Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Dit resulteert in het feit dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een 100% eigen laadpaal in Groenekan aan huis. Met behulp van jouw eigen laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Audi Q4 e-tron of Porsche Taycan Cross Turismo. Niet meer wachten op een vrije plek en je hebt het snel terugverdiend. Op dit portaal zoek je handige informatie over verschillende laadpalen, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers werkzaam in jouw regio.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
- Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
- Elke dag opnieuw een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Extra goedkoop rijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis koop je al vanaf €940.
- Een thuis-laadstation heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Onderwerpen
- Informatie over een laadpaal aan huis
- Beste laadpaal installateurs Groenekan vergelijken oktober 2024
- Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
- Aanvragen openbaar laadstation elektrisch rijden gemeente De Bilt
- Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten
- Laadpalen zakelijk aanvragen
- Veelgestelde vragen over laden
Laadstation thuis plaatsen Groenekan
Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Jouw elektrische auto opladen zoals de BMW iX3 kan op verschillende manieren. Een 100% eigen goedkope laadpaal Groenekan kopen is iets wat we steeds meer zien. Hij is altijd beschikbaar en je hebt dan de zekerheid van een goede actieradius. Daarbij is het vele malen goedkoper dan een publiek toegankelijk laadstation. Wel heb je te maken met de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de tarieven voor de elektriciteit (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Je moet wel de beschikking hebben over een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal past bij mijn auto en mijn situatie? In het gedeelte hieronder vind je handige tips en adviezen met betrekking tot laadpaal laten installeren in Groenekan. Of klik door voor meer informatie over Elektrische auto verzekering.
Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Groenekan kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of op een losse paal. De werking is verder helemaal identiek. Analyseer hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1-fase of 3-fasen apparaat
Een 1-fase laadzuil werkt met de doorsnee 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Ieder huis in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadzuil onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Het maximale laadvermogen is 11 kW. Een 3-fase laadpaal is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt hierin investeren en jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Groenekan. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een oplaadpaal aan huis?
De goedkoopste oplossing en altijd een vrije plek!
Laadkabel: los of vast
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een afneembare kabel. Het grootste gemak van de vaste stekker is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Verder is het zo dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij EV-box tot wel 8 meter. Een negatief aspect is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat er door wind en regen water in kan komen (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Wat we ook vaak horen is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Daarbij is het zo dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.
Het grote gemak van een losse kabel (dus met alleen een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Je gebruikt namelijk de reguliere meegeleverde kabel. Daarbovenop oogt het een stuk georganiseerder en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Belangrijk nadeel is dat er een extra handeling vereist is als je gaat laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om alles vervolgens aan te sluiten. Een laadpaal zonder vaste kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? Dan hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Groenekan.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
We onderscheiden twee soorten: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het enige verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 aansluiting biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Heel erg praktisch voor huishoudens met 2 EV’s of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.
Smart toepassingen
Laadstations hebben meer en meer slimme laadfuncties. Hieronder bekijk jij meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de nieuwste functies.
- Dynamic Load Balancing: genoeg stroom in huis en voor je auto zonder dat de meterkast overbelast raakt.
- Peak shaving: met Peak Shaving kunt u voor uw laadstations een maximale capaciteit instellen.
- Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
- Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
- Abonnementen & Laadpas: houd overzicht over jouw laadstation(s) en laadsessies.
Laadpaal installateur Groenekan vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De prijs van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €550 t/m €3075. Het prijskaartje hangt met name af van de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Verder zijn er slimme laadpunten met speciale features als Autostart die in aanschaf duurder zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Groenekan. Type station Capaciteit Laadtijd Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 uur €530- €610 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 7 uur €530- €635 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €670- €785 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 uur €870- €940
Populaire systemen
- EVBox:Ingebouwde elektrische beveiligingen.
- Wallbox (wandlader): Compatibel met alle elektrische auto’s.
- NewMotion: duidelijk inzicht door middel van online laadpuntbeheer.
- Alfen: Slimme functies tegen een aantrekkelijke prijs.
- Mennekes: Slim kabelbeheer voor vaste kabels.
- EVhub: Voor elke EV met een type 1 of type 2 stekker.
- Webasto: Populaire Pure en Live modellen scherp geprijsd.
- Ecotap: Optioneel leverbaar met vaste kabel.
- Blue Current: Gecertificeerd laadpunt en voldoet aan alle Nederlandse veiligheidsnormen.
- Chargepoint: Laden en afrekenen via een persoonlijke laadpas.
