Laadpaal Keent

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Daarbij komt ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een handige laadpaal in Keent aan huis. Via een privé laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Tesla Model 3 Long Range Dual Motor & Audi e-tron S 55 quattro. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en het is veel voordeliger. Middels onze vergelijker ontdek je praktische informatie over geschikte laadpunten, een handige keuzehulp en kom je in contact met leveranciers en installateurs bij jou in de regio.

  • Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
  • Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
  • Elke ochtend beginnen met een volle accu, en dus een maximale actieradius.
  • Autorijden voor gunstige tarieven als je ook kiest voor zonnepanelen.
  • Deze slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen voor €930.
  • Een laadstation op eigen grond heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Keent

Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Het laden van een elektrisch voertuig zoals de Audi Q4 e-tron kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een eigen goedkope laadpaal Keent kopen is een uitstekend idee. Het is ontzettend handig in gebruik en je bent altijd verzekerd van een goede actieradius. Ook is het een stuk goedkoper dan een openbaar laadstation in de wijk. De kosten worden gevormd door de initiële aanschaf + installatie en de verbruikskosten (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen oprit of garage. Welke laadpaal is nu handig voor mijn woning en auto? Op deze pagina kan je aan de slag met tips en adviezen rondom laadpaal laten installeren in Keent. Zie ook aanvullende informatie over Zero Emission.

Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Keent kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of op een vrijstaande paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Achterhaal de afstand tussen de auto en de laadplek zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.

1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
Het 1 fase systeem is compatibel met de standaardaansluiting van 230V. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. Ieder huis in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase variant biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen per uur. Een 3-fase laadpaal is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Keent. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.

Een eigen oplaadstation voor de deur?

Spotgoedkoop opladen en niet langer zoeken naar een vrij laadstation

Vaste of losse laadkabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een afneembare kabel. Het grote voordeel van een vaste kabel is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Wat hierbij ook handig is is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, bij EV-box tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Wat je ook vaak ziet is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Ook noemen we nog even dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.

Het grote gemak van een losse kabel (net als socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Het laadproces doe je met de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Overigens heb je geen rommelige hangende kabels en profiteer je van een langere levensduur. Een punt van kritiek is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je wilt laden. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een losse kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In zo’n scenario zijn er geen aanpassingen nodig. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Keent.

Enkel of dubbel laadstation
Men kan kiezen voor een enkele of een dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 ingang kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Erg handig als je 2 elektrische auto’s hebt of voor zakelijke doeleinden.

Slimme toepassingen
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door vaak ingebouwde slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf lees je een uiteenzetting over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.

  • Dynamic Load Balancing: genoeg stroom in huis en voor je auto zonder dat de meterkast overbelast raakt.
  • Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
  • Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
  • Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
  • AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
  • Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.

Laadpaal installateur Keent vergelijken

De kosten van laadpalen liggen nogal uiteen. De kostprijs van een laadstation voor thuis varieert van €675 t/m €3125. De kosten worden tot stand door o.a. de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Daarnaast kan je kiezen voor slimme wallboxen en palen met toffe extra’s als Autostart die duurder zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Keent.

Type laadpaalVermogenOplaadtijdInvestering
1-fase laadpaal3,7 kW12 uur€510- €600
1-fase laadpaal7,4 kW5,5 uur€530- €625
3-fase laadpaal11 kW3 – 4 uur€695- €800
3-fase laadpaal22 kW1,8 uur€865- €920
Tabel met gemiddelde kosten laadpaal aan huis (zonder installatie).

Top merken

  1. EVBox:Altijd automatische software-updates.
  2. Wallbox (wandlader): Tot 8 keer sneller opladen.
  3. NewMotion: eenvoudige en toegankelijke systemen.
  4. Alfen: Slimme functies tegen een aantrekkelijke prijs.
  5. Mennekes: Slimme Plug & Charge functionaliteit.
  6. EVhub: Hoogwaardig en slagvast polycarbonaat.
  7. Webasto: Plug & Charge-functie en slimme functies.
  8. Ecotap: Thuisladers met Load Balancing.
  9. Blue Current: Geschikt voor alle elektrische voertuigen.
  10. Chargepoint: Personalisering van laadstation mogelijk.
  11. Myenergi / Zappi: Middels de HUB constant up-to-date.
  12. Tesla Wall Connector: Supersnel laden van de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: De perfecte oplossing om te laden op de camping.
  14. Andere merken: ABB, Delta, Enovates, Eaton, Etrel, Keba, Schneider Electric , Flexicharge & Tritium, Efacec, Circontrol, Zaptec.

laadstation-thuis-vergelijken

Prijzen voor installatie 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Keent liggen tussen de €430 tot €1850. Dit wordt grotendeels bepaalt door of er iets in de meterkast omgezet moet worden en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Des te groter deze afstand is, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.

