Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Hierdoor zien we ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Overweeg dan zeker eens een handige laadpaal in Terborg aan huis. Met behulp van een laadstation van jezelf geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Aiways U5 en/of Renault Twingo Electric. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en je hebt het snel terugverdiend. Op dit portaal ontdek je extra informatie over diverse soorten laadstations, krijg je inzicht in de mogelijkheden en vind je de beste installateurs uit jouw omgeving.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
- Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
- Elke dag opnieuw een volle accu, altijd 100% actieradius.
- Rijden zonder kosten wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis bestel je al voor €920.
- Een privaat laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Inhoudsopgave
- Tips bij het kiezen van een laadpaal voor thuis
- Beste laadpaal bedrijven Terborg vergelijken december 2024
- Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
- Openbaar laadstation aanvragen bij de gemeente Oude IJsselstreek
- Openbare oplaadpunten in de regio
- Laadpalen voor kantoor
- Veelgestelde vragen (FAQ)
Laadstation thuis plaatsen Terborg
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Jouw elektrische auto opladen als o.a. een Tesla Model 3 Standard Range Plus kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Terborg kopen is een goede investering. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je rijdt elke ochtend weg met een goed geladen accu. Bovendien is het vele malen goedkoper dan een laadstation in de omgeving. De kosten worden gevormd door de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de kWh prijs voor de stroom (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Het enige wat je nodig hebt is een eigen parkeerplaats. Welke laadpaal is geschikt voor mij EV en woning? Op deze pagina check je inhoudelijke informatie en tips omtrent laadpaal laten installeren in Terborg. Op deze website lees je ook meer over Bijtelling EV’s.
Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Terborg kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een speciale paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Denk goed na over de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1-fase of 3-fasen apparaat
Het 1-fase laadstation gaat via de standaard 230 voltage. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Ieder huis in Nederland heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Het 3-fase systeem onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Het maximale laadvermogen is dan 11 kW. Een 3-fase laadstation kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt tegen geringe kosten de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Terborg. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.
Een eigen oplaadpunt aan huis
Voordelig opladen en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Vaste of losse laadkabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een verplaatsbare kabel. Het grootste gemak van een vaste kabel is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Ook is het goed om te weten dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Het grote nadeel is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken door de (soms) slechte weersomstandigheden (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Een ander nadeel is dat het een rommelig geheel wordt. Bovendien is het in de praktijk zo dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.
Het grote voordeel van een losse kabel (net als een socket) is de vrijheid in het opladen. Daarvoor neem je de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Evenzeer ziet het er wat netter uit en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Waar je op moet letten is dat het altijd even iets langer duurt als je gaat laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Een laadzuil met losse kabel werkt in de praktijk vaak het best. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? Dan hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Terborg.
Enkele of dubbele laadpaal
Er zijn 2 mogelijkheden: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het verschil heeft te maken met het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 aansluiting heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Ideaal wanneer je 2 auto’s in bezit hebt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Slimme toepassingen
De nieuwste laadsystemen herbergen steeds vaker slimme laadfuncties. Bijgaand vind je meer info over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
- Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
- Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
- Gebarenherkenning: je hebt geen pasje, tag of sleutel nodig om een sessie te starten of stoppen.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
- Abonnementen & Laadpas: houd overzicht over jouw laadstation(s) en laadsessies.
Laadpaal installateur Terborg vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen zijn nogal verschillend. De kostprijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €500 en €3375. De kosten worden tot stand door o.a. de laadcapaciteit van het station. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Ook heb je de keuze uit slimme laadpunten met extra snufjes als gebarenherkenning die duurder zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Terborg. Laadpaal type Laadcapaciteit Tijd volle batterij Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 uur €505- €625 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €535- €610 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €695- €775 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €875- €1020
Betrouwbare leveranciers
- EVBox:De beste laadpaal voor thuis.
- Wallbox (wandlader): Met handige mobiele en Smartwatch-app.
- NewMotion: toegang tot 180.000 openbare laadpunten in 35 landen.
- Alfen: DEKRA (voorheen KEMA), CE en Z.E. Ready gecertificeerd.
- Mennekes: Overal mobiel op de hoogte.
- EVhub: Hoogwaardig en slagvast polycarbonaat.
- Webasto: Populaire Pure en Live modellen scherp geprijsd.
- Ecotap: Gebruiksvriendelijke en uitgebreide Ecotap managementtool.
- Blue Current: Slim en fraai design met veel vermogen.
- Chargepoint: Slim systeem dat ook Backwards compatible is.