- Myenergi / Zappi: IP65 gecertificeerd voor gebruik buiten (stofvrij en sproeidicht).
- Tesla Wall Connector: De beste keuze voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Ideaal op de campingplaats of bij een hotel.
- Andere opties: ABB, Delta, Eaton, Etrel, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Hypercharger of Tritium, Xcharge, Circontrol, Efacec.
Kosten voor installatie 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Groenekan variëren van €430 tot €1800. Dit hangt af van een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe groter het perceel, hoe meer er uitgegraven moet worden en hoe meer meters kabel er benodigd is.
Abonnementstarieven laadpassen
Tegenwoordig wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen bedragen ongeveer €5,75 per maand.
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
- instellen van laadkosten voor gastgebruik.
- Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Vergelijk populaire leveranciers uit jouw omgeving.
Gemiddelde besparing elektrisch rijden
Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. De aanschaf van een elektrische auto en jouw thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. Onderstaand maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1104 kilometer (maandelijks). Met dit aantal kilometers verwachten we welke besparing er mogelijk is. In het rekenvoorbeeld kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Groenekan):
- Benzine rijden 2024: €0,135/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,047/km
Aandrijving | Tarieven p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,135 | €149,04 | €1788,48 |
Elektrisch rijden | €0,047 | €51,89 | €622,66 |
Besparing | €0,088 | €97,15 | €1165,82 |
Laadpaal aanvragen gemeente De Bilt
Rijd je een elektrische auto, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? Je mag dan zo’n openbaar oplaadpunt in Groenekan aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:
- Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
- Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente beslist uiteindelijk of en waar precies de laadzuil gemonteerd wordt. Hierbij bekijken zij zaken als toegankelijkheid en drukte. Iedere woningbezitter kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Updates en informatie kan je bekijken op www.debilt.nl. Daar kom je er ook achter welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Meer en meer gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Duurzame mobiliteit.
Openbare oplaadpunten in de omgeving (oktober 2024)
Laadstations in Groenekan zien we steeds meer. Iedereen met een EV kan terecht bij deze punten. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De onkosten bedragen tussen de €0,260 tot €0,595 per kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In de afbeelding hieronder bekijk je de openbare laadstations in Groenekan. Bekijk ook laadstations en verkooppunten in Bosch en Duin, Den Dolder, Bilthoven, Austerlitz en Woerdense Verlaat.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is een extra stukje service richting werknemers en klanten. Bezit je een pand met 10 parkeerplekken of meer? Naar de nieuwste wetgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder meerdere subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Daarbovenop kan je het laadpunt versneld terugverdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het laden.
Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden
Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Een eigen laadpaal voor huis inclusief installatie varieert kostentechnisch tussen de €825 – €2475. De kosten van het hele pakket wordt bepaald door het model laadzuil (met of juist zonder slimme functies), het maximale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en laadstation en extra werkzaamheden in de meterkast zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij je eigen energieleverancier zoals Budget energie, Essent, Engie, Eneco, NLE en Vandebron, Pure energie, Oxxio, Vattenfall. Over het algemeen niet meer dan €0,235 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €3,80 per 100 kilometer. Goed om te weten: een doorsnee benzinewagen komt uit op zo’n €9,50 per 100 kilometer. Als je laadt met eigen zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een EV anno 2024 heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Utrecht.
Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De specialist plaatst een aardlekautomaat en een nieuwe stroomgroep in het centrale stroompunt in je huis. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Van de stroomkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. In overleg met de expert wordt besloten waar de laadpaal wordt geplaatst om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De laadpaal installateur in Groenekan plaatst het oplaadpunt tegen de muur of op een vrijstaande paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Over het algemeen is elke meterkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Soms moet er wel wat aangepast worden. Belangrijk is of de meterkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De allereerste elektrische auto’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). De hedendaagse elektrische auto’s vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. We spreken ook wel over krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Groenekan kan dit uit handen nemen. De geschatte kosten van zo’n service liggen rond de €1050. Bedenk wel: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Laadkabel stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 wordt gebruikt door verschillende merken binnen de EU. Veruit de meest gangbare elektrische auto’s in Groenekan zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook vrijwel alle openbare laadpunten beschikken over type 2 (Mennekes).
Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt. Elke gemeente heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente De Bilt verstrekt op het ogenblik geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt wel een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt vragen of deze laadpaal in de buurt van jouw huis geplaatst mag worden. Voor meer informatie zie www.debilt.nl.