Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Een gevolg is dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Je kunt dan beter kiezen voor een slimme laadpaal in Lobith aan huis. Door gebruik te maken van jouw eigen laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Tesla Model 3 Long Range Dual Motor & Tesla Model X Long Range Plus. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en het is veel voordeliger. Op EVPlan.nl lees je praktische informatie over betrouwbare soorten laadstations, bieden we een aantal handige kooptips en vind je ervaren leveranciers en installateurs bij jou in de regio.
- Dankzij een elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
- Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, en dus een maximale actieradius.
- Autorijden voor gunstige tarieven wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
- Een slimme laadpaal aan huis is er al voor €945.
- Een privaat laadstation heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Index
Laadstation thuis plaatsen Lobith
Elektrisch rijden zien we steeds meer. Het opladen van de accu van een EV zoals een Mercedes EQA is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een extra goedkope laadpaal Lobith kopen is iets wat we steeds meer zien. Nooit meer in de rij bij een laadstation en je rijdt elke ochtend weg met een volle accu. Tevens is het stukken betaalbaarder dan onderweg laden. De kosten worden gevormd door de laadpaal zelf, de installatiekosten en de verbruikskosten (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen oprit of garage. Welke laadpaal past bij mijn woning en auto? In onze keuzehulp kan je aan de slag met belangrijke aspecten om over na te denken ten aanzien van laadpaal laten installeren in Lobith. Of klik door voor meer informatie over Goedkoopste laadpas.
Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Lobith kan op 2 manieren worden aangebracht. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een losse paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Onderzoek de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1-fase of 3-fasen installatie
Het 1-fase laadstation functioneert met de standaardaansluiting van 230V. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. In principe heeft elke woning ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). De 3-fase installatie maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadstation kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Voor een paar honderd euro kun jij de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Lobith. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een eigen oplaadstation voor de deur?
Goedkoop laden en altijd verzekerd van een vrije plek
Laadkabel: los of vast
Je hebt de opties voor een laadzuil met een vaste kabel of een afneembare/losse kabel. Het gemak van een vastzittende kabel is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Wat hierbij ook handig is is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het er wat rommelig bij hangt. Ook is het goed om je te bedenken dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.
Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (als mede een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Daarvoor neem je de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Overigens ziet het er wat netter uit en blijft de kabel langer goed. Het belangrijkste nadeel is dat er een extra stap is als je wilt laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, daarna sluit je ‘m aan. De oplossing met een losse kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In dat geval hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Advies: probeer ook eens de snelladers in Lobith.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
Er zijn 2 mogelijkheden: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het verschil heeft te maken met het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekkeringang is geschikt om 1 voertuig op te laden, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Ideaal wanneer je 2 auto’s in bezit hebt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Innovatieve functies
Laadpalen hebben tegenwoordig meer en meer slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder tref jij meer info over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: handige functie die overbelasting voorkomt.
- Peak shaving: met Peak Shaving kunt u voor uw laadstations een maximale capaciteit instellen.
- Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
- Gebarenherkenning: je hebt geen pasje, tag of sleutel nodig om een sessie te starten of stoppen.
- AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
- Abonnementen & Laadpas: houd overzicht over jouw laadstation(s) en laadsessies.
Laadpaal installateur Lobith vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen laten een grote variatie zien. De kostprijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €750 en €3300. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Tevens zien we steeds meer slimme laadpunten met innovatieve features als Hub/Satellite die een hogere verkoopprijs hebben. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Lobith. Type laadpaal Laadcapaciteit Oplaadtijd Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 uur €520- €620 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,6 uur €515- €600 3-fase laadpaal 11 kW 3,5 uur €675- €765 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €830- €1000
Betrouwbare leveranciers
- EVBox:Mogelijk om laadvermogen te upgraden.
- Wallbox (wandlader): Slimme Wifi & Bluetooth connectiviteit.
- NewMotion: altijd met zorgvuldige en deskundige installatie.
- Alfen: DEKRA (voorheen KEMA), CE en Z.E. Ready gecertificeerd.
- Mennekes: Comfortabel, slim en veilig je elektrische auto opladen.
- EVhub: Smart laden met de EVhub laadpas.
- Webasto: Plug & Charge-functie en slimme functies.
