Elektrisch rijden is de toekomst. Een gevolg is dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Het alternatief is een eigen laadpaal in Eeserveen aan huis. Met behulp van een laadstation van jezelf rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw CUPRA el-Born of bijvoorbeeld de Byton M-Byte 95 kWh 4WD. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en je hebt het snel terugverdiend. Op dit portaal bekijk je praktische informatie over geschikte laadstations, een handige keuzehulp en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs uit jouw omgeving.
- Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
- Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
- Altijd een volle accu, altijd 100% actieradius.
- Goedkoper autorijden door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen voor €965.
- Een individueel laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Index
- Keuzehulp: laadpaal voor thuis
- Beste laadpaal aanbieders Eeserveen vergelijken december 2024
- Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
- Een laadstation voor jouw EV in de openbare ruimte aanvragen bij de gemeente Borger-Odoorn
- Lijst met openbare oplaadpunten in de buurt
- Laadpalen voor bedrijven
- Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Eeserveen
Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het laden van een elektrisch voertuig zoals bijvoorbeeld de Tesla Model 3 Long Range Dual Motor kan op verschillende manieren. Een 100% eigen goedkope laadpaal Eeserveen kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Hij is altijd beschikbaar en je hebt dan de zekerheid van een volle accu. Daarbovenop is het een stuk voordeliger dan bij laden bij openbare stations. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de aanschaf en installatie van de paal en uiteraard de verbruikte stroom (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Het enige wat je verder moet hebben is een garage of eigen oprit. Welke laadpaal is nu handig voor mijn situatie? Hierbij bieden wij een aantal zaken waar je rekening mee moet houden voor laadpaal laten installeren in Eeserveen. Op deze website lees je ook meer over Aansluitingen.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Eeserveen kan op 2 manieren worden aangebracht. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een speciale paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Houd rekening met de afstand van jouw EV en de laadplek, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1- of 3-fasen aansluitingen
De 1 fase installatie werkt met de doorsnee 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Elke meterkast beschikt over sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase installatie maakt gebruik van krachtstroom (400V). Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadzuil kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Heb je geen 3-fase aansluiting? Tegen een kleine meerprijs kan je jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Eeserveen. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.
Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen
De goedkoopste oplossing en altijd een vrije plek!
Laadkabel: los of vast
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse variant. De meerwaarde van een vaste kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Een ander voordeel is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, tot wel 8 meter. Het minpunt is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat er door wind en regen water in kan komen (of je moet de auto binnen opladen). Daarnaast kan het zijn dat het er wat rommelig bij hangt. Tenslotte is het in de praktijk zo dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.
Het handige van een losse kabel (als mede een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Opladen kan altijd en overal met de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Overigens ligt de kabel niet zo in het zicht en profiteer je van een langere levensduur. Een negatief aspect is dat je een stap extra moet uitvoeren als jij de EV even snel wil bijladen. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, daarna sluit je ‘m aan. Het station met een losse kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In dat geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Advies: probeer ook eens de snelladers in Eeserveen.
Enkele of dubbele laadpaal
Jij kunt gaan voor 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 ingang is geschikt om 1 voertuig op te laden, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Ideaal voor huishoudens met 2 EV’s maar ook voor bedrijven en kantoren.
Smart functies
De huidige oplossingen hebben meer en meer slimme laadfuncties. Hieronder lees jij meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.
- Dynamic Load Balancing: controleert het stroomgebruik van de woning.
- Peak shaving: Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
- Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
- Abonnementen & Laadpas: eenvoudig jouw laadpaal openstellen voor derden.
Laadpaal installateur Eeserveen vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De kostprijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €800 en €3100. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door de capaciteit en functies van het laadstation. Des te hoger het vermogen, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Ook zijn er slimme systemen met extra extra’s als Peak Shaving die een grotere investering vereisen. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Eeserveen. Type station Capaciteit Laadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 12 uur €535- €625 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 uur €510- €625 3-fase laadpaal 11 kW 4,5 uur €700- €760 3-fase laadpaal 22 kW 2 uur €860- €960
Top producten
- EVBox:Veiligste manier van laden voor jouw auto en huis.
- Wallbox (wandlader): Tot 8 keer sneller opladen.
- NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
- Alfen: Slimme functies tegen een aantrekkelijke prijs.
- Mennekes: Comfortabel, slim en veilig je elektrische auto opladen.
- EVhub: Gemakkelijke installatie (ook voor doe-het-zelver).
- Webasto: Hoogwaardig en mooi vormgegeven laadstation.
- Ecotap: DC-snellaadpunten voor plug-in hybrides en EV’s.
- Blue Current: Geschikt voor 1-fase en 3-fase ladende auto’s.
