Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Dat heeft als gevolg dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Je kunt dan beter kiezen voor een eigen laadpaal in Vlodrop aan huis. Door middel van een laadstation op eigen terrein ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Dacia Spring Electric of bijvoorbeeld de Jaguar I-Pace EV320. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Middels onze vergelijker lees je bruikbare informatie over populaire laadstations, geven we een duidelijk stappenplan en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers bij jou in de regio.
- Dankzij een elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
- Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
- Elke dag opnieuw een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Goedkope kilometer-tarieven door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen vanaf €985.
- Een laadstation bij de woning heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Thema’s
- Een eigen laadpaal voor thuis installeren
- Beste laadpaal leveranciers Vlodrop vergelijken december 2024
- Klik hier voor jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
- Een laadstation aanvragen via de gemeente Roerdalen
- Openbare oplaadpunten zoeken
- Offerte laadpalen voor je bedrijf
- Veelgestelde vragen over laden
Laadstation thuis plaatsen Vlodrop
Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Het opladen van een elektrisch voertuig als onder andere de Aiways U5 kan op diverse manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Vlodrop kopen is een goede investering. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je hebt dan elk moment van de dag een goed geladen accu. Daarbovenop is het vele malen goedkoper dan een openbaar laadstation in de wijk. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de stroomprijzen (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Het enige wat je verder moet hebben is een garage of eigen oprit. Welk laadstation is geschikt voor mijn woning (meterkast) en auto? In onze keuzehulp check je tips en adviezen ten aanzien van laadpaal laten installeren in Vlodrop. Zie ook aanvullende informatie over Aansluitingen.
Laadpaal of wallbox
Een laadstation Vlodrop installeren kan op 2 manieren. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of hij komt op een aparte paal. De werking is verder helemaal identiek. Bekijk altijd goed de afstand tussen de auto en de laadplek (zo kun je besparen op de kabellengte).
1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
Het 1-fase laadstation werkt met de reguliere 230V aansluiting. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Ieder huis in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Het 3-fase systeem is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. De 3-fase installatie heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Vlodrop. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.
Een oplaadpaal aan huis?
Voordelig opladen en nooit meer in de rij bij een laadstation
Vaste of losse kabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een vaste kabel of een verplaatsbare kabel. Het pluspunt van een vaste kabel is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Wat hierbij ook handig is is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, vaak wel 6 – 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Wat we ook vaak horen is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Ook noemen we nog even dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.
Het grote gemak van een losse kabel (ofwel een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Je gebruikt namelijk de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Ook oogt het netter en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Een negatief aspect is dat er een extra stap is als je jouw EV wilt laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Het station met een losse kabel is vaak de beste keuze. Ga je een ander elektrische auto rijden? In zo’n geval hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Vlodrop.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
Er bestaan twee types: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een enkele paal kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Nuttig wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Slimme toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig steeds vaker slimme laadfuncties. Bijgaand lees jij meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: controleert het stroomgebruik van de woning.
- Peak shaving: een maximale capaciteit instellen voor alle laadstations.
- Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
- Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
- Abonnementen & Laadpas: jouw laadkosten automatisch verrekenen met je werkgever.
Laadpaal installateur Vlodrop vergelijken
De kosten van laadpalen lopen zeer uiteen. De investering van een laadstation voor thuis ligt tussen de €600 en €3075. Het prijskaartje hangt met name af van het totale laadvermogen van de installatie. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Daarnaast zien we steeds meer slimme laadpunten met toffe snufjes als gezichts- en gebarenherkenning die in aanschaf duurder zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Vlodrop. Laadstation type Laadcapaciteit Laadtijd Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 – 12 uur €535- €650 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 uur €535- €630 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €695- €760 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €860- €1000
Goede merken
- EVBox:Energieverbruik veilig verdeeld.
- Wallbox (wandlader): De beste manier van elektrisch opladen.
- NewMotion: onderdeel van de shell group (veel expertise).
- Alfen: DEKRA (voorheen KEMA), CE en Z.E. Ready gecertificeerd.
- Mennekes: Optioneel te verbinden met zonn-energie-installatie.
- EVhub: Dashboard voor facturatie, verrekening en stroomverbruik.
- Webasto: Live-model met slimme Dynamic Load Balancing.
- Ecotap: Thuisladers met Load Balancing.
- Blue Current: Slim en flexibel laden voor thuis.
- Chargepoint: Milieuvriendelijk en volledig recyclebaar systeem.
