Laadpaal Haarle

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is de toekomst. Een gevolg is dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Je kunt dan beter kiezen voor een eigen laadpaal in Haarle aan huis. Middels een privé laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Dacia Spring Electric + Ford Mustang Mach-E GT. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en het is een stuk voordeliger. Middels onze vergelijker lees je waardevolle informatie over velerlei laadpunten, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kom je in contact met leveranciers en installateurs die werken in jouw gemeente.

  • Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
  • Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
  • Altijd een volle accu, altijd 100% actieradius.
  • Nog goedkoper rijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
  • Deze slimme laadpaal aan huis is er al vanaf €975.
  • Een laadstation op eigen grond heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Haarle

Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Jouw elektrische auto opladen zoals een Tesla Model 3 Long Range Dual Motor gaat steeds eenvoudiger. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Haarle kopen is een zeer interessante optie. Het werkt snel en veilig en je kunt rekenen op een volgeladen accu. Tevens is het veel betaalbaarder dan een openbaar laadstation in de wijk. Je hebt te maken met de volgende kosten: de eenmalige aanschafprijs, installatie en uiteraard de verbruikte stroom (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen parkeerplaats. Welke laadpaal past bij mijn woning (meterkast) en auto? Hierbij bespreken we inhoudelijke informatie en tips voor laadpaal laten installeren in Haarle. Op deze website lees je ook meer over Zero Emission.

Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Haarle kun je op twee wijzen aanbrengen. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of je installeert het op een paal. Verder zijn er geen verschillen. Denk vooraf na over hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats om lange dure laadkabels te vermijden.

1-fase of 3-fasen systeem
Een 1-fase laadzuil werkt met de normale 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. Elk woonadres in ons land heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadstation kan dus veel sneller een auto opladen. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Je kunt tegen geringe kosten je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Haarle. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.

Een eigen oplaadpunt op de oprit?

Goedkoop en snel laden en altijd een vrije plek!

Laadkabel: los of vast
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een vaste kabel of een afneembare kabel. Het gemak van de vaste stekker is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Ook is het goed om te weten dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat deze sneller nat wordt (tenzij je binnen laadt). Wat je ook vaak ziet is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Ten derde is het in de praktijk zo dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.

Het handige van een losse kabel (of socket) is de vrijheid in het opladen. Daarvoor neem je de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Daarnaast ziet het er wat netter uit en blijft de kabel langer goed. Het grote nadeel is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je gaat laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een laadzuil met losse kabel wordt door de meeste EV-gebruikers aanbevolen. Koop je een nieuwe elektrische auto? Dan ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Haarle.

Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Er zijn twee opties: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het onderscheid zit ‘m in hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een paal met 1 aansluiting biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Ideaal wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.

Smart functies
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door vaak ingebouwde slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder bekijk je meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de verschillende opties.

  • Dynamic Load Balancing: controleert het stroomgebruik van de woning.
  • Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
  • Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
  • Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
  • AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
  • Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.

Laadpaal installateur Haarle vergelijken

De tarieven van laadpalen zijn heel divers. De kosten van een laadstation voor thuis varieert van €900 tot +/- €3000. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan de capaciteit en functies van het laadstation. Des te hoger het vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Daarnaast zien we steeds meer slimme palen met extra snufjes als gezichtsherkenning die in aanschaf duurder zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Haarle.

Type laadstationLaadcapaciteitLaadtijdKosten
1-fase laadpaal3,7 kW11 uur€525- €600
1-fase laadpaal7,4 kW5,4 uur€525- €610
3-fase laadpaal11 kW3,6 uur€670- €770
3-fase laadpaal22 kW1,8 – 2 uur€880- €1070
Prijzen van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Bekende merken

  1. EVBox:Energieverbruik veilig verdeeld.
  2. Wallbox (wandlader): Meest betrouwbare en veilige optie voor het opladen van je auto.
  3. NewMotion: duidelijk inzicht door middel van online laadpuntbeheer.
  4. Alfen: Plug & Charge met optioneel slimme functies.
  5. Mennekes: Overal mobiel op de hoogte.
  6. EVhub: No-nonsense laadoplossingen voor een scherpe prijs.
  7. Webasto: Uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.
  8. Ecotap: Eenvoudige bediening met start/stop knop.
  9. Blue Current: Slimme laadstations met vaste kabel of als socket.
  10. Chargepoint: Koppeling aan eigen duurzame energieopwekking mogelijk.
  11. Myenergi / Zappi: IP65 gecertificeerd voor gebruik buiten (stofvrij en sproeidicht).
  12. Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Tot 3-fasen opladen, overal waar je wilt.
  14. Andere leveranciers: ABB, Delta, Enovates, Eaton, Etrel, Keba, Flexicharge, Hypercharger & Tritium, Zaptec, Xcharge, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatiekosten 2022
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Haarle variëren van €400 en +/- €1925. De totale kosten hangen af van of er iets in de meterkast omgezet moet worden en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe langer deze afstand, hoe meer er gegraven moet worden en hoe meer kabels benodigd zijn.

