Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Dat heeft als gevolg dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Het is dan mogelijk om te gaan voor een privé laadpaal in Wijk en Aalburg aan huis. Dankzij jouw eigen laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Dacia Spring Electric en/of Audi e-tron S 55 quattro. Niet meer wachten op een vrije plek en het is veel voordeliger. Op deze pagina lees je praktische informatie over geschikte laadpunten, vertellen we je waar je zoal op moet letten en vind je de beste installateurs die werken in jouw gemeente.
- Met een eigen elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
- Niet meer wachten bij een dure snellader.
- Altijd een volle accu, altijd 100% actieradius.
- Gratis rijden als je ook kiest voor zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis is al te koop voor €985.
- Jouw eigen laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Thema’s
- Laadpaal aan huis installeren
- Beste laadpaal bedrijven Wijk en Aalburg vergelijken december 2024
- Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine
- Laadstation aanvragen bij de gemeente Altena
- Openbare oplaadpunten in de buurt
- Laadpalen voor bedrijven
- De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Wijk en Aalburg
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Jouw elektrische auto opladen zoals bijv. de BMW iX3 gaat steeds eenvoudiger. Een slimme eigen goedkope laadpaal Wijk en Aalburg kopen is steeds meer in trek. Nooit meer in de rij bij een laadstation en je kunt rekenen op een volle accu. Ook is het vele malen goedkoper dan een openbaar laadstation in de wijk. De kosten bestaan uit: de eenmalige aanschafprijs, installatie en de stroomprijzen (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is nu handig voor mijn EV en mijn woning/meterkast? Hierbij bieden wij een aantal kooptips wat betreft laadpaal laten installeren in Wijk en Aalburg. Zie ook aanvullende informatie over Actieradius.
Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Wijk en Aalburg kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een paal. Verder zijn er geen verschillen. Analyseer de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.
1-fase of 3-fasen apparaat
De 1 fase aansluiting maakt gebruik van de normale 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. In principe heeft elke woning ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Een 3-fase laadstation kan maar liefst 3x 230V leveren. Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. Het 3-fase systeem is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt tegen geringe kosten dit laten aanleggen door een elektricien in Wijk en Aalburg. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.
Een oplaadpaal aan huis?
De goedkoopste oplossing en altijd verzekerd van een vrije plek
Losse of vaste laadkabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een afneembare kabel. Het pluspunt van een vaste kabel is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Een ander pluspunt is dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, tot wel 10 meter. Het grote nadeel is dat de kabel vaker gereinigd moet worden door de (soms) slechte weersomstandigheden (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Wat we ook vaak horen is dat het er niet zo netjes uit ziet. Daarbij kan het zijn dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (als mede een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Je pakt namelijk de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Ook oogt het minder rommelig en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Een negatief aspect is dat er een extra stap is als je even kort wilt opladen. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een losse kabel is vaak de beste keuze. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In dit geval ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Wijk en Aalburg.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
Er bestaan 2 types: een enkel of een dubbel laadstation. Het verschil zit hem in hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een paal met 1 stekker aansluiting kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Dit is praktisch voor huishoudens met 2 EV’s of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.
Innovatieve functies
Laadstations hebben steeds vaker slimme laadfuncties. Hierbij bekijk jij meer info over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat de stroom uitvalt.
- Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
- Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
- Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
- Abonnementen & Laadpas: eenvoudig jouw laadpaal openstellen voor derden.
Laadpaal installateur Wijk en Aalburg vergelijken
De tarieven van laadpalen variëren enorm. De prijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €600 tot en met €3150. De prijs hangt vooral af van de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Verder kan je kiezen voor slimme wallboxen en palen met speciale extra’s als Peak Shaving die in aanschaf duurder zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Wijk en Aalburg. Laadstation type Laadvermogen Oplaadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €505- €625 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €500- €645 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €655- €765 3-fase laadpaal 22 kW 1,7 uur €845- €960
Betrouwbare systemen
- EVBox:Ingebouwde elektrische beveiligingen.
- Wallbox (wandlader): Met handige App met uitgebreide statistieken.
- NewMotion: gecertificeerde boxen die weerbestendig zijn.
- Alfen: Voor iedere elektrische auto.
- Mennekes: Sinds 2014 de standaardstekker voor EV’s in Europa.
- EVhub: Leverancier van betaalbare laadstations.
- Webasto: Plug & Charge-functie en slimme functies.
- Ecotap: Gebruiksvriendelijke en uitgebreide Ecotap managementtool.
- Blue Current: Compact systeem met slimme functies.
- Chargepoint: Zeer eenvoudige bediening en degelijk ontwerp.
