Laadpaal Etten-Leur

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Door deze trend zien we ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een handige laadpaal in Etten-Leur aan huis. Via jouw eigen laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Mercedes EQA + Porsche Taycan 4S Plus. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en de kWh prijs is voordeliger. Middels onze vergelijker tref je uitgebreide informatie over velerlei laadpunten, bieden we een aantal handige kooptips en kom je in contact met leveranciers en installateurs uit jouw gemeente.

  • Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
  • Niet meer wachten bij een dure snellader.
  • Je beschikt altijd over een volle accu, altijd een optimale actieradius.
  • Autorijden zonder onkosten in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen vanaf €930.
  • Een privé laadstation aan huis heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Etten-Leur

Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Het opladen van een elektrisch voertuig zoals de BMW iX3 kan op diverse manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Etten-Leur kopen is een goede investering. Het is ontzettend handig in gebruik en je rijdt elke ochtend weg met een goed geladen accu. Ook is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een publiek laadpunt. Wel heb je te maken met de installatie, hardware, kabels en de stroomprijzen (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Het enige wat je nodig hebt is een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal past bij mijn EV en mijn woning/meterkast? Op deze pagina kan je aan de slag met een aantal kooptips m.b.t. laadpaal laten installeren in Etten-Leur. Zie ook aanvullende informatie over Laadpaal installatie.

Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Etten-Leur kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of je installeert het op een paal. De werking is verder helemaal identiek. Houd rekening met de afstand van jouw EV en de laadplek (dan heb je minder kabels nodig).

1-fase of 3-fasen apparaat
Een 1-fase laadpaal functioneert met de normale 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Ieder huis in Nederland heeft ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). De 3-fase variant gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Het maximale laadvermogen is 11 kW. De 3-fase variant kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt gemakkelijk je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Etten-Leur. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.

Een eigen oplaadstation voor de deur?

Goedkoop laden en altijd een vrije plek!

Laadkabel: vast of los
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een afneembare/losse kabel. Het belangrijkste voordeel van een vaste kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Een bijkomend voordeel is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, tot wel 10 meter. Het grote nadeel is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage door de (soms) slechte weersomstandigheden (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Een ander nadeel is dat het er niet zo netjes uit ziet. Als laatste moet je er rekening mee houden dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.

Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (alsook voor een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Je gebruikt namelijk de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Daarbij oogt het minder rommelig en gaat jouw kabel langer mee. Het belangrijkste nadeel is dat de drempel wat hoger wordt als je gaat laden. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een losse kabel wordt meestal aanbevolen. Koop je een nieuwe elektrische auto? Dan hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Etten-Leur.

Verschil enkele en dubbele laadpaal
Er zijn 2 keuzes: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het verschil heeft te maken met hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een paal met 1 ingang kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Dit is praktisch als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.

Innovatieve functies
De huidige oplossingen hebben milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder vind je meer informatie over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.

  • Dynamic Load Balancing: controleert het stroomgebruik van de woning.
  • Peak shaving: voorkomt overbelasting van het elektriciteitsnet tijdens piekuren.
  • Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
  • Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
  • AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
  • Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.

Laadpaal installateur Etten-Leur vergelijken

De aanschafprijzen van laadpalen zijn heel divers. De kosten van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €725 tot €3400. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan de laadcapaciteit van het station. Hoe meer vermogen het station heeft, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Daarnaast onderscheiden we slimme stations met extra extra’s als Dynamic Load Balancing die kostbaarder zijn. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Etten-Leur.

Type laadstationLaadcapaciteitOplaadtijdOnkosten
1-fase laadpaal3,7 kW10,6 uur€515- €625
1-fase laadpaal7,4 kW5 uur€505- €635
3-fase laadpaal11 kW3,5 uur€665- €765
3-fase laadpaal22 kW1,8 uur€825- €1045
Prijzen van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Goede merken

  1. EVBox:Makkelijk te installeren, gebruiken en onderhouden.
  2. Wallbox (wandlader): Geavanceerd design en maximale flexibiliteit.
  3. NewMotion: onderdeel van de shell group (veel expertise).
  4. Alfen: Voor iedere elektrische auto.
  5. Mennekes: Comfortabel, slim en veilig je elektrische auto opladen.
  6. EVhub: Laadstations van hoogwaardig slagvast polycarbonaat.
  7. Webasto: Plug & Charge (aansluiten en direct laden).
  8. Ecotap: Eenvoudige bediening met start/stop knop.
  9. Blue Current: Gecertificeerd laadpunt en voldoet aan alle Nederlandse veiligheidsnormen.
  10. Chargepoint: Koppeling aan uw eigen afreken- of toegangssysteem.
  11. Myenergi / Zappi: Houdt al jouw laadsessies bij.
  12. Tesla Wall Connector: Perfect voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: 10 keer sneller dan standaard stopcontactladers.
  14. Ook interessant: ABB, Delta, Eaton, Enovates, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Keba of Tritium, Zaptec, Circontrol, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Kosten voor installatie 2021
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Etten-Leur komen uit tussen de €300 en +/- €1975. De totale kosten hangen af van of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe langer deze afstand, hoe meer er uitgegraven moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.

