Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Dit resulteert in het feit dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. De oplossing is een slimme laadpaal in Veenendaal aan huis. Op basis van een privé laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Hyundai Kona Electric 64 kWh & Hyundai Kona Electric 39 kWh. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is ook financieel gezien een goede investering. Op dit portaal check je uitgebreide informatie over betrouwbare laadpalen, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit de buurt.
- Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
- Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
- Altijd een volle accu, altijd een optimale actieradius.
- Goedkope kilometer-tarieven als je ook kiest voor zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen vanaf €945.
- Een eigen laadstation aan huis verdien je al binnen 7 jaar terug.
Index
- Informatie over een laadpaal aan huis
- Beste laadpaal specialisten Veenendaal vergelijken december 2024
- Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
- Laadstation aanvragen bij de gemeente Veenendaal
- Openbare oplaadpunten in de buurt
- Laadpalen voor ondernemingen
- De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Veenendaal
Elektrisch rijden zien we steeds meer. Het elektrisch laden van een EV als onder andere de Tesla Model 3 Standard Range Plus gaat steeds eenvoudiger. Een eigen goedkope laadpaal Veenendaal kopen is een uitstekend idee. Het is gemakkelijk en snel en je hebt dan de zekerheid van een volle accu. Daarbij is het stukken betaalbaarder dan een publiek toegankelijk laadstation. Je hebt te maken met de volgende kosten: een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de stroomprijzen (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn voertuig en mijn woning? In onze keuzehulp delen we tips en adviezen m.b.t. laadpaal laten installeren in Veenendaal. Of klik door voor meer informatie over Smart Charging.
Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Veenendaal installeren kan op 2 manieren. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of je bevestigt ‘m op een losse paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Achterhaal de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV (zo kun je besparen op de kabellengte).
1-fase of 3-fasen installatie
Een 1-fase laadzuil maakt gebruik van de normale 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Ieder huis in Nederland heeft ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Een 3-fase laadzuil gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Het laadvermogen is dan max. 11 kW. Een 3-fase laadstation kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Tegen een kleine meerprijs kan je jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Veenendaal. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.
Een oplaadstation aan huis
Goedkoop en snel laden en nooit meer in de rij bij een laadstation
Vaste of losse laadkabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een losse kabel. Het belangrijkste voordeel van een vastzittende kabel is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Ook is het goed om te weten dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Wat je ook vaak ziet is dat het er wat rommelig bij hangt. Als laatste is het zo dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het handige van een losse kabel (of socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Je gebruikt namelijk de stekker die je in de auto hebt liggen. Daarbij ligt de kabel niet zo in het zicht en blijft de kabel langer goed. Het minpunt is dat je een stap extra moet uitvoeren als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. De oplossing met een losse kabel wordt door de meeste EV-gebruikers aanbevolen. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In zo’n geval zijn er geen aanpassingen nodig. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Veenendaal.
Enkele of dubbele laadpaal
Er bestaan 2 types: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het verschil heeft te maken met hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekker aansluiting heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Dit biedt uitkomst voor huishoudens met 2 EV’s maar ook voor bedrijven en kantoren.
Innovatieve toepassingen
De nieuwste laadsystemen herbergen milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk delen we meer info over slimme laadpunten en de nieuwste functies.
- Dynamic Load Balancing: controleert het stroomgebruik van de woning.
- Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
- Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
- Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
- Abonnementen & Laadpas: Ontvang automatisch een vergoeding voor laadtransacties op jouw eigen adres.
Laadpaal installateur Veenendaal vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De prijs van een laadstation voor thuis varieert van €750 tot €3025. De aanschafkosten hangen vooral af van het vermogen van de laadpaal. Hoe hoger het vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Daarnaast zijn er allerlei slimme laadpunten met innovatieve functies als gezichtsherkenning die een stukje prijziger zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Veenendaal. Laadstation type Capaciteit Laadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 12 uur €510- €635 1-fase laadpaal 7,4 kW 6 uur €525- €610 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €655- €800 3-fase laadpaal 22 kW 1,6 uur €855- €960
Bekende producten
- EVBox:Standaard 3 jaar garantie.
- Wallbox (wandlader): Slimme Wifi & Bluetooth connectiviteit.
- NewMotion: profiteer van volledig inzicht in laadkosten via een online portal.
- Alfen: Ontworpen om laadsnelheden te maximaliseren en het energiegebruik te optimaliseren.
- Mennekes: Optioneel te verbinden met zonn-energie-installatie.
- EVhub: Betaalbare no-nonsense laadstations voor de particulier.
- Webasto: Betaalbare en krachtige laders voor thuisgebruik.
