Laadpaal Broek in Waterland

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Dat heeft als gevolg dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Het is dan mogelijk om te gaan voor een privé laadpaal in Broek in Waterland aan huis. Middels een laadstation van jezelf rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Audi Q4 e-tron of jouw Renault Twingo Electric. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en de kWh prijs is voordeliger. Op EVPlan.nl zoek je bruikbare informatie over geschikte type laadpunten, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kom je in contact met leveranciers en installateurs werkzaam in jouw regio.

  • Met een particuliere elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
  • Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
  • In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
  • Extra goedkoop rijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
  • Deze slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen vanaf €950.
  • Een privé laadstation aan huis kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Broek in Waterland

Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Jouw elektrische auto opladen zoals een Mini Electric kan op verschillende manieren. Een eigen goedkope laadpaal Broek in Waterland kopen biedt veel voordelen. Nooit meer in de rij bij een laadstation en je kunt rekenen op een volgeladen accu. Evenzeer is het veel betaalbaarder dan een publiek toegankelijk laadstation. Wat betreft kosten heb je te maken met de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de stroom / verbruikskosten (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Je moet wel de beschikking hebben over een garage of eigen oprit. Welk laadstation is geschikt voor mijn woning (meterkast) en auto? Hierbij vind je een aantal zaken waar je rekening mee moet houden rondom laadpaal laten installeren in Broek in Waterland. Of klik door voor meer informatie over Private lease elektrische auto.

Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Broek in Waterland installeren kan op 2 manieren. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of je bevestigt ‘m op een losse paal. Verder zijn er geen verschillen. Houd rekening met de afstand tot de parkeerplek zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.

1-fase of 3-fasen station
Het 1-fase laadstation kan laden met de standaard 230 voltage. Daarmee behaal je standaard 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Elke meterkast heeft de beschikking over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase variant maakt gebruik van krachtstroom (400V). Het maximale laadvermogen is 11 kW. Een 3-fase laadzuil kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Tegen een kleine meerprijs kan je deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Broek in Waterland. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.

Een eigen oplaadstation voor de deur?

Voordelig opladen en altijd verzekerd van een vrije plek

Laadkabel: los of vast
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse stekker. De meerwaarde van een vaste kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Een ander pluspunt is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Het grote nadeel is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Een ander minpunt is dat het wat rommelig oogt. Als laatste moet ook opgemerkt worden dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.

Het gemak van een losse kabel (alsook voor een socket) is de vrijheid in het opladen. Daarvoor neem je de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Daarnaast oogt het minder rommelig en gaat jouw kabel langer mee. Een negatief aspect is dat het altijd even iets langer duurt als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Het station met een losse kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In dit geval hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Broek in Waterland.

Enkele vs dubbele laadpaal
Er zijn twee keuzes: een enkel of een dubbel laadstation. Het enige verschil zit hem in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekker aansluiting kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Nuttig als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of juist voor bedrijven.

Smart functies
De nieuwste laadsystemen herbergen meer en meer slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk check je alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.

  • Dynamic Load Balancing: genoeg stroom in huis en voor je auto zonder dat de meterkast overbelast raakt.
  • Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
  • Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
  • Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
  • AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
  • Abonnementen & Laadpas: elke laadsessie wordt geregistreerd voor de administratie.

Laadpaal installateur Broek in Waterland vergelijken

De prijzen van laadpalen laten een grote variatie zien. De investering van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €725 t/m €3275. De uiteindelijke prijs wordt voor het grootste gedeelte gevormd door de laadcapaciteit van het station. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Daarnaast zijn er slimme palen met leuke opties als gezichts- en gebarenherkenning die een stukje prijziger zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Broek in Waterland.

Soort laadpaalLaadcapaciteitOplaadtijdPrijzen
1-fase laadpaal3,7 kW12 uur€510- €640
1-fase laadpaal7,4 kW5 uur€510- €610
3-fase laadpaal11 kW3,6 uur€690- €785
3-fase laadpaal22 kW1,7 uur€850- €925
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis excl. installatie.

Bekende systemen

  1. EVBox:Vakkundige en gecertificeerde.
  2. Wallbox (wandlader): Programmeer het opladen in de daluren.
  3. NewMotion: altijd met zorgvuldige en deskundige installatie.
  4. Alfen: Robuuste, veilige en betrouwbare laadstations.
  5. Mennekes: Optioneel te verbinden met zonn-energie-installatie.
  6. EVhub: Gemakkelijke installatie (ook voor doe-het-zelver).
  7. Webasto: Populaire systemen al vanaf €595,00.
  8. Ecotap: Eenvoudige bediening met start/stop knop.
  9. Blue Current: Geschikt voor alle elektrische voertuigen.
  10. Chargepoint: Slim systeem dat ook Backwards compatible is.
  11. Myenergi / Zappi: Ingebouwde aardlekschakelaar voor wisselstroom tot 30mA.
  12. Tesla Wall Connector: Het krachtige laadstation voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Laadsessies op afstand starten en stoppen met slimme App.
  14. Andere merken: ABB, Eaton, Etrel, Enovates, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Flexicharge & Tritium, Xcharge, Zaptec, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatieprijzen 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Broek in Waterland schommelen tussen de € 330 en €2025. Deze prijs komt tot stand door de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.

