Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Door deze trend zien we ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een slimme laadpaal in Raamsdonksveer aan huis. Dankzij jouw eigen laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Volkswagen ID.4 1st of Porsche Taycan Cross Turismo. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en het is veel voordeliger. Op deze pagina zoek je waardevolle informatie over diverse laadstations, geven we een duidelijk stappenplan en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs uit de buurt.
- Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, altijd 100% actieradius.
- Gratis rijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
- Een slimme laadpaal aan huis is er al vanaf €970.
- Jouw eigen laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Onderwerpen
Laadstation thuis plaatsen Raamsdonksveer
Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Jouw elektrische auto opladen als onder andere de Volkswagen ID.3 Pro S kan op verschillende manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Raamsdonksveer kopen is iets wat we steeds meer zien. Het is ontzettend handig in gebruik en je rijdt elke ochtend weg met een volle accu. Daarbij is het stukken betaalbaarder dan een openbaar laadstation in de wijk. De kosten bestaan uit: de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de kosten van jouw eigen stroom (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Het enige wat je nodig hebt is een garage of eigen oprit. Welke laadpaal is geschikt voor mij EV en woning? Op deze pagina kan je aan de slag met inhoudelijke informatie en tips ten aanzien van laadpaal laten installeren in Raamsdonksveer. Of klik door voor meer informatie over Goedkoopste laadpas.
Wallbox of laadpaal
Een laadstation Raamsdonksveer kun je op twee wijzen aanbrengen. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een stevige paal. De werking is verder helemaal identiek. Onderzoek de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase of 3-fasen systeem
Het 1-fase laadstation maakt gebruik van de reguliere 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Elke meterkast beschikt over minstens (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadzuil maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Het maximale laadvermogen is 11 kW per uur. Het 3-fase systeem kan dus veel sneller een auto opladen. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt gemakkelijk deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Raamsdonksveer. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Een eigen oplaadpunt op de oprit?
Spotgoedkoop opladen en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Losse of vaste kabel
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een kabel die afneembaar is. Het grootste gemak van de vaste variant is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Een ander voordeel is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, tot wel 10 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Wat we ook vaak horen is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Ten derde is het zo dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het gemak van een losse kabel (net als socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Hiervoor gebruik je de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Eveneens oogt het minder rommelig en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Een punt van kritiek is dat de drempel wat hoger wordt als je wilt laden. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, daarna sluit je ‘m aan. Een paal met een losse laadkabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? Dan kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Raamsdonksveer.
Enkel of dubbel laadstation
Er zijn twee opties: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het enige verschil zit hem in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een enkele paal heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Dit is praktisch wanneer je 2 auto’s in bezit hebt of voor zakelijke doeleinden.
Slimme toepassingen
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door intuïtieve slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk delen we meer info over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.
- Dynamic Load Balancing: past laadvermogen automatisch aan op beschikbare hoeveelheid stroom.
- Peak shaving: voorkomt overbelasting van het elektriciteitsnet tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
- Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
- Abonnementen & Laadpas: laadkosten automatisch te verrekenen met je baas.
Laadpaal installateur Raamsdonksveer vergelijken
De prijzen van laadpalen variëren enorm. De adviesprijs van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €850 en €3325. Het prijskaartje hangt met name af van het vermogen van de laadpaal. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Tevens kan je kiezen voor slimme wallboxen en palen met extra snufjes als Autostart die duurder zijn. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Raamsdonksveer. Type laadpaal Laadcapaciteit Oplaadtijd Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 – 12 uur €540- €640 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,6 uur €550- €600 3-fase laadpaal 11 kW 3,6 uur €685- €790 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 uur €875- €975
Top leveranciers
- EVBox:Compact en minimalistisch ontwerp.
- Wallbox (wandlader): Tot 8 keer sneller opladen.
- NewMotion: laad probleemloos overal op in het grootste publieke laadnetwerk van Europa.
- Alfen: SIM-lock vrije laadstations.
- Mennekes: Altijd inzicht in je laadgegevens via de App.
- EVhub: Leverancier van betaalbare laadstations.
- Webasto: Populaire Pure en Live modellen scherp geprijsd.
- Ecotap: Optioneel leverbaar met vaste kabel.
- Blue Current: Slim en flexibel laden voor thuis.
- Chargepoint: Een fraaie laadpaal in 11 kW of 22 kW uitvoering.
- Myenergi / Zappi: Houdt al jouw laadsessies bij.
