Laadpaal Heel

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is de toekomst. Door deze trend zien we ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. De oplossing is een eigen laadpaal in Heel aan huis. Middels een zelfvoorzienend laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Hyundai Kona Electric 64 kWh & Kia e-Soul 64 kWh. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is erg goedkoop. Middels onze vergelijker vind je extra informatie over geschikte soorten laadpalen, een handige keuzehulp en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs uit jouw gemeente.

  • Met een eigen elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
  • Je bent niet afhankelijk van het openbaar netwerk.
  • Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, altijd een optimale actieradius.
  • Nog goedkoper rijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
  • Deze slimme laadpaal aan huis koop je al voor €980.
  • Een thuis-laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Heel

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van de accu van een EV zoals bijvoorbeeld de Mini Electric kan op steeds meer plekken. Een eigen goedkope laadpaal Heel kopen is steeds meer in trek. Het is gemakkelijk en snel en je bent altijd verzekerd van een optimale actieradius. Tevens is het vele malen goedkoper dan onderweg laden. Je hebt te maken met de volgende kosten: de laadpaal zelf, de installatiekosten en de stroom / verbruikskosten (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Het enige wat je verder moet hebben is een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn EV en mijn woning/meterkast? Hierbij kan je aan de slag met een aantal kooptips omtrent laadpaal laten installeren in Heel. Op EVplan.nl lees je ook meer over Elektrisch v.s. benzine.

Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Heel kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of op een stevige paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Houd rekening met de afstand van jouw EV en de laadplek (zo kun je besparen op de kabellengte).

1-fase of 3-fasen systeem
De 1 fase aansluiting is compatibel met de standaardaansluiting van 230V. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. Elke meterkast beschikt over minstens (1x30a of 1x40a). De 3-fase variant maakt gebruik van krachtstroom (400V). Het laadvermogen is dan max. 11 kW. De 3-fase installatie is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt gemakkelijk je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Heel. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.

Een privé oplaadpaal voor je huis?

Goedkoop en snel laden en altijd verzekerd van een vrije plek

Laadkabel: vast of los
Je hebt de opties voor een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een losse kabel. Het pluspunt van een vaste kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Een ander voordeel is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, tot wel 8 meter. Het grote nadeel is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat er door wind en regen water in kan komen (tenzij je binnen laadt). Wat we ook vaak horen is dat het wat rommelig oogt. Daarbij is het zo dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.

Het grote voordeel van een losse kabel (net als socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Het opladen gebeurt namelijk met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Daarbovenop ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en profiteer je van een langere levensduur. Waar je op moet letten is dat de drempel wat hoger wordt als je gaat laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Het station met een losse kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Koop je een nieuwe elektrische auto? In zo’n scenario zijn er geen aanpassingen nodig. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Heel.

Enkel of dubbel laadstation
Er zijn 2 opties: een enkele of een dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een enkelvoudige paal heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Ideaal voor huishoudens met 2 EV’s of voor zakelijke doeleinden.

Innovatieve toepassingen
Laadstations hebben milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder lees je meer info over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.

  • Dynamic Load Balancing: past laadvermogen automatisch aan op beschikbare hoeveelheid stroom.
  • Peak shaving: een maximale capaciteit instellen voor alle laadstations.
  • Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
  • Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
  • AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
  • Abonnementen & Laadpas: altijd een goed overzicht van al je oplaadmomenten.

Laadpaal installateur Heel vergelijken

De huidige prijzen van laadpalen laten een grote variatie zien. De investering van een laadstation voor thuis varieert van €900 tot en met €3050. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan de laadcapaciteit van het station. Hoe meer vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Ook heb je de keuze uit slimme opladers met opties als Peak Shaving die een stukje prijziger zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Heel.

Soort laadstationVermogenLaadtijdInvestering
1-fase laadpaal3,7 kW11 – 12 uur€540- €610
1-fase laadpaal7,4 kW5 – 7 uur€505- €605
3-fase laadpaal11 kW3,5 uur€650- €760
3-fase laadpaal22 kW1,7 uur€860- €1060
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis excl. installatie.

