Laadpaal Halle

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden zien we steeds meer. Dat heeft als gevolg dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Je kunt dan beter kiezen voor een 100% eigen laadpaal in Halle aan huis. Door middel van een particulier laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Volvo XC40 P8 AWD Recharge en/of Renault Twingo Electric. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Op dit portaal check je handige informatie over meerdere soorten laadpalen, een handige keuzehulp en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit jouw omgeving.

  • Dankzij een elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
  • Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
  • Elke dag opnieuw een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
  • Extra goedkoop rijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
  • Een slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen vanaf €895.
  • Jouw eigen laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Halle

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Jouw elektrische auto opladen als onder andere de Mini Electric kan op steeds meer plekken. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Halle kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Hij is altijd beschikbaar en je hoeft niet onzeker te zijn over een 100% actieradius. Verder is het een stuk goedkoper dan een publiek laadpunt. De kosten bestaan uit: de initiële aanschaf + installatie en de tarieven voor de elektriciteit (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen parkeerplaats. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn voertuig en mijn woning? Hierbij bieden wij inhoudelijke informatie en tips wat betreft laadpaal laten installeren in Halle. Op EVplan.nl lees je ook meer over Elektriciteitsnet.

Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Halle kan op 2 manieren worden aangebracht. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een speciale paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Onderzoek hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats (dan heb je minder kabels nodig).

1-fase of 3-fasen apparaat
Een 1-fase laadpaal is compatibel met de standaardaansluiting van 230V. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Elke meterkast heeft de beschikking over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Het 3-fase systeem is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. Een 3-fase laadpaal kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Voor een paar honderd euro kun jij jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Halle. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.

Een oplaadstation aan huis

Goedkoop en snel laden en niet langer zoeken naar een vrij laadstation

Vaste of losse laadkabel
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een afneembare kabel. Het belangrijkste voordeel van de vaste stekker is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Een ander pluspunt is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, vaak wel 6 – 8 meter. Het minpunt is dat de levensduur van de kabel minder is omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Wat we ook vaak horen is dat het een rommelig geheel wordt. Als laatste noemen we nog even dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.

Het gemak van een losse kabel (ofwel een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Het laadproces doe je met de kabel die af-fabriek is geleverd. Daarbij heb je geen rommelige hangende kabels en gaat jouw kabel langer mee. Het belangrijkste nadeel is dat de drempel wat hoger wordt als je even kort wilt opladen. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Het station met een losse kabel is doorgaans toch praktischer. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? Dan hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Halle.

Enkele of dubbele laadpaal
Er zijn 2 opties: een enkele of een dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 stekkeringang kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Erg handig als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.

Slimme toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder tref je meer informatie over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.

  • Dynamic Load Balancing: past laadvermogen automatisch aan op beschikbare hoeveelheid stroom.
  • Peak shaving: voorkomt overbelasting van het elektriciteitsnet tijdens piekuren.
  • Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
  • Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
  • AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
  • Abonnementen & Laadpas: eenvoudig jouw laadpaal openstellen voor derden.

Laadpaal installateur Halle vergelijken

De huidige prijzen van laadpalen zijn heel divers. De kosten van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €950 t/m €3250. De kosten worden tot stand door o.a. het totale laadvermogen van de installatie. Des te hoger het vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Verder zien we steeds meer slimme laadpunten met extra opties als gezichts- en gebarenherkenning die in aanschaf duurder zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Halle.

Soort laadpaalCapaciteitLaadtijdPrijs
1-fase laadpaal3,7 kW10,8 uur€530- €615
1-fase laadpaal7,4 kW5,4 uur€545- €600
3-fase laadpaal11 kW3 – 4 uur€660- €760
3-fase laadpaal22 kW1,5 uur€825- €1030
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis excl. installatie.

Betrouwbare leveranciers

  1. EVBox:De beste laadpaal voor thuis.
  2. Wallbox (wandlader): Meest betrouwbare en veilige optie voor het opladen van je auto.
  3. NewMotion: slimme laadservices voor thuis.
  4. Alfen: Compatibel met alle elektrische auto’s.
  5. Mennekes: Slim kabelbeheer voor vaste kabels.
  6. EVhub: Aantrekkelijk design, stevig en relatief goedkoop.
  7. Webasto: Slimme Dynamic Load Balancing optie.
  8. Ecotap: Populaire Homebox voor thuisgebruik.
  9. Blue Current: Slimme laadstations met vaste kabel of als socket.
  10. Chargepoint: Compact en stijlvol ontwerp.
  11. Myenergi / Zappi: Veilig laden dankzij loadbalancing.
  12. Tesla Wall Connector: Dé laadpaal voor jouw Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Met automatische maximale laadstroomdetectie.
  14. Alternatieven: ABB, Eaton, Enovates, Etrel, Etrel, Hypercharger, Keba, Flexicharge en Tritium, Circontrol, Xcharge, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatietarieven 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Halle lopen uiteen tussen de €370 en plus minus €1875. Dit wordt grotendeels bepaalt door of er iets in de meterkast omgezet moet worden en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.