- Myenergi / Zappi: Ingebouwde aardlekschakelaar voor wisselstroom tot 30mA.
- Tesla Wall Connector: Model X, Model S en Model 3 laden met verschillende stroomsterkten.
- NRGkick: Flexibel en compact systeem, ideaal voor op reis.
- Andere leveranciers: ABB, Delta, Eaton, Enovates, Etrel, Keba, Schneider Electric , Hypercharger & Tritium, Xcharge, Efacec, Zaptec.
Prijzen voor installatie 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Vlodrop liggen tussen de €440 tot €1975. Dit is afhankelijk van de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Laadpas bij laadpaal aan huis
Doorgaans wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal liggen rond de €5,50 (maandelijks).
- Inzicht in je dagelijks gebruik.
- Automatische verrekening werkgever.
- Gastgebruik toestaan.
- Automatische firmware-updates.
Laadpaal voor thuis kopen?
Vergelijk aangesloten deskundigen uit jouw regio.
Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. De investering in een elektrische auto en jouw thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. Onderstaand vind je een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1034 km (maandelijks). Met dit getal becijferen we wat je kunt besparen. In ons geval kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Vlodrop):
- Benzine rijden 2024: €0,110/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,042/km
Aandrijving | Prijzen p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,110 | €113,74 | €1364,88 |
Elektrisch | €0,042 | €43,43 | €521,14 |
Besparing | €0,068 | €70,31 | €843,74 |
Laadpaal aanvragen gemeente Roerdalen
Lease of koop jij een elektrische auto, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in Vlodrop aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:
- Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
- In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een noemenswaardige actieradius.
In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente geeft aan of en op welke plek de laadzuil werkzaam zal worden. Ze analyseren hiervoor facetten als vindbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Elke EV-rijder mag gebruik maken van het oplaadpunt. Alle details is te vinden op www.roerdalen.nl. Daar lees je ook of er eventueel subsidie beschikbaar is. Het merendeel van de gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Elektrische auto zakelijk rijden.
Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten (december 2024)
Laadstations in Vlodrop zijn op steeds meer plekken te vinden. Iedere EV-bezitter kan hier parkeren en laden. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De onkosten wisselen tussen de €0,265 – €0,565 per kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In het volgende schema zie jij alle openbare laadstations in Vlodrop. Bekijk ook laadstations en aanbieders in Posterholt, Maasbracht, Herten, Stramproy en Kelpen-Oler.
Laadpunten voor bedrijven
Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is een prettige service voor klanten, bezoekers en personeel. Gaat het om een parkeerterrein met meer dan 10 parkeervakken? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder verschillende subsidieregelingen. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
- Daarnaast kan je extra geld verdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het laden.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal voor huis inclusief installatie zit qua kostprijs tussen de €825 – €2475. De kosten van het hele pakket hangt af van het soort systeem (wel/geen slimme functies), het totale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals een extra groep aanleggen.
Wat kost een auto thuis opladen?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. Je rekent de kilowattuurprijs af bij je stroomleverancier voor je woning zoals NLE, Essent, Budget energie, Engie, Energiedirect en Vattenfall, PowerPeers, Pure energie, Oxxio. Gemiddeld is dat +/- €0,220 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €4,20 per 100 kilometer. Vergeet niet: een doorsnee benzinewagen kost ongeveer €10,00 p/100 km. Met zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. Een basis EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Limburg.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De specialist integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in jouw meterkast. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Van de stroomkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. Samen met de monteur bespreek je waar het laadpunt het beste kan komen om het graafwerk te beperken. Jouw laadpaal installateur in Vlodrop zet het als wallbox tegen de muur of op een speciale paal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Uiteindelijk is elke woning aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Hierbij is van belang of de woning beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste elektrische voertuigen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De nieuwste elektrische voertuigen hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). We spreken ook wel over krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Vlodrop zal al dit werk voor je oplossen. De totale onkosten zijn circa €950. Goed om te weten: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel + stekkers heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 zien we met name terug bij de merken die binnen de EU worden gemaakt. De beschikbare elektrische auto’s in Vlodrop kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook vrijwel alle openbare laadpunten zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op je oprit. Iedere provincie heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Roerdalen biedt op het ogenblik geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Je kunt wel een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt specifiek verzoeken of het openbare laadpunt in de buurt van jouw woning geplaatst mag worden. Zie ook www.roerdalen.nl.