Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Daarbij komt ook dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een handige laadpaal in Botlek Rotterdam aan huis. Met behulp van een laadstation van jezelf rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Audi Q4 e-tron of bijvoorbeeld de Tesla Model Y Long Range Performance. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Op dit portaal ontdek je waardevolle informatie over betrouwbare laadstations, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kom je in contact met leveranciers en installateurs uit jouw omgeving.
- Dankzij een elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
- Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, en dus een maximale actieradius.
- Voordelige autorijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis bestel je al vanaf €985.
- Een privaat laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Thema’s
- Een eigen laadpaal aan huis laten plaatsen
- Beste laadpaal leveranciers Botlek Rotterdam vergelijken december 2024
- Kostenoverzicht elektrisch rijden
- Laadstation voor elektrisch voertuig aanvragen bij de gemeente Roerdalen
- Openbare oplaadpunten in de omgeving
- Laadpalen voor ondernemers
- Veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen Botlek Rotterdam
Elektrisch rijden zien we steeds meer. Het opladen van de accu van een EV als onder andere de Audi Q4 Sportback e-tron gaat steeds eenvoudiger. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Botlek Rotterdam kopen is een uitstekend idee. Je kunt eenvoudig laden en je hoeft niet onzeker te zijn over een volgeladen accu. Daarbovenop is het een stuk voordeliger dan bij een laadstation in de omgeving. Wel heb je te maken met de eenmalige aanschafprijs, installatie en de stroomprijzen (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen parkeerplaats. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn woning en auto? Verderop delen we een aantal kooptips m.b.t. laadpaal laten installeren in Botlek Rotterdam. Op EVplan.nl lees je ook meer over Elektrische auto zakelijk rijden.
Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Botlek Rotterdam kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of op een montagepaal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Bekijk altijd goed hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.
1-fase of 3-fasen installatie
Het 1 fase systeem functioneert met de normale 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Elke meterkast beschikt over sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase installatie maakt gebruik van krachtstroom (400V). Dit geeft een laadvermogen van +/- 11 kW. Een 3-fase laadpaal kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt tegen geringe kosten de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Botlek Rotterdam. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een eigen oplaadpunt op de oprit?
Goedkoop laden en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Vaste of losse kabel
Je hebt de opties voor een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een afneembare/losse kabel. Het gemak van een vaste kabel is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Wat hierbij ook handig is is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Een negatief aspect is dat de kabel wat sneller vies wordt door de (soms) slechte weersomstandigheden (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Een ander nadeel is dat het er wat rommelig bij hangt. Bovendien is het zo dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (ofwel een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Je pakt namelijk de reguliere meegeleverde kabel. Verder oogt het netter en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Het grote nadeel is dat de drempel wat hoger wordt als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, daarna sluit je ‘m aan. Het station met een losse kabel is vaak de beste keuze. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In zo’n scenario hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Botlek Rotterdam.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
Er zijn twee opties: één aansluiting of twee aansluitingen. Het onderscheid zit ‘m in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een enkelvoudige paal is geschikt om 1 voertuig op te laden, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Dit is praktisch wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Slimme functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. Bijgaand bekijk je meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de verschillende opties.
- Dynamic Load Balancing: laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis.
- Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
- Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
- Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
- Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.
Laadpaal installateur Botlek Rotterdam vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen zijn heel divers. De adviesprijs van een laadstation voor thuis varieert van €525 tot en met €3325. De prijs wordt bepaald door de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller de batterij van de auto laadt. In aanvulling hierop heb je de keuze uit slimme palen met speciale mogelijkheden als Dynamic Load Balancing die een stukje prijziger zijn. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Botlek Rotterdam. Type station Vermogen Laadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 uur €525- €640 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €545- €600 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 5 uur €665- €780 3-fase laadpaal 22 kW 1,7 uur €855- €1035
Bekende leveranciers
- EVBox:Mogelijk om laadvermogen te upgraden.
- Wallbox (wandlader): De beste manier van elektrisch opladen.
- NewMotion: gecertificeerde boxen die weerbestendig zijn.
- Alfen: Compatibel met alle elektrische auto’s.
- Mennekes: Comfortabel, slim en groen.
- EVhub: Betaalbare no-nonsense laadstations voor de particulier.
- Webasto: Slimme technologie in een slank design laadstation.
- Ecotap: Zeer gebruiksvriendelijk en vandalismebestendig.
