De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Dat heeft als gevolg dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een eigen laadpaal in Megen aan huis. Dankzij een particulier laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Volvo XC40 P8 AWD Recharge of jouw Tesla Model X Long Range Plus. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en het is ook financieel gezien een goede investering. Op EVPlan.nl vind je praktische informatie over verschillende laadpalen, geven we een duidelijk stappenplan en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs bij jou in de regio.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
- Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
- Elke dag opnieuw een volle accu, altijd een optimale actieradius.
- Autorijden zonder onkosten door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis bestel je al voor €925.
- Een eigen laadstation aan huis kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Index
Laadstation thuis plaatsen Megen
De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het opladen van de accu van een EV zoals bijvoorbeeld de MG ZS EV kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een eigen goedkope laadpaal Megen kopen is een uitstekend idee. Het werkt snel en veilig en je rijdt elke ochtend weg met een lange actieradius. Bovendien is het stukken betaalbaarder dan laden bij openbare stations. Je hebt te maken met de volgende kosten: de eenmalige aanschafprijs, installatie en de kosten van jouw eigen stroom (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Het enige wat je nodig hebt is een eigen parkeerplaats. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn EV en mijn woning/meterkast? In onze keuzehulp check je tips en adviezen wat betreft laadpaal laten installeren in Megen. Zie ook aanvullende informatie over Duurzame mobiliteit.
Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Megen kan op 2 manieren worden geplaatst. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of je bevestigt ‘m op een losse paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Denk vooraf na over de afstand tussen de auto en de laadplek zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.
1- of 3-fasen aansluitingen
Het 1 fase systeem maakt gebruik van de normale 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. Elk adres beschikt over sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadpaal onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. De 3-fase variant kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt tegen geringe kosten de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Megen. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Een oplaadstation aan huis
Goedkoop en snel laden en altijd een vrije plek!
Losse of vaste laadkabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een vaste kabel of een verplaatsbare kabel. Het pluspunt van de vaste variant is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Een ander voordeel is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Het minpunt is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat er door wind en regen water in kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Wat je ook vaak ziet is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Ook is het in de praktijk zo dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.
Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (of socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Hiervoor gebruik je de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Verder heb je geen rommelige hangende kabels en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Het belangrijkste nadeel is dat je een stap extra moet uitvoeren als je jouw EV wilt laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om alles vervolgens aan te sluiten. Het station met een losse kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? Dan hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Megen.
Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Er bestaan twee types: één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een enkele paal heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Nuttig als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.
Slimme toepassingen
De huidige oplossingen hebben milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf check jij alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: beschermt tegen overbelasting van het energienetwerk.
- Peak shaving: een maximale capaciteit instellen voor alle laadstations.
- Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
- Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
- Abonnementen & Laadpas: altijd een goed overzicht van al je oplaadmomenten.
Laadpaal installateur Megen vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €950 tot €3250. De prijs wordt bepaald door de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe hoger het vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Verder zijn er slimme stations met speciale extra’s als Autostart die een hogere verkoopprijs hebben. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Megen. Soort laadstation Vermogen Tijd volle batterij Prijzen 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 – 12 uur €510- €650 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 7 uur €525- €615 3-fase laadpaal 11 kW 4,5 uur €665- €770 3-fase laadpaal 22 kW 1,6 uur €850- €1040
Bekende producten
- EVBox:Ingebouwde elektrische beveiligingen.
- Wallbox (wandlader): Krachtige oplader met verbluffend design.
- NewMotion: profiteer van volledig inzicht in laadkosten via een online portal.
- Alfen: Voor iedere elektrische auto.
- Mennekes: Sinds 2014 de standaardstekker voor EV’s in Europa.
- EVhub: Gemakkelijke installatie (ook voor doe-het-zelver).
- Webasto: Uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.
- Ecotap: DC-snellaadpunten voor plug-in hybrides en EV’s.
- Blue Current: Laden met alle gebruikelijke laadpassen via RFID.
- Chargepoint: Milieuvriendelijk en volledig recyclebaar systeem.
- Myenergi / Zappi: Slimme aanpasbare maximale stroom limiet.
- Tesla Wall Connector: De beste keuze voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Ideaal op de campingplaats of bij een hotel.
