Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Een gevolg is dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een slimme laadpaal in Batenburg aan huis. Middels een particulier laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw BMW iX3 of jouw Jaguar I-Pace EV320. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is ook financieel gezien een goede investering. Hier check je waardevolle informatie over geschikte type laadpalen, vertellen we je waar je zoal op moet letten en vind je ervaren leveranciers en installateurs uit de buurt.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
- Niet meer wachten bij een dure snellader.
- Elke dag opnieuw een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Gratis rijden door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen voor €975.
- Een privé laadstation aan huis kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Index
- Een eigen laadpaal aan huis laten plaatsen
- Beste laadpaal leveranciers Batenburg vergelijken december 2024
- Klik hier voor jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
- Publiek laadstation aanvragen via de gemeente Wijchen
- Lijst met openbare oplaadpunten in de buurt
- Laadpalen voor ondernemers
- Veelgestelde vragen (FAQ)
Laadstation thuis plaatsen Batenburg
Elektrisch rijden is de toekomst. Het opladen van jouw EV als onder andere de Dacia Spring Electric kan op steeds meer plekken. Een eigen goedkope laadpaal Batenburg kopen is een goede investering. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je rijdt elke ochtend weg met een goed geladen accu. Tevens is het stukken betaalbaarder dan een laadpunt in de wijk. Je hebt te maken met de volgende kosten: de aanschaf en installatie van de paal en de kWh prijs voor de stroom (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn auto en mijn situatie? Op deze pagina bieden wij handige tips en adviezen m.b.t. laadpaal laten installeren in Batenburg. Zie ook onze informatie over Goedkoopste laadpaal.
Laadpaal of wallbox
Een laadstation Batenburg kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of je bevestigt ‘m op een losse paal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Onderzoek de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation (zo kun je besparen op de kabellengte).
1-fase of 3-fasen systeem
Een 1-fase laadzuil werkt met de reguliere 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. In principe heeft elke woning zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadstation maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen. De 3-fase variant kan dus veel sneller een auto opladen. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt hierin investeren en deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Batenburg. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.
Een oplaadstation aan huis
De goedkoopste oplossing en nooit meer in de rij bij een laadstation
Losse of vaste laadkabel
Je hebt de opties voor een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een afneembare kabel. Het grote voordeel van de vaste stekker is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Wat hierbij ook handig is is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat deze sneller nat wordt (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Een ander nadeel is dat het er wat rommelig bij hangt. Daarbij moet je opletten dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.
Het handige van een losse kabel (of socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Daarvoor neem je de kabel die af-fabriek is geleverd. Eveneens oogt het minder rommelig en blijft de kabel langer goed. Een negatief aspect is dat er een extra stap is als je jouw EV wilt laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Een paal met een losse laadkabel werkt in de praktijk vaak het best. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In dat geval ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Batenburg.
Enkele vs dubbele laadpaal
Er zijn twee opties: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 ingang kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Erg handig als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of voor zakelijke doeleinden.
Slimme toepassingen
Laadstations hebben vaak ingebouwde slimme laadfuncties. Hierbij tref jij alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de verschillende opties.
- Dynamic Load Balancing: stemt energieverbruik af met andere apparaten in huis.
- Peak shaving: voorkom overschrijden van de maximale stroomcapaciteit van uw parkeervoorziening.
- Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
- Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
- Abonnementen & Laadpas: Ontvang automatisch een vergoeding voor laadtransacties op jouw eigen adres.
Laadpaal installateur Batenburg vergelijken
De kosten van laadpalen variëren enorm. De investering van een laadstation voor thuis ligt tussen de €625 t/m €3125. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van het vermogen van de laadpaal. Des te hoger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Verder kan je kiezen voor slimme laadpunten met leuke snufjes als Autostart die in aanschaf duurder zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Batenburg. Soort laadstation Capaciteit Oplaadtijd Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 – 12 uur €530- €650 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,6 uur €520- €615 3-fase laadpaal 11 kW 3,5 uur €695- €785 3-fase laadpaal 22 kW 1,7 uur €845- €940
Populaire merken
- EVBox:Mogelijk om laadvermogen te upgraden.
- Wallbox (wandlader): Programmeer het opladen in de daluren.
- NewMotion: 24/7 ondersteuning van het serviceteam.
- Alfen: Slimme functies tegen een aantrekkelijke prijs.
- Mennekes: Kompact, praktisch en premium.
- EVhub: Stevige en krachtige laadpalen voor een scherpe prijs.
