Laadpaal Aalst

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden zien we steeds meer. Dat betekent ook dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een eigen laadpaal in Aalst aan huis. D.m.v. jouw eigen laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw CUPRA el-Born en/of Hyundai Kona Electric 39 kWh. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is veel voordeliger. Op EVPlan.nl bekijk je waardevolle informatie over meerdere type laadpunten, geven we een duidelijk stappenplan en vind je de beste installateurs die werken in jouw gemeente.

  • Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
  • Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
  • Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, altijd 100% actieradius.
  • Goedkoop rijden door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
  • Een slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen vanaf €950.
  • Een privaat laadstation heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Aalst

Elektrisch rijden is de toekomst. Het elektrisch laden van een EV zoals een Audi e-tron GT kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een extra goedkope laadpaal Aalst kopen is een uitstekend idee. Het is gemakkelijk en snel en je hebt dan de zekerheid van een goede actieradius. Evenzeer is het veel betaalbaarder dan een publiek laadpunt. Wel heb je te maken met de laadpaal zelf, de installatiekosten en de stroom / verbruikskosten (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Het enige wat je nodig hebt is een eigen parkeerplaats. Welke laadpaal is nu handig voor mijn situatie? Hierbij bieden wij inhoudelijke informatie en tips m.b.t. laadpaal laten installeren in Aalst. Op deze website lees je ook meer over Accu.

Wallbox of laadpaal
Een laadstation Aalst kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of hij komt op een aparte paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Denk vooraf na over de afstand tussen de auto en de laadplek, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.

1-fase of 3-fasen installatie
De 1-fase variant werkt met de reguliere 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Elke meterkast heeft de beschikking over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase variant biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. Het 3-fase systeem kan dus veel sneller een auto opladen. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt eenvoudig de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Aalst. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.

Een eigen oplaadpunt op de oprit?

Voordelig opladen en niet meer zoeken naar een vrij laadstation

Losse of vaste kabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een kabel die afneembaar is. Het grootste gemak van een vastzittende kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Verder is het zo dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Een negatief aspect is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Wat we ook vaak horen is dat het wat rommelig oogt. Als laatste moet ook opgemerkt worden dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.

Het gemak van een losse kabel (ofwel een socket) is de vrijheid in het opladen. Opladen kan altijd en overal met de reguliere meegeleverde kabel. Daarnaast oogt het netter en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Het belangrijkste nadeel is dat het altijd even iets langer duurt als je even snel wilt laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Het station met een losse kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In dat geval hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Aalst.

Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Er bestaan twee types: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Hetgeen waar ze in verschillen is hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een paal met 1 stekkeringang kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Dit biedt uitkomst als je 2 elektrische auto’s hebt of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.

Slimme functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf tref jij meer informatie over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.

  • Dynamic Load Balancing: genoeg stroom in huis en voor je auto zonder dat de meterkast overbelast raakt.
  • Peak shaving: voorkom overschrijden van de maximale stroomcapaciteit van uw parkeervoorziening.
  • Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
  • Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
  • AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
  • Abonnementen & Laadpas: Ontvang automatisch een vergoeding voor laadtransacties op jouw eigen adres.

Laadpaal installateur Aalst vergelijken

De kosten van laadpalen liggen nogal uiteen. De kosten van een laadstation voor thuis ligt tussen de €575 en €3450. De prijs hangt vooral af van het laadvermogen van het systeem. Hoe meer vermogen het station heeft, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Bovendien zijn er allerlei slimme laadpunten met leuke snufjes als voice of gezichtsherkenning die een grotere investering vereisen. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Aalst.

Laadpaal typeCapaciteitTijd volle batterijPrijzen
1-fase laadpaal3,7 kW10,8 uur€510- €620
1-fase laadpaal7,4 kW5,6 uur€545- €645
3-fase laadpaal11 kW4,5 uur€685- €760
3-fase laadpaal22 kW1,7 uur€860- €960
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis excl. installatie.

