Laadpaal Den Hoorn

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Een gevolg is dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een 100% eigen laadpaal in Den Hoorn aan huis. Door middel van een laadstation op eigen terrein weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Tesla Model 3 Standard Range Plus + Porsche Taycan 4S Plus. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en je hebt het snel terugverdiend. Op deze pagina vind je bruikbare informatie over diverse laadpunten, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit de buurt.

  • Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
  • Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
  • Je beschikt altijd over een volle accu, altijd 100% actieradius.
  • Gratis rijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
  • Een slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen voor €930.
  • Jouw eigen laadstation heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Den Hoorn

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het laden van een elektrisch voertuig als o.a. een BMW iX3 kan op steeds meer plekken. Een 100% eigen goedkope laadpaal Den Hoorn kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Hij is altijd beschikbaar en je hebt dan de zekerheid van een volle accu. Bovendien is het stukken betaalbaarder dan onderweg laden. De kosten bestaan uit: de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de verbruikskosten (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Het enige wat je verder moet hebben is een garage of eigen oprit. Welke laadpaal is nu handig voor mijn voertuig en mijn woning? In het gedeelte hieronder bieden wij handige tips en adviezen met betrekking tot laadpaal laten installeren in Den Hoorn. Of klik door voor meer informatie over Stekkers.

Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Den Hoorn kan op 2 manieren worden geplaatst. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of je installeert het op een paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Onderzoek de afstand tussen de auto en de laadplek zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.

1- of 3-fasen aansluitingen
De 1 fase installatie maakt gebruik van een standaard 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. In principe heeft elke woning minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadpaal kan maar liefst 3x 230V leveren. Het laadvermogen is dan max. 11 kW. Een 3-fase laadpaal kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt dan dit laten aanleggen door een elektricien in Den Hoorn. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.

Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen

De voordeligste manier van opladen en altijd verzekerd van een vrije plek

Vaste of losse laadkabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een kabel die afneembaar is. Het gemak van een vaste kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Een ander pluspunt is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, tot wel 10 meter. Het grote nadeel is dat de levensduur van de kabel minder is omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (of je moet de auto binnen opladen). Een ander minpunt is dat het wat rommelig oogt. Daarbij is het in de praktijk zo dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.

Het grote gemak van een losse kabel (of een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Daarvoor neem je de kabel die af-fabriek is geleverd. Ook oogt het een stuk georganiseerder en profiteer je van een langere levensduur. Een punt van kritiek is dat er een extra stap is als je jouw auto gaat laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een laadpaal zonder vaste kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In zo’n geval ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Den Hoorn.

Enkel of dubbel laadstation
Er zijn 2 opties: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het verschil heeft te maken met het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 aansluiting heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Dit is praktisch voor huishoudens met 2 EV’s of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.

Innovatieve toepassingen
De nieuwste laadsystemen herbergen intuïtieve slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk tref je extra uitleg over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.

  • Dynamic Load Balancing: past laadvermogen automatisch aan op beschikbare hoeveelheid stroom.
  • Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
  • Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
  • Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
  • AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
  • Abonnementen & Laadpas: altijd een goed overzicht van al je oplaadmomenten.

Laadpaal installateur Den Hoorn vergelijken

De prijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De adviesprijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €900 tot €3075. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van het vermogen van de laadpaal. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Bovendien kan je kiezen voor slimme opladers met extra features als gebarenherkenning die in aanschaf duurder zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Den Hoorn.

Soort laadpaalLaadcapaciteitOplaadtijdKosten
1-fase laadpaal3,7 kW10,8 uur€510- €635
1-fase laadpaal7,4 kW5 – 6 uur€535- €650
3-fase laadpaal11 kW3 – 5 uur€660- €800
3-fase laadpaal22 kW1,8 uur€870- €970
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis excl. installatie.

Goede producten

  1. EVBox:Gecertificeerde installatie.
  2. Wallbox (wandlader): Programmeer het opladen in de daluren.
  3. NewMotion: altijd met zorgvuldige en deskundige installatie.
  4. Alfen: Dynamisch loadbalancen mogelijk dankzij slimme meter.
  5. Mennekes: Wereldwijde specialist voor industriële stekkervoorzieningen.
  6. EVhub: Hoogwaardig en slagvast polycarbonaat.
  7. Webasto: Flexibele laadoplossing voor thuis, bedrijf en VVE’s.
  8. Ecotap: Minimalistisch design met krachtige performance.
  9. Blue Current: Geschikt voor alle elektrische voertuigen.
  10. Chargepoint: Opladen en terugleveren van energie via smartgridkoppeling.
  11. Myenergi / Zappi: Houdt al jouw laadsessies bij.
  12. Tesla Wall Connector: Dé laadpaal voor jouw Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Gemakkelijk mee te nemen laadpaal.
  14. Andere leveranciers: ABB, Eaton, Enovates, Delta, Etrel, Flexicharge, Keba, Schneider Electric en Tritium, Efacec, Circontrol, Zaptec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatietarieven 2023
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Den Hoorn wisselen tussen de €380 en +/- €1975. De prijs wordt bepaald door het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe groter het terrein, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer meters kabel er benodigd is.

