Laadpaal Eersel

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Daarbij komt ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Je kunt dan beter kiezen voor een eigen laadpaal in Eersel aan huis. Middels een laadstation op eigen terrein ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Audi Q4 Sportback e-tron of Hyundai Kona Electric 39 kWh. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en je hebt het snel terugverdiend. Op EVPlan.nl lees je bruikbare informatie over velerlei type laadpunten, vertellen we je waar je zoal op moet letten en vind je ervaren leveranciers en installateurs uit de buurt.

  • Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
  • Niet meer wachten bij een dure snellader.
  • Altijd een volle accu, altijd een optimale actieradius.
  • Goedkoop rijden als je ook kiest voor zonnepanelen.
  • Een slimme laadpaal aan huis is er al vanaf €910.
  • Een individueel laadstation heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Eersel

Elektrisch rijden zien we steeds meer. Het laden van een elektrisch voertuig als onder andere de Volkswagen ID.3 Pro S kan op verschillende manieren. Een eigen goedkope laadpaal Eersel kopen is een zeer interessante optie. Het is ontzettend handig in gebruik en je hebt dan de zekerheid van een volle accu. Daarbovenop is het een stuk voordeliger dan bij een publiek laadpunt. Wel heb je te maken met de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de tarieven voor de elektriciteit (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen parkeerplaats. Welke laadpaal past bij mijn woning (meterkast) en auto? Hieronder vind je inhoudelijke informatie en tips met betrekking tot laadpaal laten installeren in Eersel. Of klik door voor meer informatie over Elektrische auto zakelijk rijden.

Laadpaal of wallbox
Een laadstation Eersel kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Onderzoek de afstand van jouw EV en de laadplek (zo kun je besparen op de kabellengte).

1-fase of 3-fasen systeem
De 1-fase variant functioneert met de standaard 230 voltage. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. Elk adres beschikt over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadzuil gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Het maximale vermogen is 11 kW. Een 3-fase laadstation kan dus veel sneller een auto opladen. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Je kunt dan jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Eersel. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.

Een eigen oplaadpunt aan huis

Goedkoop laden en niet langer zoeken naar een vrij laadstation

Losse of vaste laadkabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een afneembare kabel. De meerwaarde van een vaste kabel is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Ook is het goed om te weten dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij EV-box tot wel 8 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat er water in de kabel kan komen (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Een ander minpunt is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Daarbij is het in de praktijk zo dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.

Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (net als een socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Het laadproces doe je met de reguliere meegeleverde kabel. Ook ziet het er wat netter uit en gaat jouw kabel langer mee. Waar je op moet letten is dat er een extra handeling vereist is als je even kort wilt opladen. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, daarna sluit je ‘m aan. De oplossing met een losse kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In zo’n scenario zijn er geen aanpassingen nodig. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Eersel.

Verschil enkele en dubbele laadpaal
Er zijn 2 mogelijkheden: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het verschil heeft te maken met het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekker aansluiting kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Erg handig als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken maar ook voor bedrijven en kantoren.

Innovatieve toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. Hieronder lees jij meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de verschillende opties.

  • Dynamic Load Balancing: past laadvermogen automatisch aan op beschikbare hoeveelheid stroom.
  • Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
  • Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
  • Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
  • AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
  • Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.

Laadpaal installateur Eersel vergelijken

De tarieven van laadpalen zijn heel divers. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €875 t/m €3250. Het prijskaartje hangt met name af van het vermogen van de laadpaal. Des te hoger het vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. In aanvulling hierop zijn er allerlei slimme stations met speciale extra’s als Hub/Satellite die duurder zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Eersel.

Laadstation typeCapaciteitTijd volle batterijTarief
1-fase laadpaal3,7 kW12 uur€540- €605
1-fase laadpaal7,4 kW5 – 7 uur€540- €625
3-fase laadpaal11 kW4 uur€685- €795
3-fase laadpaal22 kW1,8 – 2 uur€825- €1075
Tabel met gemiddelde kosten laadpaal aan huis (zonder installatie).

Bekende systemen

  1. EVBox:Mogelijk om laadvermogen te upgraden.
  2. Wallbox (wandlader): Programmeer het opladen in de daluren.
  3. NewMotion: toegang tot 180.000 openbare laadpunten in 35 landen.
  4. Alfen: Voor iedere elektrische auto.
  5. Mennekes: Kompact, praktisch en premium.
  6. EVhub: Dashboard voor facturatie, verrekening en stroomverbruik.
  7. Webasto: Slimme Dynamic Load Balancing optie.
  8. Ecotap: Stevige, gebruiksvriendelijke en zelfvoorzienende palen.
  9. Blue Current: Veelzijdig laadpunt met minimale afmetingen.
  10. Chargepoint: Koppeling aan uw eigen afreken- of toegangssysteem.
  11. Myenergi / Zappi: Variabel laden tussen 6A en 32A.
  12. Tesla Wall Connector: Dé laadpaal voor jouw Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: De perfecte oplossing om te laden op de camping.
  14. Zie ook merken als: ABB, Eaton, Delta, Etrel, Etrel, Flexicharge, Keba, Hypercharger of Tritium, Efacec, Zaptec, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Kosten voor installatie 2021
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Eersel variëren van €370 & €1825. Dit wordt grotendeels bepaalt door of er iets in de meterkast omgezet moet worden en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.

