Laadpaal Vlieland

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden zien we steeds meer. Daarbij komt ook dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een 100% eigen laadpaal in Vlieland aan huis. Dankzij een laadstation van jezelf weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Hyundai Kona Electric 64 kWh of Mercedes EQV 300 Lang. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en de kWh prijs is voordeliger. Op dit portaal ontdek je uitgebreide informatie over diverse laadstations, geven we een duidelijk stappenplan en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs bij jou in de regio.

  • Met een eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
  • Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
  • Altijd een volle accu, altijd een optimale actieradius.
  • Autorijden voor gunstige tarieven als je ook kiest voor zonnepanelen.
  • Een slimme laadpaal aan huis is al te koop vanaf €910.
  • Een particulier laadstation verdien je al binnen 7 jaar terug.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Vlieland

Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het opladen van jouw EV zoals een Audi e-tron GT is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een extra goedkope laadpaal Vlieland kopen is iets wat we steeds meer zien. Hij is altijd beschikbaar en je hebt dan de zekerheid van een optimale actieradius. Ook is het veel betaalbaarder dan laden bij openbare stations. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de stroom / verbruikskosten (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Alles wat je nodig hebt is een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal is geschikt voor mijn woning en auto? Verderop bespreken we tips en adviezen rondom laadpaal laten installeren in Vlieland. Zie ook onze informatie over Bijtelling.

Laadpaal of wallbox
Een laadstation Vlieland kun je op twee wijzen aanbrengen. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of op een paal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Analyseer de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV (zo kun je besparen op de kabellengte).

1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
Het 1 fase systeem maakt gebruik van de doorsnee 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Elke woning in Nederland heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadpaal maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Het maximale laadvermogen is dan 11 kW. Een 3-fase laadzuil kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Tegen een kleine meerprijs kan je jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Vlieland. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.

Een privé oplaadpaal voor je huis?

Goedkoop en snel laden en niet meer zoeken naar een vrij laadstation

Losse of vaste laadkabel
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een losse variant. Het grootste gemak van een vastzittende kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Een ander voordeel is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, tot wel 8 meter. Het grote nadeel is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat er door wind en regen water in kan komen (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Een ander nadeel is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Tenslotte moet je er rekening mee houden dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.

Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (alsook voor een socket) is de vrijheid in het opladen. Je gebruikt namelijk de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Daarbovenop ziet het er niet zo chaotisch uit en profiteer je van een langere levensduur. Een negatief aspect is dat de drempel wat hoger wordt als je de accu gaat opladen. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, om daarna het geheel te connecten. Een laadpaal zonder vaste kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In zo’n scenario hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Advies: probeer ook eens de snelladers in Vlieland.

Advies: enkele of dubbele laadpaal
Jij kunt gaan voor één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 stekker aansluiting kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Ideaal voor huishoudens met 2 EV’s maar ook voor bedrijven en kantoren.

Smart functies
Laadstations hebben milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder vind je meer info over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.

  • Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
  • Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
  • Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
  • Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
  • AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
  • Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.

Laadpaal installateur Vlieland vergelijken

Die consumentenprijzen van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €875 t/m €3400. Het prijskaartje hangt met name af van het totale laadvermogen van de installatie. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Tevens onderscheiden we slimme wallboxen en palen met toffe functies als Dynamic Load Balancing die een grotere investering vereisen. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Vlieland.

Laadstation typeCapaciteitTijd volle batterijTarief
1-fase laadpaal3,7 kW10 – 12 uur€550- €635
1-fase laadpaal7,4 kW5,4 uur€525- €615
3-fase laadpaal11 kW3 – 4 uur€680- €765
3-fase laadpaal22 kW1,5 – 2 uur€850- €1035
Kosten van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Goede producten

  1. EVBox:Standaard 3 jaar garantie.
  2. Wallbox (wandlader): Krachtige oplader met verbluffend design.
  3. NewMotion: duidelijk inzicht door middel van online laadpuntbeheer.
  4. Alfen: Montage aan wand of losstaand met optionele montagepaal.
  5. Mennekes: Slimme Plug & Charge functionaliteit.
  6. EVhub: Aantrekkelijk design, stevig en relatief goedkoop.
  7. Webasto: Flexibele laadoplossing voor thuis, bedrijf en VVE’s.
  8. Ecotap: Minimalistisch design met krachtige performance.
  9. Blue Current: Compacte, betrouwbare en gemakkelijke laadstations.
  10. Chargepoint: Koppeling aan eigen duurzame energieopwekking mogelijk.
  11. Myenergi / Zappi: Veilig laden dankzij loadbalancing.
  12. Tesla Wall Connector: Ons advies voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Flexibel en compact systeem, ideaal voor op reis.
  14. Alternatieve leveranciers: ABB, Eaton, Delta, Etrel, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Flexicharge en Tritium, Efacec, Zaptec, Xcharge.

laadstation-thuis-vergelijken

Tarieven voor installatie 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Vlieland bedragen tussen de €370 & €1825. Dit wordt berekend aan de hand van een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Des te groter deze afstand is, hoe meer er gegraven moet worden en hoe meer kabels benodigd zijn.

