Laadpaal Sumar

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Hierdoor zien we ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Het is dan mogelijk om te gaan voor een slimme laadpaal in Sumar aan huis. Door middel van een laadstation van jezelf ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw BMW iX3 + Audi e-tron Sportback 50 quattro. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Op EVPlan.nl zoek je handige informatie over geschikte laadpunten, krijg je inzicht in de mogelijkheden en vind je de beste installateurs uit jouw omgeving.

  • Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
  • Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
  • Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, altijd een optimale actieradius.
  • Nog goedkoper rijden wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis bestel je al voor €960.
  • Jouw eigen laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Sumar

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Jouw elektrische auto opladen zoals bijvoorbeeld de Audi e-tron GT kan op diverse manieren. Een extra goedkope laadpaal Sumar kopen is een uitstekend idee. Het is gemakkelijk en snel en je bent altijd verzekerd van een goede actieradius. Overigens is het stukken betaalbaarder dan laden bij openbare stations. De kosten bestaan uit: een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de verbruikskosten (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Het enige wat je nodig hebt is een eigen oprit of garage. Welke laadpaal past bij mijn EV en mijn woning/meterkast? In het gedeelte hieronder bespreken we handige tips en adviezen ten aanzien van laadpaal laten installeren in Sumar. Op deze website lees je ook meer over Blog over elektrisch rijden.

Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Sumar kun je op twee wijzen aanbrengen. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een stevige paal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Onderzoek de afstand tot de parkeerplek zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.

1-fase of 3-fasen station
De 1 fase aansluiting draait op de standaardaansluiting van 230V. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. Elke woning in Nederland heeft minstens (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadzuil maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadpaal is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt tegen geringe kosten jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Sumar. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.

Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen

Spotgoedkoop opladen en altijd een vrije plek!

Vaste of losse laadkabel
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse stekker. Het pluspunt van een vaste kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Een ander voordeel is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, tot wel 8 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat deze sneller nat wordt (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Wat we ook vaak horen is dat het een rommelig geheel wordt. Tenslotte moet je opletten dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.

Het handige van een losse kabel (ofwel een socket) is de vrijheid in het opladen. Je gebruikt namelijk de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Ook is het een strakker geheel en blijft de kabel langer goed. Een punt van kritiek is dat er een extra handeling vereist is als je wilt laden. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Een losse kabel is doorgaans toch praktischer. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? Dan zijn er geen aanpassingen nodig. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Sumar.

Enkel of dubbel laadstation
Jij kunt gaan voor een enkel of een dubbel laadstation. Het verschil zit hem in hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een paal met 1 ingang biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Heel erg praktisch voor huishoudens met 2 EV’s en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.

Innovatieve functies
Laadstations hebben meer en meer slimme laadfuncties. Hieronder bekijk je alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de verschillende opties.

  • Dynamic Load Balancing: genoeg stroom in huis en voor je auto zonder dat de meterkast overbelast raakt.
  • Peak shaving: Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren.
  • Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
  • Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
  • AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
  • Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.

Laadpaal installateur Sumar vergelijken

De huidige prijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De prijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €650 tot en met €3000. De kosten worden tot stand door o.a. het laadvermogen van het systeem. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Ook heb je de keuze uit slimme palen met toffe opties als Hub/Satellite die duurder zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Sumar.

Type laadstationCapaciteitTijd volle batterijPrijs
1-fase laadpaal3,7 kW10,8 uur€540- €625
1-fase laadpaal7,4 kW5,4 uur€515- €620
3-fase laadpaal11 kW3 – 4 uur€695- €785
3-fase laadpaal22 kW1,8 uur€865- €1045
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis exclusief installatiekosten.

Populaire producten

  1. EVBox:Gecertificeerde installatie.
  2. Wallbox (wandlader): Krachtige oplader met verbluffend design.
  3. NewMotion: profiteer van volledig inzicht in laadkosten via een online portal.
  4. Alfen: Compatibel met alle elektrische auto’s.
  5. Mennekes: Altijd optimaal op de hoogte met de Charge App.
  6. EVhub: Smart laden met de EVhub laadpas.
  7. Webasto: Live-model met slimme Dynamic Load Balancing.
  8. Ecotap: Degelijk Nederlands design.
  9. Blue Current: Geschikt voor alle elektrische voertuigen.
  10. Chargepoint: Compact en stijlvol ontwerp.
  11. Myenergi / Zappi: Variabel laden tussen 6A en 32A.
  12. Tesla Wall Connector: Razendsnel opladen van de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Tot 3-fasen opladen, overal waar je wilt.
  14. Alternatieven: ABB, Eaton, Delta, Enovates, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Keba & Tritium, Efacec, Xcharge, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Kosten voor installatie 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Sumar schommelen tussen de € 370 – €1825. Dit hangt vooral af van de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe groter het terrein, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en hoe meer meters kabel er benodigd is.

