Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Hierdoor zien we ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. De oplossing is een 100% eigen laadpaal in Sint Maarten aan huis. Middels jouw eigen laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw CUPRA el-Born en/of Jaguar I-Pace EV320. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en het is ook financieel gezien een goede investering. Op EVPlan.nl lees je handige informatie over verschillende soorten laadstations, krijg je inzicht in de mogelijkheden en vind je ervaren leveranciers en installateurs die werken in jouw gemeente.
- Dankzij een elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Goedkoop rijden door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis is er al voor €920.
- Jouw eigen laadstation heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Inhoudsopgave
Laadstation thuis plaatsen Sint Maarten
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van jouw EV zoals de Volkswagen ID.3 Pro S kan op verschillende manieren. Een 100% eigen goedkope laadpaal Sint Maarten kopen is een zeer interessante optie. Hij is altijd beschikbaar en je bent altijd verzekerd van een lange actieradius. Tevens is het stukken betaalbaarder dan een openbaar laadstation in de wijk. De kosten worden gevormd door de initiële aanschaf + installatie en de kWh prijs voor de stroom (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn voertuig en mijn woning? Verderop vind je belangrijke aspecten om over na te denken voor laadpaal laten installeren in Sint Maarten. Op EVplan.nl lees je ook meer over Elektriciteitsnet.
Wallbox of laadpaal
Een laadstation Sint Maarten kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of op een speciale paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Denk goed na over de afstand tussen de auto en de laadplek (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase of 3-fasen apparaat
Het 1 fase systeem is compatibel met de reguliere 230V aansluiting. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. Elke meterkast heeft de beschikking over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase variant gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. De 3-fase installatie kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt dan de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Sint Maarten. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
De voordeligste manier van opladen en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Losse of vaste laadkabel
Je hebt de opties voor een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een losse stekker. Het grootste gemak van een vaste kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Verder is het zo dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, vaak wel 6 – 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(tenzij je binnen laadt). Wat we ook vaak horen is dat het er niet zo netjes uit ziet. Daarbij kan het zijn dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.
Het gemak van een losse kabel (ofwel een socket) is de vrijheid in het opladen. Opladen kan altijd en overal met de stekker die je in de auto hebt liggen. Overigens ligt de kabel niet zo in het zicht en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Een punt van kritiek is dat je een stap extra moet uitvoeren als je gaat laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om alles vervolgens aan te sluiten. Een laadzuil met losse kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In dat geval hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Advies: probeer ook eens de snelladers in Sint Maarten.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
Er zijn twee opties: een enkel of een dubbel laadstation. Het verschil heeft te maken met het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 stekker aansluiting kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Nuttig als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of voor zakelijke doeleinden.
Smart toepassingen
De nieuwste laadsystemen herbergen milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf vind je meer info over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.
- Dynamic Load Balancing: past laadvermogen automatisch aan op beschikbare hoeveelheid stroom.
- Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
- Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
- Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
- Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.
Laadpaal installateur Sint Maarten vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen zijn heel divers. De prijs van een laadstation voor thuis varieert van €550 tot +/- €3325. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door het laadvermogen van het systeem. Hoe meer vermogen het station heeft, des te sneller de batterij weer is opgeladen. In aanvulling hierop kan je kiezen voor slimme stations met features als voice of gezichtsherkenning die een grotere investering vereisen. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Sint Maarten. Type laadpaal Laadvermogen Tijd volle batterij Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 – 12 uur €515- €635 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 uur €520- €600 3-fase laadpaal 11 kW 4,5 uur €660- €790 3-fase laadpaal 22 kW 2 uur €835- €985
Populaire systemen
- EVBox:Standaard 3 jaar garantie.
- Wallbox (wandlader): Krachtige oplader met verbluffend design.
- NewMotion: eenvoudige en toegankelijke systemen.
- Alfen: SIM-lock vrije laadstations.
- Mennekes: Altijd optimaal op de hoogte met de Charge App.
- EVhub: Betaalbare no-nonsense laadstations voor de particulier.
- Webasto: Plug & Charge (aansluiten en direct laden).
- Ecotap: Degelijk Nederlands design.
- Blue Current: Slim en fraai design met veel vermogen.
- Chargepoint: Zeer eenvoudige bediening en degelijk ontwerp.
