De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Hierdoor zien we ook dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Het alternatief is een privé laadpaal in Escharen aan huis. Door middel van een privé laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Aiways U5 & Hyundai Kona Electric 39 kWh. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is erg goedkoop. Op EVPlan.nl lees je handige informatie over velerlei type laadstations, bieden we een aantal handige kooptips en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk werkzaam in jouw regio.
- Met een particuliere elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
- Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Spotgoedkoop rijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis bestel je al vanaf €975.
- Een laadstation op eigen grond kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Thema’s
Laadstation thuis plaatsen Escharen
Elektrisch rijden is de toekomst. Het laden van een elektrisch voertuig zoals bijv. een Skoda Enyaq iV 80 kan op diverse manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Escharen kopen is een goede investering. Het is ontzettend handig in gebruik en je kunt rekenen op een perfect opgeladen accu. Evenzeer is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een publiek toegankelijk laadstation. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de initiële aanschaf + installatie en de stroom / verbruikskosten (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Het enige wat je verder moet hebben is een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn voertuig en mijn woning? Hieronder delen we belangrijke aspecten om over na te denken wat betreft laadpaal laten installeren in Escharen. Op EVplan.nl lees je ook meer over Milieu.
Vrije laadpaal of wallbox
Een laadstation Escharen installeren kan op 2 manieren. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een losse paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Onderzoek de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1-fase of 3-fasen systeem
Het 1 fase systeem werkt met de normale 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Elke meterkast beschikt over minstens (1x30a of 1x40a). Het 3-fase systeem maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadpaal kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt gemakkelijk de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Escharen. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.
Een oplaadstation aan huis
Goedkoop en snel laden en nooit meer wachten op een vrije plek
Vaste of losse laadkabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een vaste kabel of een losse variant. Het gemak van de vaste variant is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Een bijkomend voordeel is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, vaak wel 6 – 8 meter. Het grote nadeel is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat er door wind en regen water in kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Wat je ook vaak ziet is dat het een rommelig geheel wordt. Als laatste is het zo dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.
Het grote gemak van een losse kabel (net als een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Je pakt namelijk de stekker die je in de auto hebt liggen. Daarbovenop oogt het minder rommelig en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Waar je op moet letten is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je gaat laden. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een laadpaal zonder vaste kabel wordt door de meeste EV-gebruikers aanbevolen. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In dit geval hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Escharen.
Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Jij kunt gaan voor een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het onderscheid zit ‘m in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 aansluiting kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Erg handig wanneer je 2 auto’s in bezit hebt of juist voor bedrijven.
Innovatieve toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben steeds vaker slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder lees je een uiteenzetting over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: genoeg stroom in huis en voor je auto zonder dat de meterkast overbelast raakt.
- Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
- Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
- Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
- AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
- Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.
Laadpaal installateur Escharen vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De adviesprijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €850 tot en met €3225. De kosten worden tot stand door o.a. de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe meer vermogen het station heeft, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Tevens zijn er allerlei slimme laadpunten met toffe snufjes als gezichtsherkenning die een grotere investering vereisen. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Escharen. Soort laadstation Laadcapaciteit Laadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €540- €635 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €515- €630 3-fase laadpaal 11 kW 3,5 uur €655- €755 3-fase laadpaal 22 kW 1,6 uur €830- €1070
Betrouwbare merken
- EVBox:Weer- en schokbestendig.
- Wallbox (wandlader): Hightech vermogen met een compacte omvang.
- NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
- Alfen: Inzicht in gebruik en load balancing.
- Mennekes: Sinds 2014 de standaardstekker voor EV’s in Europa.
- EVhub: Leverancier die zich onderscheidt op prijs.
- Webasto: Populaire systemen al vanaf €595,00.
- Ecotap: Slimme oplaadsystemen met Dynamic Load Balancing.
- Blue Current: Slimme laadstations met vaste kabel of als socket.
- Chargepoint: Laden en afrekenen via een persoonlijke laadpas.
- Myenergi / Zappi: Laag tarief sensor om maximale besparingen te doen.