- Ecotap: Uniek ‘less is more’ design.
- Blue Current: Met innovatieve Hidden Laadpaal.
- Chargepoint: Laden en afrekenen via een persoonlijke laadpas.
- Myenergi / Zappi: Slimme aanpasbare maximale stroom limiet.
- Tesla Wall Connector: De beste keuze voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Een mobiel laadstation om mee te nemen.
- Alternatieve leveranciers: ABB, Eaton, Etrel, Enovates, Etrel, Flexicharge, Keba, Schneider Electric of Tritium, Efacec, Circontrol, Xcharge.
Installatietarieven 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Veenendaal komen uit tussen de €440 – €2125. Deze prijs komt tot stand door of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Des te groter deze afstand is, hoe meer er uitgegraven moet worden en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Laadpas bij laadpaal aan huis
Optioneel wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Je hoeft dit niet te nemen, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen liggen rond de €3,75 op maandbasis.
- Online inzicht in laadsessies.
- Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
- Tarief instellen voor externe gebruikers.
- Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Check goede deskundigen uit jouw omgeving.
Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. Hieronder illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1148 km per maand. Met dit gemiddelde als uitgangspunt verwachten we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. In onze begroting zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Veenendaal):
- Benzine rijden 2024: €0,130/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,048/km
Soort | Prijzen p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,130 | €149,24 | €1790,88 |
Elektrisch | €0,048 | €55,10 | €661,25 |
Besparing | €0,0820 | €94,14 | €1129,63 |
Laadpaal aanvragen gemeente Veenendaal
Rijd je een elektrische auto, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? In dat geval kan je een openbaar oplaadpunt in Veenendaal aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:
- Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
- Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
- De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.
Zodra je voldoet aan deze criteria zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente wijst uit of en waar de laadzuil geactiveerd wordt. Ze analyseren hiervoor zaken als zichtbaarheid en doorstroming. Iedereen kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Updates en informatie kun je terugvinden op www.veenendaal.nl. Daar kom je er ook achter of de gemeente subsidies verstrekt. Het merendeel van de gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Daar kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Private lease elektrische auto.
Lijst met openbare oplaadpunten in de buurt (december 2024)
Laadstations in Veenendaal zijn veel beschikbaar. Elke laadpashouder kan hier parkeren en laden. Het is relatief wel duur. De kosten liggen tussen de €0,295 en €0,600 per kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In onze maps kaart doorzoek je de openbare laadstations in Veenendaal. Bekijk ook laadzuilen en leveranciers in Zeewolde, Putten, Nijkerk, Ermelo en Harderwijk.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal naast kantoor is een prettige service voor klanten, bezoekers en personeel. Beschik je over een kantoor of bedrijf met 10 parkeervakken of meer? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Tevens kan je extra geld verdienen door derden te laten betalen voor het laden.
Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Een laadpaal aan huis kopen inclusief plaatsing zit qua kostprijs tussen de €800 & €2375. De kosten van het hele pakket hangt af van het soort laadsysteem (met of juist zonder slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals een extra groep aanleggen.
Wat betaal ik voor een volle accu?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij je eigen energieleverancier zoals Energiedirect, Engie, Eneco, Budget energie, NLE en Pure energie, Vattenfall, Oxxio, Vandebron. Gemiddeld is dat +/- €0,235 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,65 p/100 km. Even om te vergelijken: een gemiddelde benzineauto kost al gauw €10,40 p/100 km. Wanneer je het combineert met zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. De gemiddelde EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Utrecht.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De installateur plaatst een aardlekautomaat en een nieuwe stroomgroep in de stroomkast in de woning. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Via de stroomkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. Samen wordt besloten waar het station moet komen zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De laadpaal installateur in Veenendaal monteert ‘m in overleg tegen de muur of bevestigt ‘m op een losse paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Over het algemeen is elke meterkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Achterhaal of de groepenkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De eerste EV’s konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De nieuwste elektrische voertuigen kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Veenendaal kan het allemaal juist aansluiten. De onkosten van deze installatieservice liggen rond de €975. Disclaimer: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Laadkabels / stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 wordt vooral gebruikt door de merken die binnen de EU worden gemaakt. De gangbare elektrische auto’s in Veenendaal dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden hebben deze type 2 Mennekes stekker.
Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Er zijn geen landelijke subsidies voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Elke regio heeft een eigen beleid. De gemeente Veenendaal heeft op dit ogenblik geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Je kunt wel een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Vraag daarbij gerust of het laadpunt niet al te ver van jouw huis geplaatst mag worden. Voor meer info en aanvragen zie www.veenendaal.nl.