Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Door deze trend zien we ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. De oplossing is een 100% eigen laadpaal in Hemrik aan huis. Middels een particulier laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Mini Electric of Renault Twingo Electric. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Op EVPlan.nl ontdek je waardevolle informatie over velerlei soorten laadstations, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers uit de buurt.
- Met een eigen elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
- Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
- Nog voordeliger rijden wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
- Deze slimme laadpaal aan huis bestel je al vanaf €940.
- Een eigen laadstation aan huis heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Inhoudsopgave
- Laadpaal bij huis plaatsen
- Beste laadpaal installateurs Hemrik vergelijken december 2024
- Kostenoverzicht elektrisch rijden
- Aanvragen openbaar laadstation elektrisch rijden gemeente Opsterland
- Overzicht met alle openbare oplaadpunten
- Laadpalen voor bedrijven
- FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Hemrik
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van de accu van een EV zoals bijv. de Volkswagen ID.3 Pure kan op verschillende manieren. Een eigen goedkope laadpaal Hemrik kopen is iets wat we steeds meer zien. Nooit meer in de rij bij een laadstation en je bent altijd verzekerd van een volle accu. Evenzeer is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een openbaar laadstation in de wijk. Wat betreft kosten heb je te maken met de eenmalige aanschafprijs, installatie en de stroom / verbruikskosten (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen parkeerplaats. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn woning (meterkast) en auto? In het gedeelte hieronder check je een aantal kooptips ten aanzien van laadpaal laten installeren in Hemrik. Op deze website lees je ook meer over Voordeligste elektrische auto.
Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Hemrik kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of hij komt op een aparte paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Bekijk altijd goed hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats om lange dure laadkabels te vermijden.
1-fase of 3-fasen systeem
De 1 fase aansluiting werkt met de normale 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Elk adres beschikt over zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). De 3-fase installatie maakt gebruik van krachtstroom (400V). Het maximale laadvermogen is 11 kW. De 3-fase variant kan dus veel sneller een auto opladen. Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt eenvoudig de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Hemrik. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een eigen oplaadpunt op de oprit?
Voordelig opladen en nooit meer wachten op een vrije plek
Laadkabel: los of vast
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een losse stekker. Het gemak van de vaste variant is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Een ander pluspunt is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, tot wel 10 meter. Het grote nadeel is dat de levensduur van de kabel minder is omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (of je moet de auto binnen opladen). Wat we ook vaak horen is dat het wat rommelig oogt. Tenslotte kan het zijn dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.
Het handige van een losse kabel (ofwel een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Het laadproces doe je met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Bovendien heb je geen rommelige hangende kabels en profiteer je van een langere levensduur. Belangrijk nadeel is dat er een extra stap is als je gaat laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, om daarna het geheel te connecten. Een laadpaal zonder vaste kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In dat geval hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Hemrik.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
Er zijn 2 keuzes: één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil heeft te maken met hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 ingang heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Dit biedt uitkomst als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Slimme toepassingen
De huidige oplossingen hebben intuïtieve slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf check je extra details over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: past laadvermogen automatisch aan op beschikbare hoeveelheid stroom.
- Peak shaving: een maximale capaciteit instellen voor alle laadstations.
- Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
- Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
- Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.
Laadpaal installateur Hemrik vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €800 en €3150. De prijs wordt bepaald door de capaciteit en functies van het laadstation. Des te hoger het vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Daarnaast onderscheiden we slimme palen met speciale snufjes als gezichts- en gebarenherkenning die kostbaarder zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Hemrik. Type laadstation Laadcapaciteit Tijd volle batterij Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 uur €545- €605 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,6 uur €510- €600 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €680- €795 3-fase laadpaal 22 kW 1,6 uur €850- €1025
Top merken
- EVBox:Ingebouwde elektrische beveiligingen.
- Wallbox (wandlader): Beheer meerdere gebruikers en laders met MyWallbox.
- NewMotion: onderdeel van de shell group (veel expertise).
- Alfen: Inzicht in gebruik en load balancing.
- Mennekes: Comfortabel, slim en groen.
- EVhub: Smart laden met de EVhub laadpas.
- Webasto: Flexibele laadoplossing voor thuis, bedrijf en VVE’s.
- Ecotap: Populaire Homebox voor thuisgebruik.
- Blue Current: Gecertificeerd laadpunt en voldoet aan alle Nederlandse veiligheidsnormen.
