Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Door deze trend zien we ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Het is dan mogelijk om te gaan voor een eigen laadpaal in Mastenbroek aan huis. Via een laadstation op eigen terrein ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Skoda Enyaq iV 80 of jouw Lucid Air Pure. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en het is ook financieel gezien een goede investering. Op deze website check je waardevolle informatie over diverse type laadpalen, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit jouw omgeving.
- Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
- Je bent niet afhankelijk van het openbaar netwerk.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, altijd 100% actieradius.
- Autorijden zonder onkosten door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen voor €900.
- Een individueel laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Thema’s
- Laadpaal aan huis installeren
- Beste laadpaal installateurs Mastenbroek vergelijken december 2024
- Gemiddelde besparing elektrisch rijden
- Laadstation voor elektrisch voertuig aanvragen bij de gemeente Zwartewaterland
- Openbare oplaadpunten in de buurt
- Laadpalen voor ondernemingen
- Veelgestelde vragen (FAQ)
Laadstation thuis plaatsen Mastenbroek
Elektrisch rijden zien we steeds meer. Het laden van een elektrisch voertuig als onder andere de Volkswagen ID.3 Pure kan op diverse manieren. Een eigen goedkope laadpaal Mastenbroek kopen is iets wat we steeds meer zien. Het is ontzettend handig in gebruik en je hebt dan elk moment van de dag een optimale actieradius. Ook is het een stuk goedkoper dan een laadstation in de omgeving. Wat betreft kosten heb je te maken met de laadpaal zelf, de installatiekosten en uiteraard de verbruikte stroom (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn woning (meterkast) en auto? Verderop delen we bruikbare informatie ten aanzien van laadpaal laten installeren in Mastenbroek. Of klik door voor meer informatie over Voordelige laadpas.
Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Mastenbroek kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of op een vrijstaande paal. De werking is verder helemaal identiek. Houd rekening met de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV om lange dure laadkabels te vermijden.
1- of 3-fasen aansluitingen
Een 1-fase laadpaal werkt met de reguliere 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Elk woonadres in ons land heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Het 3-fase systeem is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. Het 3-fase systeem is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt gemakkelijk jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Mastenbroek. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een eigen oplaadpunt aan huis
Goedkoop laden en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Losse of vaste kabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een losse variant. Het pluspunt van de vaste variant is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Een ander voordeel is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, vaak wel 6 – 8 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat deze sneller nat wordt (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Een ander nadeel is dat het er wat rommelig bij hangt. Daarbij noemen we nog even dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (of een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Hiervoor gebruik je de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Evenzeer ziet het er wat netter uit en profiteer je van een langere levensduur. Waar je op moet letten is dat er een extra stap is als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, om daarna het geheel te connecten. Een losse kabel is vaak de beste keuze. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In dat geval hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Mastenbroek.
Enkel of dubbel laadstation
Er zijn twee mogelijkheden: één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil heeft te maken met het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een enkele paal kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Heel erg praktisch als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Smart toepassingen
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door steeds vaker slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk vind je meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
- Peak shaving: voorkom overschrijden van de maximale stroomcapaciteit van uw parkeervoorziening.
- Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
- Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
- AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
- Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.
Laadpaal installateur Mastenbroek vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen zijn heel divers. De prijs van een laadstation voor thuis varieert van €850 en €3175. De prijs hangt vooral af van het vermogen van de laadpaal. Des te hoger het vermogen, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Bovendien kan je kiezen voor slimme wallboxen en palen met snufjes als Autostart die kostbaarder zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Mastenbroek. Type laadstation Laadcapaciteit Laadtijd Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 – 12 uur €510- €615 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €545- €650 3-fase laadpaal 11 kW 3,5 uur €675- €775 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €855- €1040
Bekende systemen
- EVBox:Altijd automatische software-updates.
- Wallbox (wandlader): Meest betrouwbare en veilige optie voor het opladen van je auto.
- NewMotion: profiteer van volledig inzicht in laadkosten via een online portal.
- Alfen: Inzicht in gebruik en load balancing.
- Mennekes: Optioneel te verbinden met zonn-energie-installatie.
- EVhub: Gemakkelijke installatie (ook voor doe-het-zelver).
- Webasto: Betaalbare en eenvoudige laadsystemen.
- Ecotap: Slimme oplaadsystemen met Dynamic Load Balancing.
- Blue Current: Compact systeem met slimme functies.
