Laadpaal Ouder-Amstel

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Hierdoor zien we ook dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. De oplossing is een eigen laadpaal in Ouder-Amstel aan huis. Op basis van een particulier laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Aiways U5 & Mercedes EQV 300 Lang. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Op EVPlan.nl bekijk je waardevolle informatie over diverse laadpunten, een handige keuzehulp en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers uit de buurt.

  • Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
  • Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
  • Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
  • Goedkope kilometer-tarieven door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis koop je al vanaf €910.
  • Een thuis-laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Ouder-Amstel

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van jouw EV zoals bijv. een Tesla Model 3 Long Range Dual Motor kan op verschillende manieren. Een eigen goedkope laadpaal Ouder-Amstel kopen biedt veel voordelen. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je kunt rekenen op een volgeladen accu. Daarnaast is het stukken betaalbaarder dan onderweg laden. De kosten bestaan uit: de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de kosten van jouw eigen stroom (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Alles wat je nodig hebt is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn situatie? In het gedeelte hieronder bieden wij inhoudelijke informatie en tips rondom laadpaal laten installeren in Ouder-Amstel. Zie ook aanvullende informatie over Goedkoopste laadpaal.

Wallbox of laadpaal
Een laadstation Ouder-Amstel kun je op twee wijzen aanbrengen. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of op een stevige paal. Verder zijn er geen verschillen. Achterhaal hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.

1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
Een 1-fase laadpaal werkt met de standaard 230 voltage. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. In principe heeft elke woning ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Het 3-fase systeem biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Het maximale laadvermogen is 11 kW per uur. Een 3-fase laadstation kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Je kunt hierin investeren en de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Ouder-Amstel. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.

Een oplaadpaal aan huis?

Voordelig opladen en niet langer zoeken naar een vrij laadstation

Losse of vaste laadkabel
Je hebt de opties voor een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een losse kabel. Het gemak van een vastzittende kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Een ander voordeel is dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, vaak wel 6 – 8 meter. Waar je op moet letten is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken door de (soms) slechte weersomstandigheden (tenzij je binnen laadt). Daarnaast kan het zijn dat het een rommelig geheel wordt. Tenslotte moet ook opgemerkt worden dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.

Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (ofwel een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Je pakt namelijk de stekker die je in de auto hebt liggen. Daarbovenop ziet het er wat netter uit en profiteer je van een langere levensduur. Het belangrijkste nadeel is dat je een stap extra moet uitvoeren als je even snel wilt laden. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Een losse kabel werkt in de praktijk vaak het best. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? Dan kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Ouder-Amstel.

Verschil enkele en dubbele laadpaal
Je hebt de keuze uit een enkele of een dubbele laadpaal. Het onderscheid zit ‘m in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een enkele paal is geschikt om 1 voertuig op te laden, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Ideaal wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.

Slimme functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder check jij extra uitleg over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.

  • Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
  • Peak shaving: voorkomt overbelasting van het elektriciteitsnet tijdens piekuren.
  • Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
  • Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
  • AutoStart / Plug&Charge: eenvoudig laadsessies starten door uitsluitend in te pluggen.
  • Abonnementen & Laadpas: eenvoudig jouw laadpaal openstellen voor derden.

Laadpaal installateur Ouder-Amstel vergelijken

De tarieven van laadpalen lopen zeer uiteen. De kostprijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €675 tot +/- €3450. Het prijskaartje hangt met name af van het vermogen van de laadpaal. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Verder zien we steeds meer slimme palen met toffe extra’s als Hub/Satellite die duurder zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Ouder-Amstel.

Soort laadpaalLaadcapaciteitLaadtijdInvestering
1-fase laadpaal3,7 kW10 – 12 uur€515- €630
1-fase laadpaal7,4 kW5 – 6 uur€520- €630
3-fase laadpaal11 kW4 uur€670- €785
3-fase laadpaal22 kW1,6 uur€845- €1045
Gemiddelde aanschafkosten laadpaal aan huis (excl. installatie).

Bekende systemen

  1. EVBox:Altijd automatische software-updates.
  2. Wallbox (wandlader): Compatibel met alle elektrische auto’s.
  3. NewMotion: 24/7 ondersteuning van het serviceteam.
  4. Alfen: Inzicht in gebruik en load balancing.
  5. Mennekes: Sinds 2014 de standaardstekker voor EV’s in Europa.
  6. EVhub: De beste prijs/kwaliteit verhouding in de markt.
  7. Webasto: Plug & Charge (aansluiten en direct laden).
  8. Ecotap: Populaire Homebox voor thuisgebruik.
  9. Blue Current: Zeer gebruiksvriendelijke laadstations.
  10. Chargepoint: Slim systeem dat ook Backwards compatible is.
  11. Myenergi / Zappi: Een volledig vrij programmeerbaar laadpaal.
  12. Tesla Wall Connector: Snelste oplaadsnelheid voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Laadsessies op afstand starten en stoppen met slimme App.
  14. Andere leveranciers: ABB, Enovates, Delta, Eaton, Etrel, Hypercharger, Keba, Flexicharge & Tritium, Xcharge, Efacec, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Tarieven voor installatie 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Ouder-Amstel bedragen tussen de €320 en ongeveer €1900. De totale kosten hangen af van de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.

