Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Dat betekent ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. De oplossing is een slimme laadpaal in Ursem aan huis. Dankzij een zelfvoorzienend laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Audi e-tron GT en/of Jaguar I-Pace EV320. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en je hebt het snel terugverdiend. Op EVPlan.nl vind je waardevolle informatie over diverse soorten laadpunten, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs uit de buurt.
- Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
- Niet meer wachten bij een dure snellader.
- Je beschikt altijd over een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Nog voordeliger rijden door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis is al te koop vanaf €970.
- Een eigen laadstation aan huis verdien je al binnen 7 jaar terug.
Index
- Een eigen laadpaal voor thuis installeren
- Beste laadpaal specialisten Ursem vergelijken december 2024
- Gemiddelde besparing elektrisch rijden
- Een laadstation voor jouw EV in de openbare ruimte aanvragen bij de gemeente Koggenland
- Openbare oplaadpunten in de omgeving
- Laadpalen voor ondernemingen
- Meer informatie in onze FAQ met veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen Ursem
De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het elektrisch laden van een EV zoals bijv. een BMW iX3 is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een eigen goedkope laadpaal Ursem kopen is een goede investering. Je kunt eenvoudig laden en je hebt dan de zekerheid van een 100% actieradius. Daarbij is het veel betaalbaarder dan een laadpunt in de wijk. Je hebt te maken met de volgende kosten: de eenmalige aanschafprijs, installatie en de stroom / verbruikskosten (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is nu handig voor mijn EV en mijn woning/meterkast? Hieronder bespreken we belangrijke aspecten om over na te denken omtrent laadpaal laten installeren in Ursem. Op deze website lees je ook meer over Overzicht elektrische auto’s.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Ursem kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Analyseer de afstand van jouw EV en de laadplek (dan heb je minder kabels nodig).
1- of 3-fasen aansluitingen
Een 1-fase laadzuil functioneert met een standaard 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Dit geeft een laadvermogen van +/- 3.7 kW. Elk woonadres in ons land heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Het 3-fase systeem maakt gebruik van krachtstroom (400V). Je kunt dan uitgaan van 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadzuil kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt dan jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Ursem. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
De goedkoopste oplossing en altijd verzekerd van een vrije plek
Losse of vaste kabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse variant. Het pluspunt van een vaste kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Ook is het goed om te weten dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, tot wel 10 meter. Het minpunt is dat de levensduur van de kabel minder is omdat deze sneller nat wordt (tenzij je binnen laadt). Een ander nadeel is dat het een rommelig geheel wordt. Daarbij moet je opletten dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.
Het grote voordeel van een losse kabel (of socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Daarvoor neem je de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Bovendien oogt het minder rommelig en gaat jouw kabel langer mee. Het belangrijkste nadeel is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je de accu gaat opladen. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, om alles vervolgens aan te sluiten. Een losse kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In zo’n scenario kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Ursem.
Enkele vs dubbele laadpaal
Er zijn twee mogelijkheden: een enkel of een dubbel laadstation. Het onderscheid zit ‘m in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekkeringang kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Heel erg praktisch als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of voor zakelijke doeleinden.
Innovatieve toepassingen
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door intuïtieve slimme laadfuncties. Bijgaand vind je extra uitleg over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
- Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
- Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
- Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
- Abonnementen & Laadpas: laadkosten automatisch te verrekenen met je baas.
Laadpaal installateur Ursem vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen variëren enorm. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €725 tot €3200. Het prijskaartje hangt met name af van het totale laadvermogen van de installatie. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Bovendien zijn er allerlei slimme opladers met leuke functies als voice of gezichtsherkenning die kostbaarder zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Ursem. Type laadpaal Vermogen Oplaadtijd Prijzen 1-fase laadpaal 3,7 kW 12 uur €545- €630 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €550- €605 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €670- €760 3-fase laadpaal 22 kW 2 uur €865- €1005
Betrouwbare producten
- EVBox:Geschikt voor elke elektrische auto.
- Wallbox (wandlader): Tot 8 keer sneller opladen.
- NewMotion: altijd met zorgvuldige en deskundige installatie.
- Alfen: Inzicht in gebruik en load balancing.
- Mennekes: Maker van moderne elektromobiliteit.
- EVhub: Optioneel integratie met slimme EVhub laadpas.
- Webasto: Populaire systemen al vanaf €595,00.
- Ecotap: Slimme oplaadsystemen met Dynamic Load Balancing.
- Blue Current: Geschikt voor alle elektrische voertuigen.