- Webasto: Populaire Pure en Live modellen scherp geprijsd.
- Ecotap: Robuust en vandalismebestendig design.
- Blue Current: Gecertificeerd laadpunt en voldoet aan alle Nederlandse veiligheidsnormen.
- Chargepoint: Koppeling aan eigen duurzame energieopwekking mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Altijd en overal inzicht via de mobiele App.
- Tesla Wall Connector: Speciaal voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Gemakkelijk mee te nemen laadpaal.
- Andere leveranciers: ABB, Eaton, Enovates, Delta, Etrel, Keba, Flexicharge, Hypercharger en Tritium, Efacec, Circontrol, Xcharge.
Installatieprijzen 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Batenburg variëren van €340 en €2125. Dit hangt vooral af van of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe langer deze afstand, hoe meer er uitgegraven moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.
Abonnementsprijzen laadpassen
Soms wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van zo’n laadpaal abonnement bedragen zo’n €3,50 (maandelijks).
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
- Zelf een kWh-prijs instellen voor gastgebruik.
- Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Vind ervaren vakmannen uit jouw gemeente.
Kostenoverzicht elektrisch rijden
Elektrisch rijden kan veel geld besparen. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. Onderstaand vind je een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1165 km (maandelijks). Met dit gemiddelde als uitgangspunt becijferen we wat de mogelijke besparing zal zijn. In ons geval gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Batenburg):
- Benzine rijden 2024: €0,105/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
Soort | Tarieven p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,105 | €122,33 | €1467,90 |
Elektrisch | €0,041 | €47,77 | €573,18 |
Besparing | €0,064 | €74,56 | €894,72 |
Laadpaal aanvragen gemeente Wijchen
Een elektrische auto gekocht, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? Op dat moment kan jij een openbaar oplaadpunt in Batenburg aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:
- Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
- Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.
Zodra je voldoet aan deze criteria neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente neemt een besluit over of en in welke omgeving de laadzuil geplaatst wordt. Ze analyseren hiervoor zaken als vindbaarheid en drukte. Elke bewoner mag hier parkeren en laden. Uitgebreide informatie vind je op www.wijchen.nl. Daar lees je ook welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Meer en meer gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Op deze website kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Alle elektrische auto’s.
Overzicht met alle openbare oplaadpunten (december 2024)
Laadstations in Batenburg zijn op steeds meer plekken te vinden. Iedereen kan terecht bij deze punten. Het is relatief wel duur. De tarieven bedragen tussen de €0,280 tot €0,605 p/kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In het Google Maps overzicht zie je alle openbare laadstations in Batenburg. Op deze site vind je ook laadstations en installateurs in Horssen, Appeltern, Altforst, Maasbommel en Alphen.
Laadpunten voor bedrijven
Een laadpaal naast kantoor is een prettige service voor je personeel en relaties. Bezit je een bedrijf met 10 parkeerplekken of meer? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder meerdere subsidieregelingen. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Ook kan je iets bijverdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het opladen.
Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Een laadpaal bij de woning met daarbij de installatie zit qua kostprijs tussen de €950 – €2100. De totaalprijs wordt gecalculeerd a.d.h.v. het type laadpaal (softwarematige slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), het aantal benodigde kabelmeters en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals een extra groep aanleggen.
Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan jouw vaste energieleverancier zoals Essent, Engie, Eneco, Budget energie, Energiedirect en Vandebron, PowerPeers, Vattenfall, Oxxio. Dit is nu ongeveer €0,245 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €3,90 per 100 kilometer. Belangrijk: een benzine aangedreven auto kost je al snel €9,60 p/100 km. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De huidige EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Gelderland.
Hoe werkt de installatie?
De leverancier legt een aparte stroomgroep aan in de stroomvoorziening van je woning. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Via de stroomkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. In overleg met de expert wordt besloten waar de laadpaal wordt geplaatst om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De laadpaal installateur in Batenburg monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of installeert het op een paal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Al met al is elke meterkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Belangrijk is of de meterkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste EV’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). Moderne types vereisen een 3-fasen aansluiting. Dit kennen we ook als krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Batenburg zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De geschatte kosten van zo’n service liggen rond de €1050. Belangrijk: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 zien we vooral terug bij merken uit Europa. Veel van de favoriete elektrische auto’s in Batenburg zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Elke gemeente heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Wijchen verstrekt momenteel geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt vragen of deze laadpaal dichtbij jouw huis geplaatst mag worden. Zie ook www.wijchen.nl.