Laadpaal Joure

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Dit resulteert in het feit dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Je kunt dan beter kiezen voor een slimme laadpaal in Joure aan huis. Door gebruik te maken van een particulier laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw MG ZS EV of Mercedes EQV 300 Lang. Niet meer wachten op een vrije plek en de kWh prijs is voordeliger. Op deze website tref je praktische informatie over diverse soorten laadstations, bieden we een aantal handige kooptips en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers bij jou in de regio.

  • Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
  • Je bent niet afhankelijk van het openbaar netwerk.
  • Elke dag opnieuw een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
  • Nog voordeliger rijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
  • Deze slimme laadpaal aan huis is er al vanaf €980.
  • Een thuis-laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Joure

Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Het opladen van de accu van een EV zoals de Tesla Model 3 Long Range Dual Motor is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Joure kopen is een uitstekend idee. Hij is altijd beschikbaar en je hebt dan elk moment van de dag een volle accu. Overigens is het vele malen goedkoper dan laden bij openbare stations. De kosten bestaan uit: de laadpaal zelf, de installatiekosten en uiteraard de verbruikte stroom (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen oprit of garage. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn woning en auto? In het gedeelte hieronder bespreken we tips en adviezen rondom laadpaal laten installeren in Joure. Of klik door voor meer informatie over Elektrisch v.s. benzine.

Wallbox of laadpaal
Een laadstation Joure kun je op twee wijzen aanbrengen. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een vrijstaande paal. Verder zijn er geen verschillen. Bekijk kritisch de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV (dan heb je minder kabels nodig).

1-fase of 3-fasen station
De 1 fase aansluiting maakt gebruik van de normale 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Elk woonadres in ons land heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Het maximale laadvermogen is 11 kW per uur. Een 3-fase laadzuil kan dus veel sneller een auto opladen. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Voor een paar honderd euro kun jij deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Joure. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.

Een oplaadpaal aan huis?

Spotgoedkoop opladen en altijd verzekerd van een vrije plek

Losse of vaste laadkabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een vaste kabel of een afneembare kabel. Het gemak van de vaste stekker is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Wat hierbij ook handig is is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, vaak wel 6 – 8 meter. Het minpunt is dat de kabel vaker gereinigd moet worden door de (soms) slechte weersomstandigheden (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Een ander nadeel is dat het een rommelig geheel wordt. Ook moet je opletten dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.

Het grote gemak van een losse kabel (als mede een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Je pakt namelijk de stekker die je in de auto hebt liggen. Ook ziet het er niet zo chaotisch uit en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Het grote nadeel is dat je een stap extra moet uitvoeren als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een paal met een losse laadkabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Ga je een ander elektrische auto rijden? Dan zijn er geen aanpassingen nodig. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Joure.

Enkele vs dubbele laadpaal
Je kan kiezen uit één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil heeft te maken met het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 ingang kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Nuttig als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.

Slimme toepassingen
De nieuwste laadsystemen herbergen milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. Hierbij tref je meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de verschillende opties.

  • Dynamic Load Balancing: voorkom stroomuitval als je je auto oplaadt.
  • Peak shaving: met Peak Shaving kunt u voor uw laadstations een maximale capaciteit instellen.
  • Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
  • Gebarenherkenning: je hebt geen pasje, tag of sleutel nodig om een sessie te starten of stoppen.
  • AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
  • Abonnementen & Laadpas: mogelijkheid om gastgebruik toe te staan.

Laadpaal installateur Joure vergelijken

Die consumentenprijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De prijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €925 tot en met €3175. De kosten worden tot stand door o.a. het laadvermogen van het systeem. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Bovendien zijn er slimme opladers met innovatieve mogelijkheden als voice of gezichtsherkenning die een hogere verkoopprijs hebben. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Joure.

Type stationLaadvermogenTijd volle batterijTarief
1-fase laadpaal3,7 kW11 uur€500- €645
1-fase laadpaal7,4 kW5,6 uur€530- €630
3-fase laadpaal11 kW3 – 4 uur€685- €750
3-fase laadpaal22 kW1,6 uur€850- €1065
Tabel met gemiddelde kosten laadpaal aan huis (zonder installatie).