Laadpas bij laadpaal aan huis
Steeds vaker wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Je hoeft dit niet te nemen, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van een laadpaal abonnement bedragen ongeveer €6,50 p/maand.

  • Online inzicht in laadsessies.
  • De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
  • Laat vrienden of buren ook bij jouw laadstation laden middels gastgebruik.
  • Automatische firmware-updates.

Laadpaal thuis laten plaatsen?

Check betrouwbare leveranciers die werken in je omgeving.

Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine

Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. De elektrische auto en het thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. Hieronder maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1169 kilometer per maand. Hiermee calculeren we welke besparing er mogelijk is. In ons voorbeeld hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Keent):

  • Benzine rijden 2024: €0,100/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,040/km
TypePrijzen p/kmPer maandP/jaar
Benzine rijden€0,100€116,90€1402,80
Elektrisch€0,040€46,76€561,12
Besparing€0,060€70,14€841,68
Dit kun je besparen met elektrisch rijden in december 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Oss

Heb je een EV, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt In die situaties mag je een openbaar oplaadpunt in Keent aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:

  • Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
  • Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
  • De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een minimale elektrische actieradius.

Op het moment dat jij hieraan voldoet neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente wijst uit of en waar de laadzuil werkzaam zal worden. Ze overwegen daarbij variabelen als toegankelijkheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Iedereen mag het gebruiken. Alle details is beschikbaar gesteld op www.oss.nl. Daar kom je er ook achter of er een subsidie mogelijk is. Veel gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Elektriciteitsnet.

Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten (december 2024)

Laadstations in Keent zijn er voldoende. Iedereen met een laadpas mag daar in principe gebruik van maken. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De prijzen bedragen tussen de €0,285 tot €0,550 p/kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In de onderstaande kaart bekijk jij de openbare laadstations in Keent. Vergelijk ook laadzuilen en leveranciers in Overlangel, Neerloon, Neerlangel, Demen en Dieden.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden keent-5359

Laadpunten voor bedrijven

Een laadpaal bij je werk is relevant voor klanten, bezoekers en personeel. Zoek je naar opties voor een bedrijf met minimaal 10 parkeerplaatsen? Volgens de laatste regelgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er een aantal subsidiemogelijkheden. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
  • Daarnaast kan je iets bijverdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het opladen.


Lees de veelgestelde vragen (FAQ) m.b.t. thuis elektrisch laden

Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een thuis-laadpaal inclusief installatiewerk kost tussen de €975 & €2250. De totale investering hangt vooral af van het soort laadsysteem (wel/geen slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).

Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan je stroomleverancier voor je woning zoals Budget energie, Energiedirect, Eneco, Engie, Essent en PowerPeers, Oxxio, Pure energie, Vandebron. Rekenen op zo’n €0,235 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €4,00 per 100 kilometer. Goed om te weten: een benzineauto kost om en nabij de €9,65 per 100 kilometer. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. De standaard EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Groningen.

Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De specialist legt een nieuwe stroomgroep aan in de stroomvoorziening van je woning. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Via de meterkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. Samen met de monteur bespreek je wat de meest efficiënte route is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De laadpaal installateur in Keent zet het laadstation vast tegen de muur of op een losse paal.

Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Over het algemeen is ieder huis geschikt voor het laden van een elektrische auto. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Belangrijk is of de meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De allereerste elektrische auto’s konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De nieuwste types hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). We spreken ook wel over krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Keent zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De onkosten van deze installatieservice zijn circa €825. Belangrijk: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.

Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers (van laadkabels) heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 zien we vooral terug bij merken uit Europa. De favoriete elektrische auto’s in Keent dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland hebben deze type 2 Mennekes stekker.

Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere regio heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Oss verschaft op dit ogenblik geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of deze laadpaal dichtbij jouw woning kan komen. Zie ook de website van de gemeente www.oss.nl.

Plaats een reactie