Laadpaal Hank

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Dit resulteert in het feit dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Je kunt dan beter kiezen voor een handige laadpaal in Hank aan huis. Op basis van een zelfvoorzienend laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Volvo XC40 P8 AWD Recharge en/of Hyundai Kona Electric 39 kWh. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Middels onze vergelijker bekijk je waardevolle informatie over verschillende soorten laadstations, vertellen we je waar je zoal op moet letten en vind je ervaren leveranciers en installateurs uit de buurt.

  • Met een eigen elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
  • Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
  • In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, altijd 100% actieradius.
  • Rijden zonder kosten als je ook kiest voor zonnepanelen.
  • Deze slimme laadpaal aan huis is al te koop voor €965.
  • Een laadstation op eigen grond heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Hank

Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Het opladen van jouw EV zoals bijv. een BMW i4 kan op verschillende manieren. Een extra goedkope laadpaal Hank kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Het is ontzettend handig in gebruik en je hebt dan elk moment van de dag een 100% actieradius. Daarnaast is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een publiek laadpunt. Wel heb je te maken met een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de kWh prijs voor de stroom (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen parkeerplaats. Welke laadpaal is geschikt voor mijn situatie? Hieronder delen we bruikbare informatie rondom laadpaal laten installeren in Hank. Zie ook onze informatie over Voordeligste laadpaal.

Laadpaal of wallbox
Een laadstation Hank kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een losse paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Bekijk altijd goed de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV (zo kun je besparen op de kabellengte).

1- of 3-fasen aansluitingen
Het 1-fase laadstation kan laden met de standaard 230 voltage. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Ieder huis in Nederland heeft ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Een 3-fase laadstation biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. Een 3-fase laadstation kan dus veel sneller een auto opladen. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt tegen geringe kosten dit laten aanleggen door een elektricien in Hank. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.

Een privé oplaadpaal voor je huis?

Voordelig opladen en niet meer zoeken naar een vrij laadstation

Laadkabel: vast of los
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een losse variant. Het grote voordeel van een vastzittende kabel is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Een ander voordeel is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat er water in de kabel kan komen (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Een ander nadeel is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Als laatste is het goed om je te bedenken dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.

Het grote voordeel van een losse kabel (ofwel een socket) is de vrijheid in het opladen. Hiervoor gebruik je de kabel die af-fabriek is geleverd. Bovendien is het een strakker geheel en gaat jouw kabel langer mee. Het minpunt is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je gaat laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Een paal met een losse laadkabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Ga je een ander elektrische auto rijden? In dit geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Hank.

Verschil enkele en dubbele laadpaal
Er bestaan 2 types: een enkel of een dubbel laadstation. Hetgeen waar ze in verschillen is hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een paal met 1 stekkeringang is geschikt om 1 voertuig op te laden, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Ideaal voor huishoudens met 2 EV’s en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.

Smart functies
Laadpalen hebben tegenwoordig steeds vaker slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder delen we meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de verschillende opties.

  • Dynamic Load Balancing: beschermt tegen overbelasting van het energienetwerk.
  • Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
  • Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
  • Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
  • AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
  • Abonnementen & Laadpas: houd overzicht over jouw laadstation(s) en laadsessies.

Laadpaal installateur Hank vergelijken

De prijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De prijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €825 – €3275. De prijs wordt bepaald door de laadcapaciteit van het station. Des te hoger het vermogen, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Tevens kan je kiezen voor slimme laadpunten met speciale opties als Dynamic Load Balancing die een stukje prijziger zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Hank.

Type laadstationVermogenLaadtijdInvestering
1-fase laadpaal3,7 kW10 – 12 uur€505- €630
1-fase laadpaal7,4 kW5,6 uur€505- €650
3-fase laadpaal11 kW3,6 uur€670- €765
3-fase laadpaal22 kW1,8 uur€825- €960
Prijzen van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Betrouwbare producten

  1. EVBox:Altijd automatische software-updates.
  2. Wallbox (wandlader): Altijd inzicht in je laadsessies.
  3. NewMotion: 24/7 ondersteuning van het serviceteam.
  4. Alfen: Compatibel met alle elektrische auto’s.
  5. Mennekes: Comfortabel, slim en groen.
  6. EVhub: Een van de voordeligste aanbieders in de markt.
  7. Webasto: Betaalbare en krachtige laders voor thuisgebruik.
  8. Ecotap: Slimme oplaadsystemen met Dynamic Load Balancing.
  9. Blue Current: Veelzijdig laadpunt met minimale afmetingen.
  10. Chargepoint: Robuuste omhulling, vandalismebestendig.
  11. Myenergi / Zappi: Houdt al jouw laadsessies bij.
  12. Tesla Wall Connector: Speciaal voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Een mobiel laadstation om mee te nemen.
  14. Alternatieven: ABB, Enovates, Delta, Etrel, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Keba & Tritium, Efacec, Zaptec, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatietarieven 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Hank wisselen tussen de €370 tot €2100. Dit hangt vooral af van een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe groter het perceel, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en hoe meer meters kabel er benodigd is.