- Chargepoint: Personalisering van laadstation mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Een volledig vrij programmeerbaar laadpaal.
- Tesla Wall Connector: Razendsnel opladen van de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Een mobiel laadstation om mee te nemen.
- Andere mogelijkheden: ABB, Delta, Enovates, Etrel, Etrel, Schneider Electric , Keba, Hypercharger & Tritium, Zaptec, Efacec, Xcharge.
Kosten voor installatie 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Mastenbroek variëren van €360 en ongeveer €2200. Dit is afhankelijk van of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe langer deze afstand, des te meer graafwerk er bij komt kijken en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.
Abonnementstarieven laadpassen
Steeds vaker wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal liggen rond de €6,25 per maand.
- Inzicht in je dagelijks gebruik.
- Automatische facturering en verrekening.
- Zelf een kWh-prijs instellen voor gastgebruik.
- Automatische firmware-updates.
Laadpaal voor thuis kopen?
Achterhaal ervaren deskundigen die werken in je omgeving.
Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
Elektrisch rijden is financieel erg interessant. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Bijgaand hebben wij een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1098 km per maand. Hiermee becijferen we wat de verwachte kostenbesparing is. In onze begroting kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Mastenbroek):
- Benzine rijden 2024: €0,110/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,042/km
Aandrijving | Kosten p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,110 | €120,78 | €1449,36 |
Elektrisch | €0,042 | €46,12 | €553,39 |
Besparing | €0,068 | €74,66 | €895,97 |
Laadpaal aanvragen gemeente Zwartewaterland
Rijd je een elektrische auto, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in Mastenbroek aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
- De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.
In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en op welke locatie de laadzuil komt te staan. Ze analyseren hiervoor variabelen als zichtbaarheid en technische haalbaarheid. Elke EV-rijder kan terecht bij dit oplaadpunt. Extra achtergrondinfo vind je op www.zwartewaterland.nl. Hier lees je bovendien of er een subsidie mogelijk is. Steeds meer gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Daar kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Betrouwbare laadpaal.
Openbare oplaadpunten bekijken (december 2024)
Laadstations in Mastenbroek zijn aanwezig. Elke weggebruiker kan hier laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De onkosten schommelen tussen de €0,230 – €0,565 per kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In de onderstaande kaart vind jij de openbare laadstations in Mastenbroek. Check tevens laadmogelijkheden en verkooppunten in Genemuiden, Kamperveen, Grafhorst, Zalk en s-Heerenbroek.
Laadpunten voor bedrijven en kantoren
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is heel praktisch voor bijv. werknemers en klanten. Heb je een kantoor of bedrijf met tenminste 10 parkeerplaatsen? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
- Daarbovenop kan je iets bijverdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het laden.
De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Een privé laadpaal aan huis met daarbij de installatie kost tussen de €775 en €2475. De kosten van het hele pakket is afhankelijk van het model laadzuil (wel of geen slimme functies), het maximale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en laadstation en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan de stroomaanbieder van je huis zoals Energiedirect, Budget energie, Eneco, Essent, NLE en Oxxio, Vandebron, Pure energie, Vattenfall. Dit is nu ongeveer €0,235 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €3,90 per 100 kilometer. Belangrijk: een normale auto op benzine kost circa €10,25 per 100 kilometer. Met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. Een basis EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Overijssel.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De installateur treft de nodige voorbereidingen in het centrale stroompunt in je huis. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Via dit stroompunt wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). In overeenstemming met de specialist bereken je wat de meest efficiënte route is om de werkzaamheden binnen de perken te houden. De ervaren laadpaal installateur in Mastenbroek monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een montagepaal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Meestal is elke woning geschikt om elektrische voertuigen te laden. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Belangrijk is of de meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De oude modellen EV’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). De actuele elektrische wagens kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Mastenbroek kan jou hierin ontzorgen. De geschatte kosten van zo’n service bedragen circa €900. Let op: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Stekkers (van laadkabels) zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 wordt gebruikt door merken uit de Europese Unie. Een groot deel van de favoriete elektrische auto’s in Mastenbroek dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden beschikken over type 2 (Mennekes).
Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Elke gemeente is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Zwartewaterland biedt op dit moment geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt aanvragen of het laadpunt nabij jouw huis geplaatst mag worden. Zie ook de website van de gemeente www.zwartewaterland.nl.