Kosten van het laadpas abonnement
Soms wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is niet verplicht, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement bedragen zo’n €5,25 p/maand.

  • Online inzicht in laadsessies.
  • Automatische verrekening werkgever.
  • Gast Tarief instellen.
  • Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.

Laadpaal voor thuis kopen?

Vind de beste adviseurs uit jouw gemeente.

Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?

Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. In het onderstaande gedeelte bieden wij een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1031 km per 4 weken. Op basis daarvan calculeren we met welke kosten je rekening moet houden. In het rekenvoorbeeld zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Ouder-Amstel):

  • Benzine rijden 2024: €0,150/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
TypeKosten p/kmPer maandPer jaar
Benzine€0,150€154,65€1855,80
Elektrisch rijden€0,041€42,27€507,25
Besparing€0,1090€112,38€1348,55
Gemiddelde besparing van elektrisch rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Ouder-Amstel

Heb je een EV, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in Ouder-Amstel aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:

  • Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
  • Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
  • Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.

Mits je voldoet aan de eisen zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente neemt een besluit over of en waar de laadzuil aangesloten wordt. Ze analyseren hiervoor relevante zaken als vindbaarheid en geschatte drukte. Elke EV-eigenaar kan terecht bij dit oplaadpunt. Meer informatie is ook te lezen op www.ouder-amstel.nl. Daar lees je ook of je een subsidie kunt krijgen. Meer en meer gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op die site kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Duurzaam rijden.

Overzicht met alle openbare oplaadpunten (april 2024)

Laadstations in Ouder-Amstel zijn elke dag werkzaam. Elke laadpashouder kan hier laden. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De prijzen lopen uiteen tussen de €0,235 tot wel €0,585 per kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In het Google Maps overzicht bekijk je de openbare laadstations in Ouder-Amstel. Op deze site vind je ook oplaadplekken en leveranciers in Amstelveen, Waterland, Edam-Volendam, Landsmeer en Diemen.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden ouder-amstel-1191

Laadpunten voor bedrijven en kantoren

Een laadpaal bij uw bedrijf is een extra stukje service richting werknemers en klanten. Betreft het een parkeerterrein met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Op basis van de huidige wetgeving moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder verschillende subsidieregelingen. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
  • Bovendien kan je extra geld verdienen door derden te laten betalen voor het gebruik.


Informatie over thuis elektrisch laden

Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Het aankopen van een laadpaal inclusief installatie varieert kostentechnisch tussen de €800 & €2250. De totale investering is afhankelijk van het soort systeem (softwarematige slimme functies), het totale laadvermogen, het aantal benodigde kabelmeters en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).

Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. Je rekent de kilowattuurprijs af bij de stroomaanbieder van je huis zoals Essent, NLE, Engie, Energiedirect, Eneco en Vattenfall, Vandebron, PowerPeers, Oxxio. Dat is doorgaans zo’n €0,230 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €3,65 p/100 km. Belangrijk: een doorsnee benzinewagen komt uit op zo’n €10,05 p/100 km. Als je kiest voor zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. De huidige EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Noord-Holland.

Hoe wordt het geïnstalleerd?
De leverancier legt een aparte stroomgroep aan in de stroomkast in de woning. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Vanaf de meterkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. In samenspraak met de vakman bepaal je wat de beste manier is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. Jouw laadpaal installateur in Ouder-Amstel zet het laadstation vast tegen de muur of op een vrijstaande paal.

Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Doorgaans is iedere meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Belangrijk is of de meterkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De allereerste elektrische auto’s waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. Moderne elektrische voertuigen kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. We spreken ook wel over krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Ouder-Amstel kan jou hierin ontzorgen. De tarieven hiervan bedragen circa €875. Disclaimer: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.

Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers van laadkabels heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 wordt met name toegepast bij Europese leveranciers en fabrikanten. Een groot deel van de bekende elektrische auto’s in Ouder-Amstel zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) hebben deze type 2 Mennekes stekker.

Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een eigen thuislaadpunt. Iedere provincie vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Ouder-Amstel verschaft op dit moment geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Je kunt het wel overwegen om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt verzoeken of deze laadpaal nabij jouw woning geïnstalleerd kan worden. Voor extra info verwijzen we je naar www.ouder-amstel.nl.


Alle plaatsen in deze gemeente

Plaats een reactie