Laadpaal Gaastmeer

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Door deze trend zien we ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. De oplossing is een privé laadpaal in Gaastmeer aan huis. Door gebruik te maken van een laadstation van jezelf hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Mini Electric en/of Hyundai Kona Electric 39 kWh. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is ook financieel gezien een goede investering. Op dit portaal check je waardevolle informatie over velerlei soorten laadstations, een handige keuzehulp en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit jouw omgeving.

  • Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
  • Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
  • Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
  • Spotgoedkoop rijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
  • Een slimme laadpaal aan huis is al te koop voor €905.
  • Een privé laadstation aan huis verdien je al binnen 7 jaar terug.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Gaastmeer

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van jouw EV zoals een Audi Q4 Sportback e-tron kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een 100% eigen goedkope laadpaal Gaastmeer kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Het werkt snel en veilig en je kunt rekenen op een goed geladen accu. Bovendien is het stukken betaalbaarder dan onderweg laden. Je hebt te maken met de volgende kosten: de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de kosten van jouw eigen stroom (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Alles wat je nodig hebt is een eigen oprit of garage. Welke laadpaal past bij mijn woning en auto? Op deze pagina check je belangrijke aspecten om over na te denken rondom laadpaal laten installeren in Gaastmeer. Op EVplan.nl lees je ook meer over Milieuvriendelijke EV.

Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Gaastmeer kan op 2 manieren worden geplaatst. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of je installeert het op een paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Houd rekening met de afstand tussen de auto en de laadplek (zo kun je besparen op de kabellengte).

1-fase of 3-fasen apparaat
De 1 fase aansluiting draait op een standaard 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Elke woning in Nederland heeft ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). De 3-fase installatie maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Het maximale laadvermogen is 11 kW. De 3-fase variant is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt hierin investeren en deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Gaastmeer. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.

Een eigen oplaadstation voor de deur?

Spotgoedkoop opladen en altijd verzekerd van een vrije plek

Vaste of losse laadkabel
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een afneembare kabel. Het grote voordeel van de vastzittende kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Een ander pluspunt is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Een negatief aspect is dat de kabel een minder lange levensduur heeft door de (soms) slechte weersomstandigheden (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Daarnaast kan het zijn dat het er wat rommelig bij hangt. Daarbij moet je opletten dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.

Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (of socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Daarvoor neem je de kabel die af-fabriek is geleverd. Ook ligt de kabel niet zo in het zicht en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Een negatief aspect is dat de drempel wat hoger wordt als je jouw auto gaat laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, pas daarna kan je ‘m aansluiten. De oplossing met een losse kabel werkt in de praktijk vaak het best. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In zo’n scenario kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Gaastmeer.

Advies: enkele of dubbele laadpaal
We onderscheiden 2 soorten: een enkel of een dubbel laadstation. Het enige verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 aansluiting kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Dit is praktisch als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of juist voor bedrijven.

Smart toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk check jij extra uitleg over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.

  • Dynamic Load Balancing: stemt energieverbruik af met andere apparaten in huis.
  • Peak shaving: voorkom overschrijden van de maximale stroomcapaciteit van uw parkeervoorziening.
  • Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
  • Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
  • AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
  • Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.

Laadpaal installateur Gaastmeer vergelijken

De aanschafprijzen van laadpalen zijn heel divers. De adviesprijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €925 tot €3100. Het prijskaartje hangt met name af van het totale laadvermogen van de installatie. Hoe krachtiger het vermogen, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Verder heb je de keuze uit slimme laadpunten met innovatieve opties als Peak Shaving die een stukje prijziger zijn. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Gaastmeer.

Type stationCapaciteitLaadtijdTarief
1-fase laadpaal3,7 kW10,6 uur€510- €630
1-fase laadpaal7,4 kW5,5 uur€515- €610
3-fase laadpaal11 kW4,5 uur€655- €750
3-fase laadpaal22 kW1,6 uur€870- €975
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis excl. installatie.

Bekende leveranciers

  1. EVBox:Mogelijk om laadvermogen te upgraden.
  2. Wallbox (wandlader): Met handige mobiele en Smartwatch-app.
  3. NewMotion: eenvoudige en toegankelijke systemen.
  4. Alfen: Betrouwbare laadpalen van Nederlandse bodem.
  5. Mennekes: Ruim aanbod laadzuilen, wandladers en kabels.
  6. EVhub: De beste prijs/kwaliteit verhouding in de markt.
  7. Webasto: Populaire systemen al vanaf €595,00.
  8. Ecotap: Met slimme functies als Smart Grid en Load Balancing.
  9. Blue Current: Met innovatieve Hidden Laadpaal.
  10. Chargepoint: Koppeling aan uw eigen afreken- of toegangssysteem.
  11. Myenergi / Zappi: Slimme aanpasbare maximale stroom limiet.
  12. Tesla Wall Connector: Perfect voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Flexibel en compact systeem, ideaal voor op reis.
  14. Zie ook merken als: ABB, Etrel, Delta, Enovates, Etrel, Keba, Flexicharge, Hypercharger en Tritium, Circontrol, Xcharge, Zaptec.

laadstation-thuis-vergelijken

Prijzen voor installatie 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Gaastmeer bedragen tussen de €440 – €2100. Dit is afhankelijk van of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe groter de te overbruggen afstand, des te meer graafwerk er bij komt kijken en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.

