Laadpaal Vlist

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Door deze trend zien we ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Overweeg dan zeker eens een privé laadpaal in Vlist aan huis. Op basis van een laadstation op eigen terrein geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw CUPRA el-Born en/of Mercedes EQV 300 Lang. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Middels onze vergelijker zoek je praktische informatie over meerdere type laadpunten, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs die werken in jouw gemeente.

  • Dankzij een elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
  • Niet afhankelijk van de beschikbaarheid van een openbare laadpaal.
  • In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
  • Autorijden zonder onkosten door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
  • Deze slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen vanaf €960.
  • Een particulier laadstation heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Vlist

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Jouw elektrische auto opladen zoals bijv. de Aiways U5 gaat steeds eenvoudiger. Een extra goedkope laadpaal Vlist kopen is een zeer interessante optie. Het werkt snel en eenvoudig en je hoeft niet onzeker te zijn over een lange actieradius. Overigens is het veel betaalbaarder dan een laadpunt in de wijk. De kosten bestaan uit: de eenmalige aanschafprijs, installatie en de stroomprijzen (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Alles wat je nodig hebt is een eigen oprit of garage. Welk laadstation is geschikt voor mijn woning (meterkast) en auto? In het gedeelte hieronder vind je inhoudelijke informatie en tips voor laadpaal laten installeren in Vlist. Zie ook onze informatie over Stekkers.

Wallbox of laadpaal
Een laadstation Vlist kun je op twee wijzen aanbrengen. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een vrijstaande paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Onderzoek de afstand van jouw EV en de laadplek zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.

1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
Een 1-fase laadpaal draait op de standaard 230 voltage. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Iedere woning heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). De 3-fase variant maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen per uur. Een 3-fase laadzuil kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Tegen een kleine meerprijs kan je dit laten aanleggen door een elektricien in Vlist. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.

Een oplaadstation aan huis

Spotgoedkoop opladen en altijd verzekerd van een vrije plek

Vaste of losse laadkabel
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een afneembare kabel. De meerwaarde van de vaste variant is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Een bijkomend voordeel is dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, bij EV-box tot wel 8 meter. Het minpunt is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat deze sneller nat wordt (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Wat je ook vaak ziet is dat het wat rommelig oogt. Bovendien noemen we nog even dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.

Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (ofwel een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Hiervoor gebruik je de stekker die je in de auto hebt liggen. Evenzeer ziet het er wat netter uit en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Het grote nadeel is dat het altijd even iets langer duurt als je even kort wilt opladen. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, om alles vervolgens aan te sluiten. Het station met een losse kabel wordt meestal aanbevolen. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In zo’n scenario kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Vlist.

Verschil enkele en dubbele laadpaal
We onderscheiden twee soorten: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het onderscheid zit ‘m in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een enkele paal biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Heel erg praktisch voor huishoudens met 2 EV’s of voor zakelijke doeleinden.

Slimme toepassingen
De huidige oplossingen hebben vaak ingebouwde slimme laadfuncties. Bijgaand check je meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de nieuwste functies.

  • Dynamic Load Balancing: beschermt tegen overbelasting van het energienetwerk.
  • Peak shaving: voorkomt overbelasting van het elektriciteitsnet tijdens piekuren.
  • Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
  • Gebarenherkenning: je hebt geen pasje, tag of sleutel nodig om een sessie te starten of stoppen.
  • AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
  • Abonnementen & Laadpas: mogelijkheid om gastgebruik toe te staan.

Laadpaal installateur Vlist vergelijken

De huidige prijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De investering van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €800 en €3000. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. In aanvulling hierop heb je de keuze uit slimme opladers met toffe opties als Peak Shaving die een hogere verkoopprijs hebben. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Vlist.

Soort laadpaalVermogenTijd volle batterijTarief
1-fase laadpaal3,7 kW11 – 12 uur€520- €620
1-fase laadpaal7,4 kW6 uur€540- €640
3-fase laadpaal11 kW3 – 5 uur€655- €785
3-fase laadpaal22 kW1,8 – 2 uur€845- €940
Kosten van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Bekende merken

  1. EVBox:Altijd automatische software-updates.
  2. Wallbox (wandlader): Met handige mobiele en Smartwatch-app.
  3. NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
  4. Alfen: Een solide en hoogwaardig product voldoet aan strenge richtlijnen.
  5. Mennekes: Wereldwijde specialist voor industriële stekkervoorzieningen.
  6. EVhub: Betaalbare no-nonsense laadstations voor de particulier.
  7. Webasto: Populaire Pure en Live modellen scherp geprijsd.
  8. Ecotap: Eenvoudige bediening met start/stop knop.
  9. Blue Current: Geschikt voor 3,7 – 22 kW laden.
  10. Chargepoint: Zeer eenvoudige bediening en degelijk ontwerp.
  11. Myenergi / Zappi: Houdt rekening met uw maximale capaciteit (dynamic loadbalancing).
  12. Tesla Wall Connector: Model X, Model S en Model 3 laden met verschillende stroomsterkten.
  13. NRGkick: Met automatische maximale laadstroomdetectie.
  14. Andere opties: ABB, Etrel, Eaton, Enovates, Etrel, Hypercharger, Flexicharge, Schneider Electric en Tritium, Efacec, Circontrol, Xcharge.

laadstation-thuis-vergelijken

Tarieven voor installatie 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Vlist liggen tussen de €310 en €2100. Deze prijs komt tot stand door of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.