- Chargepoint: Koppeling aan eigen duurzame energieopwekking mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Slimme aanpasbare maximale stroom limiet.
- Tesla Wall Connector: Speciaal voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Ideaal op de campingplaats of bij een hotel.
- Alternatieve leveranciers: ABB, Delta, Eaton, Enovates, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Flexicharge en Tritium, Efacec, Xcharge, Circontrol.
Installatieprijzen 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Eeserveen schommelen tussen de € 410 & €2025. De totale kosten hangen af van of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en hoe meer kabels benodigd zijn.
Laadpas bij laadpaal aan huis
Vaak wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Je kunt natuurlijk zonder, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement bedragen ongeveer €6,00 per maand.
- Inzicht in je laadsessies.
- Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
- Zelf een kWh-prijs instellen voor gastgebruik.
- Automatische firmware-updates.
Een eigen laadpaal voor thuis?
Bekijk de beste deskundigen in de regio.
Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
Elektrisch rijden is financieel erg interessant. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. In de tabel hieronder vind je een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1148 kilometer per 4 weken. Met dit getal checken we met welke kosten je rekening moet houden. Hierbij zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Eeserveen):
- Benzine rijden 2024: €0,100/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,040/km
Aandrijving | Kosten p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,100 | €114,80 | €1377,60 |
Elektrisch rijden | €0,040 | €45,92 | €551,04 |
Besparing | €0,060 | €68,88 | €826,56 |
Laadpaal aanvragen gemeente Borger-Odoorn
Een elektrische auto gekocht, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in Eeserveen aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
- Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een minimale actieradius.
Zodra je voldoet aan deze criteria neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente bepaalt of en in welke omgeving de laadzuil geplaatst wordt. Ze checken daarvoor variabelen als zichtbaarheid en technische haalbaarheid. Elke bewoner mag hier parkeren en laden. Uitgebreide informatie kun je terugvinden op www.borger-odoorn.nl. Hier kan je ook lezen of je in aanmerking komt voor een subsidie. Steeds meer gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Daar kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Elektrische auto zakelijk rijden.
Openbare oplaadpunten zoeken (december 2024)
Laadstations in Eeserveen zijn op steeds meer plekken te vinden. Iedereen kan daar gebruik van maken. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De onkosten wisselen tussen de €0,235 tot €0,555 per kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In de onderstaande kaart check jij de openbare laadstations in Eeserveen. Check tevens oplaadplekken en aanbieders in Benneveld, Meppen, Aalden, Wezuperbrug en Wezup.
Laadpunten voor bedrijven en kantoren
Een laadpaal bij het bedrijfspand is een prettige service voor personeel of bezoekers. Gaat het om een locatie met meer dan 10 parkeervakken? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. meerdere subsidieregelingen. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, met name interessant voor startende ondernemers.
- Tevens kan je het laadpunt versneld terugverdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het laden.
Lees de veelgestelde vragen (FAQ) m.b.t. thuis elektrisch laden
Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Het aankopen van een laadpaal inclusief installatie zit zo tussen de €850 – €2050. De totale investering is afhankelijk van het type en model (met of juist zonder slimme functies), de laadcapaciteit, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Wat betaal ik voor een volle accu?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. Je rekent de kilowattuurprijs af bij je stroomleverancier voor je woning zoals Budget energie, NLE, Eneco, Essent, Engie en Vattenfall, Oxxio, Vandebron, Pure energie. Gemiddeld is dat +/- €0,245 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €4,20 p/100 km. Ter illustratie: een doorsnee benzinewagen kost circa €10,40 per 100 kilometer. Met zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. De gemiddelde EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Drenthe.
Hoe werkt de installatie?
De monteur treft de nodige voorbereidingen in je stroomkast. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Vanaf de stoomkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. In overeenstemming met de specialist bereken je wat de beste manier is om graafwerk en benodigde kabels te beperken. Jouw laadpaal installateur in Eeserveen monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of bevestigt ‘m op een losse paal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Uiteindelijk is iedere meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Achterhaal of de groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste EV’s kon men nog opladen op 220V (1-fase). Nieuwere types worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Eeserveen kan dit allemaal regelen. De totale onkosten zijn circa €1025. Belangrijk: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.
Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Stekkers van laadkabels zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 zien we met name terug bij merken uit Europa. De favoriete elektrische auto’s in Eeserveen dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook de openbare laadpunten in ons land hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere regio kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Borger-Odoorn biedt momenteel geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Je kunt wel een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt specifiek verzoeken of het oplaadpunt niet al te ver van jouw huis kan komen te staan. Voor meer info en aanvragen zie www.borger-odoorn.nl.