De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Een gevolg is dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Het is dan mogelijk om te gaan voor een slimme laadpaal in Gauw aan huis. D.m.v. een zelfvoorzienend laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw CUPRA el-Born of Renault Zoe ZE50 R135. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Hier vind je extra informatie over meerdere laadpunten, geven we een duidelijk stappenplan en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk bij jou in de regio.
- Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Je bent niet afhankelijk van het openbaar netwerk.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Spotgoedkoop rijden als je ook kiest voor zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis is al te koop voor €985.
- Een eigen laadstation aan huis verdien je al binnen 7 jaar terug.
Inhoudsopgave
- Laadpaal voor thuis laten plaatsen
- Beste laadpaal aanbieders Gauw vergelijken december 2024
- Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
- Een openbaar laadstation aanvragen bij de gemeente Súdwest-Fryslân
- Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten
- Laadpalen voor ondernemers
- Meer informatie in onze FAQ met veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen Gauw
Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Jouw elektrische auto opladen zoals bijv. een Audi Q4 Sportback e-tron kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een slimme eigen goedkope laadpaal Gauw kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Het is gemakkelijk en snel en je hebt dan elk moment van de dag een goede actieradius. Ook is het een stuk voordeliger dan bij onderweg laden. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de laadpaal zelf, de installatiekosten en de verbruikskosten (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn woning en auto? In het gedeelte hieronder kan je aan de slag met bruikbare informatie omtrent laadpaal laten installeren in Gauw. Zie ook onze informatie over Elektrische auto leasen.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Gauw kan op 2 manieren worden geplaatst. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of op een vrijstaande paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Houd rekening met de afstand tussen de auto en de laadplek zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.
1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
Het 1 fase systeem is compatibel met de reguliere 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Elke woning in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase installatie maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen. Het 3-fase systeem kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt hierin investeren en jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Gauw. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.
Een oplaadstation aan huis
Goedkoop laden en altijd verzekerd van een vrije plek
Laadkabel: los of vast
Je hebt de opties voor een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een losse variant. Het pluspunt van de vastzittende kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Een bijkomend voordeel is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Het grote nadeel is dat de kabel een minder lange levensduur heeft door de (soms) slechte weersomstandigheden (tenzij je binnen laadt). Daarnaast kan het zijn dat het wat rommelig oogt. Daarbij moet je er rekening mee houden dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (als mede een socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Je gebruikt namelijk de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Daarnaast is het een strakker geheel en blijft de kabel langer goed. Waar je op moet letten is dat er een extra stap is als je jouw auto gaat laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een losse kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? Dan kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Gauw.
Enkel of dubbel laadstation
Men kan kiezen voor één aansluiting of twee aansluitingen. Het enige verschil zit hem in hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een enkele paal kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Erg handig als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Innovatieve toepassingen
De nieuwste laadsystemen herbergen steeds vaker slimme laadfuncties. Bijgaand delen we extra uitleg over slimme laadpunten en de verschillende opties.
- Dynamic Load Balancing: laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis.
- Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
- Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
- Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
- Abonnementen & Laadpas: Ontvang automatisch een vergoeding voor laadtransacties op jouw eigen adres.
Laadpaal installateur Gauw vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De prijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €800 tot +/- €3150. De kosten worden tot stand door o.a. het vermogen van de laadpaal. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Bovendien zijn er allerlei slimme laadpunten met leuke extra’s als Autostart die een hogere verkoopprijs hebben. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Gauw. Soort laadstation Laadvermogen Laadtijd Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 uur €530- €600 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €515- €625 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €655- €780 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €855- €995
Populaire systemen
- EVBox:Flexibele laadoplossingen voor kantoor en thuis.
- Wallbox (wandlader): Slimme Wifi & Bluetooth connectiviteit.
- NewMotion: slimme laadservices voor thuis.
- Alfen: Inzicht in gebruik en load balancing.
- Mennekes: Slim kabelbeheer voor vaste kabels.
- EVhub: Smart laden met de EVhub laadpas.
- Webasto: Volledig op afstand te beheren.
- Ecotap: Met slimme functies als Smart Grid en Load Balancing.
- Blue Current: Gecertificeerd laadpunt en voldoet aan alle Nederlandse veiligheidsnormen.
- Chargepoint: Milieuvriendelijk en volledig recyclebaar systeem.
- Myenergi / Zappi: Veilig laden dankzij loadbalancing.
- Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Slimme mobiele lader die je op afstand kunt bedienen.
- Andere mogelijkheden: ABB, Etrel, Delta, Eaton, Etrel, Flexicharge, Keba, Hypercharger of Tritium, Zaptec, Efacec, Circontrol.
Kosten voor installatie 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Gauw lopen uiteen tussen de €450 en plus minus €2000. De prijs wordt bepaald door de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe groter het perceel, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer kabels benodigd zijn.
Kosten van het laadpas abonnement
Steeds vaker wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is niet verplicht, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen bedragen circa €6,00 per maand.
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
- Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
- Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Vind goede installateurs uit jouw regio.
Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine
Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. Onderstaand bieden wij een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1135 kilometer (maandelijks). Op basis daarvan verwachten we met welke kosten je rekening moet houden. In onze calculatie zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Gauw):
- Benzine rijden 2024: €0,115/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
Type | Tarieven p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,115 | €130,53 | €1566,30 |
Elektrisch rijden | €0,043 | €48,81 | €585,66 |
Besparing | €0,072 | €81,72 | €980,64 |
Laadpaal aanvragen gemeente Súdwest-Fryslân
Lease of koop jij een elektrische auto, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In dat geval kan je een openbaar oplaadpunt in Gauw aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
- De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een noemenswaardige actieradius.
Als je aan deze voorwaarden voldoet wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente beslist uiteindelijk of en in welke straat de laadzuil geplaatst wordt. Ze onderzoeken aspecten zoals bereikbaarheid en parkeerdruk. Elke EV-rijder mag hier parkeren en laden. Alle details is beschikbaar gesteld op www.sudwestfryslan.nl. Daar kom je er ook achter of je in aanmerking komt voor een subsidie. Steeds meer gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Onderhoud.
Openbare oplaadpunten zoeken (december 2024)
Laadstations in Gauw zijn goed vertegenwoordigd. Iedereen met een laadpas kan hier parkeren en laden. Het is relatief wel duur. De prijzen lopen uiteen tussen de €0,270 tot €0,550 p/kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In onze maps kaart doorzoek je de openbare laadstations in Gauw. Vind ook laadstations en verkopers in Offingawier, Oppenhuizen, Uitwellingerga, Jutrijp en Hommerts.
Laadpunten voor bedrijven en kantoren
Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is relevant voor personeel of bezoekers. Bekijk je de mogelijkheden voor een pand met minimaal 10 parkeerplaatsen? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. een aantal subsidiemogelijkheden. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
- Tevens kunnen bedrijven verdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het laden.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Een thuis-laadpaal inclusief plaatsing zit qua kostprijs tussen de €825 – €2350. De kosten van het hele pakket wordt grotendeels bepaalt door af het type en model (met of juist zonder slimme functies), het totale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Wat kost een auto thuis opladen?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan de stroomaanbieder van je huis zoals Essent, Eneco, Budget energie, Energiedirect, Engie en PowerPeers, Oxxio, Vattenfall, Pure energie. Dat is om en nabij de €0,245 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €4,25 p/100 km. Ter illustratie: een benzineauto komt uit op zo’n €9,70 p/100 km. Met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. Een normale EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Friesland.
Hoe werkt de installatie?
De installateur legt een nieuwe stroomgroep aan in jouw meterkast. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Vanuit de stroomkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. In samenspraak met de vakman bepaal je wat de meest efficiënte route is om graafwerk en benodigde kabels te beperken. Jouw laadpaal installateur in Gauw bevestigt het laadstation aan de muur of op een montagepaal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is iedere meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Soms moet er wel wat aangepast worden. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De eerste elektrische voertuigen konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De hedendaagse modellen hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Gauw kan jou hierin ontzorgen. De onkosten van deze installatieservice zijn circa €1025. Belangrijk: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Stekkers (van laadkabels) kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 wordt vooral gebruikt door verschillende merken binnen de EU. Veel van de favoriete elektrische auto’s in Gauw kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook de openbare laadpunten in ons land beschikken over type 2 (Mennekes).
Kan ik subsidie aanvragen als ik thuis een laadpaal plaats?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Elke provincie is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Súdwest-Fryslân heeft op dit ogenblik geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt aanvragen of het openbare laadpunt dichtbij jouw woning geplaatst mag worden. Voor extra info verwijzen we je naar www.sudwestfryslan.nl.