Laadpaal Stavenisse

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Dat heeft als gevolg dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een privé laadpaal in Stavenisse aan huis. Middels jouw eigen laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Audi Q4 e-tron of Renault Zoe ZE50 R135. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Middels onze vergelijker ontdek je uitgebreide informatie over betrouwbare soorten laadpalen, bieden we een aantal handige kooptips en kom je in contact met leveranciers en installateurs uit de buurt.

  • Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
  • Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
  • Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, geen zorgen meer over de actieradius.
  • Voordelige autorijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen voor €980.
  • Een laadstation bij de woning kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Stavenisse

Elektrisch rijden is de toekomst. Het opladen van jouw EV als o.a. een Skoda Enyaq iV 80 kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een eigen goedkope laadpaal Stavenisse kopen is een goede investering. Het is ontzettend handig in gebruik en je hebt dan de zekerheid van een goed geladen accu. Daarnaast is het stukken betaalbaarder dan een openbaar laadpunt. De kosten worden gevormd door de installatie, hardware, kabels en de kosten van jouw eigen stroom (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Het enige wat je nodig hebt is een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal is geschikt voor mijn woning en auto? Verderop check je bruikbare informatie m.b.t. laadpaal laten installeren in Stavenisse. Op deze website lees je ook meer over Stekkers.

Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Stavenisse kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een paal. Verder zijn er geen verschillen. Onderzoek de afstand tot de parkeerplek (zo kun je besparen op de kabellengte).

1-fase of 3-fasen installatie
De 1 fase aansluiting draait op de doorsnee 230V aansluiting. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. Ieder huis in Nederland heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Het 3-fase systeem maakt gebruik van krachtstroom (400V). Het maximale vermogen is 11 kW. Een 3-fase laadzuil heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Voor een paar honderd euro kun jij de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Stavenisse. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.

Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen

Voordelig opladen en nooit meer wachten op een vrije plek

Vaste of losse laadkabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een losse stekker. Het grote voordeel van de vaste stekker is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Wat hierbij ook handig is is dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Een negatief aspect is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat er water in de kabel kan komen (of je moet de auto binnen opladen). Wat je ook vaak ziet is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Als laatste is het goed om je te bedenken dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.

Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (net als socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Hiervoor gebruik je de kabel die af-fabriek is geleverd. Evenzeer heb je geen rommelige hangende kabels en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Het grote nadeel is dat er een extra stap is als je even kort wilt opladen. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een laadpaal zonder vaste kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In dat geval hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Stavenisse.

Enkel of dubbel laadstation
We onderscheiden twee soorten: een enkel of een dubbel laadstation. Het onderscheid zit ‘m in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een enkelvoudige paal kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Nuttig wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt maar ook voor bedrijven en kantoren.

Smart toepassingen
De huidige oplossingen hebben intuïtieve slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder lees jij extra details over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.

  • Dynamic Load Balancing: voorkomt dat de stroom uitvalt.
  • Peak shaving: voorkom overschrijden van de maximale stroomcapaciteit van uw parkeervoorziening.
  • Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
  • Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
  • AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
  • Abonnementen & Laadpas: Ontvang automatisch een vergoeding voor laadtransacties op jouw eigen adres.

Laadpaal installateur Stavenisse vergelijken

De aanschafprijzen van laadpalen zijn nogal verschillend. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €525 en €3250. De aanschafkosten hangen vooral af van het totale laadvermogen van de installatie. Des te hoger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Daarnaast kan je kiezen voor slimme systemen met mogelijkheden als gebarenherkenning die kostbaarder zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Stavenisse.

Type laadpaalLaadvermogenOplaadtijdOnkosten
1-fase laadpaal3,7 kW10 – 12 uur€520- €620
1-fase laadpaal7,4 kW6 uur€540- €620
3-fase laadpaal11 kW4- 5 uur€680- €795
3-fase laadpaal22 kW1,8 uur€855- €1000
Kosten van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Betrouwbare leveranciers

  1. EVBox:Standaard 3 jaar garantie.
  2. Wallbox (wandlader): Mooi design en krachtige performance.
  3. NewMotion: profiteer van volledig inzicht in laadkosten via een online portal.
  4. Alfen: DEKRA (voorheen KEMA), CE en Z.E. Ready gecertificeerd.
  5. Mennekes: Sterk, duurzaam en efficiënt.
  6. EVhub: Een van de voordeligste aanbieders in de markt.
  7. Webasto: Plug & Charge-functie en slimme functies.
  8. Ecotap: Minimalistisch design met krachtige performance.
  9. Blue Current: Compacte, betrouwbare en gemakkelijke laadstations.
  10. Chargepoint: Zeer eenvoudige bediening en degelijk ontwerp.
  11. Myenergi / Zappi: Variabel laden tussen 6A en 32A.
  12. Tesla Wall Connector: Het krachtige laadstation voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Een mobiel laadstation om mee te nemen.
  14. Zie ook merken als: ABB, Etrel, Delta, Eaton, Etrel, Keba, Hypercharger, Flexicharge en Tritium, Zaptec, Circontrol, Xcharge.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatieprijzen 2023
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Stavenisse schommelen tussen de € 370 en plus minus €1850. Dit wordt berekend aan de hand van of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe groter het terrein, hoe meer er gegraven moet worden en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.

