Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Door deze trend zien we ook dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Het alternatief is een eigen laadpaal in Terherne aan huis. Door middel van een privé laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Audi Q4 e-tron en/of Kia e-Soul 64 kWh. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is ook financieel gezien een goede investering. Op dit portaal vind je waardevolle informatie over populaire type laadpunten, geven we een duidelijk stappenplan en kom je in contact met leveranciers en installateurs uit jouw gemeente.
- Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
- Je bent niet afhankelijk van het openbaar netwerk.
- Elke dag opnieuw een volle accu, altijd 100% actieradius.
- Autorijden voor gunstige tarieven door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis is al te bestellen vanaf €990.
- Een privé laadstation aan huis heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Onderwerpen
- Laadpaal voor thuis laten plaatsen
- Beste laadpaal installatiebedrijven Terherne vergelijken december 2024
- Kostenoverzicht elektrisch rijden
- Laadstation voor elektrisch voertuig aanvragen bij de gemeente De Fryske Marren
- Vind openbare oplaadpunten in de buurt
- Laadpalen voor ondernemers
- Lees meer in de FAQ met veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen Terherne
Elektrisch rijden is de toekomst. Het elektrisch laden van een EV als onder andere de Volvo XC40 P8 AWD Recharge kan op diverse manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Terherne kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Het is ontzettend handig in gebruik en je bent altijd verzekerd van een 100% actieradius. Tevens is het vele malen goedkoper dan een laadstation in de omgeving. Je hebt te maken met de volgende kosten: de laadpaal zelf, de installatiekosten en de kWh prijs voor de stroom (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn woning en auto? Hieronder kan je aan de slag met een aantal kooptips met betrekking tot laadpaal laten installeren in Terherne. Bekijk ook meer info over Zero Emission.
Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Terherne kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een losse paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Denk goed na over de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1-fase of 3-fasen apparaat
Het 1 fase systeem kan laden met de standaardaansluiting van 230V. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. In principe heeft elke woning minstens (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadpaal maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Het maximale laadvermogen is dan 11 kW. De 3-fase installatie kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt dan de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Terherne. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een eigen oplaadstation voor de deur?
De voordeligste manier van opladen en nooit meer wachten op een vrije plek
Laadkabel: vast of los
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een kabel die afneembaar is. Het pluspunt van een vaste kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Wat hierbij ook handig is is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, tot wel 10 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat er water in de kabel kan komen (of je moet de auto binnen opladen). Een ander minpunt is dat het wat rommelig oogt. Bovendien is het in de praktijk zo dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.
Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (net als socket) is de vrijheid in het opladen. Hiervoor gebruik je de reguliere meegeleverde kabel. Overigens oogt het een stuk georganiseerder en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Waar je op moet letten is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je gaat laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Een losse kabel is doorgaans toch praktischer. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In zo’n scenario hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Terherne.
Enkel of dubbel laadstation
We onderscheiden 2 soorten: één aansluiting of twee aansluitingen. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 ingang is geschikt om 1 voertuig op te laden, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Dit is praktisch als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of juist voor bedrijven.
Innovatieve toepassingen
Laadstations hebben steeds vaker slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder bekijk je meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat de stroom uitvalt.
- Peak shaving: Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
- Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
- AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
- Abonnementen & Laadpas: Ontvang automatisch een vergoeding voor laadtransacties op jouw eigen adres.
Laadpaal installateur Terherne vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €750 tot +/- €3375. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door het laadvermogen van het systeem. Hoe hoger het vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Tevens heb je de keuze uit slimme opladers met features als Hub/Satellite die een stukje prijziger zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Terherne. Type laadpaal Laadcapaciteit Oplaadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 12 uur €535- €630 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 uur €545- €630 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €665- €765 3-fase laadpaal 22 kW 1,7 uur €845- €1015
Populaire producten
- EVBox:Gecertificeerde installatie.
- Wallbox (wandlader): Met handige App met uitgebreide statistieken.
- NewMotion: toegang tot 180.000 openbare laadpunten in 35 landen.
- Alfen: Robuuste, veilige en betrouwbare laadstations.
- Mennekes: Altijd inzicht in je laadgegevens via de App.
- EVhub: De beste prijs/kwaliteit verhouding in de markt.
- Webasto: Slimme Dynamic Load Balancing optie.
- Ecotap: Slimme oplaadsystemen met Dynamic Load Balancing.
- Blue Current: Laden met alle gebruikelijke laadpassen via RFID.
- Chargepoint: Opladen en terugleveren van energie via smartgridkoppeling.