Abonnementsprijzen laadpassen
Soms wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Je kunt natuurlijk zonder, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal zijn circa €4,25 (maandelijks).

  • Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
  • Automatische facturering en verrekening.
  • Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
  • Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.

Een eigen laadpaal voor thuis?

Achterhaal goede leveranciers uit jouw gemeente.

Gemiddelde besparing elektrisch rijden

Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt zelf heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Op deze pagina kan je een rekenvoorbeeld zien. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1033 kilometer per maand. Met dit gemiddelde als uitgangspunt berekenen we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. In ons voorbeeld gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Haarle):

  • Benzine rijden 2022: €0,130/km
  • Elektrisch rijden 2022: €0,046/km
SoortPrijzen p/kmPer maandPer jaar
Benzine€0,130€134,29€1611,48
Elektrisch€0,046€47,52€570,22
Besparing€0,084€86,77€1041,26
Gemiddelde besparing van elektrisch rijden in augustus 2022.

Laadpaal aanvragen gemeente Hellendoorn

Rijd je een elektrische auto, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In deze gevallen mag jij een openbaar oplaadpunt in Haarle aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:

  • Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
  • Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
  • De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een aanzienlijke actieradius.

Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente bepaalt of en op welke plek de laadzuil werkzaam zal worden. Ze analyseren hiervoor variabelen als vindbaarheid en technische haalbaarheid. Elke bewoner mag gebruik maken van het oplaadpunt. Updates en informatie is terug te lezen op www.hellendoorn.nl. Daar lees je ook of de gemeente subsidies verstrekt. Flink wat gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Elektriciteitsnet.

Openbare oplaadpunten in de regio (augustus 2022)

Laadstations in Haarle vind je op steeds meer plekken. Iedereen met een abonnement kan terecht bij deze punten. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De kosten bedragen tussen de €0,240 en €0,605 p/kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In de onderstaande kaart vind jij de openbare laadstations in Haarle. Bekijk ook oplaadpunten en verkooppunten in Nijverdal, Steenenkamer, Bathmen, Okkenbroek en Lettele.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden haarle-7448

Laadpunten voor bedrijven en kantoren

Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is een extra stukje service richting je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Beschik je over een kantoorpand met 10 parkeervakken of meer? Op basis van de huidige wetgeving moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, vooral toegepast voor startende bedrijven.
  • Daarbovenop kan je iets bijverdienen door derden te laten betalen voor het gebruik.


FAQ – Veelgestelde vragen m.b.t. thuis elektrisch laden

Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Een laadpaal voor thuis inclusief installatie varieert kostentechnisch tussen de €825 en €2050. De prijsindicatie wordt gecalculeerd a.d.h.v. het model laadzuil (met of juist zonder slimme functies), het totale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en laadstation en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals een extra groep aanleggen.

Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je rekent de kilowattuurprijs af bij jouw leveranciers van energie zoals Essent, Eneco, Engie, NLE, Budget energie en PowerPeers, Vandebron, Pure energie, Vattenfall. Gemiddeld is dat +/- €0,245 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,90 per 100 kilometer. Ter vergelijking: een gemiddelde benzineauto kost circa €9,65 p/100 km. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De standaard EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Overijssel.

Hoe wordt het geïnstalleerd?
De monteur zal indien nodig eerst wat groepen plaatsen in de stroomkast in de woning. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Vanuit dit stroompunt wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). In overeenstemming met de specialist bereken je waar de laadpaal wordt geplaatst om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De laadpaal installateur in Haarle monteert ‘m in overleg tegen de muur of bevestigt ‘m op een losse paal.

Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Doorgaans is elke meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Soms moet er wel wat aangepast worden. Bekijk vooraf wel of je meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De vroegere modellen werden geladen op 220V (1-fase). De huidige auto’s worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Dit komt neer op krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Haarle kan jou hierin ontzorgen. De tarieven hiervan bedragen ongeveer €950. Goed om te weten: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.

Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers van laadkabels heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 stekkers komen we tegen bij Europese leveranciers en fabrikanten. Veruit de meest populaire elektrische auto’s in Haarle kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook vrijwel alle openbare laadpunten beschikken over type 2 (Mennekes).

Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt. Elke gemeente heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Hellendoorn heeft momenteel geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt vragen of het openbare laadpunt nabij jouw woning kan komen te staan. Voor extra info verwijzen we je naar www.hellendoorn.nl.

Plaats een reactie