Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Daarbij komt ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Het is dan mogelijk om te gaan voor een slimme laadpaal in Posterholt aan huis. Middels een privé laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Volkswagen ID.4 1st of bijvoorbeeld de Ford Mustang Mach-E GT. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Middels onze vergelijker check je waardevolle informatie over verschillende soorten laadstations, vertellen we je waar je zoal op moet letten en vind je de beste installateurs die werken in jouw gemeente.
- Met een particuliere elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
- Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, altijd een optimale actieradius.
- Spotgoedkoop rijden wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
- Deze slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen vanaf €920.
- Een particulier laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Index
- Laadpaal bij huis plaatsen
- Beste laadpaal bedrijven Posterholt vergelijken december 2024
- Gemiddelde besparing elektrisch rijden
- Publiek laadstation aanvragen via de gemeente Roerdalen
- Overzicht met alle openbare oplaadpunten
- Laadpalen zakelijk aanvragen
- Meer informatie in onze FAQ met veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen Posterholt
Elektrisch rijden is de toekomst. Jouw elektrische auto opladen zoals de Mini Electric gaat steeds eenvoudiger. Een 100% eigen goedkope laadpaal Posterholt kopen is een zeer interessante optie. Het werkt snel en eenvoudig en je hebt dan elk moment van de dag een perfect opgeladen accu. Verder is het een stuk goedkoper dan een publiek toegankelijk laadstation. Wat betreft kosten heb je te maken met de eenmalige aanschafprijs, installatie en de kosten van jouw eigen stroom (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen parkeerplaats. Welke laadpaal past bij mijn voertuig en mijn woning? In onze keuzehulp bieden wij een aantal zaken waar je rekening mee moet houden m.b.t. laadpaal laten installeren in Posterholt. Bekijk ook meer info over Laadpaal plaatsen.
Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Posterholt kun je op twee wijzen aanbrengen. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een montagepaal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Denk goed na over de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation (zo kun je besparen op de kabellengte).
1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
De 1-fase variant werkt met de doorsnee 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Iedere woning heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). De 3-fase installatie maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Het maximale vermogen is 11 kW. Een 3-fase laadzuil kan dus veel sneller een auto opladen. Heb je geen 3-fase aansluiting? Tegen een kleine meerprijs kan je dit laten aanleggen door een elektricien in Posterholt. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Een oplaadstation aan huis
Voordelig opladen en nooit meer in de rij bij een laadstation
Losse of vaste laadkabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse kabel. Het belangrijkste voordeel van een vaste kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Een ander pluspunt is dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, vaak wel 6 – 8 meter. Het grote nadeel is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage door de (soms) slechte weersomstandigheden (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Een ander nadeel is dat het wat rommelig oogt. Bovendien is het in de praktijk zo dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het handige van een losse kabel (als mede een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Je pakt namelijk de kabel die af-fabriek is geleverd. Tevens oogt het netter en profiteer je van een langere levensduur. Belangrijk nadeel is dat er een extra handeling vereist is als je even kort wilt opladen. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, daarna sluit je ‘m aan. Een losse kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In dit geval ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Posterholt.
Enkele of dubbele laadpaal
Er zijn twee mogelijkheden: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het verschil heeft te maken met het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 stekkeringang kan nooit meer dan 1 auto opladen, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Dit is praktisch als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt maar ook voor bedrijven en kantoren.
Smart functies
Laadstations hebben doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder tref je meer info over slimme laadpunten en de nieuwste functies.
- Dynamic Load Balancing: past laadvermogen automatisch aan op beschikbare hoeveelheid stroom.
- Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
- Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
- Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
- AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
- Abonnementen & Laadpas: houd overzicht over jouw laadstation(s) en laadsessies.
Laadpaal installateur Posterholt vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen zijn heel divers. De adviesprijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €625 – €3375. De prijs wordt bepaald door de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Verder onderscheiden we slimme opladers met toffe extra’s als Peak Shaving die een hogere verkoopprijs hebben. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Posterholt. Type station Vermogen Laadtijd Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 12 uur €505- €610 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €525- €630 3-fase laadpaal 11 kW 3,5 uur €650- €795 3-fase laadpaal 22 kW 1,7 uur €840- €1055
Bekende systemen
- EVBox:Veiligste manier van laden voor jouw auto en huis.
- Wallbox (wandlader): Beheer meerdere gebruikers en laders met MyWallbox.
- NewMotion: slimme laadservices voor thuis.
- Alfen: Robuuste, veilige en betrouwbare laadstations.
- Mennekes: Comfortabel, slim en veilig je elektrische auto opladen.
- EVhub: Aantrekkelijk design, stevig en relatief goedkoop.