- Tesla Wall Connector: Zelf instellen met welke max. stroom je auto geladen moet worden.
- NRGkick: Flexibel en eenvoudig de laadstroom aanpassen.
- Ook interessant: ABB, Delta, Eaton, Etrel, Etrel, Hypercharger, Flexicharge, Schneider Electric of Tritium, Xcharge, Circontrol, Efacec.
Tarieven voor installatie 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Escharen variëren van €300 en ongeveer €2050. De prijs wordt bepaald door de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Des te groter deze afstand is, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Abonnementsprijzen laadpassen
Doorgaans wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is niet verplicht, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement zijn zo’n €6,50 p/maand.
- Online inzicht in laadsessies.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- instellen van laadkosten voor gastgebruik.
- Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Achterhaal ervaren vakmannen die werken in je omgeving.
Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. Hieronder illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1170 kilometer (maandelijks). Op basis van dit gemiddelde ramen we wat de mogelijke besparing zal zijn. In onze berekening gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Escharen):
- Benzine rijden 2024: €0,105/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
Type | Prijzen p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,105 | €122,85 | €1474,20 |
Elektrisch rijden | €0,041 | €47,97 | €575,64 |
Besparing | €0,064 | €74,88 | €898,56 |
Laadpaal aanvragen gemeente Grave
Heb je een EV, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in Escharen aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:
- Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
- Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
- De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een noemenswaardige actieradius.
Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente geeft aan of en op welke plek de laadzuil geactiveerd wordt. Ze overwegen daarbij aspecten zoals toegankelijkheid en parkeerdruk. Elke EV-rijder kan het gebruiken. Meer details kan je lezen op www.grave.nl. Hier kan je ook lezen of je een subsidie kunt krijgen. Veel Nederlandse gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Vergelijk laadpassen.
Openbare laadpunten bekijken (december 2024)
Laadstations in Escharen zien we steeds meer. Iedereen kan daar gebruik van maken. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De kosten variëren tussen de €0,285 tot €0,575 p/kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In het onderstaande kaartje treft je de openbare laadstations in Escharen. Vind ook laadplekken en verkooppunten in Keent, Overlangel, Neerloon, Neerlangel en Demen.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor biedt veel uitkomst voor klanten, bezoekers en personeel. Gaat het om een kantoorpand met tenminste 10 parkeerplaatsen? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Daarnaast kan je het laadpunt versneld terugverdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het laden.
Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Jouw eigen laadpaal voor huis inclusief installatie kost tussen de €1025 & €2300. Het tarief komt tot stand door het type en model (eventuele slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals een extra groep aanleggen.
Wat betaal ik voor een volle accu?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij de stroomaanbieder van je huis zoals Engie, Energiedirect, Essent, Budget energie, NLE en Pure energie, PowerPeers, Vattenfall, Vandebron. Rekenen op zo’n €0,250 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €4,05 p/100 km. Ter vergelijking: een normale auto op benzine kost je zo’n €9,95 per 100 kilometer. Als je kiest voor zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. De gemiddelde EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Noord-Brabant.
Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De specialist integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in de meterkast. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Van de meterkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. In overleg met de expert wordt besloten wat de beste manier is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. Jouw laadpaal installateur in Escharen plaatst het oplaadpunt tegen de muur of op een montagepaal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is elke stroomkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Belangrijk is of de meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De eerste elektrische voertuigen werden geladen op 1-fase stroom (220V). De huidige modellen vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. Dit kennen we ook als krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Escharen kan jou hierin ontzorgen. De prijzen van deze service bedragen ongeveer €1125. Goed om te weten: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers van laadkabels zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 wordt vooral gebruikt door de Europese leveranciers. De meeste populaire elektrische auto’s in Escharen dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) beschikken over type 2 (Mennekes).
Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op je oprit. Iedere gemeente is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Grave biedt momenteel geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt vragen of de laadzuil vlakbij jouw huis kan komen. Een verzoek indienen kan op www.grave.nl.