- Blue Current: Simpel en gemakkelijk bedienen.
- Chargepoint: Opladen en terugleveren van energie via smartgridkoppeling.
- Myenergi / Zappi: Een volledig vrij programmeerbaar laadpaal.
- Tesla Wall Connector: Ons advies voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Slimme laadpaal die je kunt meenemen, tot 22kW.
- Alternatieve marken: ABB, Delta, Eaton, Enovates, Etrel, Keba, Flexicharge, Schneider Electric of Tritium, Efacec, Xcharge, Zaptec.
Installatietarieven 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Botlek Rotterdam variëren van €400 en ongeveer €1800. De totale kosten hangen af van of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe langer deze afstand, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Abonnementsprijzen laadpassen
Bij steeds meer services wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van abonnementen voor laadpalen bedragen circa €6,00 p/maand.
- Online inzicht in laadsessies.
- Automatische facturering en verrekening.
- Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
- Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.
Laadpaal voor thuis kopen?
Achterhaal aangesloten adviseurs uit jouw omgeving.
Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden
Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. In de tabel hieronder illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1170 kilometer (maandelijks). Op basis daarvan berekenen we welke besparing er mogelijk is. In ons geval nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Botlek Rotterdam):
- Benzine rijden 2024: €0,150/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,050/km
Soort | Tarieven p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,150 | €175,50 | €2106,00 |
Elektrisch rijden | €0,050 | €58,50 | €702,00 |
Besparing | €0,100 | €117,00 | €1404,00 |
Laadpaal aanvragen gemeente Roerdalen
Rijd je een elektrische auto, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? Je mag dan zo’n openbaar oplaadpunt in Botlek Rotterdam aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:
- Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
- In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
- De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.
Mits je voldoet aan de eisen neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente neemt een besluit over of en in welke omgeving de laadzuil werkzaam zal worden. Ze checken daarvoor factoren als bereikbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Elke inwoner kan het gebruiken. Meer details is ook gepubliceerd op www.roerdalen.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Steeds meer gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Via deze website kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Voordeligste elektrische auto.
Kaart met openbare laadpunten (december 2024)
Laadstations in Botlek Rotterdam nemen in rap tempo toe. Iedereen met een abonnement heeft de mogelijkheid daar te laden. Het is relatief wel duur. De onkosten lopen uiteen tussen de €0,235 – €0,590 p/kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In het Google Maps overzicht doorzoek je de openbare laadstations in Botlek Rotterdam. Vergelijk ook oplaadplekken en installateurs in Vondelingenplaat, Pernis Rotterdam, Hoogvliet Rotterdam, Rozenburg en Poortugaal.
Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)
Een laadpaal naast kantoor is een prettige service voor personeel of bezoekers. Beschik je over een pand met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Volgens de laatste regelgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. verschillende subsidieregelingen. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Daarnaast kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het gebruik van de palen.
Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden
Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Een laadpaal bij de woning inclusief de installatieservice zit qua kostprijs tussen de €900 – €2275. Het tarief hangt vooral af van het type laadpaal (eventuele slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van je stroomleverancier voor je woning zoals Eneco, NLE, Engie, Energiedirect, Essent en Vattenfall, Vandebron, PowerPeers, Pure energie. Over het algemeen niet meer dan €0,225 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,70 p/100 km. Even om te vergelijken: een gemiddelde benzineauto kost om en nabij de €10,35 p/100 km. Als de laadpaal draait op zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. Een basis EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Limburg.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De monteur kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in je stroomkast. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Vanaf dit stroompunt wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. Samen met de installateur overleg je wat de beste manier is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. Jouw laadpaal installateur in Botlek Rotterdam monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een speciale paal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Al met al is elke stroomkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Let er wel op dat je groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De eerste elektrische voertuigen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De actuele elektrische voertuigen kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Botlek Rotterdam kan dit uit handen nemen. De totale onkosten bedragen ongeveer €925. Disclaimer: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.
Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Stekkers kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 zien we met name terug bij de merken die binnen de EU worden gemaakt. Veruit de meest bekende elektrische auto’s in Botlek Rotterdam dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland hebben deze type 2 Mennekes stekker.
Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op je oprit. Elke gemeente is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Roerdalen verstrekt op dit moment geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt specifiek verzoeken of het oplaadpunt vlakbij jouw huis kan komen te staan. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.roerdalen.nl.