Laadpaal Deelen

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is de toekomst. Daarbij komt ook dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Het alternatief is een eigen laadpaal in Deelen aan huis. D.m.v. een zelfvoorzienend laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Tesla Model 3 Long Range Dual Motor of Porsche Taycan 4S. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is een stuk voordeliger. Middels onze vergelijker check je praktische informatie over populaire type laadstations, bieden we een aantal handige kooptips en vind je de beste installateurs die werken in jouw gemeente.

  • Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
  • Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
  • In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, altijd een optimale actieradius.
  • Rijden zonder kosten door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
  • Een slimme laadpaal aan huis koop je al vanaf €915.
  • Een privaat laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Deelen

Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Jouw elektrische auto opladen als o.a. een Mini Electric kan op diverse manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Deelen kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Het werkt snel en veilig en je rijdt elke ochtend weg met een goede actieradius. Bovendien is het vele malen goedkoper dan een publiek laadpunt. Je hebt te maken met de volgende kosten: een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de tarieven voor de elektriciteit (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen oprit of garage. Welk laadstation is geschikt voor mijn woning (meterkast) en auto? In het gedeelte hieronder bieden wij tips en adviezen rondom laadpaal laten installeren in Deelen. Zie ook onze informatie over Duurzaam rijden.

Laadpaal of wallbox
Een laadstation Deelen kan op 2 manieren worden geplaatst. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een montagepaal. De werking is verder helemaal identiek. Bekijk kritisch de afstand van jouw EV en de laadplek om lange dure laadkabels te vermijden.

1-fase of 3-fasen apparaat
Een 1-fase laadzuil functioneert met de standaard 230 voltage. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Elke meterkast beschikt over sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadzuil biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen. De 3-fase variant kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt hierin investeren en dit laten aanleggen door een elektricien in Deelen. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.

Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen

Voordelig opladen en nooit meer wachten op een vrije plek

Vaste of losse laadkabel
Je hebt de opties voor een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een losse stekker. Het pluspunt van de vaste variant is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Een ander pluspunt is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, vaak wel 6 – 8 meter. Een punt van kritiek is dat de levensduur van de kabel minder is omdat er water in de kabel kan komen (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Wat we ook vaak horen is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Ten derde noemen we nog even dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.

Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (dus met alleen een socket) is de vrijheid in het opladen. Hiervoor gebruik je de kabel die af-fabriek is geleverd. Verder oogt het netter en gaat jouw kabel langer mee. Belangrijk nadeel is dat het altijd even iets langer duurt als je gaat laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, om alles vervolgens aan te sluiten. De oplossing met een losse kabel werkt in de praktijk vaak het best. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In dat geval ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Advies: probeer ook eens de snelladers in Deelen.

Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
We onderscheiden 2 soorten: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het verschil zit hem in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een enkelvoudige paal kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Ideaal wanneer je 2 auto’s in bezit hebt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.

Innovatieve functies
De nieuwste laadsystemen herbergen intuïtieve slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder check je extra uitleg over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.

  • Dynamic Load Balancing: laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis.
  • Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
  • Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
  • Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
  • AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
  • Abonnementen & Laadpas: altijd een goed overzicht van al je oplaadmomenten.

Laadpaal installateur Deelen vergelijken

De kosten van laadpalen zijn nogal verschillend. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €525 tot en met €3350. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Verder zijn er slimme wallboxen en palen met toffe snufjes als gezichtsherkenning die een grotere investering vereisen. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Deelen.

Laadpaal typeCapaciteitOplaadtijdPrijs
1-fase laadpaal3,7 kW11 – 12 uur€525- €650
1-fase laadpaal7,4 kW5,5 uur€510- €650
3-fase laadpaal11 kW3,5 uur€690- €800
3-fase laadpaal22 kW1,8 uur€860- €1070
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis excl. installatie.

Populaire producten

  1. EVBox:Compact en minimalistisch ontwerp.
  2. Wallbox (wandlader): Tot 8 keer sneller opladen.
  3. NewMotion: laad probleemloos overal op in het grootste publieke laadnetwerk van Europa.
  4. Alfen: Compatibel met alle elektrische auto’s.
  5. Mennekes: Sinds 2014 de standaardstekker voor EV’s in Europa.
  6. EVhub: Leverancier van betaalbare laadstations.
  7. Webasto: Volledig op afstand te beheren.
  8. Ecotap: Gebruiksvriendelijke en uitgebreide Ecotap managementtool.
  9. Blue Current: Geschikt voor alle elektrische voertuigen.
  10. Chargepoint: Zeer eenvoudig te bedienen laadstation.
  11. Myenergi / Zappi: Ingebouwde aardlekschakelaar voor wisselstroom tot 30mA.
  12. Tesla Wall Connector: Het krachtige laadstation voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Flexibel en compact systeem, ideaal voor op reis.
  14. Andere opties: ABB, Eaton, Etrel, Enovates, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Schneider Electric of Tritium, Xcharge, Zaptec, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatietarieven 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Deelen bedragen tussen de €360 en ongeveer €2175. Deze prijs komt tot stand door of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer er uitgegraven moet worden en hoe meer meters kabel er benodigd is.