- Ecotap: Slimme stroomverdeling tussen de geschakelde laadstations met Smart Grid.
- Blue Current: Slimme laadstations met vaste kabel of als socket.
- Chargepoint: Personalisering van laadstation mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Ingebouwde aardlekschakelaar voor wisselstroom tot 30mA.
- Tesla Wall Connector: Ons advies voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Een unieke mobiele oplader met bluetooth.
- Andere mogelijkheden: ABB, Eaton, Enovates, Delta, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Hypercharger of Tritium, Xcharge, Zaptec, Circontrol.
Installatietarieven 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Lobith wisselen tussen de €450 & €1825. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.
Informatie over laadpassen
Steeds vaker wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van abonnementen voor laadpalen zijn zo’n €4,00 (maandelijks).
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Automatische verrekening werkgever.
- Gastgebruik toestaan.
- Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Vind ervaren vakmannen uit jouw gemeente.
Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt zelf heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. Hieronder vind je een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1062 km (maandelijks). Op basis van dit gemiddelde ramen we met welke kosten je rekening moet houden. Daarbij gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Lobith):
- Benzine rijden 2024: €0,125/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,045/km
Type | Tarieven p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,125 | €132,75 | €1593,00 |
Elektrisch | €0,045 | €47,79 | €573,48 |
Besparing | €0,080 | €84,96 | €1019,52 |
Laadpaal aanvragen gemeente Zevenaar
Heb jij de beschikking over een EV, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? Je kunt dan een openbaar oplaadpunt in Lobith aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
- De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een minimale actieradius.
In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente wijst uit of en waar precies de laadzuil werkzaam zal worden. Ze analyseren hiervoor relevante zaken als zichtbaarheid en technische haalbaarheid. Iedereen kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Meer informatie is ook gepubliceerd op www.zevenaar.nl. Hier lees je bovendien of de gemeente subsidies verstrekt. Veel gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Op deze website kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Beste laadpaal.
Vind openbare oplaadpunten in de buurt (oktober 2024)
Laadstations in Lobith zien we steeds meer. Iedereen met een abonnement mag daar in principe gebruik van maken. Let op: het is wel vrij prijzig. De kosten schommelen tussen de €0,230 tot wel €0,555 per kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In onze maps kaart bekijk je de openbare laadstations in Lobith. Bekijk ook laadplekken en installatiebedrijven in Herwen, Aerdt, Pannerden, Babberich en Velp.
Laadpunten bij het bedrijf plaatsen
Een laadpaal bij je werk kan worden gebruikt door werknemers en klanten. Betreft het een kantoor of bedrijf met meer dan 10 parkeervakken? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er een aantal subsidiemogelijkheden. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Tevens kan je iets bijverdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het gebruik van de palen.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal aan huis inclusief installatiewerk zit zo tussen de €875 – €2050. Het tarief wordt bepaald door het type laadpaal (wel of geen slimme functies), de laadcapaciteit, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan de stroomaanbieder van je huis zoals Eneco, Energiedirect, Essent, Engie, NLE en PowerPeers, Vattenfall, Pure energie, Vandebron. Dat is doorgaans zo’n €0,240 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €3,55 p/100 km. Ter illustratie: een benzine aangedreven auto kost al gauw €10,30 p/100 km. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. De huidige EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Gelderland.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De vakman zal enkele aanpassingen moeten doen in de stroomvoorziening van je woning. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Via dit stroompunt vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. Samen met de monteur bespreek je waar het laadpunt het beste kan komen om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. Jouw laadpaal installateur in Lobith zet het laadstation vast tegen de muur of op een losse paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Meestal is elke woning in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Belangrijk is of de meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De eerste modellen kon men nog opladen op 220V (1-fase). De hedendaagse EV’s worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Lobith kan jou hierin ontzorgen. De geschatte kosten van zo’n service zijn circa €1075. Belangrijk: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabels / stekkers heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 zien we met name terug bij merken uit de Europese Unie. Veel van de populaire elektrische auto’s in Lobith zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) hebben deze type 2 Mennekes stekker.
Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere provincie heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Zevenaar heeft momenteel geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt verzoeken of de paal dichtbij jouw woning kan komen te staan. Voor meer info en aanvragen zie www.zevenaar.nl.