis

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is de toekomst. Door deze trend zien we ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. De oplossing is een slimme laadpaal in Maassluis aan huis. Op basis van een zelfvoorzienend laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Audi e-tron GT & Lucid Air Pure. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is ook financieel gezien een goede investering. Op EVPlan.nl vind je waardevolle informatie over verschillende type laadstations, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kom je in contact met leveranciers en installateurs werkzaam in jouw regio.

  • Dankzij een elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
  • Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
  • Altijd een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
  • Rijden zonder kosten door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
  • Deze slimme laadpaal aan huis is al te koop voor €895.
  • Een eigen laadstation aan huis kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Maassluis

Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Het opladen van jouw EV zoals de Audi Q4 e-tron kan op diverse manieren. Een eigen goedkope laadpaal Maassluis kopen is een uitstekend idee. Hij is altijd beschikbaar en je hebt dan elk moment van de dag een goede actieradius. Bovendien is het vele malen goedkoper dan een openbaar laadstation in de wijk. De kosten bestaan uit: de installatie, hardware, kabels en de verbruikskosten (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Alles wat je nodig hebt is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welk laadstation is geschikt voor mijn situatie? In het gedeelte hieronder check je belangrijke aspecten om over na te denken met betrekking tot laadpaal laten installeren in Maassluis. Bekijk ook meer info over Aansluitingen.

Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Maassluis kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een losse paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Achterhaal hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats (zo kun je besparen op de kabellengte).

1-fase of 3-fasen installatie
Het 1 fase systeem maakt gebruik van de reguliere 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Dit geeft een laadvermogen van +/- 3.7 kW. In principe heeft elke woning zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadzuil biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Het maximale vermogen is 11 kW. Een 3-fase laadzuil heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt gemakkelijk jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Maassluis. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.

Een eigen oplaadpunt aan huis

Goedkoop en snel laden en nooit meer in de rij bij een laadstation

Laadkabel: vast of los
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een afneembare kabel. Het pluspunt van de vaste stekker is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Een ander voordeel is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (tenzij je binnen laadt). Wat we ook vaak horen is dat het een rommelig geheel wordt. Daarbij is het zo dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.

Het handige van een losse kabel (net als socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Het opladen gebeurt namelijk met de stekker die je in de auto hebt liggen. Ook oogt het minder rommelig en profiteer je van een langere levensduur. Een punt van kritiek is dat de drempel wat hoger wordt als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een paal met een losse laadkabel wordt meestal aanbevolen. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In zo’n geval hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Maassluis.

Enkele vs dubbele laadpaal
Je hebt de keuze uit één aansluiting of twee aansluitingen. Hetgeen waar ze in verschillen is hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 ingang kan nooit meer dan 1 auto opladen, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Heel erg praktisch als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s of juist voor bedrijven.

Innovatieve toepassingen
De huidige oplossingen hebben doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder delen we extra uitleg over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.

  • Dynamic Load Balancing: controleert het stroomgebruik van de woning.
  • Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
  • Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
  • Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
  • AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
  • Abonnementen & Laadpas: jouw laadkosten automatisch verrekenen met je werkgever.

Laadpaal installateur Maassluis vergelijken

De prijzen van laadpalen variëren enorm. De adviesprijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €825 t/m €3300. De kosten worden tot stand door o.a. het vermogen van de laadpaal. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Tevens zijn er slimme wallboxen en palen met innovatieve opties als Autostart die duurder zijn. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Maassluis.

Type laadpaalLaadvermogenTijd volle batterijPrijzen
1-fase laadpaal3,7 kW10,6 uur€500- €610
1-fase laadpaal7,4 kW5 – 7 uur€515- €650
3-fase laadpaal11 kW4 uur€665- €755
3-fase laadpaal22 kW1,8 uur€875- €945
Prijzen van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Populaire systemen

  1. EVBox:De beste laadpaal voor thuis.
  2. Wallbox (wandlader): De beste manier van elektrisch opladen.
  3. NewMotion: onderdeel van de shell group (veel expertise).
  4. Alfen: Inzicht in gebruik en load balancing.
  5. Mennekes: Altijd inzicht in je laadgegevens via de App.
  6. EVhub: Stevige en krachtige laadpalen voor een scherpe prijs.
  7. Webasto: Populaire systemen al vanaf €595,00.
  8. Ecotap: Slimme stroomverdeling tussen de geschakelde laadstations met Smart Grid.
  9. Blue Current: Compact systeem met slimme functies.
  10. Chargepoint: Koppeling aan uw eigen afreken- of toegangssysteem.
  11. Myenergi / Zappi: Altijd connected met de speciale HUB.
  12. Tesla Wall Connector: Snelste oplaadsnelheid voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Een mobiel laadstation om mee te nemen.
  14. Alternatieven: ABB, Etrel, Delta, Eaton, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Keba of Tritium, Xcharge, Circontrol, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Prijzen voor installatie 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Maassluis wisselen tussen de €410 tot €1875. Dit wordt grotendeels bepaalt door het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe langer deze afstand, hoe meer er uitgegraven moet worden en hoe meer kabels benodigd zijn.