- Myenergi / Zappi: Direct klaar voor gebruik zonder verborgen kosten.
- Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Tot 3-fasen opladen, overal waar je wilt.
- Andere merken: ABB, Delta, Enovates, Etrel, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Flexicharge of Tritium, Xcharge, Efacec, Zaptec.
Installatiekosten 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Wijk en Aalburg variëren van €450 en €2025. Dit is afhankelijk van of er iets in de meterkast omgezet moet worden en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Informatie over laadpassen
Soms wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Het is absoluut niet verplicht, maar geeft verschillende voordelen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement bedragen circa €4,50 per maand.
- Online inzicht in laadsessies.
- Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
- Eventueel kun je andere EV-bezitter bij jou laten laden.
- 24/7 helpdesk support.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Achterhaal de beste specialisten in de regio.
Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie verdien je vrij vlot terug. In de tabel hieronder tonen we een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1064 km per 4 weken. Met dit gemiddelde als uitgangspunt calculeren we wat de verwachte kostenbesparing is. In onze begroting hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Wijk en Aalburg):
- Benzine rijden 2024: €0,140/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,048/km
Soort | Kosten p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,140 | €148,96 | €1787,52 |
Elektrisch rijden | €0,048 | €51,07 | €612,86 |
Besparing | €0,092 | €97,89 | €1174,66 |
Laadpaal aanvragen gemeente Altena
Lease of koop jij een elektrische auto, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In die situaties mag je een openbaar oplaadpunt in Wijk en Aalburg aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Mits je voldoet aan de eisen neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en op welke plek de laadzuil geplaatst wordt. Hierbij bekijken zij zaken als toegankelijkheid en doorstroming. Elk huishouden mag gebruik maken van het oplaadpunt. Alle details is beschikbaar op www.gemeentealtena.nl. Daar kom je er ook achter welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Veel Nederlandse gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Op deze website kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Laadpalen vergelijken.
Openbare oplaadpunten vergelijken (december 2024)
Laadstations in Wijk en Aalburg kan je op meer en meer plekken vinden. Iedereen met een abonnement kan terecht bij deze punten. Het is relatief wel duur. De tarieven bedragen tussen de €0,255 en €0,565 per kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In het volgende schema vind je de openbare laadstations in Wijk en Aalburg. Vind ook laadplekken en aanbieders in Nieuwendijk, Sleeuwijk, Werkendam, Kedichem en Leerbroek.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal naast kantoor is een extra stukje service richting werknemers en klanten. Gaat het om een kantoorpand met 10 parkeervakken of meer? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder een aantal subsidiemogelijkheden. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Tevens kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door derden te laten betalen voor het opladen.
Veelgestelde vragen aangaande thuis elektrisch laden
Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Een laadpaal voor thuis inclusief plaatsing zit qua kostprijs tussen de €1050 – €2050. De totale investering wordt bepaald door het soort systeem (additionele slimme functies), de laadcapaciteit, afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en extra werkzaamheden in de meterkast zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Wat kost een auto thuis opladen?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij de stroomaanbieder van je huis zoals Eneco, Energiedirect, Budget energie, Engie, Essent en PowerPeers, Pure energie, Oxxio, Vandebron. Over het algemeen niet meer dan €0,215 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €4,15 p/100 km. Belangrijk: een normale auto op benzine komt uit op zo’n €9,55 per 100 kilometer. Als je kiest voor zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een EV anno 2024 behoeft 12 – 16 zonnepanelen om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Noord-Brabant.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De expert legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in de meterkast. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Vanaf dit stroompunt gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. In overleg met de expert wordt besloten waar het station moet komen om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De gecertificeerde laadpaal installateur in Wijk en Aalburg monteert ‘m in overleg tegen de muur of hij komt op een aparte paal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is iedere meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Soms moet er wel wat aangepast worden. Let er wel op dat je groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste EV’s kon men nog opladen op 220V (1-fase). De hedendaagse elektrische voertuigen kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Wijk en Aalburg kan het allemaal juist aansluiten. De onkosten van deze installatieservice bedragen zo’n €900. Goed om te weten: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.
Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Laadkabel + stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 zien we vooral terug bij de merken die binnen de EU worden gemaakt. De bekende elektrische auto’s in Wijk en Aalburg hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden hebben deze type 2 Mennekes stekker.
Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een eigen thuislaadpunt. Elke regio heeft een eigen beleid. De gemeente Altena verschaft op dit ogenblik geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt vragen of deze laadpaal nabij jouw woning geplaatst mag worden. Zie ook www.gemeentealtena.nl.