Laadpas
Optioneel wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Je hoeft dit niet te nemen, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement bedragen ongeveer €6,75 (maandelijks).

  • Inzicht in je dagelijks gebruik.
  • Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
  • Tarief instellen voor externe gebruikers.
  • Automatische firmware-updates.

Laadpaal thuis laten plaatsen?

Check populaire installatiebedrijven uit jouw omgeving.

Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden

Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Hieronder kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1139 kilometer (maandelijks). Met dit getal calculeren we wat je kunt besparen. In onze begroting kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Vlist):

  • Benzine rijden 2024: €0,105/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
SoortPrijzen p/kmPer maandP/jaar
Benzine rijden€0,105€119,60€1435,14
Elektrisch rijden€0,041€46,70€560,39
Besparing€0,064€72,90€874,75
Kosten elektrisch vs benzine rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Krimpenerwaard

Lease of koop jij een elektrische auto, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? Je mag dan zo’n openbaar oplaadpunt in Vlist aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:

  • Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
  • Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
  • Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een aanzienlijke actieradius.

Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en in welke omgeving de laadzuil komt te staan. Daarbij bekijkt de gemeente relevante zaken als vindbaarheid en veiligheid. Iedere woningbezitter mag hier parkeren en laden. Extra achtergrondinfo is ook te lezen op www.krimpenerwaard.nl. Daar kom je er ook achter of je in aanmerking komt voor een subsidie. Het merendeel van de gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Daar kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Zakelijk elektrische auto leasen.

Overzicht met openbare oplaadpunten (april 2024)

Laadstations in Vlist zijn elke dag werkzaam. Iedere EV-bezitter heeft de mogelijkheid daar te laden. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De onkosten schommelen tussen de €0,290 tot wel €0,555 per kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In het Google Maps overzicht onderzoek je de openbare laadstations in Vlist. Vind ook oplaadplekken en installatiebedrijven in Haastrecht, Gouderak, Berkenwoude, Stolwijk en Moordrecht.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden vlist-2855

Laadpunten bij het bedrijf plaatsen

Een laadpaal bij je werk is heel praktisch voor bijv. bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Bezit je een locatie met 10 parkeerplekken of meer? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder meerdere subsidieregelingen. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, met name interessant voor startende ondernemers.
  • Ook verdient een zakelijke laadpaal zich terug door derden te laten betalen voor het gebruik van de palen.


Lees de veelgestelde vragen (FAQ) m.b.t. thuis elektrisch laden

Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Een privé laadpaal aan huis inclusief plaatsing kost tussen de €1025 – €2225. De prijsindicatie wordt gecalculeerd a.d.h.v. het soort systeem (eventuele slimme functies), het minimale laadvermogen, de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals een extra groep aanleggen.

Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij jouw leveranciers van energie zoals NLE, Essent, Eneco, Engie, Budget energie en Vattenfall, Pure energie, PowerPeers, Vandebron. Over het algemeen niet meer dan €0,225 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €4,35 p/100 km. Vergeet niet: een gemiddelde benzineauto kost je al snel €9,65 per 100 kilometer. Als je laadt met eigen zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. De standaard EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Zuid-Holland.

Hoe werkt de installatie?
De monteur legt een aparte stroomgroep aan in de stroomkast in de woning. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Vanuit de stroomkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. In overleg met de expert wordt besloten waar het laadpunt het beste kan komen om het graafwerk te beperken. Jouw laadpaal installateur in Vlist plaatst het oplaadpunt tegen de muur of op een speciale paal.

Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Uiteindelijk is iedere meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De eerste elektrische voertuigen werden geladen op 220V (1-fase). Innovatieve auto’s kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. We spreken ook wel over krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Vlist zal al dit werk voor je oplossen. De totale onkosten bedragen circa €1025. Disclaimer: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.

Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij verschillende merken binnen de EU. De gangbare elektrische auto’s in Vlist beschikken over een type 2 aansluiting. Ook openbare laadpalen in Nederland hebben deze type 2 Mennekes stekker.

Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Elke gemeente heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Krimpenerwaard verschaft momenteel geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Vraag daarbij gerust of de paal niet al te ver van jouw woning kan komen. Zie ook www.krimpenerwaard.nl.

Plaats een reactie