Kosten van het laadpas abonnement
Soms wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van abonnementen voor laadpalen zijn zo’n €6,50 op maandbasis.

  • Inzicht in je dagelijks gebruik.
  • Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
  • Gast Tarief instellen.
  • Automatische firmware-updates.

Laadpaal voor thuis kopen?

Zoek erkende leveranciers in de regio.

Gemiddelde besparing elektrisch rijden

Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. De elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie hebben een korte terugverdientijd. Onderstaand vind je een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1066 kilometer per 4 weken. Hiermee ramen we wat de mogelijke besparing zal zijn. In het rekenvoorbeeld nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Eersel):

  • Benzine rijden 2021: €0,145/km
  • Elektrisch rijden 2021: €0,040/km
TypeTarieven p/kmPer maandPer jaar
Benzine€0,145€154,57€1854,84
Elektrisch€0,040€42,64€511,68
Besparing€0,1050€111,93€1343,16
Gemiddelde besparing van elektrisch rijden in december 2021.

Laadpaal aanvragen gemeente Eersel

Heb je een EV, echter beschikt je niet over een eigen oprit? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? Op dat moment kan jij zo’n openbaar oplaadpunt in Eersel aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:

  • Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
  • In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
  • Je bezit een elektrische of hybride auto met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.

Als je aan deze voorwaarden voldoet bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente zal concluderen of en in welke straat de laadzuil geplaatst wordt. Ze onderzoeken facetten als zichtbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Elke bewoner kan het gebruiken. Uitgebreide informatie is beschikbaar gesteld op www.eersel.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of er een subsidie mogelijk is. Het merendeel van de gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Daar kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Vergelijk laadpassen.

Openbare oplaadpunten bekijken (december 2021)

Laadstations in Eersel zijn 24/7 actief. Iedereen met een EV mag daar in principe gebruik van maken. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De kosten wisselen tussen de €0,230 tot €0,575 per kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In de onderstaande kaart doorzoek je de openbare laadstations in Eersel. Bekijk ook laadplekken en aanbieders in Veldhoven, Bernheze, Meierijstad, Mill en Sint Hubert en Cuijk.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden eersel-5521

Laadpunten voor bedrijven

Een laadpaal naast kantoor is relevant voor bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Beschik je over een kantoorpand met 10 parkeervakken of meer? Tegenwoordig moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. verschillende subsidieregelingen. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
  • Daarbovenop kan je het laadpunt versneld terugverdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het opladen.


Informatie over thuis elektrisch laden

Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal voor huis met daarbij de installatie varieert kostentechnisch tussen de €1050 – €2200. De definitieve prijs is afhankelijk van het soort systeem (met of juist zonder slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), het aantal benodigde kabelmeters en extra werkzaamheden in de meterkast zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.

Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. Je rekent de kilowattuurprijs af bij jouw vaste energieleverancier zoals Eneco, Essent, Engie, NLE, Budget energie en Vandebron, Vattenfall, Pure energie, Oxxio. Dit is nu ongeveer €0,215 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,90 p/100 km. Ter illustratie: een gemiddelde benzineauto komt uit op zo’n €9,75 per 100 kilometer. Met zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een normale EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Noord-Brabant.

Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De leverancier treft de nodige voorbereidingen in de stroomvoorziening van je woning. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Via dit stroompunt wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). In overleg met de expert wordt besloten wat de meest efficiënte route is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. Jouw laadpaal installateur in Eersel monteert het als wallbox of op een losse paal.

Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Al met al is iedere meterkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Hierbij is van belang of de woning een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De vroegere modellen waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. Innovatieve auto’s hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Dit kennen we ook als krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Eersel kan dit allemaal regelen. De tarieven hiervan bedragen zo’n €1025. Let op: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.

Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 zien we met name terug bij de Europese leveranciers. Een groot deel van de favoriete elektrische auto’s in Eersel kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden hebben ook standaard type 2 aansluitingen.

Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Elke regio heeft een eigen beleid. De gemeente Eersel biedt momenteel geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt aanvragen of de laadzuil in de buurt van jouw huis kan komen. Voor extra info verwijzen we je naar www.eersel.nl.


Alle plaatsen in deze gemeente

Plaats een reactie