Betrouwbare producten

  1. EVBox:Gecertificeerde installatie.
  2. Wallbox (wandlader): Programmeer het opladen in de daluren.
  3. NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
  4. Alfen: Voor iedere elektrische auto.
  5. Mennekes: Slimme Plug & Charge functionaliteit.
  6. EVhub: Aantrekkelijk design, stevig en relatief goedkoop.
  7. Webasto: Live-model met slimme Dynamic Load Balancing.
  8. Ecotap: Voor elke Plugin Hybride en/of volledige elektrische auto.
  9. Blue Current: Plug & Charge of met laadpas laden.
  10. Chargepoint: Slim systeem dat ook Backwards compatible is.
  11. Myenergi / Zappi: Slimme aanpasbare maximale stroom limiet.
  12. Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: De perfecte oplossing om te laden op de camping.
  14. Ook interessant: ABB, Eaton, Delta, Etrel, Etrel, Hypercharger, Keba, Flexicharge of Tritium, Zaptec, Efacec, Xcharge.

laadstation-thuis-vergelijken

Kosten voor installatie 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Joure wisselen tussen de €440 en plus minus €2125. Deze prijs komt tot stand door of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe groter het terrein, hoe meer er uitgegraven moet worden en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.

Kosten van het laadpas abonnement
Bij sommige aanbieders wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Men hoeft dat niet af te nemen, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van een laadpaal abonnement bedragen circa €4,50 p/maand.

  • Inzicht in je dagelijks gebruik.
  • Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
  • Tarief instellen voor externe gebruikers.
  • Automatische firmware-updates.

Laadpaal thuis laten plaatsen?

Check ervaren specialisten die werken in je omgeving.

Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine

Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. In het onderstaande gedeelte kan je een rekenvoorbeeld zien. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1072 km op maandbasis. Hiermee calculeren we wat jouw potentiële besparing is. In ons geval gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Joure):

  • Benzine rijden 2024: €0,130/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,046/km
AandrijvingTarieven p/kmP/maandP/jaar
Benzine rijden€0,130€139,36€1672,32
Elektrisch rijden€0,046€49,31€591,74
Besparing€0,084€90,05€1080,58
Tabel met besparing elektrisch rijden t.o.v. benzine in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente De Fryske Marren

Een elektrische auto gekocht, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in Joure aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:

  • Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
  • Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
  • De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.

Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente zal concluderen of en waar de laadzuil aangesloten wordt. Ze overwegen daarbij relevante zaken als zichtbaarheid en veiligheid. Elke EV-eigenaar kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Alle details kun je terugvinden op www.defryskemarren.nl. Hier kan je ook lezen of er eventueel subsidie beschikbaar is. Steeds meer gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Daar kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Goedkoopste laadpas.

Openbare oplaadpunten zoeken (april 2024)

Laadstations in Joure zijn er voldoende. Elke laadpashouder kan terecht bij deze punten. Let op: het is wel vrij prijzig. De tarieven liggen tussen de €0,270 en €0,580 p/kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In het volgende schema zie jij alle openbare laadstations in Joure. Vergelijk ook laadstations en installatiebedrijven in Goëngahuizen, Aldeboarn, Terherne, Akkrum en Slijkenburg.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden joure-8501

Zakelijke laadpunten

Een laadpaal bij uw bedrijf is een extra stukje service richting bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Beschik je over een bedrijfspand met tenminste 10 parkeerplaatsen? Volgens de laatste regelgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
  • Daarnaast kan je het laadpunt versneld terugverdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het opladen.


Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden

Een laadstation aan huis laten installeren, wat kost het?
Jouw eigen laadpaal voor huis incl. de benodigde installatie varieert kostentechnisch tussen de €775 & €2250. De uiteindelijke kostprijs hangt af van het soort systeem (additionele slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), het aantal benodigde kabelmeters en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.

Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan jouw huidige energieleverancier zoals Engie, NLE, Essent, Eneco, Energiedirect en Vattenfall, Pure energie, Oxxio, PowerPeers. Rekenen op zo’n €0,240 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €3,90 per 100 kilometer. Vergeet niet: een benzineauto kost je al snel €10,40 per 100 kilometer. In combinatie met zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. Een normale EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Friesland.

Hoe werkt de installatie?
De specialist treft de nodige voorbereidingen in de meterkast. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Via dit stroompunt legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. Samen met de monteur bespreek je wat de meest efficiënte route is om de werkzaamheden binnen de perken te houden. Jouw laadpaal installateur in Joure plaatst het als wallbox aan de muur of op een vrijstaande paal.

Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Onderaan de streep is ieder huis geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De oude modellen EV’s kon men nog opladen op 220V (1-fase). De huidige modellen hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Dit noemen we ook wel krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Joure zal al dit werk voor je oplossen. De totale onkosten zijn circa €1100. Let op: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.

Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers (van laadkabels) verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 wordt vooral gebruikt door verschillende merken binnen de EU. Veel populaire elektrische auto’s in Joure kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook de openbare laadpunten in ons land hebben ook standaard type 2 aansluitingen.

Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt. Elke provincie vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente De Fryske Marren verstrekt op het ogenblik geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een openbaar laadpunt aan te vragen. Vraag daarbij gerust of het openbare laadpunt in de buurt van jouw woning geplaatst mag worden. Voor extra info verwijzen we je naar www.defryskemarren.nl.

Plaats een reactie