- Tesla Wall Connector: Speciaal voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Slimme mobiele lader die je op afstand kunt bedienen.
- Andere leveranciers: ABB, Eaton, Enovates, Delta, Etrel, Keba, Flexicharge, Schneider Electric & Tritium, Zaptec, Circontrol, Efacec.
Installatietarieven 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Raamsdonksveer komen uit tussen de €380 – €2000. Dit is afhankelijk van of er iets in de meterkast omgezet moet worden en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en hoe meer kabels benodigd zijn.
Heb ik een laadpas nodig?
Optioneel wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Men hoeft dat niet af te nemen, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van een laadpaal abonnement bedragen circa €3,25 op maandbasis.
- Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
- Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
- Gastgebruik toestaan.
- Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.
Laadpaal voor thuis kopen?
Vergelijk aangesloten vakmannen uit jouw gemeente.
Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. In het onderstaande gedeelte vind je een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1099 kilometer per maand. Met dit getal checken we wat jouw potentiële besparing is. In onze berekening kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Raamsdonksveer):
- Benzine rijden 2024: €0,135/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,047/km
Aandrijving | Prijzen p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,135 | €148,37 | €1780,38 |
Elektrisch rijden | €0,047 | €51,65 | €619,84 |
Besparing | €0,088 | €96,71 | €1160,54 |
Laadpaal aanvragen gemeente Geertruidenberg
Rijd je een elektrische auto, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In die situaties mag je een openbaar oplaadpunt in Raamsdonksveer aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
- De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.
Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente neemt een besluit over of en in welke omgeving de laadzuil werkzaam zal worden. Daarbij bekijkt de gemeente zaken als vindbaarheid en of het technisch kan. Elke EV-eigenaar kan het gebruiken. Updates en informatie is ook te lezen op www.geertruidenberg.nl. Daar lees je ook welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Veel gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Via deze website kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Beste laadpaal.
Lijst met openbare laadpunten (december 2024)
Laadstations in Raamsdonksveer zien we steeds meer. Iedereen met een abonnement heeft de mogelijkheid daar te laden. Let op: het is wel vrij prijzig. De prijzen wisselen tussen de €0,240 en €0,605 p/kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In de afbeelding hieronder zie jij alle openbare laadstations in Raamsdonksveer. Op deze site vind je ook laadzuilen en verkooppunten in Hooge Zwaluwe, Lage Zwaluwe, Made, Den Hout en Oosteind.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal naast kantoor biedt veel uitkomst voor personeel of bezoekers. Gaat het om een kantoor of bedrijf met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Naar de nieuwste wetgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder een aantal subsidieregelingen. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Daarbovenop kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het gebruik.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Een laadpaal bij de woning inclusief plaatsing zit qua kostprijs tussen de €925 & €2425. De kosten van het hele pakket wordt grotendeels bepaalt door af het model laadzuil (softwarematige slimme functies), het maximale laadvermogen, afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals een extra groep aanleggen.
Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. Je rekent de kilowattuurprijs af bij jouw huidige energieleverancier zoals Engie, Eneco, Essent, Budget energie, Energiedirect en PowerPeers, Pure energie, Vattenfall, Oxxio. Rekenen op zo’n €0,245 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €4,05 per 100 kilometer. Ter illustratie: een normale auto op benzine kost al gauw €10,40 p/100 km. Als je het integreert met zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. Een normale EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Noord-Brabant.
Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De specialist integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in de stroomkast in de woning. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Van dit stroompunt wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). Samen met de installateur overleg je wat de beste manier is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. Jouw laadpaal installateur in Raamsdonksveer zet het laadstation vast tegen de muur of op een stevige paal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Uiteindelijk is elke woning aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Belangrijk is of de meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De allereerste elektrische auto’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). Nieuwere modellen kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. Dit kennen we ook als krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Raamsdonksveer kan dit allemaal regelen. De geschatte kosten van zo’n service bedragen zo’n €925. Belangrijk: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Laadkabel + stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 wordt vooral gebruikt door Europese leveranciers en fabrikanten. De meeste gangbare elektrische auto’s in Raamsdonksveer beschikken over een type 2 aansluiting. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden hebben deze type 2 Mennekes stekker.
Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke gemeente heeft een eigen beleid. De gemeente Geertruidenberg verstrekt op het ogenblik geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of de paal vlakbij jouw huis kan komen. Zie ook de website van de gemeente www.geertruidenberg.nl.