Elektrisch rijden is de toekomst. Een gevolg is dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Het alternatief is een eigen laadpaal in Wijckel aan huis. D.m.v. een privé laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Audi Q4 e-tron of jouw DS 3 Crossback E-Tense. Niet meer wachten op een vrije plek en het is een stuk voordeliger. Hier ontdek je waardevolle informatie over velerlei type laadstations, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kom je in contact met leveranciers en installateurs die werken in jouw gemeente.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
- Niet meer wachten bij een dure snellader.
- Altijd een volle accu, altijd 100% actieradius.
- Nog voordeliger rijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis koop je al vanaf €975.
- Een thuis-laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Inhoudsopgave
Laadstation thuis plaatsen Wijckel
Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Het opladen van de accu van een EV als o.a. een MG ZS EV kan op steeds meer plekken. Een extra goedkope laadpaal Wijckel kopen is een zeer interessante optie. Het is ontzettend handig in gebruik en je hebt dan de zekerheid van een goed geladen accu. Daarbij is het een stuk voordeliger dan bij een openbaar laadpunt. Wel heb je te maken met de laadpaal zelf, de installatiekosten en de kWh prijs voor de stroom (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal is nu handig voor mijn situatie? Hierbij bespreken we belangrijke aspecten om over na te denken rondom laadpaal laten installeren in Wijckel. Op EVplan.nl lees je ook meer over Betrouwbare laadpaal.
Wallbox of laadpaal
Een laadstation Wijckel kan op 2 manieren worden geplaatst. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een vrijstaande paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Denk goed na over de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase of 3-fasen station
Het 1-fase laadstation werkt met de normale 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Ieder huis in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase installatie onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Dit geeft een laadvermogen van +/- 11 kW. Een 3-fase laadpaal is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt dit laten aanleggen door een elektricien in Wijckel. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.
Een eigen oplaadpunt op de oprit?
Goedkoop laden en altijd verzekerd van een vrije plek
Vaste of losse laadkabel
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse kabel. De meerwaarde van een vaste kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Wat hierbij ook handig is is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Een negatief aspect is dat de levensduur van de kabel minder is omdat er door wind en regen water in kan komen (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Een ander minpunt is dat het een rommelig geheel wordt. Bovendien is het goed om je te bedenken dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.
Het grote gemak van een losse kabel (of socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Je pakt namelijk de stekker die je in de auto hebt liggen. Daarbij ligt de kabel niet zo in het zicht en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Het minpunt is dat de drempel wat hoger wordt als je even snel wilt laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om daarna het geheel te connecten. Een laadpaal zonder vaste kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? Dan ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Wijckel.
Enkele vs dubbele laadpaal
We onderscheiden twee soorten: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 ingang kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Dit biedt uitkomst voor huishoudens met 2 EV’s of juist voor bedrijven.
Innovatieve toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig intuïtieve slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder bekijk je meer informatie over slimme laadpunten en de nieuwste functies.
- Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
- Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
- Gezichtsherkenning: een veilige functie waardoor alleen jij de paal kan bedienen.
- Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: eenvoudig laadsessies starten door uitsluitend in te pluggen.
- Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.
Laadpaal installateur Wijckel vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen zijn nogal verschillend. De kosten van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €525 tot €3200. De prijs hangt vooral af van het totale laadvermogen van de installatie. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Daarnaast zijn er allerlei slimme stations met leuke snufjes als gebarenherkenning die kostbaarder zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Wijckel. Soort laadpaal Vermogen Laadtijd Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,5 uur €550- €600 1-fase laadpaal 7,4 kW 6 uur €530- €610 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 5 uur €685- €770 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €835- €990
Bekende systemen
- EVBox:Mogelijk om laadvermogen te upgraden.
- Wallbox (wandlader): Met handige mobiele en Smartwatch-app.
- NewMotion: toegang tot 180.000 openbare laadpunten in 35 landen.
- Alfen: Een solide en hoogwaardig product voldoet aan strenge richtlijnen.
- Mennekes: Comfortabel, slim en veilig je elektrische auto opladen.
- EVhub: Leverancier die zich onderscheidt op prijs.
- Webasto: Betaalbare en eenvoudige laadsystemen.
- Ecotap: Gebruiksvriendelijke en uitgebreide Ecotap managementtool.
