Laadpaal Loënga

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Dat heeft als gevolg dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een 100% eigen laadpaal in Loënga aan huis. Middels een privé laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Volkswagen ID.3 Pure & Tesla Model X Long Range Plus. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en de kWh prijs is voordeliger. Op deze website ontdek je extra informatie over geschikte soorten laadpunten, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers bij jou in de regio.

  • Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
  • Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
  • Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, geen zorgen meer over de actieradius.
  • Extra goedkoop rijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis schaf je al aan voor €975.
  • Een privaat laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Loënga

Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Het opladen van jouw EV zoals een CUPRA el-Born kan op steeds meer plekken. Een 100% eigen goedkope laadpaal Loënga kopen is een uitstekend idee. Het werkt snel en eenvoudig en je kunt rekenen op een 100% actieradius. Evenzeer is het vele malen goedkoper dan een publiek toegankelijk laadstation. De kosten bestaan uit: de laadpaal zelf, de installatiekosten en de stroomprijzen (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Alles wat je nodig hebt is een eigen parkeerplaats. Welke laadpaal past bij mijn woning (meterkast) en auto? In het gedeelte hieronder kan je aan de slag met bruikbare informatie voor laadpaal laten installeren in Loënga. Op EVplan.nl lees je ook meer over Alle elektrische auto’s.

Wallbox of laadpaal
Een laadstation Loënga kun je op twee wijzen aanbrengen. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een vrijstaande paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Houd rekening met hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats (zo kun je besparen op de kabellengte).

1-fase of 3-fasen apparaat
De 1 fase installatie gaat via de normale 230V aansluiting. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Iedere woning heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase installatie maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. Een 3-fase laadzuil heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Tegen een kleine meerprijs kan je dit laten aanleggen door een elektricien in Loënga. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.

Een eigen oplaadstation voor de deur?

Goedkoop en snel laden en altijd verzekerd van een vrije plek

Laadkabel: los of vast
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een afneembare/losse kabel. Het grote voordeel van een vastzittende kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Een ander pluspunt is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, bij EV-box tot wel 8 meter. Het grote nadeel is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat er water in de kabel kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Wat je ook vaak ziet is dat het er niet zo netjes uit ziet. Daarbij kan het zijn dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.

Het gemak van een losse kabel (ofwel een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Hiervoor gebruik je de kabel die af-fabriek is geleverd. Ook ligt de kabel niet zo in het zicht en blijft de kabel langer goed. Een negatief aspect is dat het altijd even iets langer duurt als je de accu gaat opladen. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een losse kabel is vaak de beste keuze. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In dat geval hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Loënga.

Enkele of dubbele laadpaal
Er zijn 2 opties: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het enige verschil zit hem in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 aansluiting heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Heel erg praktisch als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.

Slimme toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. Hieronder check je meer informatie over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.

  • Dynamic Load Balancing: laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis.
  • Peak shaving: een maximale capaciteit instellen voor alle laadstations.
  • Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
  • Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
  • AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
  • Abonnementen & Laadpas: Ontvang automatisch een vergoeding voor laadtransacties op jouw eigen adres.

Laadpaal installateur Loënga vergelijken

Die consumentenprijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De prijs van een laadstation voor thuis varieert van €775 tot en met €3100. De aanschafkosten hangen vooral af van de laadcapaciteit van het station. Hoe meer vermogen, hoe optimaler het laadproces van de batterij. In aanvulling hierop heb je de keuze uit slimme stations met extra opties als gezichtsherkenning die een grotere investering vereisen. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Loënga.

Soort laadpaalLaadcapaciteitLaadtijdKosten
1-fase laadpaal3,7 kW10 uur€505- €610
1-fase laadpaal7,4 kW5 – 6 uur€525- €635
3-fase laadpaal11 kW3 – 4 uur€675- €750
3-fase laadpaal22 kW1,8 uur€880- €1040
Tabel met gemiddelde kosten laadpaal aan huis (zonder installatie).

Top systemen

  1. EVBox:Flexibele laadoplossingen voor kantoor en thuis.
  2. Wallbox (wandlader): Beheer meerdere gebruikers en laders met MyWallbox.
  3. NewMotion: toegang tot 180.000 openbare laadpunten in 35 landen.
  4. Alfen: Voor iedere elektrische auto.
  5. Mennekes: Slim kabelbeheer voor vaste kabels.
  6. EVhub: Optioneel integratie met slimme EVhub laadpas.
  7. Webasto: Slimme Dynamic Load Balancing optie.
  8. Ecotap: Montage op paal of aan de wand, degelijk design.
  9. Blue Current: Gemakkelijk te bedienen laadpunten.
  10. Chargepoint: Zeer eenvoudige bediening en degelijk ontwerp.
  11. Myenergi / Zappi: Houdt al jouw laadsessies bij.
  12. Tesla Wall Connector: Model X, Model S en Model 3 laden met verschillende stroomsterkten.
  13. NRGkick: Flexibel en compact systeem, ideaal voor op reis.
  14. Alternatieve leveranciers: ABB, Eaton, Delta, Etrel, Etrel, Keba, Flexicharge, Schneider Electric & Tritium, Efacec, Xcharge, Zaptec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatietarieven 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Loënga variëren van €430 en ongeveer €1900. Dit hangt vooral af van of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Des te groter deze afstand is, des te meer graafwerk er bij komt kijken en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.