- Myenergi / Zappi: Variabel laden tussen 6A en 32A.
- Tesla Wall Connector: Ons advies voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Slimme laadpaal die je kunt meenemen, tot 22kW.
- Overweeg ook: ABB, Delta, Etrel, Enovates, Etrel, Schneider Electric , Keba, Flexicharge en Tritium, Efacec, Zaptec, Xcharge.
Installatietarieven 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Sint Maarten schommelen tussen de € 320 tot €1875. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. of er iets in de meterkast omgezet moet worden en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Des te groter deze afstand is, hoe meer er uitgegraven moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.
Abonnementskosten laadpas
Steeds vaker wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is geen vereiste, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen bedragen zo’n €6,75 (maandelijks).
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Automatische facturering en verrekening.
- Tarief instellen voor externe gebruikers.
- Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Check goede installateurs uit jouw regio.
Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. De elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Hieronder kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1154 km per maand. Op basis daarvan berekenen we wat de verwachte kostenbesparing is. In onze berekening gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Sint Maarten):
- Benzine rijden 2024: €0,140/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,048/km
Soort | Prijzen p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,140 | €161,56 | €1938,72 |
Elektrisch | €0,048 | €55,39 | €664,70 |
Besparing | €0,092 | €106,17 | €1274,02 |
Laadpaal aanvragen gemeente Schagen
Rijd je elektrisch, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? Op dat moment kan jij zo’n openbaar oplaadpunt in Sint Maarten aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:
- Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
- Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
- Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een aanzienlijke actieradius.
In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente beslist uiteindelijk of en waar precies de laadzuil aangesloten wordt. Ze analyseren hiervoor facetten als vindbaarheid en of het technisch kan. Iedereen mag het gebruiken. Updates en informatie kun je terugvinden op www.schagen.nl. Daar kom je er ook achter of de gemeente subsidies verstrekt. Flink wat gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Op die site kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Laadpaal plaatsen.
Lijst met openbare oplaadpunten in de buurt (oktober 2024)
Laadstations in Sint Maarten zijn op steeds meer plekken te vinden. Iedere EV-bezitter mag daar in principe gebruik van maken. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De prijzen wisselen tussen de €0,295 tot €0,605 per kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In het volgende schema bekijk je de openbare laadstations in Sint Maarten. Vind ook laadplekken en aanbieders in Waarland, Zijdewind, t Veld, Oude Niedorp en Nieuwe Niedorp.
Zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij je werk kan worden gebruikt door je personeel en relaties. Heb je een locatie met meer dan 10 parkeervakken? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder een aantal subsidiemogelijkheden. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
- Daarnaast kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het laden.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Een eigen laadpaal voor huis met daarbij de installatie varieert qua prijs tussen de €775 en €2175. De totale investering wordt berekend aan de hand van het soort laadsysteem (eventuele slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals een extra groep aanleggen.
Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan de stroomaanbieder van je huis zoals Budget energie, Eneco, Essent, NLE, Engie en Oxxio, Vandebron, Vattenfall, Pure energie. Dit is nu ongeveer €0,225 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,65 per 100 kilometer. Om een indicatie te geven: een gemiddelde benzineauto kost om en nabij de €9,85 per 100 kilometer. Als je laadt met eigen zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een normale EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Noord-Holland.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De expert zal enkele aanpassingen moeten doen in de stroomkast in de woning. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Vanaf de stoomkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. In overleg met de expert wordt besloten waar het station moet komen om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De laadpaal installateur in Sint Maarten monteert het als wallbox of op een bevestigingspaal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Doorgaans is iedere meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Soms moet er wel wat aangepast worden. Hierbij is van belang of de woning met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De allereerste elektrische auto’s werden geladen op 220V (1-fase). De huidige elektrische wagens kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Sint Maarten zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De tarieven hiervan zijn zo’n €1125. Goed om te weten: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Laadkabels / stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 wordt gebruikt door merken uit de Europese Unie. Een groot deel van de gangbare elektrische auto’s in Sint Maarten zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.
Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Er zijn geen landelijke subsidies voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Elke provincie is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Schagen verschaft op dit ogenblik geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Eventueel kun je wel proberen om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of de laadzuil in de buurt van jouw huis geplaatst mag worden. Voor extra info verwijzen we je naar www.schagen.nl.