Heb ik een laadpas nodig?
Tegenwoordig wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement liggen rond de €2,50 (maandelijks).

  • Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
  • De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
  • Eventueel kun je andere EV-bezitter bij jou laten laden.
  • Profiteer van 24/7 service en updates.

Laadpaal thuis laten plaatsen?

Check ervaren leveranciers uit jouw streek.

Kostenoverzicht elektrisch rijden

Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. Bijgaand tonen we een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1050 kilometer op maandbasis. Met dit gemiddelde als uitgangspunt verwachten we wat jouw potentiële besparing is. In onze begroting gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Stavenisse):

  • Benzine rijden 2023: €0,110/km
  • Elektrisch rijden 2023: €0,042/km
SoortKosten p/kmP/maandP/jaar
Benzine rijden€0,110€115,50€1386,00
Elektrisch€0,042€44,10€529,20
Besparing€0,068€71,40€856,80
Mogelijke besparing dankzij elektrisch rijden in februari 2023.

Laadpaal aanvragen gemeente Tholen

Lease of koop jij een elektrische auto, echter beschikt je niet over een eigen oprit? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? In dat geval kan je een openbaar oplaadpunt in Stavenisse aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:

  • Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
  • In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
  • De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een noemenswaardige actieradius.

In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente bepaalt of en in welke omgeving de laadzuil werkzaam zal worden. Ze onderzoeken relevante zaken als zichtbaarheid en parkeerdruk. Elke EV-eigenaar mag het gebruiken. Alle info is beschikbaar gesteld op www.tholen.nl. Daar lees je ook of de gemeente subsidies verstrekt. Flink wat gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Zakelijk elektrische auto leasen.

Openbare oplaadpunten bekijken (februari 2023)

Laadstations in Stavenisse zijn aanwezig. Iedereen met een abonnement kan hier parkeren en laden. Let op: het is wel vrij prijzig. De prijzen bedragen tussen de €0,240 – €0,605 per kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In het volgende schema onderzoek je de openbare laadstations in Stavenisse. Vergelijk ook laadmogelijkheden en verkooppunten in Sint-Maartensdijk, Scherpenisse, Poortvliet, Nieuw-Vossemeer en Sint Philipsland.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden stavenisse-4696

Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten

Een laadpaal naast kantoor kan worden gebruikt door werknemers en klanten. Heb je een parkeerterrein met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Op basis van de huidige wetgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, met name interessant voor startende ondernemers.
  • Daarnaast kan je extra geld verdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het gebruik van de palen.


Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden

Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een thuis-laadpaal inclusief plaatsing kost tussen de €800 – €2550. De prijsindicatie wordt berekend aan de hand van het type laadpaal (additionele slimme functies), het totale laadvermogen, de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.

Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan jouw vaste energieleverancier zoals Energiedirect, Eneco, NLE, Essent, Engie en PowerPeers, Pure energie, Vandebron, Oxxio. Dat is doorgaans zo’n €0,220 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,65 per 100 kilometer. Belangrijk: een normale auto op benzine kost al gauw €10,25 per 100 kilometer. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De huidige EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Zeeland.

Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De leverancier legt een nieuwe stroomgroep aan in de stroomkast in de woning. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Vanaf de stoomkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. Samen wordt besloten wat de beste manier is om graafwerk en benodigde kabels te beperken. Jouw laadpaal installateur in Stavenisse monteert ‘m in overleg tegen de muur of op een paal.

Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Over het algemeen is elke stroomkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Let er wel op dat je groepenkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De allereerste elektrische auto’s konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De hedendaagse elektrische auto’s vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Dit noemen we ook wel krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Stavenisse kan dit uit handen nemen. De kosten daarvoor bedragen zo’n €1100. Bedenk wel: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.

Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Stekkers heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 wordt met name toegepast bij merken uit de Europese Unie. Een groot deel van de bekende elektrische auto’s in Stavenisse dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.

Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere gemeente heeft een eigen beleid. De gemeente Tholen heeft momenteel geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of de paal vlakbij jouw woning kan komen. Voor meer informatie zie www.tholen.nl.

Plaats een reactie