Top leveranciers

  1. EVBox:Veiligste manier van laden voor jouw auto en huis.
  2. Wallbox (wandlader): Programmeer het opladen in de daluren.
  3. NewMotion: toegang tot netwerk met meer dan 180.000 laadpalen.
  4. Alfen: DEKRA (voorheen KEMA), CE en Z.E. Ready gecertificeerd.
  5. Mennekes: Wereldwijde specialist voor industriële stekkervoorzieningen.
  6. EVhub: Hoogwaardig en slagvast polycarbonaat.
  7. Webasto: Volledig op afstand te beheren.
  8. Ecotap: Degelijk Nederlands design.
  9. Blue Current: Slim en flexibel laden voor thuis.
  10. Chargepoint: Montage aan de wand of op een paal mogelijk.
  11. Myenergi / Zappi: Slimme daltarief instellingen mogelijk.
  12. Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Compact systeem dat je overal naartoe kunt meenemen.
  14. Overweeg ook: ABB, Eaton, Enovates, Etrel, Etrel, Keba, Hypercharger, Flexicharge & Tritium, Xcharge, Efacec, Zaptec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatietarieven 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Heel schommelen tussen de € 330 – €2075. Dit wordt berekend aan de hand van de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Des te groter deze afstand is, hoe meer er gegraven moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.

Heb ik een laadpas nodig?
Bij sommige aanbieders wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is niet verplicht, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal bedragen circa €6,00 (maandelijks).

  • Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
  • Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
  • Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
  • Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.

Laadpaal voor thuis kopen?

Achterhaal betrouwbare vakmannen uit jouw streek.

Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?

Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. In het onderstaande gedeelte maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1052 km (maandelijks). Op basis daarvan ramen we welke besparing er mogelijk is. In onze berekening kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Heel):

  • Benzine rijden 2024: €0,145/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,049/km
AandrijvingPrijzen p/kmP/maandPer jaar
Benzine rijden€0,145€152,54€1830,48
Elektrisch€0,049€51,55€618,58
Besparing€0,096€100,99€1211,90
Dit kun je besparen met elektrisch rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Maasgouw

Lease of koop jij een elektrische auto, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In die situaties mag je een openbaar oplaadpunt in Heel aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:

  • Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
  • Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
  • Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.

Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente wijst uit of en op welke locatie de laadzuil komt te staan. Daarbij bekijkt de gemeente zaken als zichtbaarheid en veiligheid. Elke bewoner mag gebruik maken van het oplaadpunt. Meer details is ook te lezen op www.gemeentemaasgouw.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Veel gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Goedkoopste laadpas.

Kaart met openbare laadpunten (april 2024)

Laadstations in Heel zijn 24/7 actief. Elke laadpashouder kan hier parkeren en laden. Let op: het is wel vrij prijzig. De tarieven variëren tussen de €0,230 en €0,620 per kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In onze maps kaart bekijk je de openbare laadstations in Heel. Doorzoek daarnaast oplaadpunten en aanbieders in Grathem, Baexem, Heythuysen, Leveroy en Heibloem.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden heel-6097

Laadpunten voor bedrijven en kantoren

Een laadpaal bij je bedrijf is een prettige service voor klanten, bezoekers en personeel. Betreft het een kantoor of bedrijf met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Volgens de laatste regelgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
  • Ook kan je iets bijverdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het opladen.


Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden

Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een laadpaal bij de woning inclusief installatie varieert qua prijs tussen de €775 – €2375. De uiteindelijke kostprijs komt tot stand door het soort laadsysteem (met of juist zonder slimme functies), het maximale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).

Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan jouw leveranciers van energie zoals NLE, Eneco, Essent, Budget energie, Engie en PowerPeers, Oxxio, Vandebron, Pure energie. Dit is nu ongeveer €0,215 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €3,50 p/100 km. Even om te vergelijken: een gemiddelde benzineauto kost je zo’n €10,05 per 100 kilometer. In combinatie met zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een reguliere EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Limburg.

Hoe werkt de installatie?
De installateur legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in de stroomvoorziening van je woning. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Vanaf dit stroompunt vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. Samen met de installateur overleg je wat de beste manier is om het graafwerk te beperken. De laadpaal installateur in Heel monteert ‘m in overleg tegen de muur of hij komt op een aparte paal.

Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Doorgaans is elke woning geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Soms moet er wel wat aangepast worden. Bekijk vooraf wel of je meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De eerste elektrische voertuigen waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. De actuele types vereisen een 3-fasen aansluiting. Dit komt neer op krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Heel zal al dit werk voor je oplossen. De totale onkosten bedragen circa €875. Bedenk wel: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.

Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Laadkabel + stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 wordt met name toegepast bij de Europese merken. Een groot deel van de favoriete elektrische auto’s in Heel hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook vrijwel alle openbare laadpunten kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.

Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Elke provincie is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Maasgouw verstrekt op dit moment geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt verzoeken of het oplaadpunt dichtbij jouw huis kan komen. Zie ook de website van de gemeente www.gemeentemaasgouw.nl.

Plaats een reactie