Laadpas bij laadpaal aan huis
Doorgaans wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Het kan ook prima zonder, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van deze laadpaal abonnementen zijn circa €6,00 per maand.

  • Altijd inzicht in je laadgebruik.
  • Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
  • Laat je gasten ook bij je thuis hun auto opladen.
  • Automatische firmware-updates.

Laadpaal voor thuis aanschaffen?

Vind erkende vakmannen uit jouw streek.

Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden

Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie hebben een korte terugverdientijd. In de tabel hieronder kan je een rekenvoorbeeld zien. De Nederlander rijdt om en nabij de 1122 km per 4 weken. Met dit aantal kilometers becijferen we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. In onze begroting zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Gaastmeer):

  • Benzine rijden 2024: €0,105/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
TypeTarieven p/kmPer maandP/jaar
Benzine rijden€0,105€117,81€1413,72
Elektrisch€0,041€46,00€552,02
Besparing€0,064€71,81€861,70
Tabel met besparing elektrisch rijden t.o.v. benzine in maart 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Súdwest-Fryslân

Lease of koop jij een elektrische auto, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in Gaastmeer aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:

  • Jouw woning is niet geschikt om zelf een laadpunt bij te installeren.
  • Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
  • Je bezit een elektrische of hybride auto met een noemenswaardige actieradius.

Als je aan deze voorwaarden voldoet neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente geeft aan of en waar de laadzuil geactiveerd wordt. Ze onderzoeken facetten als bereikbaarheid en doorstroming. Elke bewoner kan het gebruiken. Updates en informatie is ook te lezen op www.sudwestfryslan.nl. Daar kom je er ook achter of er een subsidie mogelijk is. Het merendeel van de gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Laadpassen vergelijken.

Overzicht openbare laadpunten (maart 2024)

Laadstations in Gaastmeer nemen in rap tempo toe. Iedereen met een laadpas kan daar gebruik van maken. Let op: het is wel vrij prijzig. De kosten liggen tussen de €0,250 tot €0,595 p/kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In de afbeelding hieronder onderzoek jij de openbare laadstations in Gaastmeer. Check tevens oplaadpunten en verkooppunten in Sneek, Hemelum, Kolderwolde, Oudega en Elahuizen.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden gaastmeer-8611

Laadpunten bij het bedrijf plaatsen

Een laadpaal bij het bedrijfspand kan worden gebruikt door personeel of bezoekers. Gaat het om een locatie met 10 parkeerplekken of meer? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. verschillende subsidieregelingen. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, met name interessant voor startende ondernemers.
  • Ook kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door derden te laten betalen voor het opladen.


Informatie over thuis elektrisch laden

Een laadstation aan huis laten installeren, wat kost het?
Het aankopen van een laadpaal met daarbij de installatie varieert kostentechnisch tussen de €1000 & €2075. De prijsindicatie hangt vooral af van het type laadpaal (wel of geen slimme functies), de laadcapaciteit, de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.

Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij je eigen energieleverancier zoals Budget energie, Essent, Engie, NLE, Energiedirect en Vandebron, Pure energie, Vattenfall, PowerPeers. Dit is nu ongeveer €0,250 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €3,60 per 100 kilometer. Goed om te weten: een normale auto op benzine kost ongeveer €9,65 p/100 km. In combinatie met zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een normale EV eist 10 – 16 zonnepanelen om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Friesland.

Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De leverancier legt een aparte stroomgroep aan in de stroomvoorziening van je woning. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Vanuit dit stroompunt wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. In samenspraak met de vakman bepaal je wat de meest efficiënte route is om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. Jouw laadpaal installateur in Gaastmeer plaatst het als wallbox aan de muur of op een stevige paal.

Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Al met al is ieder huis aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Hierbij is van belang of de woning de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste modellen konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. Moderne types hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Dit kennen we ook als krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Gaastmeer kan het allemaal juist aansluiten. De prijzen van deze service bedragen circa €850. Let op: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.

Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 wordt gebruikt door de Europese leveranciers. De meeste populaire elektrische auto’s in Gaastmeer kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland hebben deze type 2 Mennekes stekker.

Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op je oprit. Iedere provincie kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Súdwest-Fryslân verschaft momenteel geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt hierbij verzoeken of de laadzuil in de buurt van jouw huis kan komen. Zie ook de website van de gemeente www.sudwestfryslan.nl.

Plaats een reactie