Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Dat heeft als gevolg dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Het is dan mogelijk om te gaan voor een slimme laadpaal in Drunen aan huis. Dankzij jouw eigen laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw BMW i4 + Tesla Model Y Long Range Performance. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is ook financieel gezien een goede investering. Op deze website bekijk je extra informatie over meerdere soorten laadstations, geven we een duidelijk stappenplan en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk die werken in jouw gemeente.
- Dankzij een elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
- Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
- Elke dag opnieuw een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Voordelige autorijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
- Een slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen voor €915.
- Een privé laadstation aan huis heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Thema’s
Laadstation thuis plaatsen Drunen
De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het elektrisch laden van een EV zoals de Polestar 2 kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een extra goedkope laadpaal Drunen kopen is iets wat we steeds meer zien. Nooit meer in de rij bij een laadstation en je bent altijd verzekerd van een volle accu. Daarbij is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een publiek toegankelijk laadstation. De kosten worden gevormd door de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de kWh prijs voor de stroom (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Het enige wat je nodig hebt is een eigen oprit/parkeerplaats. Welk laadstation moet ik kiezen voor mij EV en woning? Verderop delen we een aantal zaken waar je rekening mee moet houden omtrent laadpaal laten installeren in Drunen. Op EVplan.nl lees je ook meer over Actieradius.
Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Drunen kun je op twee wijzen aanbrengen. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een paal. Verder zijn er geen verschillen. Bekijk altijd goed de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.
1-fase of 3-fasen apparaat
Het 1 fase systeem gaat via de normale 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Elke meterkast heeft de beschikking over zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Het 3-fase systeem maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Het maximale vermogen is 11 kW. Een 3-fase laadpaal heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt hierin investeren en jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Drunen. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
Goedkoop laden en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: vast of los
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een vaste kabel of een afneembare/losse kabel. Het belangrijkste voordeel van een vaste kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Wat hierbij ook handig is is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, vaak wel 6 – 8 meter. Het grote nadeel is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Een ander minpunt is dat het er niet zo netjes uit ziet. Bovendien noemen we nog even dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.
Het handige van een losse kabel (ofwel een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Daarvoor neem je de stekker die je in de auto hebt liggen. Ook ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Waar je op moet letten is dat er een extra handeling vereist is als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, daarna sluit je ‘m aan. Een paal met een losse laadkabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Koop je een nieuwe elektrische auto? In zo’n scenario zijn er geen aanpassingen nodig. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Drunen.
Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
We onderscheiden twee soorten: een enkele of een dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een enkele paal is geschikt om 1 voertuig op te laden, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Nuttig wanneer je 2 auto’s in bezit hebt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Smart functies
Laadpalen hebben tegenwoordig doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. Hierbij lees je alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: genoeg stroom in huis en voor je auto zonder dat de meterkast overbelast raakt.
- Peak shaving: een maximale capaciteit instellen voor alle laadstations.
- Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
- Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
- AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
- Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.
Laadpaal installateur Drunen vergelijken
De tarieven van laadpalen lopen zeer uiteen. De investering van een laadstation voor thuis varieert van €650 tot +/- €3375. De prijs wordt bepaald door de laadcapaciteit van het station. Hoe krachtiger het vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Bovendien heb je de keuze uit slimme opladers met features als Autostart die duurder zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Drunen. Type station Laadcapaciteit Oplaadtijd Prijs 1-fase laadpaal 3,7 kW 12 uur €500- €600 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €515- €615 3-fase laadpaal 11 kW 3,6 uur €700- €775 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 uur €855- €925
Top merken
- EVBox:Makkelijk te installeren, gebruiken en onderhouden.
- Wallbox (wandlader): Krachtige oplader met verbluffend design.
- NewMotion: onderdeel van de shell group (veel expertise).
- Alfen: Dynamisch loadbalancen mogelijk dankzij slimme meter.
- Mennekes: Slimme Plug & Charge functionaliteit.
- EVhub: Gemakkelijke installatie (ook voor doe-het-zelver).
- Webasto: Slimme technologie in een slank design laadstation.
- Ecotap: Optioneel leverbaar met vaste kabel.
- Blue Current: Plug & Charge of met laadpas laden.
