Laadpaal Heibloem

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Dat betekent ook dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Overweeg dan zeker eens een privé laadpaal in Heibloem aan huis. Middels een laadstation op eigen terrein ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Mini Electric en/of Porsche Taycan Cross Turismo. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is erg goedkoop. Middels onze vergelijker vind je bruikbare informatie over populaire laadpunten, vertellen we je waar je zoal op moet letten en vind je ervaren leveranciers en installateurs uit jouw omgeving.

  • Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
  • Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
  • Elke ochtend beginnen met een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
  • Rijden zonder kosten wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis koop je al vanaf €990.
  • Een thuis-laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Heibloem

Elektrisch rijden is de toekomst. Het laden van een elektrisch voertuig als onder andere de Mercedes EQA kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een extra goedkope laadpaal Heibloem kopen is steeds meer in trek. Het is gemakkelijk en snel en je hebt dan de zekerheid van een 100% actieradius. Eveneens is het een stuk voordeliger dan bij een laadpunt in de wijk. Wel heb je te maken met de installatie, hardware, kabels en de stroom / verbruikskosten (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Het enige wat je nodig hebt is een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn auto en mijn situatie? Verderop check je handige tips en adviezen wat betreft laadpaal laten installeren in Heibloem. Of klik door voor meer informatie over Blog over elektrisch rijden.

Vrije laadpaal of wallbox
Een laadstation Heibloem installeren kan op 2 manieren. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of op een vrijstaande paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Achterhaal de afstand van jouw EV en de laadplek (zo kun je besparen op de kabellengte).

1-fase of 3-fasen installatie
Het 1 fase systeem functioneert met de standaard 230 voltage. Daarmee behaal je standaard 16A. Dit geeft een laadvermogen van +/- 3.7 kW. Elk adres beschikt over ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). De 3-fase variant maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadpaal kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt tegen geringe kosten de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Heibloem. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.

Een oplaadstation aan huis

Voordelig opladen en niet meer zoeken naar een vrij laadstation

Laadkabel: vast of los
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse variant. De meerwaarde van de vaste stekker is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Een ander pluspunt is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel vaker gereinigd moet worden door de (soms) slechte weersomstandigheden (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Wat we ook vaak horen is dat het er niet zo netjes uit ziet. Bovendien is het zo dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.

Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (net als socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Je gebruikt namelijk de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Tevens ziet het er niet zo chaotisch uit en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Waar je op moet letten is dat je een stap extra moet uitvoeren als je jouw EV wilt laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, daarna sluit je ‘m aan. De oplossing met een losse kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Koop je een nieuwe elektrische auto? Dan kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Heibloem.

Verschil enkele en dubbele laadpaal
We onderscheiden twee soorten: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het verschil heeft te maken met het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een enkele paal kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Dit is praktisch wanneer je 2 auto’s in bezit hebt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.

Innovatieve toepassingen
De huidige oplossingen hebben vaak ingebouwde slimme laadfuncties. Bijgaand bekijk jij meer informatie over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.

  • Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
  • Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
  • Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
  • Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
  • AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
  • Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.

Laadpaal installateur Heibloem vergelijken

De prijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De investering van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €500 tot +/- €3350. Het prijskaartje hangt met name af van het laadvermogen van het systeem. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Tevens kan je kiezen voor slimme stations met leuke functies als gebarenherkenning die duurder zijn. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Heibloem.

Type laadstationLaadvermogenLaadtijdPrijs
1-fase laadpaal3,7 kW10 – 12 uur€515- €635
1-fase laadpaal7,4 kW5,6 uur€500- €625
3-fase laadpaal11 kW4,5 uur€700- €765
3-fase laadpaal22 kW1,5 – 2 uur€845- €1055
Gemiddelde aanschafkosten laadpaal aan huis (excl. installatie).

Populaire leveranciers

  1. EVBox:Geschikt voor elke elektrische auto.
  2. Wallbox (wandlader): Tot 8 keer sneller opladen.
  3. NewMotion: 24/7 ondersteuning van het serviceteam.
  4. Alfen: Voor iedere elektrische auto.
  5. Mennekes: Overal mobiel op de hoogte.
  6. EVhub: Aantrekkelijk design, stevig en relatief goedkoop.
  7. Webasto: Flexibele laadoplossing voor thuis, bedrijf en VVE’s.
  8. Ecotap: Met slimme functies als Smart Grid en Load Balancing.
  9. Blue Current: Gecertificeerd laadpunt en voldoet aan alle Nederlandse veiligheidsnormen.
  10. Chargepoint: Een fraaie laadpaal in 11 kW of 22 kW uitvoering.
  11. Myenergi / Zappi: Dankzij Loadbalancing blijven apparaten in huis altijd functioneren.
  12. Tesla Wall Connector: Snelste oplaadsnelheid voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: 10 keer sneller dan standaard stopcontactladers.
  14. Alternatieve marken: ABB, Eaton, Etrel, Enovates, Etrel, Flexicharge, Keba, Schneider Electric of Tritium, Efacec, Zaptec, Xcharge.

