Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Daarbij komt ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een eigen laadpaal in De Moer aan huis. Door middel van een particulier laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Hyundai Kona Electric 64 kWh of bijvoorbeeld de Lucid Air Pure. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Op deze pagina tref je uitgebreide informatie over verschillende soorten laadstations, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk die werken in jouw gemeente.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
- Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
- Je beschikt altijd over een volle accu, altijd 100% actieradius.
- Voordelige autorijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen voor €930.
- Een thuis-laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Onderwerpen
- Tips bij het kiezen van een laadpaal voor thuis
- Beste laadpaal installateurs De Moer vergelijken november 2024
- Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine
- Publiek laadstation aanvragen via de gemeente Loon op Zand
- Overzicht met openbare oplaadpunten
- Laadpalen voor ondernemingen
- Meer informatie in onze FAQ met veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen De Moer
Elektrisch rijden is de toekomst. Het elektrisch laden van een EV als o.a. een Aiways U5 kan op steeds meer plekken. Een eigen goedkope laadpaal De Moer kopen biedt veel voordelen. Hij is altijd beschikbaar en je hoeft niet onzeker te zijn over een 100% actieradius. Eveneens is het vele malen goedkoper dan laden bij openbare stations. Wel heb je te maken met de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en uiteraard de verbruikte stroom (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen oprit of garage. Welk laadstation is geschikt voor mijn woning en auto? In het gedeelte hieronder bieden wij belangrijke aspecten om over na te denken omtrent laadpaal laten installeren in De Moer. Zie ook aanvullende informatie over Laadpaal plaatsen.
Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation De Moer kan op 2 manieren worden geplaatst. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of je bevestigt ‘m op een losse paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Denk vooraf na over de afstand van jouw EV en de laadplek, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
Een 1-fase laadzuil draait op de standaard 230 voltage. Daarmee behaal je standaard 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Elke woning in Nederland heeft ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Een 3-fase laadstation is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Je kunt dan uitgaan van 11 kW laadvermogen. De 3-fase installatie kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Voor een paar honderd euro kun jij deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in De Moer. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
De goedkoopste oplossing en altijd verzekerd van een vrije plek
Vaste of losse kabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een kabel die afneembaar is. Het pluspunt van een vastzittende kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Ook is het goed om te weten dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, tot wel 8 meter. Het grote nadeel is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat deze sneller nat wordt (tenzij je binnen laadt). Een ander nadeel is dat het er niet zo netjes uit ziet. Bovendien is het in de praktijk zo dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.
Het gemak van een losse kabel (of een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Hiervoor gebruik je de reguliere meegeleverde kabel. Verder oogt het netter en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Een punt van kritiek is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je gaat laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een paal met een losse laadkabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? Dan kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Alternatief: bekijk ook de snelladers in De Moer.
Enkele of dubbele laadpaal
Je hebt de keuze uit een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een enkele paal kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Heel erg praktisch wanneer je 2 auto’s in bezit hebt of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.
Smart toepassingen
De nieuwste laadsystemen herbergen milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk check je alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de verschillende opties.
- Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
- Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
- Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
- Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
- Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.
Laadpaal installateur De Moer vergelijken
De tarieven van laadpalen zijn nogal verschillend. De kosten van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €600 tot en met €3200. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van het vermogen van de laadpaal. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Daarnaast kan je kiezen voor slimme palen met snufjes als Hub/Satellite die een hogere verkoopprijs hebben. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal De Moer. Soort laadstation Laadvermogen Tijd volle batterij Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 – 12 uur €550- €635 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 7 uur €535- €615 3-fase laadpaal 11 kW 3,5 uur €665- €765 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 uur €830- €1065
Populaire producten
- EVBox:Standaard 3 jaar garantie.
- Wallbox (wandlader): Hightech vermogen met een compacte omvang.
- NewMotion: laad probleemloos overal op in het grootste publieke laadnetwerk van Europa.
- Alfen: Dynamisch loadbalancen mogelijk dankzij slimme meter.
- Mennekes: Ruim aanbod laadzuilen, wandladers en kabels.
- EVhub: Stevige en krachtige laadpalen voor een scherpe prijs.
- Webasto: Hoogwaardig en mooi vormgegeven laadstation.
- Ecotap: Optioneel leverbaar met vaste kabel.
- Blue Current: Simpel en gemakkelijk bedienen.