Kosten van het laadpas abonnement
Tegenwoordig wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Het kan ook prima zonder, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van deze laadpaal abonnementen zijn zo’n €4,25 p/maand.

  • Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
  • Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
  • instellen van laadkosten voor gastgebruik.
  • Profiteer van 24/7 service en updates.

Laadpaal thuis laten plaatsen?

Vind de beste specialisten in de regio.

Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?

Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. In de tabel hieronder bieden wij een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1049 km (maandelijks). Hiermee calculeren we wat jouw potentiële besparing is. In onze begroting gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Vlieland):

  • Benzine rijden 2024: €0,100/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,042/km
TypePrijzen p/kmPer maandPer jaar
Benzine rijden€0,100€104,90€1258,80
Elektrisch€0,042€44,06€528,70
Besparing€0,0580€60,84€730,10
Dit kun je besparen met elektrisch rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Vlieland

Heb je een EV, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt In dat geval kan je een openbaar oplaadpunt in Vlieland aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:

  • Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
  • Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
  • De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.

Als je aan deze voorwaarden voldoet neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente beslist uiteindelijk of en in welke straat de laadzuil geplaatst wordt. Ze checken daarvoor zaken als toegankelijkheid en veiligheid. Elke EV-eigenaar kan hier gebruik van maken. Updates en informatie is ook gepubliceerd op www.vlieland.nl. Daar lees je ook of er eventueel subsidie beschikbaar is. Steeds meer gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Op deze website kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Laadpaal installatie.

Lijst met openbare laadpunten (april 2024)

Laadstations in Vlieland kan je op meer en meer plekken vinden. Iedereen kan hier laden. Het is relatief wel duur. De kosten liggen tussen de €0,255 en €0,620 p/kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In het Google Maps overzicht onderzoek je de openbare laadstations in Vlieland. Vind ook laadzuilen en installatiebedrijven in Terschelling, Harlingen, Waadhoeke, Súdwest-Fryslân en De Fryske Marren.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden vlieland-8899

Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik

Een laadpaal bij je werk is heel praktisch voor bijv. bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Zoek je naar opties voor een parkeerterrein met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
  • Ook kan je iets bijverdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het laden.


Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden

Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Een laadpaal bij de woning inclusief installatie zit zo tussen de €925 – €2200. De definitieve prijs wordt berekend aan de hand van het type en model (wel of geen slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.

Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij jouw leveranciers van energie zoals Essent, Engie, NLE, Energiedirect, Budget energie en Vandebron, Vattenfall, PowerPeers, Pure energie. Gemiddeld is dat +/- €0,240 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €3,80 p/100 km. Goed om te weten: een normale auto op benzine komt uit op zo’n €9,75 per 100 kilometer. Als je het integreert met zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. De standaard EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Friesland.

Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De leverancier zal indien nodig eerst wat groepen plaatsen in de meterkast. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Van de stroomkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). Samen met de monteur bespreek je waar het station moet komen om de werkzaamheden binnen de perken te houden. Jouw laadpaal installateur in Vlieland monteert het als wallbox of bevestigt ‘m op een losse paal.

Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Uiteindelijk is elke meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Let er wel op dat je groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste EV’s waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. De actuele elektrische voertuigen vereisen een 3-fasen aansluiting. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Vlieland kan jou hierin ontzorgen. De tarieven hiervan bedragen circa €825. Bedenk wel: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.

Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Stekkers van laadkabels zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 stekkers komen we tegen bij Europese leveranciers en fabrikanten. De meeste favoriete elektrische auto’s in Vlieland zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben ook standaard type 2 aansluitingen.

Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt. Iedere regio vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Vlieland verstrekt op het ogenblik geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt hierbij verzoeken of het openbare laadpunt in de buurt van jouw woning kan komen. Zie ook www.vlieland.nl.

Plaats een reactie