- Ook interessant: ABB, Eaton, Enovates, Etrel, Etrel, Keba, Flexicharge, Schneider Electric of Tritium, Efacec, Zaptec, Circontrol.
Installatiekosten 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Megen liggen tussen de €400 en €2150. Dit is afhankelijk van het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer meters kabel er benodigd is.
Laadpas bij laadpaal aan huis
Optioneel wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Je hoeft dit niet te nemen, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal zijn circa €7,25 p/maand.
- Inzicht in je dagelijks gebruik.
- Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
- Tarief instellen voor externe gebruikers.
- Automatische firmware-updates.
Laadpaal voor thuis kopen?
Zoek goede leveranciers uit jouw streek.
Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine
Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. De investering in een elektrische auto en jouw thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. In het onderstaande gedeelte maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1171 kilometer per 4 weken. Met dit getal ramen we wat je kunt besparen. In het rekenvoorbeeld zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Megen):
- Benzine rijden 2024: €0,110/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,042/km
Soort | Prijzen p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,110 | €128,81 | €1545,72 |
Elektrisch | €0,042 | €49,18 | €590,18 |
Besparing | €0,068 | €79,63 | €955,54 |
Laadpaal aanvragen gemeente Oss
Heb jij de beschikking over een EV, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? In dat geval kan je een openbaar oplaadpunt in Megen aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale actieradius of accucapaciteit.
Als je aan deze voorwaarden voldoet neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente bepaalt of en op welke locatie de laadzuil geactiveerd wordt. Daarbij bekijkt de gemeente aspecten zoals bereikbaarheid en geschatte drukte. Elke EV-eigenaar kan hier gebruik van maken. Meer details is ook te lezen op www.oss.nl. Hier lees je bovendien of er eventueel subsidie beschikbaar is. Flink wat gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Betrouwbare laadpassen.
Overzicht met openbare oplaadpunten (december 2024)
Laadstations in Megen zijn er voldoende. Elke weggebruiker kan daar gebruik van maken. De onkosten liggen daar wel hoger. De kosten schommelen tussen de €0,300 en €0,555 p/kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In onze maps kaart onderzoek je de openbare laadstations in Megen. Vergelijk ook oplaadpunten en aanbieders in Escharen, Keent, Overlangel, Neerloon en Neerlangel.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal bij je bedrijf kan worden gebruikt door werknemers en klanten. Heb je een kantoorpand met tenminste 10 parkeerplaatsen? Tegenwoordig moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder verschillende subsidieregelingen. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
- Verder kan je het laadpunt versneld terugverdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het gebruik.
Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Een thuis-laadpaal en laten installeren zit qua kostprijs tussen de €950 – €2000. De totaalprijs wordt berekend aan de hand van welk merk je kiest (eventuele slimme functies), het totale laadvermogen, het aantal benodigde kabelmeters en extra werkzaamheden in de meterkast zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van jouw huidige energieleverancier zoals Energiedirect, Budget energie, Essent, Eneco, Engie en Oxxio, PowerPeers, Vattenfall, Pure energie. Dit is nu ongeveer €0,220 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €4,40 per 100 kilometer. Ter vergelijking: een gemiddelde benzineauto kost je zo’n €10,20 per 100 kilometer. Als je kiest voor zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. De standaard EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Groningen.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De vakman plaatst een aardlekautomaat en een nieuwe stroomgroep in de stroomkast in de woning. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Vanaf de stoomkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. In overleg met de expert wordt besloten waar het station moet komen om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. Jouw laadpaal installateur in Megen monteert ‘m in overleg tegen de muur of op een losse paal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Over het algemeen is iedere meterkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Hierbij is van belang of de woning de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste EV’s werden geladen op 220V (1-fase). De nieuwste elektrische voertuigen hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Dit kennen we ook als krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Megen zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De geschatte kosten van zo’n service liggen rond de €1050. Let op: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Stekkers van laadkabels heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 zien we vooral terug bij de Europese leveranciers. De favoriete elektrische auto’s in Megen kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook de openbare laadpunten in ons land zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Kan ik subsidie aanvragen als ik thuis een laadpaal plaats?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke regio kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Oss biedt op dit moment geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt hierbij verzoeken of deze laadpaal in de buurt van jouw woning geplaatst mag worden. Voor extra info verwijzen we je naar www.oss.nl.