Laadpas bij laadpaal aan huis
Doorgaans wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Het is absoluut niet verplicht, maar geeft verschillende voordelen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement zijn zo’n €3,25 op maandbasis.

  • Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
  • Automatische verrekening werkgever.
  • Zelf een kWh-prijs instellen voor gastgebruik.
  • Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.

Laadpaal voor thuis kopen?

Vergelijk populaire adviseurs uit jouw regio.

Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden

Elektrisch rijden is financieel erg interessant. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt zelf heb je snel terugverdiend. Onderstaand kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1085 kilometer op maandbasis. Met dit gemiddelde als uitgangspunt becijferen we met welke kosten je rekening moet houden. In het rekenvoorbeeld nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Halle):

  • Benzine rijden 2024: €0,130/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,046/km
SoortPrijzen p/kmP/maandP/jaar
Benzine€0,130€141,05€1692,60
Elektrisch€0,046€49,91€598,92
Besparing€0,084€91,14€1093,68
Mogelijke besparing dankzij elektrisch rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Bronckhorst

Lease of koop jij een elektrische auto, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? In dat geval kan je een openbaar oplaadpunt in Halle aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:

  • Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
  • In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
  • Je bezit een elektrische of hybride auto met een minimale actieradius.

Als je aan deze voorwaarden voldoet bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente geeft aan of en op welke locatie de laadzuil geactiveerd wordt. Hierbij bekijken zij aspecten zoals zichtbaarheid en veiligheid. Elke EV-rijder kan terecht bij dit oplaadpunt. Meer details vind je op www.bronckhorst.nl. Daar lees je ook of er eventueel subsidie beschikbaar is. Het merendeel van de gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Laadpaal plaatsen.

Openbare oplaadpunten in de buurt (april 2024)

Laadstations in Halle zijn goed vertegenwoordigd. Iedere EV-bezitter kan hier laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De prijzen variëren tussen de €0,240 tot wel €0,600 p/kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In de onderstaande kaart bekijk je de openbare laadstations in Halle. Bekijk ook laadmogelijkheden en verkopers in Zelhem, Gaanderen, Hummelo, Laag-Keppel en Hoog-Keppel.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden halle-7025

Laadpunten voor bedrijven en kantoren

Een laadpaal bij uw bedrijf biedt veel uitkomst voor klanten, bezoekers en personeel. Beschik je over een kantoorpand met tenminste 10 parkeerplaatsen? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, met name interessant voor startende ondernemers.
  • Ook kan je extra geld verdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het opladen.


FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden

Een laadstation aan huis laten installeren, wat kost het?
Het aankopen van een laadpaal inclusief plaatsing kost tussen de €800 en €2350. Het tarief hangt vooral af van het soort systeem (wel/geen slimme functies), het maximale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en laadstation en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.

Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan jouw leveranciers van energie zoals Energiedirect, NLE, Essent, Eneco, Engie en Vattenfall, PowerPeers, Oxxio, Pure energie. Rekenen op zo’n €0,250 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €4,40 p/100 km. Vergeet niet: een benzineauto kost circa €10,05 per 100 kilometer. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. Een reguliere EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Gelderland.

Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De leverancier kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in jouw meterkast. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Vanuit dit stroompunt wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). In overleg met de expert wordt besloten wat de meest efficiënte route is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. Jouw laadpaal installateur in Halle bevestigt het laadstation aan de muur of op een losse paal.

Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Onderaan de streep is elke stroomkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De oude modellen EV’s werden geladen op 220V (1-fase). De hedendaagse elektrische wagens kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Halle zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De kosten daarvoor zijn zo’n €1100. Belangrijk: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.

Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Laadkabel + stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 stekkers komen we tegen bij merken uit Europa. Veel favoriete elektrische auto’s in Halle beschikken over een type 2 aansluiting. Ook de openbare laadpunten in ons land hebben ook standaard type 2 aansluitingen.

Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een eigen thuislaadpunt. Elke provincie kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Bronckhorst heeft momenteel geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Eventueel kun je wel proberen om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt specifiek verzoeken of het oplaadpunt dichtbij jouw woning geplaatst mag worden. Voor meer info en aanvragen zie www.bronckhorst.nl.

Plaats een reactie