Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Dit resulteert in het feit dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Het alternatief is een 100% eigen laadpaal in Wezuperbrug aan huis. Op basis van een zelfvoorzienend laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Audi Q4 e-tron of jouw Skoda Enyaq iV 80X. Niet meer wachten op een vrije plek en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Op EVPlan.nl tref je waardevolle informatie over diverse laadstations, bieden we een aantal handige kooptips en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs uit jouw gemeente.
- Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
- Niet meer wachten bij een dure snellader.
- Altijd een volle accu, en dus een maximale actieradius.
- Goedkoper autorijden als je ook kiest voor zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis is al te bestellen voor €915.
- Een privaat laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Index
Laadstation thuis plaatsen Wezuperbrug
Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Het laden van een elektrisch voertuig zoals bijv. een Dacia Spring Electric kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een eigen goedkope laadpaal Wezuperbrug kopen is steeds meer in trek. Het werkt snel en veilig en je hoeft niet onzeker te zijn over een optimale actieradius. Ook is het een stuk goedkoper dan een laadstation in de omgeving. Wat betreft kosten heb je te maken met de aanschaf en installatie van de paal en de stroomprijzen (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal past bij mijn situatie? In onze keuzehulp vind je handige tips en adviezen wat betreft laadpaal laten installeren in Wezuperbrug. Zie ook aanvullende informatie over Betrouwbare laadpassen.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Wezuperbrug kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een vrijstaande paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Check de afstand tot de parkeerplek zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.
1-fase of 3-fasen installatie
Een 1-fase laadpaal kan laden met de normale 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Elke meterkast heeft de beschikking over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase variant is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. De 3-fase installatie heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heb je geen 3-fase aansluiting? Voor een paar honderd euro kun jij deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Wezuperbrug. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.
Een eigen oplaadpunt aan huis
De goedkoopste oplossing en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: vast of los
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een afneembare kabel. Het belangrijkste voordeel van een vaste kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Wat hierbij ook handig is is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, tot wel 8 meter. Het minpunt is dat de levensduur van de kabel minder is omdat deze sneller nat wordt (tenzij je binnen laadt). Wat we ook vaak horen is dat het er wat rommelig bij hangt. Ten derde is het zo dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (ofwel een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Hiervoor gebruik je de kabel die af-fabriek is geleverd. Verder ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en blijft de kabel langer goed. Het grote nadeel is dat het altijd even iets langer duurt als jij de EV even snel wil bijladen. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om alles vervolgens aan te sluiten. De oplossing met een losse kabel wordt door de meeste EV-gebruikers aanbevolen. Ga je een ander elektrische auto rijden? Dan kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Advies: probeer ook eens de snelladers in Wezuperbrug.
Enkele of dubbele laadpaal
Er zijn twee opties: een enkele of een dubbele laadpaal. Het onderscheid zit ‘m in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekker aansluiting heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Nuttig als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Innovatieve toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig steeds vaker slimme laadfuncties. Hierbij bekijk je alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: past laadvermogen automatisch aan op beschikbare hoeveelheid stroom.
- Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
- Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
- Gebarenherkenning: je hebt geen pasje, tag of sleutel nodig om een sessie te starten of stoppen.
- AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
- Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.
Laadpaal installateur Wezuperbrug vergelijken
De tarieven van laadpalen lopen zeer uiteen. De kosten van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €850 t/m €3450. De prijs wordt bepaald door de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Tevens heb je de keuze uit slimme systemen met innovatieve snufjes als voice of gezichtsherkenning die duurder zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Wezuperbrug. Soort laadpaal Capaciteit Oplaadtijd Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €505- €645 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €520- €615 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €690- €780 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €845- €990
Goede merken
- EVBox:Vakkundige en gecertificeerde.
- Wallbox (wandlader): Krachtige oplader met verbluffend design.
- NewMotion: ook veel opties voor zakelijke gebruikers.
- Alfen: Inzicht in gebruik en load balancing.
- Mennekes: Ruim aanbod laadzuilen, wandladers en kabels.
- EVhub: No-nonsense laadoplossingen voor een scherpe prijs.
- Webasto: Plug & Charge (aansluiten en direct laden).
- Ecotap: Eenvoudige bediening met start/stop knop.
- Blue Current: Veilig en robuuste laadstations.
- Chargepoint: Montage aan de wand of op een paal mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Altijd connected met de speciale HUB.
