Laadpaal Raerd

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Door deze trend zien we ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Het alternatief is een privé laadpaal in Raerd aan huis. D.m.v. een zelfvoorzienend laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Dacia Spring Electric + Lucid Air Pure. Niet meer wachten op een vrije plek en de kWh prijs is voordeliger. Op deze website tref je bruikbare informatie over diverse type laadstations, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en vind je ervaren leveranciers en installateurs uit jouw gemeente.

  • Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
  • Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
  • Altijd een volle accu, altijd een optimale actieradius.
  • Goedkoper autorijden door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
  • Een slimme laadpaal aan huis is al te koop vanaf €925.
  • Een individueel laadstation heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Raerd

Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het opladen van jouw EV zoals de Mercedes EQA is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Raerd kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Hij is altijd beschikbaar en je hoeft niet onzeker te zijn over een lange actieradius. Ook is het vele malen goedkoper dan een laadstation in de omgeving. Je hebt te maken met de volgende kosten: een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de stroom / verbruikskosten (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen oprit of garage. Welke laadpaal past bij mijn auto en mijn situatie? Verderop bespreken we tips en adviezen wat betreft laadpaal laten installeren in Raerd. Op deze website lees je ook meer over Elektrische auto verzekering.

Laadpaal of wallbox
Een laadstation Raerd kan op 2 manieren worden geplaatst. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of op een losse paal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Check de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.

1-fase of 3-fasen apparaat
Een 1-fase laadzuil maakt gebruik van de normale 230V aansluiting. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. Elke woning in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase installatie maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Je kunt dan uitgaan van 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadpaal kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt gemakkelijk jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Raerd. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.

Een oplaadstation aan huis

De goedkoopste oplossing en niet langer zoeken naar een vrij laadstation

Laadkabel: vast of los
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een vaste kabel of een losse kabel. De meerwaarde van de vastzittende kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Een bijkomend voordeel is dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(of je moet de auto binnen opladen). Een ander nadeel is dat het er niet zo netjes uit ziet. Als laatste kan het zijn dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.

Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (alsook voor een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Het opladen gebeurt namelijk met de stekker die je in de auto hebt liggen. Ook oogt het minder rommelig en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Waar je op moet letten is dat je een stap extra moet uitvoeren als je jouw auto gaat laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een paal met een losse laadkabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? Dan hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Raerd.

Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Er zijn twee keuzes: een enkele of een dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 aansluiting kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Erg handig wanneer je 2 auto’s in bezit hebt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.

Slimme toepassingen
De huidige oplossingen hebben steeds vaker slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder lees jij meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.

  • Dynamic Load Balancing: beschermt tegen overbelasting van het energienetwerk.
  • Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
  • Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
  • Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
  • AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
  • Abonnementen & Laadpas: altijd een goed overzicht van al je oplaadmomenten.

Laadpaal installateur Raerd vergelijken

De aanschafprijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De adviesprijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €800 tot en met €3350. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van het laadvermogen van het systeem. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Bovendien onderscheiden we slimme laadpunten met leuke opties als voice of gezichtsherkenning die een grotere investering vereisen. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Raerd.

Laadstation typeVermogenOplaadtijdTarief
1-fase laadpaal3,7 kW11 uur€510- €635
1-fase laadpaal7,4 kW5,4 uur€535- €635
3-fase laadpaal11 kW3 – 4 uur€650- €755
3-fase laadpaal22 kW1,5 uur€870- €955
Kosten van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Populaire leveranciers

  1. EVBox:Energieverbruik veilig verdeeld.
  2. Wallbox (wandlader): Compatibel met alle elektrische auto’s.
  3. NewMotion: toegang tot netwerk met meer dan 180.000 laadpalen.
  4. Alfen: Voor iedere elektrische auto.
  5. Mennekes: Sterk, duurzaam en efficiënt.
  6. EVhub: Voor elke EV met een type 1 of type 2 stekker.
  7. Webasto: Betaalbare en krachtige laders voor thuisgebruik.
  8. Ecotap: Degelijk Nederlands design.
  9. Blue Current: Veelzijdig laadpunt met minimale afmetingen.
  10. Chargepoint: Verkrijgbaar met verschillende laadsnelheden, max 2x22kWh.
  11. Myenergi / Zappi: Geschikt voor 1-fase, 2-fase en 3-fase voertuigen.
  12. Tesla Wall Connector: De beste oplossing voor jouw Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Tot 3-fasen opladen, overal waar je wilt.
  14. Andere mogelijkheden: ABB, Enovates, Delta, Etrel, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Keba en Tritium, Zaptec, Circontrol, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Tarieven voor installatie 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Raerd lopen uiteen tussen de €380 en ongeveer €2000. Dit is afhankelijk van het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe langer deze afstand, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en hoe meer meters kabel er benodigd is.