- Chargepoint: Personalisering van laadstation mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Houdt al jouw laadsessies bij.
- Tesla Wall Connector: Ons advies voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Ideaal op de campingplaats of bij een hotel.
- Overweeg ook: ABB, Etrel, Delta, Eaton, Etrel, Keba, Schneider Electric , Hypercharger en Tritium, Efacec, Circontrol, Zaptec.
Prijzen voor installatie 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in De Moer bedragen tussen de €320 & €2175. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer er uitgegraven moet worden en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.
Abonnementsprijzen laadpassen
Soms wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Het is absoluut niet verplicht, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal bedragen circa €6,00 per maand.
- Inzicht in je dagelijks gebruik.
- Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
- Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
- Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Bekijk de beste verkooppunten die werken in je omgeving.
Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden
Elektrisch rijden kan veel geld besparen. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. Hieronder illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1127 km (maandelijks). Hiermee begroten we welke besparing er mogelijk is. In onze berekening nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in De Moer):
- Benzine rijden 2024: €0,110/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,042/km
Soort | Prijzen p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,110 | €123,97 | €1487,64 |
Elektrisch | €0,042 | €47,33 | €568,01 |
Besparing | €0,068 | €76,64 | €919,63 |
Laadpaal aanvragen gemeente Loon op Zand
Lease of koop jij een elektrische auto, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in De Moer aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Mits je voldoet aan de eisen zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente geeft aan of en in welke straat de laadzuil werkzaam zal worden. Ze onderzoeken invalshoeken zoals bereikbaarheid en geschatte drukte. Iedereen met een elektrische auto mag hier parkeren en laden. Alle info is ook te lezen op www.loonopzand.nl. Hier kan je ook lezen of er een subsidie mogelijk is. Meer en meer gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Elektrische auto prive rijden.
Kaart met openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in De Moer kan je op meer en meer plekken vinden. Elke laadpashouder mag daar in principe gebruik van maken. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De onkosten variëren tussen de €0,280 – €0,585 p/kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In het Google Maps overzicht vind je de openbare laadstations in De Moer. Vind ook oplaadpunten en verkooppunten in Kaatsheuvel, Waspik, Raamsdonk, Sprang-Capelle en Elshout.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is een prettige service voor werknemers en klanten. Betreft het een locatie met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Tegenwoordig is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van een aantal subsidiemogelijkheden. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, met name interessant voor startende ondernemers.
- Ook kan je iets bijverdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het opladen.
Lees de veelgestelde vragen (FAQ) m.b.t. thuis elektrisch laden
Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Een laadpaal bij de woning incl. de benodigde installatie kost +/- tussen de €900 & €2450. De kosten van het hele pakket wordt gecalculeerd a.d.h.v. het type laadstation (wel/geen slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de afstand tussen meterkast en laadstation en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. Je rekent de kilowattuurprijs af bij je stroomleverancier voor je woning zoals Eneco, Engie, Energiedirect, Budget energie, NLE en Pure energie, Vandebron, Oxxio, Vattenfall. Dat is om en nabij de €0,240 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €4,15 per 100 kilometer. Even om te vergelijken: een normale auto op benzine kost je al snel €9,80 p/100 km. Met zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een basis EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Noord-Brabant.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De expert legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in de stroomvoorziening van je woning. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Vanaf de meterkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. Samen wordt besloten waar de laadpaal wordt geplaatst om het graafwerk te beperken. De ervaren laadpaal installateur in De Moer monteert het als wallbox of op een losse paal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Al met al is ieder huis geschikt voor het laden van een elektrische auto. Soms moet er wel wat aangepast worden. Hierbij is van belang of de woning is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De oude modellen EV’s werden geladen op 220V (1-fase). De nieuwste elektrische voertuigen worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Dit kennen we ook als krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in De Moer kan jou hierin ontzorgen. De geschatte kosten van zo’n service bedragen circa €800. Bedenk wel: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Laadkabels / stekkers kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 wordt gebruikt door de Europese leveranciers. De bekende elektrische auto’s in De Moer zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook de openbare laadpunten in ons land hebben deze type 2 Mennekes stekker.
Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Elke provincie kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Loon op Zand verstrekt momenteel geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt verzoeken of het laadpunt in de buurt van jouw huis kan komen. Een verzoek indienen kan op www.loonopzand.nl.