Abonnementstarieven laadpassen
Steeds vaker wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Men hoeft dat niet af te nemen, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal zijn zo’n €4,00 p/maand.

  • Online inzicht in laadsessies.
  • Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
  • Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
  • Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.

Laadpaal bij je thuis installeren?

Zoek de beste installatiebedrijven uit jouw omgeving.

Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?

Elektrisch rijden kan veel geld besparen. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. In het onderstaande gedeelte hebben wij een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1138 km per maand. Op basis van dit gemiddelde calculeren we welke besparing er mogelijk is. In onze berekening gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Loënga):

  • Benzine rijden 2024: €0,130/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,046/km
SoortTarieven p/kmPer maandPer jaar
Benzine€0,130€147,94€1775,28
Elektrisch rijden€0,046€52,35€628,18
Besparing€0,084€95,59€1147,10
Dit kun je besparen met elektrisch rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Súdwest-Fryslân

Rijd je elektrisch, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in Loënga aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:

  • Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
  • Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
  • Je bezit een elektrische of hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.

Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente wijst uit of en waar precies de laadzuil geplaatst wordt. Ze checken daarvoor aspecten zoals toegankelijkheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Iedere woningbezitter mag gebruik maken van het oplaadpunt. Meer details vind je op www.sudwestfryslan.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of je in aanmerking komt voor een subsidie. Steeds meer gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Beste elektrische auto.

Openbare oplaadpunten bekijken (april 2024)

Laadstations in Loënga zijn goed vertegenwoordigd. Elke laadpashouder heeft de mogelijkheid daar te laden. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De kosten lopen uiteen tussen de €0,270 tot wel €0,620 p/kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In het onderstaande kaartje zie jij alle openbare laadstations in Loënga. Op deze site vind je ook laadmogelijkheden en verkopers in Scharnegoutum, Goënga, Gauw, Offingawier en Oppenhuizen.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden loenga-8631

Laadpunten voor bedrijven en kantoren

Een laadpaal bij je bedrijf is relevant voor je personeel en relaties. Bezit je een kantoor of bedrijf met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. een aantal subsidiemogelijkheden. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
  • Tevens verdient een zakelijke laadpaal zich terug door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het laden.


Informatie over thuis elektrisch laden

Een laadstation aan huis laten installeren, wat kost het?
Een laadpaal bij de woning inclusief installatiewerk kost +/- tussen de €850 en €2500. De prijsindicatie wordt gecalculeerd a.d.h.v. het type laadstation (additionele slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de afstand tussen meterkast en laadstation en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.

Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan jouw vaste energieleverancier zoals Budget energie, Eneco, Engie, Energiedirect, NLE en Oxxio, Pure energie, PowerPeers, Vattenfall. Gemiddeld is dat +/- €0,210 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €3,85 p/100 km. Belangrijk: een benzineauto kost om en nabij de €9,55 p/100 km. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. De huidige EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Friesland.

Hoe wordt het geïnstalleerd?
De specialist zal enkele aanpassingen moeten doen in jouw meterkast. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Vanaf de stoomkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. In overleg met de expert wordt besloten wat de meest efficiënte route is om de werkzaamheden binnen de perken te houden. De laadpaal installateur in Loënga zet het laadstation vast tegen de muur of op een stevige paal.

Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Al met al is elke stroomkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Achterhaal of de groepenkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De eerste modellen waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. De actuele elektrische voertuigen hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Loënga kan het allemaal juist aansluiten. De geschatte kosten van zo’n service bedragen zo’n €850. Let op: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.

Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij de Europese merken. Een groot deel van de populaire elektrische auto’s in Loënga zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland hebben deze type 2 Mennekes stekker.

Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere gemeente heeft een eigen beleid. De gemeente Súdwest-Fryslân verstrekt op dit moment geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt wel een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt verzoeken of het laadpunt niet al te ver van jouw woning geïnstalleerd kan worden. Zie ook de website van de gemeente www.sudwestfryslan.nl.

Plaats een reactie