- Chargepoint: Een fraaie laadpaal in 11 kW of 22 kW uitvoering.
- Myenergi / Zappi: Slimme daltarief instellingen mogelijk.
- Tesla Wall Connector: Compatibel met de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Laadsessies op afstand starten en stoppen met slimme App.
- Alternatieve marken: ABB, Enovates, Delta, Etrel, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Flexicharge en Tritium, Xcharge, Efacec, Zaptec.
Prijzen voor installatie 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Ursem komen uit tussen de €370 en €2050. Dit is afhankelijk van de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe groter de te overbruggen afstand, des te meer graafwerk er bij komt kijken en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.
Abonnementstarieven laadpassen
Vaak wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Het kan ook prima zonder, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van abonnementen voor laadpalen bedragen zo’n €4,25 op maandbasis.
- Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
- Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
- instellen van laadkosten voor gastgebruik.
- 24/7 helpdesk support.
Laadpaal voor thuis kopen?
Achterhaal betrouwbare verkooppunten uit jouw omgeving.
Kostenoverzicht elektrisch rijden
Elektrisch rijden is financieel erg interessant. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. Op deze pagina kan je een rekenvoorbeeld zien. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1114 kilometer op maandbasis. Met dit aantal kilometers checken we wat je kunt besparen. In onze calculatie gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Ursem):
- Benzine rijden 2024: €0,105/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
Aandrijving | Prijzen p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,105 | €116,97 | €1403,64 |
Elektrisch rijden | €0,041 | €45,67 | €548,09 |
Besparing | €0,064 | €71,30 | €855,55 |
Laadpaal aanvragen gemeente Koggenland
Heb je een EV, echter beschikt je niet over een eigen oprit? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt In dat geval kan je een openbaar oplaadpunt in Ursem aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:
- Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
- Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
- De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een minimale elektrische actieradius.
In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente neemt een besluit over of en op welke locatie de laadzuil gemonteerd wordt. Ze checken daarvoor facetten als vindbaarheid en veiligheid. Iedere woningbezitter kan hier gebruik van maken. Meer informatie is ook gepubliceerd op www.koggenland.nl. Daar kom je er ook achter of de gemeente subsidies verstrekt. Veel Nederlandse gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Betrouwbare elektrische auto.
Openbare oplaadpunten (december 2024)
Laadstations in Ursem vind je op steeds meer plekken. Iedereen met een laadpas kan hier parkeren en laden. Let op: het is wel vrij prijzig. De kosten lopen uiteen tussen de €0,275 tot €0,575 per kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In het Google Maps overzicht zie je alle openbare laadstations in Ursem. Vergelijk ook laadplekken en installateurs in Spierdijk, Schermerhorn, Scharwoude, Avenhorn en Oudendijk.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen kan worden gebruikt door werknemers en klanten. Bezit je een kantoorpand met 10 parkeerplekken of meer? Tegenwoordig zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. een aantal subsidiemogelijkheden. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Verder kan je iets bijverdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het gebruik.
FAQ – Veelgestelde vragen m.b.t. thuis elektrisch laden
Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Een laadpaal aan huis kopen inclusief de installatieservice kost tussen de €1050 – €2025. De definitieve prijs hangt vooral af van het type laadstation (met of juist zonder slimme functies), de laadcapaciteit, afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.
Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan jouw huidige energieleverancier zoals Budget energie, Eneco, Engie, Essent, NLE en Oxxio, Pure energie, Vandebron, Vattenfall. Dit is nu ongeveer €0,215 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,65 per 100 kilometer. Ter vergelijking: een benzineauto komt uit op zo’n €9,85 per 100 kilometer. Als je laadt met eigen zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. De huidige EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Noord-Holland.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De installateur legt een nieuwe stroomgroep aan in de meterkast. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Via de stroomkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. In samenspraak met de vakman bepaal je wat een goede plek is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. Jouw laadpaal installateur in Ursem zet het als wallbox tegen de muur of installeert het op een paal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Doorgaans is iedere meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Hierbij is van belang of de woning met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De vroegere modellen konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De hedendaagse elektrische auto’s kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Ursem kan dit uit handen nemen. De kosten daarvoor bedragen ongeveer €800. Belangrijk: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 wordt gebruikt door verschillende merken binnen de EU. Een groot deel van de bekende elektrische auto’s in Ursem zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland beschikken over type 2 (Mennekes).
Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt. Elke regio kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Koggenland biedt op dit moment geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Het alternatief is om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt vragen of de laadzuil in de buurt van jouw huis kan komen te staan. Voor meer info en aanvragen zie www.koggenland.nl.