- Blue Current: Slimme laadstations met vaste kabel of als socket.
- Chargepoint: Milieuvriendelijk en volledig recyclebaar systeem.
- Myenergi / Zappi: Altijd en overal inzicht via de mobiele App.
- Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Slimme mobiele lader die je op afstand kunt bedienen.
- Andere leveranciers: ABB, Etrel, Eaton, Delta, Etrel, Keba, Schneider Electric , Hypercharger en Tritium, Xcharge, Efacec, Circontrol.
Kosten voor installatie 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Wijckel wisselen tussen de €330 en €2100. Dit wordt berekend aan de hand van een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.
Abonnementstarieven laadpassen
Doorgaans wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van deze laadpaal abonnementen bedragen zo’n €6,75 (maandelijks).
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
- Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
- 24/7 helpdesk support.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Achterhaal erkende leveranciers uit jouw streek.
Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. De elektrische auto en het thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. In het onderstaande gedeelte tonen we een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1108 km (maandelijks). Met dit aantal kilometers calculeren we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. In onze berekening gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Wijckel):
- Benzine rijden 2024: €0,145/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,049/km
Type | Kosten p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,145 | €160,66 | €1927,92 |
Elektrisch rijden | €0,049 | €54,29 | €651,50 |
Besparing | €0,096 | €106,37 | €1276,42 |
Laadpaal aanvragen gemeente De Fryske Marren
Lease of koop jij een elektrische auto, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in Wijckel aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:
- Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
- In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een minimale elektrische actieradius.
Zodra je voldoet aan deze criteria neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente zal concluderen of en waar de laadzuil neergezet wordt. Daarbij bekijkt de gemeente relevante zaken als bereikbaarheid en technische haalbaarheid. Iedere woningbezitter kan terecht bij dit oplaadpunt. Alle details is terug te lezen op www.defryskemarren.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of er een subsidie mogelijk is. Flink wat gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Hybride voertuigen.
Openbare oplaadpunten in de buurt (december 2024)
Laadstations in Wijckel zijn er veel. Iedereen met een laadpas kan hier parkeren en laden. Let op: het is wel vrij prijzig. De onkosten bedragen tussen de €0,270 tot €0,585 p/kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In het onderstaande kaartje vind jij de openbare laadstations in Wijckel. Op deze site vind je ook laadstations en installateurs in Balk, Sloten, Ypecolsga, Indijk en Smallebrugge.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is een prettige service voor je personeel en relaties. Gaat het om een locatie met 10 parkeervakken of meer? Naar de nieuwste wetgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder een aantal subsidiemogelijkheden. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
- Daarnaast kan je iets bijverdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het laden.
FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Een laadpaal voor thuis inclusief installatie zit qua kostprijs tussen de €825 en €2050. De prijsindicatie wordt grotendeels bepaalt door af het model laadzuil (met of juist zonder slimme functies), het maximale laadvermogen, afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en extra werkzaamheden in de meterkast zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.
Wat betaal ik voor een volle accu?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. Je rekent de kilowattuurprijs af bij je eigen energieleverancier zoals Engie, Essent, Eneco, Budget energie, Energiedirect en Vandebron, Oxxio, Vattenfall, PowerPeers. Dat is doorgaans zo’n €0,250 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,90 per 100 kilometer. Om een indicatie te geven: een doorsnee benzinewagen kost ongeveer €10,30 per 100 kilometer. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. Een basis EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Friesland.
Hoe werkt de installatie?
De expert plaatst een aardlekautomaat en een nieuwe stroomgroep in jouw meterkast. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Vanuit de meterkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. In overleg met de expert wordt besloten wat de beste manier is om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De ervaren laadpaal installateur in Wijckel monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een stevige paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Uiteindelijk is iedere meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Achterhaal of de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De eerste elektrische voertuigen konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De huidige elektrische auto’s worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Wijckel zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De geschatte kosten van zo’n service zijn circa €825. Bedenk wel: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabels / stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door merken uit Europa. De favoriete elektrische auto’s in Wijckel beschikken over een type 2 aansluiting. Ook openbare laadpunten in Nederland kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.
Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Elke provincie heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente De Fryske Marren heeft momenteel geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of de laadzuil vlakbij jouw woning geplaatst mag worden. Voor meer info en aanvragen zie www.defryskemarren.nl.