Abonnementstarieven laadpassen
Doorgaans wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Je kunt natuurlijk zonder, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van zo’n laadpaal abonnement zijn zo’n €6,25 (maandelijks).

  • Altijd inzicht in je laadgebruik.
  • Automatische facturering en verrekening.
  • Laat je gasten ook bij je thuis hun auto opladen.
  • Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.

Laadpaal bij je thuis installeren?

Vergelijk erkende vakmannen in de regio.

Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?

Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. Op deze pagina vind je een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1035 kilometer per maand. Met dit gemiddelde als uitgangspunt becijferen we met welke kosten je rekening moet houden. In het rekenvoorbeeld gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Den Hoorn):

  • Benzine rijden 2023: €0,135/km
  • Elektrisch rijden 2023: €0,047/km
TypePrijzen p/kmPer maandP/jaar
Benzine€0,135€139,73€1676,70
Elektrisch€0,047€48,65€583,74
Besparing€0,088€91,08€1092,96
Dit kun je besparen met elektrisch rijden in februari 2023.

Laadpaal aanvragen gemeente Texel

Lease of koop jij een elektrische auto, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? In deze gevallen mag jij een openbaar oplaadpunt in Den Hoorn aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:

  • Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
  • Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
  • Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een noemenswaardige actieradius.

Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente neemt een besluit over of en in welke omgeving de laadzuil gemonteerd wordt. Ze onderzoeken zaken als zichtbaarheid en of het technisch kan. Elke EV-eigenaar mag hier parkeren en laden. Uitgebreide informatie is ook gepubliceerd op www.texel.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of je een subsidie kunt krijgen. Meer en meer gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Via deze website kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Zakelijk elektrische auto leasen.

Overzicht openbare laadpunten (februari 2023)

Laadstations in Den Hoorn zijn veel beschikbaar. Iedereen met een EV kan hier parkeren en laden. De onkosten liggen daar wel hoger. De onkosten lopen uiteen tussen de €0,265 – €0,565 p/kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In het onderstaande kaartje bekijk jij de openbare laadstations in Den Hoorn. Check tevens laadzuilen en leveranciers in De Koog, De Cocksdorp, De Waal, Oudeschild en Den Burg.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden den-hoorn-1797

Zakelijke laadpunten

Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is een prettige service voor werknemers en klanten. Bezit je een bedrijfspand met 10 parkeerplekken of meer? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. een aantal subsidiemogelijkheden. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
  • Daarbovenop kan je extra geld verdienen door derden te laten betalen voor het opladen.


Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden

Een laadstation aan huis laten installeren, wat kost het?
Het aankopen van een laadpaal inclusief installatiewerk zit zo tussen de €950 – €2175. De totale investering komt tot stand door het soort systeem (wel/geen slimme functies), het maximale laadvermogen, afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.

Wat kost een auto thuis opladen?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij jouw huidige energieleverancier zoals NLE, Essent, Eneco, Engie, Budget energie en Vattenfall, Pure energie, PowerPeers, Vandebron. Rekenen op zo’n €0,230 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €3,70 p/100 km. Ter vergelijking: een auto met benzinemotor kost om en nabij de €10,40 per 100 kilometer. Als je het integreert met zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een reguliere EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Noord-Holland.

Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De monteur zal indien nodig eerst wat groepen plaatsen in de meterkast. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Vanaf de meterkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. In overleg met de expert wordt besloten waar het station moet komen om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De ervaren laadpaal installateur in Den Hoorn monteert het als wallbox of op een stevige paal.

Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Doorgaans is elke stroomkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Belangrijk is of de meterkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De eerste elektrische voertuigen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De hedendaagse EV’s worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Dit kennen we ook als krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Den Hoorn kan jou hierin ontzorgen. De totale onkosten bedragen zo’n €925. Belangrijk: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.

Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Stekkers van laadkabels heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 wordt vooral gebruikt door de Europese merken. Veel populaire elektrische auto’s in Den Hoorn hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook vrijwel alle openbare laadpunten beschikken over type 2 (Mennekes).

Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt. Elke provincie kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Texel biedt momenteel geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Vraag daarbij gerust of de paal in de buurt van jouw huis kan komen te staan. Zie ook de website van de gemeente www.texel.nl.

Plaats een reactie