Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Daarbij komt ook dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een handige laadpaal in Reduzum aan huis. Middels jouw eigen laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw MG ZS EV + Skoda Enyaq iV 80X. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is een stuk voordeliger. Hier tref je handige informatie over populaire type laadstations, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kom je in contact met leveranciers en installateurs werkzaam in jouw regio.
- Met een eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
- Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, altijd 100% actieradius.
- Extra goedkoop rijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis is er al voor €985.
- Een particulier laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Thema’s
- Een eigen laadpaal voor thuis installeren
- Beste laadpaal specialisten Reduzum vergelijken oktober 2024
- Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
- Laadstation elektrische auto aanvragen gemeente Leeuwarden
- Openbare oplaadpunten zoeken
- Offerte laadpalen voor je bedrijf
- Lees de veelgestelde vragen (FAQ)
Laadstation thuis plaatsen Reduzum
Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Het opladen van jouw EV zoals bijvoorbeeld de Skoda Enyaq iV 80 kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een extra goedkope laadpaal Reduzum kopen is een zeer interessante optie. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je hoeft niet onzeker te zijn over een perfect opgeladen accu. Daarbovenop is het veel betaalbaarder dan laden bij openbare stations. De kosten worden gevormd door de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en uiteraard de verbruikte stroom (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Het enige wat je nodig hebt is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welk laadstation is geschikt voor mijn situatie? Verderop vind je een aantal zaken waar je rekening mee moet houden m.b.t. laadpaal laten installeren in Reduzum. Zie ook aanvullende informatie over Bijtelling.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Reduzum kun je op twee wijzen aanbrengen. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of je installeert het op een paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Houd rekening met de afstand van jouw EV en de laadplek zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.
1-fase of 3-fasen installatie
De 1 fase installatie kan laden met de standaard 230 voltage. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Dit geeft een laadvermogen van +/- 3.7 kW. Ieder huis in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Het 3-fase systeem maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Het maximale laadvermogen is dan 11 kW. Een 3-fase laadpaal kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt dan deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Reduzum. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Een eigen oplaadpunt aan huis
Goedkoop laden en nooit meer in de rij bij een laadstation
Laadkabel: vast of los
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een vaste kabel of een kabel die afneembaar is. Het gemak van een vastzittende kabel is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Ook is het goed om te weten dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, vaak wel 6 – 8 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage door de (soms) slechte weersomstandigheden (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het er niet zo netjes uit ziet. Ten derde is het goed om je te bedenken dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (of socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Je pakt namelijk de kabel die af-fabriek is geleverd. Overigens oogt het netter en gaat jouw kabel langer mee. Het minpunt is dat er een extra handeling vereist is als je de accu gaat opladen. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, om daarna het geheel te connecten. De oplossing met een losse kabel wordt meestal aanbevolen. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In zo’n geval hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Reduzum.
Enkele of dubbele laadpaal
Jij kunt gaan voor één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil heeft te maken met hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 aansluiting kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Nuttig als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Slimme toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig vaak ingebouwde slimme laadfuncties. Bijgaand check jij extra details over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: genoeg stroom in huis en voor je auto zonder dat de meterkast overbelast raakt.
- Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
- Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
- Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
- Abonnementen & Laadpas: mogelijkheid om gastgebruik toe te staan.
Laadpaal installateur Reduzum vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De prijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €775 tot +/- €3325. Het prijskaartje hangt met name af van de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe krachtiger het vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Daarnaast kan je kiezen voor slimme stations met innovatieve extra’s als voice of gezichtsherkenning die duurder zijn. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Reduzum. Type station Capaciteit Laadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 12 uur €505- €625 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,6 uur €510- €645 3-fase laadpaal 11 kW 3,5 uur €675- €760 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €835- €920
Betrouwbare systemen
- EVBox:Ingebouwde elektrische beveiligingen.
- Wallbox (wandlader): Altijd inzicht in je laadsessies.
- NewMotion: 24/7 ondersteuning van het serviceteam.
- Alfen: Robuuste, veilige en betrouwbare laadstations.
- Mennekes: Robuust, mooi van vorm, aansluitklaar.
- EVhub: Stevige en krachtige laadpalen voor een scherpe prijs.
- Webasto: Slimme technologie in een slank design laadstation.
- Ecotap: Thuisladers met Load Balancing.
- Blue Current: Slim en flexibel laden voor thuis.
