Laadpaal Spaarndam

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Door deze trend zien we ook dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Het alternatief is een 100% eigen laadpaal in Spaarndam aan huis. D.m.v. een zelfvoorzienend laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw MG ZS EV & Jaguar I-Pace EV320. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en je hebt het snel terugverdiend. Op EVPlan.nl check je uitgebreide informatie over verschillende laadpalen, vertellen we je waar je zoal op moet letten en vind je de beste installateurs bij jou in de regio.

  • Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
  • Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
  • Je beschikt altijd over een volle accu, altijd 100% actieradius.
  • Goedkoop rijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
  • Een slimme laadpaal aan huis koop je al voor €925.
  • Een laadstation bij de woning kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Spaarndam

Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het opladen van de accu van een EV als onder andere de Mercedes EQA kan op verschillende manieren. Een extra goedkope laadpaal Spaarndam kopen is een goede investering. Het is gemakkelijk en snel en je bent altijd verzekerd van een volgeladen accu. Ook is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een publiek laadpunt. Je hebt te maken met de volgende kosten: een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de tarieven voor de elektriciteit (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Je moet wel de beschikking hebben over een garage of eigen oprit. Welk laadstation is geschikt voor mijn woning en auto? In onze keuzehulp vind je bruikbare informatie voor laadpaal laten installeren in Spaarndam. Op deze website lees je ook meer over Laadpaal plaatsen.

Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Spaarndam kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of op een vrijstaande paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Achterhaal de afstand tussen de auto en de laadplek, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.

1-fase of 3-fasen installatie
Het 1 fase systeem functioneert met de normale 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Elke meterkast heeft de beschikking over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadzuil maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Het maximale laadvermogen is dan 11 kW. Het 3-fase systeem kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Je kunt tegen geringe kosten je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Spaarndam. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.

Een eigen oplaadpunt op de oprit?

De goedkoopste oplossing en niet meer zoeken naar een vrij laadstation

Laadkabel: vast of los
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een afneembare/losse kabel. Het belangrijkste voordeel van de vaste stekker is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Een ander voordeel is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, tot wel 10 meter. Een negatief aspect is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat door de (soms) slechte weersomstandigheden (of je moet de auto binnen opladen). Een ander nadeel is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Ten derde kan het zijn dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.

Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (alsook voor een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Het laadproces doe je met de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Overigens oogt het netter en profiteer je van een langere levensduur. Een negatief aspect is dat het altijd even iets langer duurt als je jouw EV wilt laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om alles vervolgens aan te sluiten. Het station met een losse kabel wordt meestal aanbevolen. Koop je een nieuwe elektrische auto? Dan hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Spaarndam.

Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Er zijn 2 mogelijkheden: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een paal met 1 ingang is geschikt om 1 voertuig op te laden, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Erg handig als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.

Smart functies
Laadpalen hebben tegenwoordig doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. Hierbij bekijk je meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de nieuwste functies.

  • Dynamic Load Balancing: controleert het stroomgebruik van de woning.
  • Peak shaving: met Peak Shaving kunt u voor uw laadstations een maximale capaciteit instellen.
  • Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
  • Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
  • AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
  • Abonnementen & Laadpas: houd overzicht over jouw laadstation(s) en laadsessies.

Laadpaal installateur Spaarndam vergelijken

De aanschafprijzen van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De adviesprijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €850 tot +/- €3200. De prijs wordt bepaald door de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe meer vermogen, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Tevens kan je kiezen voor slimme opladers met leuke snufjes als gezichtsherkenning die een grotere investering vereisen. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Spaarndam.

Type laadstationCapaciteitTijd volle batterijPrijzen
1-fase laadpaal3,7 kW10,5 uur€520- €625
1-fase laadpaal7,4 kW5,5 uur€510- €600
3-fase laadpaal11 kW4,5 uur€655- €760
3-fase laadpaal22 kW1,7 uur€845- €935
Kosten van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Top merken