- Chargepoint: Verkrijgbaar met verschillende laadsnelheden, max 2x22kWh.
- Myenergi / Zappi: 3-10 x sneller dan standaard.
- Tesla Wall Connector: Dé laadpaal voor jouw Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Ideaal op de campingplaats of bij een hotel.
- Zie ook merken als: ABB, Delta, Eaton, Etrel, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Flexicharge & Tritium, Efacec, Circontrol, Zaptec.
Installatietarieven 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Hemrik komen uit tussen de €410 en €2075. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe langer deze afstand, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.
Heb ik een laadpas nodig?
Tegenwoordig wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement bedragen circa €7,00 op maandbasis.
- Online inzicht in laadsessies.
- Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
- Je kunt gebruik maken van betaald gastgebruik.
- Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Vind aangesloten specialisten die werken in je omgeving.
Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie heb je snel terugverdiend. Hieronder bieden wij een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1163 kilometer (maandelijks). Met dit getal ramen we wat jouw potentiële besparing is. In onze begroting kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Hemrik):
- Benzine rijden 2024: €0,105/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
Aandrijving | Kosten p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,105 | €122,12 | €1465,38 |
Elektrisch rijden | €0,041 | €47,68 | €572,20 |
Besparing | €0,064 | €74,43 | €893,18 |
Laadpaal aanvragen gemeente Opsterland
Heb jij de beschikking over een EV, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt In deze gevallen mag jij een openbaar oplaadpunt in Hemrik aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:
- Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
- Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
- De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een minimale elektrische actieradius.
In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en waar de laadzuil aangesloten wordt. Ze onderzoeken relevante zaken als toegankelijkheid en veiligheid. Elke bewoner kan het gebruiken. Updates en informatie kan je bekijken op www.opsterland.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of je een subsidie kunt krijgen. Meer en meer gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Zero Emission.
Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten (december 2024)
Laadstations in Hemrik zijn elke dag werkzaam. Elke weggebruiker kan daar gebruik van maken. Het is relatief wel duur. De onkosten schommelen tussen de €0,245 en €0,605 p/kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In het Google Maps overzicht bekijk je de openbare laadstations in Hemrik. Doorzoek daarnaast laadmogelijkheden en leveranciers in Lippenhuizen, Terwispel, Tijnje, Luxwoude en Langezwaag.
Laadpunten voor bedrijven en kantoren
Een laadpaal bij uw bedrijf biedt veel uitkomst voor werknemers en klanten. Heb je een parkeerterrein met 10 parkeerplekken of meer? Op basis van de huidige wetgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder meerdere subsidieregelingen. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Daarnaast kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het opladen.
Veelgestelde vragen aangaande thuis elektrisch laden
Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Een privé laadpaal aan huis inclusief plaatsing kost tussen de €1075 & €2225. De prijsindicatie is afhankelijk van welk merk je kiest (wel/geen slimme functies), het totale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals een extra groep aanleggen.
Wat betaal ik voor een volle accu?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. Je rekent de kilowattuurprijs af bij je stroomleverancier voor je woning zoals NLE, Eneco, Essent, Engie, Budget energie en PowerPeers, Oxxio, Pure energie, Vandebron. Dat is om en nabij de €0,230 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,90 p/100 km. Vergeet niet: een gemiddelde benzineauto kost al gauw €10,00 per 100 kilometer. Als je het integreert met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. Een EV anno 2024 heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Friesland.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De installateur zal enkele aanpassingen moeten doen in de stroomvoorziening van je woning. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Vanaf dit stroompunt vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. In samenspraak met de vakman bepaal je waar het station moet komen om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De gecertificeerde laadpaal installateur in Hemrik monteert het als wallbox of op een montagepaal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Al met al is elke stroomkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De eerste modellen kon men nog opladen op 220V (1-fase). Innovatieve EV’s vereisen een 3-fasen aansluiting. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Hemrik kan het allemaal juist aansluiten. De totale onkosten bedragen ongeveer €850. Belangrijk: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Laadkabel + stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 zien we vooral terug bij merken uit de Europese Unie. De bekende elektrische auto’s in Hemrik kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland beschikken over type 2 (Mennekes).
Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Elke provincie heeft een eigen beleid. De gemeente Opsterland verschaft momenteel geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een openbaar laadstation aan te vragen. Vraag daarbij gerust of het laadpunt niet al te ver van jouw woning kan komen. Voor extra info verwijzen we je naar www.opsterland.nl.