Abonnementstarieven laadpassen
Bij steeds meer services wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Dit is geen vereiste, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal bedragen zo’n €7,50 (maandelijks).

  • Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
  • Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
  • Eventueel kun je andere EV-bezitter bij jou laten laden.
  • Automatische firmware-updates.

Laadpaal voor thuis aanschaffen?

Bekijk goede leveranciers uit jouw omgeving.

Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine

Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De elektrische auto en het thuislaadpunt heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. In de tabel hieronder tonen we een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1108 km per 4 weken. Op basis van dit gemiddelde checken we wat de mogelijke besparing zal zijn. Daarbij nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Maassluis):

  • Benzine rijden 2024: €0,150/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
TypePrijzen p/kmP/maandP/jaar
Benzine rijden€0,150€166,20€1994,40
Elektrisch rijden€0,041€45,43€545,14
Besparing€0,1090€120,77€1449,26
Kosten elektrisch vs benzine rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Maassluis

Rijd je een elektrische auto, echter beschikt je niet over een eigen oprit? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? Op dat moment kan jij een openbaar oplaadpunt in Maassluis aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:

  • Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
  • Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
  • Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een minimale actieradius.

In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en waar precies de laadzuil geactiveerd wordt. Ze overwegen daarbij variabelen als bereikbaarheid en doorstroming. Elke bewoner kan terecht bij dit oplaadpunt. Meer informatie vind je op www.maassluis.nl. Hier kan je ook lezen welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Veel Nederlandse gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Milieu.

Overzicht met alle openbare oplaadpunten (april 2024)

Laadstations in Maassluis vind je op steeds meer plekken. Elke laadpashouder mag daar in principe gebruik van maken. Het is relatief wel duur. De tarieven lopen uiteen tussen de €0,295 – €0,605 per kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In het Google Maps overzicht zie jij alle openbare laadstations in Maassluis. Bekijk ook laadstations en verkopers in Vlaardingen, Schiedam, Rotterdam, Barendrecht en Ridderkerk.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden maassluis-3146

Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik

Een laadpaal naast kantoor kan worden gebruikt door je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Bekijk je de mogelijkheden voor een pand met meer dan 10 parkeervakken? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van een aantal subsidiemogelijkheden. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
  • Daarnaast kunnen bedrijven verdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het gebruik.


De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden

Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een individueel laadpaal voor huis inclusief installatie kost tussen de €800 en €2500. Het hele prijskaartje wordt berekend aan de hand van het model laadzuil (eventuele slimme functies), het totale laadvermogen, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.

Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. Je rekent de kilowattuurprijs af bij jouw huidige energieleverancier zoals Essent, NLE, Engie, Energiedirect, Budget energie en Vattenfall, Vandebron, PowerPeers, Pure energie. Over het algemeen niet meer dan €0,220 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €3,80 p/100 km. Vergeet niet: een benzineauto komt uit op zo’n €10,10 p/100 km. In combinatie met zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. De gemiddelde EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Zuid-Holland.

Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De expert treft de nodige voorbereidingen in de stroomkast in de woning. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Van de stroomkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. Samen met de monteur bespreek je waar de laadpaal wordt geplaatst om het graafwerk te beperken. De gecertificeerde laadpaal installateur in Maassluis monteert ‘m in overleg tegen de muur of op een losse paal.

Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Over het algemeen is elke meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Let er wel op dat je groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De eerste EV’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). Moderne modellen kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Maassluis kan dit uit handen nemen. De prijzen van deze service zijn circa €850. Belangrijk: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.

Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers van laadkabels zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 zien we met name terug bij de Europese leveranciers. Een groot deel van de bekende elektrische auto’s in Maassluis zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben deze type 2 Mennekes stekker.

Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een eigen thuislaadpunt. Elke provincie vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Maassluis verschaft op dit ogenblik geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt aanvragen of het openbare laadpunt in de buurt van jouw woning geplaatst mag worden. Voor extra info verwijzen we je naar www.maassluis.nl.

Plaats een reactie