Abonnementskosten laadpas
Steeds vaker wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Het kan ook prima zonder, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen bedragen circa €5,25 per maand.

  • Inzicht in je laadsessies.
  • De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
  • Tarief instellen voor externe gebruikers.
  • Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.

Een goedkope laadpaal voor thuis?

Achterhaal goede adviseurs uit jouw streek.

Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?

Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Hieronder bieden wij een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1077 kilometer per 4 weken. Met dit getal becijferen we met welke kosten je rekening moet houden. In ons voorbeeld kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Sumar):

  • Benzine rijden 2024: €0,125/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,045/km
AandrijvingKosten p/kmP/maandPer jaar
Benzine rijden€0,125€134,63€1615,50
Elektrisch rijden€0,045€48,47€581,58
Besparing€0,080€86,16€1033,92
Dit kun je besparen met elektrisch rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Tytsjerksteradiel

Lease of koop jij een elektrische auto, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in Sumar aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:

  • Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
  • Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
  • Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.

Mits je voldoet aan de eisen neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente beslist uiteindelijk of en waar de laadzuil geactiveerd wordt. Ze onderzoeken zaken als zichtbaarheid en veiligheid. Iedereen mag gebruik maken van het oplaadpunt. Meer details is ook te lezen op www.t-diel.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of je in aanmerking komt voor een subsidie. Flink wat gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Op deze website kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Elektrisch v.s. benzine.

Openbare oplaadpunten bekijken (april 2024)

Laadstations in Sumar zien we steeds meer. Elke weggebruiker kan daar gebruik van maken. Het is relatief wel duur. De tarieven schommelen tussen de €0,255 tot €0,620 p/kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In de onderstaande kaart treft jij de openbare laadstations in Sumar. Vergelijk ook laadmogelijkheden en installatiebedrijven in Eastermar, Jistrum, Noardburgum, Ryptsjerk en Tytsjerk.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden sumar-9262

Laadpunten bij het bedrijf plaatsen

Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is relevant voor personeel of bezoekers. Betreft het een bedrijf met 10 parkeervakken of meer? Op basis van de huidige wetgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder een aantal subsidiemogelijkheden. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
  • Bovendien kan je extra geld verdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het laden.


Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden

Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een laadpaal voor thuis aanschaffen incl. de benodigde installatie kost +/- tussen de €775 en €2425. De uiteindelijke kostprijs hangt af van het type en model (wel of geen slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.

Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij je stroomleverancier voor je woning zoals Budget energie, NLE, Energiedirect, Engie, Essent en Vattenfall, PowerPeers, Pure energie, Vandebron. Gemiddeld is dat +/- €0,230 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,50 p/100 km. Ter vergelijking: een gemiddelde benzineauto kost om en nabij de €10,30 p/100 km. Als je kiest voor zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. De gemiddelde EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Friesland.

Hoe wordt het geïnstalleerd?
De installateur legt een aparte stroomgroep aan in de meterkast. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Vanuit de stroomkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. Samen met de monteur bespreek je waar het station moet komen om het graafwerk te beperken. De gecertificeerde laadpaal installateur in Sumar monteert ‘m in overleg tegen de muur of op een paal.

Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Onderaan de streep is elke meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste EV’s konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De nieuwste elektrische voertuigen vereisen een 3-fasen aansluiting. Dit kennen we ook als krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Sumar zal al dit werk voor je oplossen. De prijzen van deze service bedragen ongeveer €1000. Goed om te weten: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.

Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Stekkers van laadkabels heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 zien we vooral terug bij de merken die binnen de EU worden gemaakt. De meeste beschikbare elektrische auto’s in Sumar kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).

Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt. Iedere gemeente heeft een eigen beleid. De gemeente Tytsjerksteradiel verschaft momenteel geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Je kunt wel een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt specifiek verzoeken of de laadzuil niet al te ver van jouw huis kan komen. Een verzoek indienen kan op www.t-diel.nl.

Plaats een reactie