  1. EVBox:Flexibele laadoplossingen voor kantoor en thuis.
  2. Wallbox (wandlader): Met handige mobiele en Smartwatch-app.
  3. NewMotion: toegang tot netwerk met meer dan 180.000 laadpalen.
  4. Alfen: Betrouwbare laadpalen van Nederlandse bodem.
  5. Mennekes: Slim kabelbeheer voor vaste kabels.
  6. EVhub: Aantrekkelijk design, stevig en relatief goedkoop.
  7. Webasto: Slimme Dynamic Load Balancing optie.
  8. Ecotap: Populaire Homebox voor thuisgebruik.
  9. Blue Current: Met innovatieve Hidden Laadpaal.
  10. Chargepoint: Koppeling aan uw eigen afreken- of toegangssysteem.
  11. Myenergi / Zappi: Middels de HUB constant up-to-date.
  12. Tesla Wall Connector: Supersnel laden van de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Flexibel en eenvoudig de laadstroom aanpassen.
  14. Alternatieve leveranciers: ABB, Delta, Etrel, Eaton, Etrel, Hypercharger, Flexicharge, Keba & Tritium, Efacec, Circontrol, Zaptec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatiekosten 2023
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Spaarndam liggen tussen de €450 – €2175. Dit wordt berekend aan de hand van een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe langer deze afstand, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en hoe meer kabels benodigd zijn.

Kosten van het laadpas abonnement
Doorgaans wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is niet verplicht, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal bedragen circa €3,25 (maandelijks).

  • Inzicht in je dagelijks gebruik.
  • Automatische verrekening werkgever.
  • Gast Tarief instellen.
  • Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.

Een eigen laadpaal voor thuis?

Vergelijk de beste specialisten uit jouw gemeente.

Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?

Elektrisch rijden kan veel geld besparen. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. In het onderstaande gedeelte tonen we een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1060 kilometer (maandelijks). Met dit gemiddelde als uitgangspunt ramen we wat de verwachte kostenbesparing is. In het rekenvoorbeeld gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Spaarndam):

  • Benzine rijden 2023: €0,150/km
  • Elektrisch rijden 2023: €0,050/km
TypeKosten p/kmP/maandP/jaar
Benzine rijden€0,150€159,00€1908,00
Elektrisch€0,050€53,00€636,00
Besparing€0,100€106,00€1272,00
Tabel met besparing elektrisch rijden t.o.v. benzine in februari 2023.

Laadpaal aanvragen gemeente Haarlem

Rijd je elektrisch, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? In deze gevallen mag jij een openbaar oplaadpunt in Spaarndam aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:

  • Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
  • Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
  • Je bezit een elektrische of hybride auto met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.

In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en waar precies de laadzuil geactiveerd wordt. Ze analyseren hiervoor factoren als vindbaarheid en parkeerdruk. Iedere woningbezitter kan hier gebruik van maken. Alle details vind je op www.haarlem.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of de gemeente subsidies verstrekt. Steeds meer gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Elektrische auto prive rijden.

Openbare oplaadpunten zoeken (februari 2023)

Laadstations in Spaarndam zijn er veel. Iedereen met een abonnement heeft de mogelijkheid daar te laden. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De tarieven lopen uiteen tussen de €0,300 en €0,570 per kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In de onderstaande kaart check je de openbare laadstations in Spaarndam. Doorzoek daarnaast oplaadpunten en verkopers in Overveen, Velserbroek, Driehuis, Velsen-Zuid en IJmuiden.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden spaarndam-2063

Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)

Een laadpaal bij uw bedrijf is een prettige service voor klanten, bezoekers en personeel. Heb je een bedrijfspand met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Volgens de laatste regelgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
  • Tevens verdient een zakelijke laadpaal zich terug door externe gebruikers te laten betalen voor het laden.


Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden

Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een privé laadpaal aan huis en laten installeren varieert qua prijs tussen de €900 & €2350. De totale investering hangt af van het type laadstation (wel/geen slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals een extra groep aanleggen.

Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van jouw leveranciers van energie zoals Eneco, Engie, NLE, Energiedirect, Budget energie en Pure energie, Oxxio, PowerPeers, Vattenfall. Gemiddeld is dat +/- €0,250 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €3,80 per 100 kilometer. Ter illustratie: een benzineauto kost je zo’n €9,70 per 100 kilometer. Wanneer je het combineert met zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. Een basis EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Noord-Holland.

Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De monteur integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in de meterkast. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Vanuit de meterkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. In overleg met de expert wordt besloten waar het station moet komen om graafwerk en benodigde kabels te beperken. Jouw laadpaal installateur in Spaarndam monteert het als wallbox of op een paal.

Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Doorgaans is elke meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Belangrijk is of de meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De eerste elektrische voertuigen konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. Innovatieve types vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Spaarndam kan jou hierin ontzorgen. De tarieven hiervan liggen rond de €1100. Disclaimer: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.

Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 zien we vooral terug bij merken uit de Europese Unie. De meeste beschikbare elektrische auto’s in Spaarndam hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.

Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Iedere provincie vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Haarlem heeft momenteel geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt specifiek verzoeken of het laadpunt vlakbij jouw huis kan komen te staan. Zie ook www.haarlem.nl.

Plaats een reactie