laadstation-thuis-vergelijken

Prijzen voor installatie 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Heibloem wisselen tussen de €420 en plus minus €2000. Dit wordt grotendeels bepaalt door of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe groter het terrein, hoe meer er uitgegraven moet worden en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.

Informatie over laadpassen
Eventueel wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Je hoeft dit niet te nemen, maar dan mis je wel enkele voordelen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement liggen rond de €4,00 (maandelijks).

  • Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
  • Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
  • Tarief instellen voor externe gebruikers.
  • Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.

Een goedkope laadpaal voor thuis?

Vergelijk de beste adviseurs uit jouw streek.

Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden

Elektrisch rijden kan veel geld besparen. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. Hieronder vind je een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1047 kilometer per maand. Met dit gemiddelde als uitgangspunt calculeren we wat de verwachte kostenbesparing is. In onze begroting gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Heibloem):

  • Benzine rijden 2024: €0,120/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,044/km
AandrijvingKosten p/kmPer maandP/jaar
Benzine€0,120€125,64€1507,68
Elektrisch€0,044€46,07€552,82
Besparing€0,076€79,57€954,86
Gemiddelde besparing van elektrisch rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Leudal

Heb je een EV, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? Je kunt dan een openbaar oplaadpunt in Heibloem aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:

  • Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
  • Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
  • De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.

Als je aan deze voorwaarden voldoet neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente geeft aan of en waar precies de laadzuil geplaatst wordt. Ze onderzoeken factoren als vindbaarheid en of het technisch kan. Elke bewoner mag hier parkeren en laden. Uitgebreide informatie is ook gepubliceerd op www.leudal.nl. Hier kan je ook lezen of er een subsidie mogelijk is. Het merendeel van de gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Daar kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Elektrisch v.s. benzine.

Kaart met openbare oplaadpunten (april 2024)

Laadstations in Heibloem zijn veel beschikbaar. Iedereen met een EV kan terecht bij deze punten. Let op: het is wel vrij prijzig. De prijzen variëren tussen de €0,295 – €0,620 per kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In de afbeelding hieronder onderzoek jij de openbare laadstations in Heibloem. Bekijk ook oplaadplekken en verkopers in Roggel, Neer, Horn, Nunhem en Buggenum.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden heibloem-6089

Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)

Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor kan worden gebruikt door werknemers en klanten. Bekijk je de mogelijkheden voor een kantoorpand met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. een aantal subsidieregelingen. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
  • Verder kan je het laadpunt versneld terugverdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het gebruik.


FAQ – Veelgestelde vragen m.b.t. thuis elektrisch laden

Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Een laadpaal bij de woning met daarbij de installatie kost +/- tussen de €925 en €2225. De definitieve prijs komt tot stand door het type laadpaal (eventuele slimme functies), de laadcapaciteit, de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).

Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij de stroomaanbieder van je huis zoals NLE, Eneco, Energiedirect, Essent, Engie en PowerPeers, Vandebron, Pure energie, Oxxio. Dat is doorgaans zo’n €0,215 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €4,40 p/100 km. Vergeet niet: een gemiddelde benzineauto kost om en nabij de €9,65 p/100 km. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een reguliere EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Limburg.

Hoe wordt het geïnstalleerd?
De monteur legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in je stroomkast. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Van de meterkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. In samenspraak met de vakman bepaal je wat de beste manier is om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De laadpaal installateur in Heibloem zet het als wallbox tegen de muur of op een paal.

Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Al met al is elke meterkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Soms moet er wel wat aangepast worden. Bekijk vooraf wel of je meterkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De vroegere modellen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De hedendaagse elektrische auto’s vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. Dit komt neer op krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Heibloem zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De geschatte kosten van zo’n service bedragen ongeveer €800. Belangrijk: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.

Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Laadkabel + stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 wordt gebruikt door de merken die binnen de EU worden gemaakt. Veel bekende elektrische auto’s in Heibloem zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook vrijwel alle openbare laadpunten zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).

Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke regio heeft een eigen beleid. De gemeente Leudal heeft op dit moment geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of het oplaadpunt vlakbij jouw huis geplaatst mag worden. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.leudal.nl.

Plaats een reactie