- Webasto: Een aantrekkelijk instapmodel vanaf €595,00.
- Ecotap: Thuisladers met Load Balancing.
- Blue Current: Veelzijdig laadpunt met minimale afmetingen.
- Chargepoint: Zeer eenvoudige bediening en degelijk ontwerp.
- Myenergi / Zappi: Ingebouwde aardlekschakelaar voor wisselstroom tot 30mA.
- Tesla Wall Connector: Zelf instellen met welke max. stroom je auto geladen moet worden.
- NRGkick: Slimme laadpaal die je kunt meenemen, tot 22kW.
- Alternatieve marken: ABB, Etrel, Delta, Eaton, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Hypercharger en Tritium, Xcharge, Efacec, Zaptec.
Kosten voor installatie 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Posterholt schommelen tussen de € 370 en €1925. Dit hangt af van of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Abonnementsprijzen laadpassen
Steeds vaker wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Je kunt natuurlijk zonder, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement bedragen zo’n €4,25 p/maand.
- Inzicht in je laadsessies.
- De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
- Gastgebruik toestaan.
- 24/7 helpdesk support.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Check de beste adviseurs uit jouw omgeving.
Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine
Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie verdien je vrij vlot terug. Hieronder kan je een rekenvoorbeeld zien. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1033 km per maand. Hiermee becijferen we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. In onze berekening gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Posterholt):
- Benzine rijden 2024: €0,105/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
Aandrijving | Tarieven p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,105 | €108,47 | €1301,58 |
Elektrisch | €0,041 | €42,35 | €508,24 |
Besparing | €0,064 | €66,11 | €793,34 |
Laadpaal aanvragen gemeente Roerdalen
Rijd je elektrisch, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? Op dat moment kan jij zo’n openbaar oplaadpunt in Posterholt aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:
- Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
- Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
- De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Op het moment dat jij hieraan voldoet bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente zal concluderen of en in welke straat de laadzuil geactiveerd wordt. Ze analyseren hiervoor factoren als bereikbaarheid en technische haalbaarheid. Elke EV-rijder mag hier parkeren en laden. Meer details kun je terugvinden op www.roerdalen.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of je in aanmerking komt voor een subsidie. Steeds meer gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Elektrische auto prive rijden.
Overzicht met openbare oplaadpunten (december 2024)
Laadstations in Posterholt zijn op steeds meer plekken te vinden. Iedereen kan terecht bij deze punten. Let op: het is wel vrij prijzig. De tarieven schommelen tussen de €0,230 – €0,550 per kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In het onderstaande kaartje treft jij de openbare laadstations in Posterholt. Vind ook laadstations en installateurs in Maasbracht, Herten, Stramproy, Kelpen-Oler en Ospel.
Zakelijke laadpunten
Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor biedt veel uitkomst voor werknemers en klanten. Beschik je over een bedrijf met 10 parkeervakken of meer? Naar de nieuwste wetgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder een aantal subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Daarbovenop kan je het laadpunt versneld terugverdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het gebruik.
Informatie over thuis elektrisch laden
Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Jouw eigen laadpaal voor huis inclusief installatiewerk kost +/- tussen de €1025 en €2325. De totaalprijs hangt vooral af van het soort systeem (wel/geen slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan je stroomleverancier voor je woning zoals NLE, Budget energie, Engie, Eneco, Essent en Oxxio, Vattenfall, Vandebron, Pure energie. Gemiddeld is dat +/- €0,210 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,90 p/100 km. Vergeet niet: een benzineauto kost je al snel €10,20 p/100 km. Met zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een normale EV eist 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Limburg.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De vakman legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in de meterkast. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Vanaf de meterkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. Samen met de installateur overleg je wat de beste manier is om het graafwerk te beperken. De laadpaal installateur in Posterholt zet het als wallbox tegen de muur of op een stevige paal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Meestal is elke stroomkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Bekijk vooraf wel of je meterkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De eerste EV’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). De nieuwste EV’s vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Dit komt neer op krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Posterholt kan dit allemaal regelen. De kosten daarvoor bedragen ongeveer €1000. Disclaimer: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Laadkabel + stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 wordt vooral gebruikt door merken uit de Europese Unie. De populaire elektrische auto’s in Posterholt zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook de openbare laadpunten in ons land hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt. Elke gemeente heeft een eigen beleid. De gemeente Roerdalen heeft op dit ogenblik geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Wat mogelijk wel interessant is, is om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt verzoeken of de laadzuil in de buurt van jouw huis geplaatst mag worden. Voor extra info verwijzen we je naar www.roerdalen.nl.