- Myenergi / Zappi: IP65 gecertificeerd voor gebruik buiten (stofvrij en sproeidicht).
- Tesla Wall Connector: Zelf instellen met welke max. stroom je auto geladen moet worden.
- NRGkick: Slimme laadpaal die je kunt meenemen, tot 22kW.
- Ook interessant: ABB, Eaton, Etrel, Delta, Etrel, Flexicharge, Keba, Schneider Electric en Tritium, Zaptec, Circontrol, Xcharge.
Installatietarieven 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Terborg komen uit tussen de €430 en ongeveer €2175. Dit wordt berekend aan de hand van het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Des te groter deze afstand is, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Informatie over laadpassen
Soms wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Je hoeft dit niet te nemen, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van een laadpaal abonnement bedragen circa €7,00 (maandelijks).
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Automatische facturering en verrekening.
- Laat je gasten ook bij je thuis hun auto opladen.
- Profiteer van 24/7 service en updates.
Laadpaal voor thuis kopen?
Vergelijk erkende leveranciers uit jouw streek.
Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden
Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. De elektrische auto en het thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Bijgaand tonen we een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1100 kilometer per 4 weken. Op basis van dit gemiddelde verwachten we met welke kosten je rekening moet houden. In onze begroting nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Terborg):
- Benzine rijden 2024: €0,150/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,050/km
Soort | Kosten p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,150 | €165,00 | €1980,00 |
Elektrisch rijden | €0,050 | €55,00 | €660,00 |
Besparing | €0,100 | €110,00 | €1320,00 |
Laadpaal aanvragen gemeente Oude IJsselstreek
Heb je een EV, echter beschikt je niet over een eigen oprit? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In deze gevallen mag jij een openbaar oplaadpunt in Terborg aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Mits je voldoet aan de eisen bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente geeft aan of en waar precies de laadzuil komt te staan. Ze checken daarvoor zaken als vindbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Iedereen met een elektrische auto kan terecht bij dit oplaadpunt. Meer informatie is beschikbaar gesteld op www.oude-ijsselstreek.nl. Hier lees je bovendien of de gemeente subsidies verstrekt. Veel Nederlandse gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Op deze website kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Smart Charging.
Openbare oplaadpunten zoeken (december 2024)
Laadstations in Terborg zijn op steeds meer plekken te vinden. Iedereen kan terecht bij deze punten. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De onkosten lopen uiteen tussen de €0,275 en €0,620 p/kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In de afbeelding hieronder vind je de openbare laadstations in Terborg. Vind ook laadstations en verkopers in Heelweg, Westendorp, Varsseveld, Wijnbergen en Braamt.
Zakelijke laadpunten
Een laadpaal naast kantoor kan worden gebruikt door je personeel en relaties. Beschik je over een kantoorpand met tenminste 10 parkeerplaatsen? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij een aantal subsidiemogelijkheden. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
- Daarbovenop kunnen bedrijven verdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het laden.
FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal aan huis met daarbij de installatie varieert qua prijs tussen de €950 en €2050. De uiteindelijke kostprijs wordt grotendeels bepaalt door af het model laadzuil (eventuele slimme functies), de laadcapaciteit, de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. Je rekent de kilowattuurprijs af bij jouw vaste energieleverancier zoals Energiedirect, Essent, Budget energie, Eneco, Engie en Vandebron, Pure energie, Oxxio, PowerPeers. Dat is om en nabij de €0,225 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €4,20 p/100 km. Goed om te weten: een auto met benzinemotor kost circa €10,20 per 100 kilometer. Als je laadt met eigen zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een EV anno 2024 vergt 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Gelderland.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De leverancier zal indien nodig eerst wat groepen plaatsen in de meterkast. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Vanaf de stoomkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. Samen wordt besloten waar het laadpunt het beste kan komen zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De ervaren laadpaal installateur in Terborg monteert ‘m in overleg tegen de muur of op een montagepaal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is ieder huis in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Belangrijk is of de meterkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De eerste modellen kon men nog opladen op 220V (1-fase). Moderne elektrische voertuigen kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. We spreken ook wel over krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Terborg zal al dit werk voor je oplossen. De geschatte kosten van zo’n service bedragen zo’n €900. Belangrijk: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Laadkabel + stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 wordt met name toegepast bij de Europese merken. Veel van de beschikbare elektrische auto’s in Terborg dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.
Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere regio heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Oude IJsselstreek biedt momenteel geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt specifiek verzoeken of de paal in de buurt van jouw woning geplaatst mag worden. Voor meer informatie zie www.oude-ijsselstreek.nl.