Abonnementskosten laadpas
Doorgaans wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Het kan ook prima zonder, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal bedragen circa €3,50 (maandelijks).

  • Online inzicht in laadsessies.
  • Automatische verrekening werkgever.
  • Zelf een kWh-prijs instellen voor gastgebruik.
  • Automatische firmware-updates.

Een eigen laadpaal voor thuis?

Bekijk populaire installateurs uit jouw gemeente.

Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?

Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt plus installatie heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. In de tabel hieronder bieden wij een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1056 kilometer per maand. Op basis daarvan ramen we wat jouw potentiële besparing is. In onze berekening kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Deelen):

  • Benzine rijden 2024: €0,150/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,050/km
SoortKosten p/kmPer maandP/jaar
Benzine rijden€0,150€158,40€1900,80
Elektrisch rijden€0,050€52,80€633,60
Besparing€0,100€105,60€1267,20
Vergelijking elektrisch rijden en en benzine in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Ede

Heb je een EV, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? In dat geval kan je een openbaar oplaadpunt in Deelen aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:

  • Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
  • Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
  • De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.

In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente beslist uiteindelijk of en waar de laadzuil neergezet wordt. Ze analyseren hiervoor factoren als bereikbaarheid en technische haalbaarheid. Elke EV-rijder kan hier gebruik van maken. Updates en informatie kun je terugvinden op www.ede.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of er eventueel subsidie beschikbaar is. Veel gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Daar kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Beste laadpassen.

Lijst met openbare laadpunten (april 2024)

Laadstations in Deelen zijn elke dag werkzaam. Iedereen met een laadpas heeft de mogelijkheid daar te laden. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De tarieven wisselen tussen de €0,280 en €0,590 per kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In het Google Maps overzicht onderzoek jij de openbare laadstations in Deelen. Bekijk ook laadzuilen en verkooppunten in Wolfheze, Heveadorp, Heelsum, Doorwerth en Oosterbeek.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden deelen-6877

Laadpunten voor bedrijven

Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor kan worden gebruikt door je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Gaat het om een locatie met 10 parkeervakken of meer? Naar de nieuwste wetgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
  • Ook kan je het laadpunt versneld terugverdienen door derden te laten betalen voor het gebruik.


Informatie over thuis elektrisch laden

Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Een laadpaal aan huis kopen en laten installeren kost +/- tussen de €850 en €2475. De totale investering wordt grotendeels bepaalt door af het soort systeem (additionele slimme functies), het totale laadvermogen, de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en extra werkzaamheden in de meterkast zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.

Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan jouw leveranciers van energie zoals Essent, Engie, Eneco, Budget energie, NLE en Vandebron, PowerPeers, Vattenfall, Pure energie. Gemiddeld is dat +/- €0,230 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €4,35 per 100 kilometer. Ter illustratie: een benzineauto kost ongeveer €9,60 per 100 kilometer. Als je laadt met eigen zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. De huidige EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Gelderland.

Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De vakman treft de nodige voorbereidingen in de meterkast. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Via dit stroompunt wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). In samenspraak met de vakman bepaal je wat de beste manier is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De gecertificeerde laadpaal installateur in Deelen monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een speciale paal.

Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Uiteindelijk is elke meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Achterhaal of de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De eerste EV’s konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De actuele auto’s kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. Dit komt neer op krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Deelen kan dit uit handen nemen. De onkosten van deze installatieservice bedragen zo’n €1000. Goed om te weten: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.

Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Stekkers van laadkabels heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 zien we met name terug bij de Europese merken. De bekende elektrische auto’s in Deelen zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben ook standaard type 2 aansluitingen.

Kan ik subsidie aanvragen als ik thuis een laadpaal plaats?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op je oprit. Iedere provincie vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Ede biedt momenteel geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt wel een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt hierbij verzoeken of de laadzuil in de buurt van jouw woning geplaatst mag worden. Voor extra info verwijzen we je naar www.ede.nl.

Plaats een reactie