Laadpas bij laadpaal aan huis
Soms wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Het is absoluut niet verplicht, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen bedragen zo’n €7,25 p/maand.

  • Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
  • Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
  • Gastgebruik toestaan.
  • Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.

Een goedkope laadpaal voor thuis?

Vind de beste deskundigen uit jouw gemeente.

Gemiddelde besparing elektrisch rijden

Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. In de tabel hieronder bieden wij een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1097 km (maandelijks). Met dit getal ramen we wat de verwachte kostenbesparing is. In het rekenvoorbeeld gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Raerd):

  • Benzine rijden 2024: €0,130/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,046/km
AandrijvingKosten p/kmP/maandP/jaar
Benzine rijden€0,130€142,61€1711,32
Elektrisch rijden€0,046€50,46€605,54
Besparing€0,084€92,15€1105,78
Gemiddelde besparing van elektrisch rijden in oktober 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Súdwest-Fryslân

Lease of koop jij een elektrische auto, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In dat geval kan je zo’n openbaar oplaadpunt in Raerd aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:

  • Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
  • Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
  • Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.

In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente wijst uit of en op welke locatie de laadzuil gemonteerd wordt. Ze overwegen daarbij zaken als zichtbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Elke EV-rijder mag gebruik maken van het oplaadpunt. Uitgebreide informatie is terug te lezen op www.sudwestfryslan.nl. Daar kom je er ook achter of de gemeente subsidies verstrekt. Veel gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Daar kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Duurzame mobiliteit.

Openbare oplaadpunten in de buurt (oktober 2024)

Laadstations in Raerd zijn 24/7 actief. Elke weggebruiker kan hier laden. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De onkosten lopen uiteen tussen de €0,300 tot wel €0,605 p/kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In het Google Maps overzicht check je de openbare laadstations in Raerd. Check tevens laadstations en aanbieders in Jirnsum, Friens, Reduzum, Idaerd en Eagum.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden raerd-9012

Laadpunten voor bedrijven

Een laadpaal naast kantoor is relevant voor werknemers en klanten. Zoek je naar opties voor een kantoorpand met minimaal 10 parkeerplaatsen? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
  • Ook kan je iets bijverdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het laden.


Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden

Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een individueel laadpaal voor huis incl. de benodigde installatie zit qua kostprijs tussen de €750 en €2200. De kosten van het hele pakket komt tot stand door het type laadstation (met of juist zonder slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de afstand tussen meterkast en laadstation en extra werkzaamheden in de meterkast zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.

Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan jouw leveranciers van energie zoals NLE, Essent, Budget energie, Eneco, Energiedirect en Vattenfall, PowerPeers, Vandebron, Oxxio. Dat is doorgaans zo’n €0,240 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €4,25 per 100 kilometer. Belangrijk: een normale auto op benzine kost om en nabij de €10,10 per 100 kilometer. In combinatie met zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. De huidige EV eist 10 – 16 zonnepanelen om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Friesland.

Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De specialist legt een nieuwe stroomgroep aan in jouw meterkast. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Vanaf de meterkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. In samenspraak met de vakman bepaal je wat de beste manier is om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De laadpaal installateur in Raerd plaatst het als wallbox aan de muur of op een losse paal.

Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Onderaan de streep is iedere meterkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Hierbij is van belang of de woning de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste EV’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). De hedendaagse modellen hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Dit kennen we ook als krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Raerd kan dit uit handen nemen. De totale onkosten bedragen circa €900. Goed om te weten: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.

Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 zien we met name terug bij merken uit Europa. Veel bekende elektrische auto’s in Raerd kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).

Kan ik subsidie aanvragen als ik thuis een laadpaal plaats?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere provincie heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Súdwest-Fryslân biedt op dit moment geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een openbaar laadpunt aan te vragen. Vraag daarbij gerust of het openbare laadpunt in de buurt van jouw woning geplaatst mag worden. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.sudwestfryslan.nl.

Plaats een reactie