Populaire producten

  1. EVBox:Ingebouwde elektrische beveiligingen.
  2. Wallbox (wandlader): Tot 8 keer sneller opladen.
  3. NewMotion: altijd met zorgvuldige en deskundige installatie.
  4. Alfen: Inzicht in gebruik en load balancing.
  5. Mennekes: Wereldwijde specialist voor industriële stekkervoorzieningen.
  6. EVhub: Dashboard voor facturatie, verrekening en stroomverbruik.
  7. Webasto: Populaire systemen al vanaf €595,00.
  8. Ecotap: Stevige, gebruiksvriendelijke en zelfvoorzienende palen.
  9. Blue Current: Gecertificeerd laadpunt en voldoet aan alle Nederlandse veiligheidsnormen.
  10. Chargepoint: Geschikt voor Plug & Play, direct laden.
  11. Myenergi / Zappi: Laag tarief sensor om maximale besparingen te doen.
  12. Tesla Wall Connector: Razendsnel opladen van de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Compact systeem dat je overal naartoe kunt meenemen.
  14. Andere opties: ABB, Delta, Eaton, Etrel, Etrel, Keba, Flexicharge, Hypercharger en Tritium, Efacec, Zaptec, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatietarieven 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Aalst lopen uiteen tussen de €300 en €1950. De totale kosten hangen af van een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.

Heb ik een laadpas nodig?
Eventueel wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Men hoeft dat niet af te nemen, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement bedragen ongeveer €3,25 op maandbasis.

  • Inzicht in je dagelijks gebruik.
  • Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
  • Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
  • 24/7 helpdesk support.

Laadpaal voor thuis kopen?

Achterhaal populaire vakmannen die werken in je omgeving.

Gemiddelde besparing elektrisch rijden

Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. De elektrische auto en jouw thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. Op deze pagina hebben wij een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1147 kilometer per 4 weken. Op basis van dit gemiddelde begroten we wat je kunt besparen. Daarbij hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Aalst):

  • Benzine rijden 2024: €0,100/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,040/km
SoortPrijzen p/kmP/maandPer jaar
Benzine€0,100€114,70€1376,40
Elektrisch rijden€0,040€45,88€550,56
Besparing€0,060€68,82€825,84
Kosten elektrisch vs benzine rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Zaltbommel

Rijd je elektrisch, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in Aalst aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:

  • Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
  • Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
  • De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een minimale elektrische actieradius.

Op het moment dat jij hieraan voldoet neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en in welke straat de laadzuil geplaatst wordt. Ze checken daarvoor variabelen als bereikbaarheid en doorstroming. Iedereen kan hier gebruik van maken. Updates en informatie is te vinden op www.zaltbommel.nl. Hier lees je bovendien of je in aanmerking komt voor een subsidie. Meer en meer gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Daar kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Laadpalen.

Openbare oplaadpunten vergelijken (april 2024)

Laadstations in Aalst zijn er voldoende. Iedere EV-bezitter kan terecht bij deze punten. Let op: het is wel vrij prijzig. De prijzen liggen tussen de €0,240 tot wel €0,590 per kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In het onderstaande kaartje check jij de openbare laadstations in Aalst. Vergelijk ook laadstations en leveranciers in Poederoijen, Brakel, Zuilichem, Liempde en Esch.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden aalst-5308

Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten

Een laadpaal naast kantoor is relevant voor bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Bezit je een pand met tenminste 10 parkeerplaatsen? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er een aantal subsidieregelingen. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
  • Bovendien kunnen bedrijven verdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het opladen.


De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden

Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Het aankopen van een laadpaal met daarbij de installatie zit zo tussen de €925 – €2425. De uiteindelijke kostprijs is afhankelijk van het soort laadsysteem (wel of geen slimme functies), de laadcapaciteit, de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.

Wat kost een auto thuis opladen?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij jouw leveranciers van energie zoals Budget energie, Engie, Energiedirect, Essent, NLE en Pure energie, PowerPeers, Vandebron, Vattenfall. Dat is om en nabij de €0,250 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,70 per 100 kilometer. Belangrijk: een benzineauto komt uit op zo’n €10,00 p/100 km. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. De standaard EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Gelderland.

Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De expert zal indien nodig eerst wat groepen plaatsen in jouw meterkast. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Van de stroomkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). In overleg met de expert wordt besloten waar het laadpunt het beste kan komen om de werkzaamheden binnen de perken te houden. De ervaren laadpaal installateur in Aalst bevestigt het laadstation aan de muur of op een bevestigingspaal.

Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is ieder huis in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Soms moet er wel wat aangepast worden. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De eerste EV’s waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. Nieuwere types worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Aalst kan dit allemaal regelen. De kosten daarvoor bedragen ongeveer €875. Belangrijk: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.

Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Laadkabels / stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 is vooral te zien bij verschillende merken binnen de EU. Een groot deel van de bekende elektrische auto’s in Aalst beschikken over een type 2 aansluiting. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.

Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Elke regio heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Zaltbommel verstrekt momenteel geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Je kunt er wel over nadenken om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt verzoeken of de laadzuil vlakbij jouw huis kan komen. Voor extra info verwijzen we je naar www.zaltbommel.nl.

Plaats een reactie