- Myenergi / Zappi: Houdt rekening met uw maximale capaciteit (dynamic loadbalancing).
- Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met slimme geïntegreerde energiemeter.
- Alternatieve marken: ABB, Delta, Enovates, Etrel, Etrel, Flexicharge, Keba, Schneider Electric & Tritium, Efacec, Zaptec, Circontrol.
Installatietarieven 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Terherne schommelen tussen de € 320 en +/- €1850. Dit hangt af van of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe groter het terrein, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Laadpas bij laadpaal aan huis
Doorgaans wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Men hoeft dat niet af te nemen, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement bedragen circa €5,00 p/maand.
- Inzicht in je laadsessies.
- Automatische verrekening werkgever.
- instellen van laadkosten voor gastgebruik.
- 24/7 helpdesk support.
Een eigen laadpaal voor thuis?
Vergelijk goede adviseurs uit jouw gemeente.
Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
Elektrisch rijden is financieel erg interessant. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. Hieronder kan je een rekenvoorbeeld zien. Een Nederlander rijdt zo’n 1069 km (maandelijks). Met dit aantal kilometers ramen we welke besparing er mogelijk is. In onze begroting hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Terherne):
- Benzine rijden 2024: €0,115/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
Aandrijving | Tarieven p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,115 | €122,94 | €1475,22 |
Elektrisch rijden | €0,043 | €45,97 | €551,60 |
Besparing | €0,072 | €76,97 | €923,62 |
Laadpaal aanvragen gemeente De Fryske Marren
Heb je een EV, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? Je mag dan zo’n openbaar oplaadpunt in Terherne aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:
- Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
- Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
- De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Mits je voldoet aan de eisen neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente wijst uit of en in welke straat de laadzuil werkzaam zal worden. Daarbij bekijkt de gemeente zaken als zichtbaarheid en of het technisch kan. Iedereen mag gebruik maken van het oplaadpunt. Alle info is beschikbaar gesteld op www.defryskemarren.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of er eventueel subsidie beschikbaar is. Veel Nederlandse gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Via deze website kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Energieleverancier.
Openbare oplaadpunten vergelijken (december 2024)
Laadstations in Terherne zijn goed vertegenwoordigd. Iedereen met een abonnement kan hier laden. De onkosten liggen daar wel hoger. De tarieven bedragen tussen de €0,280 tot €0,610 per kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In de afbeelding hieronder zie jij alle openbare laadstations in Terherne. Doorzoek daarnaast laadplekken en verkooppunten in Akkrum, Slijkenburg, Nijeholtwolde, Nijelamer en Oldelamer.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal bij het bedrijfspand is relevant voor je personeel en relaties. Bekijk je de mogelijkheden voor een parkeerterrein met meer dan 10 parkeervakken? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Verder kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het opladen.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een laadpaal bij de woning inclusief installatiewerk zit zo tussen de €825 & €2550. De kosten van het hele pakket wordt grotendeels bepaalt door af het type en model (met of juist zonder slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan de stroomaanbieder van je huis zoals Eneco, NLE, Energiedirect, Essent, Budget energie en Vattenfall, Pure energie, Vandebron, Oxxio. Gemiddeld is dat +/- €0,235 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €4,30 p/100 km. Ter illustratie: een benzine aangedreven auto kost je al snel €10,00 p/100 km. Als je laadt met eigen zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. De gemiddelde EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Friesland.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De specialist zal indien nodig eerst wat groepen plaatsen in het centrale stroompunt in je huis. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Vanaf de meterkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). Samen met de installateur overleg je wat de beste manier is om het graafwerk te beperken. De ervaren laadpaal installateur in Terherne bevestigt het laadstation aan de muur of op een losse paal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Doorgaans is elke meterkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Let er wel op dat je groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste modellen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). Innovatieve EV’s vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Dit kennen we ook als krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Terherne kan jou hierin ontzorgen. De geschatte kosten van zo’n service bedragen ongeveer €825. Belangrijk: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers van laadkabels zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door de merken die binnen de EU worden gemaakt. Veruit de meest beschikbare elektrische auto’s in Terherne beschikken over een type 2 aansluiting. Ook vrijwel alle openbare laadpunten hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt. Elke regio heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente De Fryske Marren biedt op het ogenblik geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Wat mogelijk wel interessant is, is om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt hierbij verzoeken of het laadpunt niet al te ver van jouw huis geplaatst mag worden. Voor meer informatie zie www.defryskemarren.nl.