Abonnementskosten laadpas
Bij sommige aanbieders wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement zijn zo’n €3,50 (maandelijks).

  • Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
  • Automatische verrekening werkgever.
  • Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
  • Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.

Laadpaal bij je thuis installeren?

Check de beste verkooppunten uit jouw streek.

Gemiddelde besparing elektrisch rijden

Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt zelf heb je snel terugverdiend. Onderstaand tonen we een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1034 kilometer per 4 weken. Hiermee begroten we met welke kosten je rekening moet houden. In onze begroting gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Etten-Leur):

  • Benzine rijden 2021: €0,150/km
  • Elektrisch rijden 2021: €0,041/km
TypePrijzen p/kmP/maandP/jaar
Benzine rijden€0,150€155,10€1861,20
Elektrisch€0,041€42,39€508,73
Besparing€0,1090€112,71€1352,47
Tabel met besparing elektrisch rijden t.o.v. benzine in december 2021.

Laadpaal aanvragen gemeente Etten-Leur

Rijd je een elektrische auto, echter beschikt je niet over een eigen oprit? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? Je mag dan een openbaar oplaadpunt in Etten-Leur aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:

  • Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
  • Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
  • Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een minimale actieradius.

Zodra je voldoet aan deze criteria bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente neemt een besluit over of en in welke omgeving de laadzuil gemonteerd wordt. Ze checken daarvoor invalshoeken zoals vindbaarheid en of het technisch kan. Elk huishouden kan terecht bij dit oplaadpunt. Meer informatie is terug te lezen op www.etten-leur.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of er eventueel subsidie beschikbaar is. Veel gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Op die site kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Zero Emission.

Openbare oplaadpunten in de omgeving (december 2021)

Laadstations in Etten-Leur zijn veel beschikbaar. Elke laadpashouder kan hier parkeren en laden. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De kosten schommelen tussen de €0,300 tot wel €0,550 per kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In onze maps kaart doorzoek jij de openbare laadstations in Etten-Leur. Vergelijk ook oplaadplekken en installatiebedrijven in Alphen-Chaam, Breda, Moerdijk, Halderberge en Rucphen.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden etten-leur-4875

Laadpunten voor bedrijven

Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is een extra stukje service richting werknemers en klanten. Gaat het om een pand met 10 parkeerplekken of meer? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van verschillende subsidieregelingen. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
  • Daarnaast kan je het laadpunt versneld terugverdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het gebruik van de palen.


Veelgestelde vragen aangaande thuis elektrisch laden

Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Een privé laadpaal aan huis met daarbij de installatie varieert kostentechnisch tussen de €850 en €2200. De kosten van het hele pakket wordt bepaald door het type en model (additionele slimme functies), het minimale laadvermogen, het aantal benodigde kabelmeters en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.

Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan jouw huidige energieleverancier zoals Budget energie, Engie, Energiedirect, Eneco, Essent en Pure energie, PowerPeers, Oxxio, Vandebron. Over het algemeen niet meer dan €0,210 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €3,60 per 100 kilometer. Ter vergelijking: een auto met benzinemotor kost circa €10,00 per 100 kilometer. In combinatie met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De gemiddelde EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Noord-Brabant.

Hoe wordt het geïnstalleerd?
De expert legt een aparte stroomgroep aan in je stroomkast. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Vanaf de stoomkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. Samen met de installateur overleg je wat een goede plek is om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De ervaren laadpaal installateur in Etten-Leur monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een vrijstaande paal.

Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Uiteindelijk is ieder huis geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Let er wel op dat je groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste EV’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). Nieuwere modellen vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. We spreken ook wel over krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Etten-Leur kan jou hierin ontzorgen. De prijzen van deze service liggen rond de €850. Belangrijk: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.

Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers van laadkabels heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 zien we vooral terug bij verschillende merken binnen de EU. Veel beschikbare elektrische auto’s in Etten-Leur kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.

Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Iedere regio kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Etten-Leur verschaft op dit moment geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Wat mogelijk wel interessant is, is om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt aanvragen of het laadpunt dichtbij jouw huis geïnstalleerd kan worden. Een verzoek indienen kan op www.etten-leur.nl.

Plaats een reactie