Abonnementskosten laadpas
Bij sommige aanbieders wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van deze laadpaal abonnementen bedragen ongeveer €6,25 p/maand.

  • Inzicht in je laadsessies.
  • Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
  • instellen van laadkosten voor gastgebruik.
  • 24/7 helpdesk support.

Laadpaal voor thuis kopen?

Vind populaire verkooppunten die werken in je omgeving.

Kostenoverzicht elektrisch rijden

Elektrisch rijden kan veel geld besparen. De elektrische auto en jouw thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. In de tabel hieronder illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1034 km per 4 weken. Op basis daarvan calculeren we met welke kosten je rekening moet houden. In onze calculatie gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Broek in Waterland):

  • Benzine rijden 2024: €0,145/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,049/km
SoortTarieven p/kmPer maandPer jaar
Benzine€0,145€149,93€1799,16
Elektrisch€0,049€50,67€607,99
Besparing€0,096€99,26€1191,17
Kosten elektrisch vs benzine rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Waterland

Heb jij de beschikking over een EV, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in Broek in Waterland aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:

  • Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
  • In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
  • Je bezit een elektrische of hybride auto met een minimale elektrische actieradius.

Zodra je voldoet aan deze criteria zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente wijst uit of en in welke straat de laadzuil geactiveerd wordt. Ze overwegen daarbij variabelen als toegankelijkheid en technische haalbaarheid. Iedereen mag gebruik maken van het oplaadpunt. Updates en informatie vind je op www.waterland.nl. Hier lees je bovendien of je in aanmerking komt voor een subsidie. Meer en meer gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op deze website kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Bijtelling.

Openbare oplaadpunten vergelijken (april 2024)

Laadstations in Broek in Waterland zijn er voldoende. Iedereen kan hier parkeren en laden. Het is relatief wel duur. De kosten liggen tussen de €0,290 – €0,610 p/kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In het onderstaande kaartje zie jij alle openbare laadstations in Broek in Waterland. Vergelijk ook laadplekken en verkooppunten in Katwoude, Monnickendam, Edam, Volendam en Den Ilp.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden broek-in-waterland-1151

Laadpunten bij het bedrijf plaatsen

Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor kan worden gebruikt door werknemers en klanten. Zoek je naar opties voor een gebouw met meer dan 10 parkeervakken? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, met name interessant voor startende ondernemers.
  • Bovendien kunnen bedrijven verdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het gebruik.


FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden

Een laadstation aan huis laten installeren, wat kost het?
Een laadpaal aan huis kopen inclusief installatiewerk varieert kostentechnisch tussen de €975 en €2125. De kosten van het hele pakket is afhankelijk van het type laadpaal (additionele slimme functies), de laadcapaciteit, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.

Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. Je rekent de kilowattuurprijs af bij jouw vaste energieleverancier zoals Essent, Budget energie, Engie, Eneco, NLE en Oxxio, Vandebron, Vattenfall, Pure energie. Over het algemeen niet meer dan €0,225 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €4,35 per 100 kilometer. Vergeet niet: een auto met benzinemotor kost je zo’n €9,70 p/100 km. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een EV anno 2024 heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Noord-Holland.

Hoe werkt de installatie?
De expert legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in het centrale stroompunt in je huis. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Vanaf de meterkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. Samen wordt besloten waar het laadpunt het beste kan komen om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De gecertificeerde laadpaal installateur in Broek in Waterland plaatst het oplaadpunt tegen de muur of op een speciale paal.

Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Al met al is elke meterkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Bekijk vooraf wel of je meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De allereerste elektrische auto’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). Innovatieve elektrische voertuigen kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Dit komt neer op krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Broek in Waterland kan jou hierin ontzorgen. De kosten daarvoor zijn zo’n €925. Disclaimer: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.

Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers (van laadkabels) verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door de Europese leveranciers. Veel bekende elektrische auto’s in Broek in Waterland hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden hebben ook standaard type 2 aansluitingen.

Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere provincie heeft een eigen beleid. De gemeente Waterland biedt op het ogenblik geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt aanvragen of deze laadpaal in de buurt van jouw woning kan komen. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.waterland.nl.

Plaats een reactie