- Chargepoint: Zeer eenvoudige bediening en degelijk ontwerp.
- Myenergi / Zappi: 3-10 x sneller dan standaard.
- Tesla Wall Connector: Supersnel laden van de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met automatische maximale laadstroomdetectie.
- Zie ook merken als: ABB, Etrel, Enovates, Delta, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Schneider Electric of Tritium, Circontrol, Xcharge, Efacec.
Kosten voor installatie 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Drunen liggen tussen de €310 en ongeveer €1975. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer er uitgegraven moet worden en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Abonnementstarieven laadpassen
Bij sommige aanbieders wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van een laadpaal abonnement zijn circa €7,50 per maand.
- Inzicht in je dagelijks gebruik.
- Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
- Je kunt gebruik maken van betaald gastgebruik.
- Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.
Laadpaal voor thuis kopen?
Check aangesloten vakmannen die werken in je omgeving.
Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
Elektrisch rijden kan veel geld besparen. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt plus installatie verdien je vrij vlot terug. Bijgaand hebben wij een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1121 km per maand. Op basis van dit gemiddelde becijferen we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. In onze calculatie gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Drunen):
- Benzine rijden 2024: €0,135/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,047/km
Type | Tarieven p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,135 | €151,34 | €1816,02 |
Elektrisch rijden | €0,047 | €52,69 | €632,24 |
Besparing | €0,088 | €98,65 | €1183,78 |
Laadpaal aanvragen gemeente Heusden
Rijd je elektrisch, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? In dat geval kan je een openbaar oplaadpunt in Drunen aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:
- Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
- Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
- De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.
Zodra je voldoet aan deze criteria bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente geeft aan of en waar de laadzuil geplaatst wordt. Ze checken daarvoor zaken als vindbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Iedere woningbezitter mag het gebruiken. Extra achtergrondinfo kun je terugvinden op www.heusden.nl. Hier lees je bovendien of de gemeente subsidies verstrekt. Flink wat gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Op die site kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Laadpalen vergelijken.
Openbare oplaadpunten vergelijken (december 2024)
Laadstations in Drunen nemen in rap tempo toe. Iedereen met een EV kan hier laden. De onkosten liggen daar wel hoger. De tarieven liggen tussen de €0,245 – €0,590 per kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In onze maps kaart zie jij alle openbare laadstations in Drunen. Op deze site vind je ook oplaadpunten en installatiebedrijven in Riel, Gilze, Hulten, Molenschot en Rijen.
Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)
Een laadpaal bij het bedrijfspand is een extra stukje service richting klanten, bezoekers en personeel. Zoek je naar opties voor een kantoorpand met meer dan 10 parkeervakken? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Daarbovenop kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het opladen.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Jouw eigen laadpaal voor huis inclusief de installatieservice kost tussen de €1075 – €2175. De definitieve prijs hangt af van welk merk je kiest (met of juist zonder slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan je stroomleverancier voor je woning zoals Engie, Essent, Energiedirect, Eneco, Budget energie en Vandebron, PowerPeers, Oxxio, Vattenfall. Dit is nu ongeveer €0,220 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €4,10 p/100 km. Vergeet niet: een auto met benzinemotor kost al gauw €9,95 per 100 kilometer. Als je het integreert met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De standaard EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Noord-Brabant.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De installateur zal enkele aanpassingen moeten doen in de meterkast. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Van de meterkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. Samen met de monteur bespreek je wat de meest efficiënte route is om de werkzaamheden binnen de perken te houden. Jouw laadpaal installateur in Drunen monteert ‘m in overleg tegen de muur of op een losse paal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Al met al is iedere meterkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Soms moet er wel wat aangepast worden. Belangrijk is of de meterkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste EV’s konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). Innovatieve types kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Drunen zal al dit werk voor je oplossen. De prijzen van deze service zijn circa €1000. Disclaimer: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Stekkers (van laadkabels) heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 zien we vooral terug bij de merken die binnen de EU worden gemaakt. De meeste gangbare elektrische auto’s in Drunen hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Iedere regio kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Heusden heeft op dit ogenblik geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of het oplaadpunt vlakbij jouw woning geplaatst mag worden. Bekijk ook www.heusden.nl.