- Chargepoint: Zeer eenvoudige bediening en degelijk ontwerp.
- Myenergi / Zappi: Slimme daltarief instellingen mogelijk.
- Tesla Wall Connector: Zelf instellen met welke max. stroom je auto geladen moet worden.
- NRGkick: 10 keer sneller dan standaard stopcontactladers.
- Andere leveranciers: ABB, Eaton, Enovates, Etrel, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Hypercharger & Tritium, Zaptec, Circontrol, Xcharge.
Tarieven voor installatie 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Reduzum lopen uiteen tussen de €320 & €1975. Dit hangt af van de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe groter het terrein, des te meer graafwerk er bij komt kijken en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.
Abonnementstarieven laadpassen
Doorgaans wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Je kunt natuurlijk zonder, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van deze laadpaal abonnementen liggen rond de €3,50 per maand.
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
- Tarief instellen voor externe gebruikers.
- Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.
Een eigen laadpaal voor thuis?
Achterhaal aangesloten verkooppunten uit jouw streek.
Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden
Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. In de tabel hieronder illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1094 kilometer per 4 weken. Met dit aantal kilometers berekenen we wat jouw potentiële besparing is. In onze calculatie gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Reduzum):
- Benzine rijden 2024: €0,115/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
Type | Prijzen p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,115 | €125,81 | €1509,72 |
Elektrisch | €0,043 | €47,04 | €564,50 |
Besparing | €0,072 | €78,77 | €945,22 |
Laadpaal aanvragen gemeente Leeuwarden
Rijd je elektrisch, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Je mag dan zo’n openbaar oplaadpunt in Reduzum aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:
- Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
- Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.
Zodra je voldoet aan deze criteria bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente bepaalt of en waar precies de laadzuil gemonteerd wordt. Ze onderzoeken variabelen als vindbaarheid en drukte. Elke inwoner mag het gebruiken. Uitgebreide informatie kun je terugvinden op www.leeuwarden.nl. Hier kan je ook lezen of de gemeente subsidies verstrekt. Veel gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Daar kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Smart Charging.
Openbare oplaadpunten in de omgeving (oktober 2024)
Laadstations in Reduzum zijn 24/7 actief. Iedereen met een abonnement kan terecht bij deze punten. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De kosten bedragen tussen de €0,280 tot wel €0,570 per kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In het volgende schema onderzoek je de openbare laadstations in Reduzum. Vind ook oplaadplekken en verkooppunten in Idaerd, Eagum, Wergea, Warstiens en Warten.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal bij uw bedrijf is relevant voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Bekijk je de mogelijkheden voor een kantoor of bedrijf met meer dan 10 parkeervakken? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. een aantal subsidiemogelijkheden. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Tevens kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door derden te laten betalen voor het opladen.
FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een laadpaal voor thuis aanschaffen inclusief installatie kost +/- tussen de €975 en €2350. Het tarief is afhankelijk van het soort laadsysteem (wel of geen slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals een extra groep aanleggen.
Wat betaal ik voor een volle accu?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan je eigen energieleverancier zoals Budget energie, Energiedirect, NLE, Eneco, Engie en PowerPeers, Vattenfall, Oxxio, Pure energie. Dat is om en nabij de €0,230 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,50 p/100 km. Ter vergelijking: een normale auto op benzine kost al gauw €10,30 per 100 kilometer. In combinatie met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. Een reguliere EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Friesland.
Hoe werkt de installatie?
De specialist kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in jouw meterkast. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Vanaf de stoomkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. Samen met de installateur overleg je wat een goede plek is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. Jouw laadpaal installateur in Reduzum plaatst het oplaadpunt tegen de muur of hij komt op een aparte paal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Over het algemeen is elke meterkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Soms moet er wel wat aangepast worden. Let er wel op dat je groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste EV’s konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De huidige auto’s kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Reduzum kan dit allemaal regelen. De kosten daarvoor bedragen zo’n €950. Let op: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers (van laadkabels) kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 is vooral te zien bij Europese leveranciers en fabrikanten. Een groot deel van de beschikbare elektrische auto’s in Reduzum dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook de openbare laadpunten in ons land beschikken over type 2 (Mennekes).
Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Iedere gemeente vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Leeuwarden heeft momenteel geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt hierbij verzoeken of het oplaadpunt in de buurt van jouw woning kan komen. Zie ook www.leeuwarden.nl.