Abonnementstarieven laadpassen
Bij steeds meer services wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Het is absoluut niet verplicht, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van abonnementen voor laadpalen zijn circa €3,25 p/maand.

  • Inzicht in je dagelijks gebruik.
  • Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
  • Gast Tarief instellen.
  • Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.

Laadpaal voor thuis aanschaffen?

Bekijk erkende specialisten uit jouw streek.

Gemiddelde besparing elektrisch rijden

Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. Op deze pagina maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1072 km op maandbasis. Hiermee checken we wat jouw potentiële besparing is. In het rekenvoorbeeld gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Hank):

  • Benzine rijden 2024: €0,125/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,045/km
AandrijvingPrijzen p/kmP/maandPer jaar
Benzine€0,125€134,00€1608,00
Elektrisch€0,045€48,24€578,88
Besparing€0,080€85,76€1029,12
Dit kun je besparen met elektrisch rijden in maart 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Altena

Rijd je een elektrische auto, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In dat geval kan je een openbaar oplaadpunt in Hank aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:

  • Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
  • Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
  • Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een minimale elektrische actieradius.

Op het moment dat jij hieraan voldoet bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente geeft aan of en op welke plek de laadzuil geactiveerd wordt. Ze checken daarvoor zaken als bereikbaarheid en technische haalbaarheid. Elke EV-rijder mag gebruik maken van het oplaadpunt. Uitgebreide informatie is terug te lezen op www.gemeentealtena.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of er eventueel subsidie beschikbaar is. Meer en meer gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op deze website kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Overzicht elektrische auto’s.

Openbare oplaadpunten vergelijken (maart 2024)

Laadstations in Hank zijn elke dag werkzaam. Iedere EV-bezitter mag daar in principe gebruik van maken. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De onkosten wisselen tussen de €0,265 tot €0,595 p/kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In de afbeelding hieronder doorzoek je de openbare laadstations in Hank. Bekijk ook oplaadpunten en leveranciers in Dussen, Babyloniënbroek, Meeuwen, Drongelen en Eethen.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden hank-4273

Laadpunten voor bedrijven en kantoren

Een laadpaal naast kantoor is een extra stukje service richting personeel of bezoekers. Bekijk je de mogelijkheden voor een bedrijf met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. meerdere subsidieregelingen. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
  • Ook kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door derden te laten betalen voor het opladen.


Informatie over thuis elektrisch laden

Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een thuis-laadpaal met daarbij de installatie zit zo tussen de €1050 en €2475. De totale investering is afhankelijk van welk merk je kiest (eventuele slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.

Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van je stroomleverancier voor je woning zoals NLE, Energiedirect, Engie, Eneco, Budget energie en Pure energie, Vattenfall, Oxxio, Vandebron. Over het algemeen niet meer dan €0,220 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €3,70 per 100 kilometer. Even om te vergelijken: een auto met benzinemotor kost om en nabij de €9,50 per 100 kilometer. Als je het integreert met zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. De standaard EV eist 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Noord-Brabant.

Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De installateur kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in je stroomkast. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Via de stroomkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. In overeenstemming met de specialist bereken je waar het laadpunt het beste kan komen om het graafwerk te beperken. Jouw laadpaal installateur in Hank monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of hij komt op een aparte paal.

Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Al met al is ieder huis aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Belangrijk is of de meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De oude modellen EV’s kon men nog opladen op 220V (1-fase). Nieuwere auto’s kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Hank kan het allemaal juist aansluiten. De prijzen van deze service zijn circa €1050. Goed om te weten: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.

Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers van laadkabels heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 zien we vooral terug bij Europese leveranciers en fabrikanten. De bekende elektrische auto’s in Hank zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden hebben deze type 2 Mennekes stekker.

Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Iedere regio kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Altena biedt op het ogenblik geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt specifiek verzoeken of deze laadpaal in de buurt van jouw woning kan komen. Een verzoek indienen kan op www.gemeentealtena.nl.

Plaats een reactie