- Tesla Wall Connector: De beste keuze voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: 10 keer sneller dan standaard stopcontactladers.
- Andere merken: ABB, Etrel, Eaton, Delta, Etrel, Schneider Electric , Keba, Hypercharger & Tritium, Efacec, Zaptec, Xcharge.
Kosten voor installatie 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Wezuperbrug wisselen tussen de €350 en +/- €1975. Dit hangt vooral af van een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Laadpas
Optioneel wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Dit is niet verplicht, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement bedragen zo’n €5,75 (maandelijks).
- Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
- De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
- instellen van laadkosten voor gastgebruik.
- Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.
Een eigen laadpaal voor thuis?
Vergelijk ervaren specialisten uit jouw gemeente.
Gemiddelde besparing elektrisch rijden
Elektrisch rijden kan veel geld besparen. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. In de tabel hieronder hebben wij een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1144 kilometer op maandbasis. Met dit gemiddelde als uitgangspunt berekenen we wat je kunt besparen. In ons geval gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Wezuperbrug):
- Benzine rijden 2024: €0,135/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,047/km
Soort | Tarieven p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,135 | €154,44 | €1853,28 |
Elektrisch rijden | €0,047 | €53,77 | €645,22 |
Besparing | €0,088 | €100,67 | €1208,06 |
Laadpaal aanvragen gemeente Coevorden
Heb je een EV, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in Wezuperbrug aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:
- Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
- Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
- Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een aanzienlijke actieradius.
In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente beslist uiteindelijk of en op welke plek de laadzuil gemonteerd wordt. Ze onderzoeken factoren als vindbaarheid en drukte. Elke EV-eigenaar mag gebruik maken van het oplaadpunt. Uitgebreide informatie is te vinden op www.coevorden.nl. Daar kom je er ook achter of je een subsidie kunt krijgen. Veel gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Daar kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Voordeligste laadpaal.
Kaart met openbare laadpunten (december 2024)
Laadstations in Wezuperbrug zijn elke dag werkzaam. Iedereen met een laadpas heeft de mogelijkheid daar te laden. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De kosten schommelen tussen de €0,235 – €0,550 per kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In het volgende schema onderzoek je de openbare laadstations in Wezuperbrug. Check tevens laadstations en installateurs in Wezup, Zweeloo, De Kiel, Schoonoord en t Haantje.
Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)
Een laadpaal bij je werk is een prettige service voor werknemers en klanten. Zoek je naar opties voor een bedrijfspand met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Volgens de laatste regelgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. verschillende subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
- Bovendien kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het gebruik van de palen.
Informatie over thuis elektrisch laden
Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal aan huis incl. de benodigde installatie kost tussen de €1050 – €2275. De totale investering wordt berekend aan de hand van het soort laadsysteem (additionele slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de afstand tussen meterkast en laadstation en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals een extra groep aanleggen.
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. Je rekent de kilowattuurprijs af bij de stroomaanbieder van je huis zoals NLE, Energiedirect, Essent, Engie, Budget energie en Pure energie, Oxxio, PowerPeers, Vandebron. Over het algemeen niet meer dan €0,215 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €3,55 per 100 kilometer. Ter illustratie: een normale auto op benzine kost je al snel €10,30 p/100 km. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een basis EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Drenthe.
Hoe werkt de installatie?
De vakman treft de nodige voorbereidingen in jouw meterkast. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Vanaf de stoomkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. Samen met de monteur bespreek je waar het laadpunt het beste kan komen om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. Jouw laadpaal installateur in Wezuperbrug plaatst het als wallbox aan de muur of op een stevige paal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Al met al is elke woning geschikt voor het laden van een elektrische auto. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Achterhaal of de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De eerste EV’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). De nieuwste modellen hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Dit komt neer op krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Wezuperbrug zal al dit werk voor je oplossen. De prijzen van deze service bedragen circa €1050. Disclaimer: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Laadkabels / stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 wordt vooral gebruikt door merken uit Europa. De bekende elektrische auto’s in Wezuperbrug zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook vrijwel alle openbare laadpunten beschikken over type 2 (Mennekes).
Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Elke provincie heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Coevorden verschaft op dit ogenblik geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of deze laadpaal vlakbij jouw huis geplaatst mag worden. Voor meer informatie zie www.coevorden.nl.