Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Door deze trend zien we ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Je kunt dan beter kiezen voor een handige laadpaal in Makkinga aan huis. Dankzij een laadstation van jezelf ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Tesla Model 3 Standard Range Plus en/of Ford Mustang Mach-E GT. Niet meer wachten op een vrije plek en het is ook financieel gezien een goede investering. Hier check je uitgebreide informatie over velerlei soorten laadpalen, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs uit jouw gemeente.
- Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
- Niet afhankelijk van de beschikbaarheid van een openbare laadpaal.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Goedkoop rijden wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen vanaf €930.
- Een privé laadstation aan huis verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Inhoudsopgave
- Laadpaal bij huis plaatsen
- Beste laadpaal aanbieders Makkinga vergelijken december 2024
- Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?
- Een laadstation voor jouw EV in de openbare ruimte aanvragen bij de gemeente Ooststellingwerf
- Overzicht met openbare oplaadpunten
- Laadpalen zakelijk aanvragen
- Lees de veelgestelde vragen (FAQ)
Laadstation thuis plaatsen Makkinga
Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Het laden van een elektrisch voertuig zoals een Dacia Spring Electric kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een 100% eigen goedkope laadpaal Makkinga kopen is een uitstekend idee. Hij is altijd beschikbaar en je rijdt elke ochtend weg met een goed geladen accu. Daarbij is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij onderweg laden. De kosten worden gevormd door de installatie, hardware, kabels en de verbruikskosten (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Het enige wat je nodig hebt is een garage of eigen oprit. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn situatie? Op deze pagina bespreken we aantal belangrijke aandachtspunten met betrekking tot laadpaal laten installeren in Makkinga. Bekijk ook meer info over Elektrisch v.s. benzine.
Vrije laadpaal of wallbox
Een laadstation Makkinga kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of je bevestigt ‘m op een losse paal. Verder zijn er geen verschillen. Denk goed na over de afstand tussen de auto en de laadplek zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.
1- of 3-fasen aansluitingen
Een 1-fase laadpaal gaat via de normale 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Elke meterkast beschikt over sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Het maximale laadvermogen is 11 kW. Een 3-fase laadpaal kan dus veel sneller een auto opladen. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt gemakkelijk jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Makkinga. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
De voordeligste manier van opladen en nooit meer wachten op een vrije plek
Losse of vaste laadkabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een losse stekker. Het belangrijkste voordeel van een vaste kabel is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Ook is het goed om te weten dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij EV-box tot wel 8 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat deze sneller nat wordt (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Een ander minpunt is dat het een rommelig geheel wordt. Als laatste kan het zijn dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het gemak van een losse kabel (of socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Daarvoor neem je de reguliere meegeleverde kabel. Ook ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en blijft de kabel langer goed. Belangrijk nadeel is dat er een extra stap is als jij de EV even snel wil bijladen. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een losse kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In dit geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Makkinga.
Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Jij kunt gaan voor 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 stekker aansluiting heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Dit biedt uitkomst voor huishoudens met 2 EV’s en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Innovatieve toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben meer en meer slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder vind jij meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: handige functie die overbelasting voorkomt.
- Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
- Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
- Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
- Abonnementen & Laadpas: laadkosten automatisch te verrekenen met je baas.
Laadpaal installateur Makkinga vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen variëren enorm. De adviesprijs van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €625 tot +/- €3350. De aanschafkosten hangen vooral af van het laadvermogen van het systeem. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Ook onderscheiden we slimme opladers met innovatieve functies als gezichts- en gebarenherkenning die kostbaarder zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Makkinga. Laadstation type Laadvermogen Tijd volle batterij Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 12 uur €515- €640 1-fase laadpaal 7,4 kW 6 uur €540- €640 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €700- €785 3-fase laadpaal 22 kW 1,7 uur €845- €965
Bekende leveranciers
- EVBox:Veiligste manier van laden voor jouw auto en huis.
- Wallbox (wandlader): Met handige App met uitgebreide statistieken.
- NewMotion: ook veel opties voor zakelijke gebruikers.
- Alfen: Montage aan wand of losstaand met optionele montagepaal.
- Mennekes: Slim kabelbeheer voor vaste kabels.
- EVhub: Leverancier die zich onderscheidt op prijs.
- Webasto: Slimme technologie in een slank design laadstation.
- Ecotap: Thuisladers met Load Balancing.
- Blue Current: Gecertificeerd laadpunt en voldoet aan alle Nederlandse veiligheidsnormen.
- Chargepoint: Verkrijgbaar met verschillende laadsnelheden, max 2x22kWh.
- Myenergi / Zappi: Geschikt voor 1-fase, 2-fase en 3-fase voertuigen.
- Tesla Wall Connector: Speciaal voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: 10 keer sneller dan standaard stopcontactladers.
- Alternatieve leveranciers: ABB, Etrel, Enovates, Eaton, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Flexicharge & Tritium, Zaptec, Efacec, Circontrol.
Prijzen voor installatie 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Makkinga variëren van €430 – €1800. Dit is afhankelijk van of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer meters kabel er benodigd is.
Heb ik een laadpas nodig?
Steeds vaker wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van een laadpaal abonnement zijn zo’n €2,50 (maandelijks).
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- instellen van laadkosten voor gastgebruik.
- Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Achterhaal betrouwbare specialisten in de regio.
Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. Bijgaand bieden wij een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1171 kilometer (maandelijks). Met dit aantal kilometers begroten we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. In ons geval gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Makkinga):
- Benzine rijden 2024: €0,145/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,049/km
Soort | Tarieven p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,145 | €169,80 | €2037,54 |
Elektrisch | €0,049 | €57,38 | €688,55 |
Besparing | €0,096 | €112,42 | €1348,99 |
Laadpaal aanvragen gemeente Ooststellingwerf
Een elektrische auto gekocht, echter beschikt je niet over een eigen oprit? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in Makkinga aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:
- Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
- Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
- De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een noemenswaardige actieradius.
Als je aan deze voorwaarden voldoet bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente zal concluderen of en op welke plek de laadzuil gemonteerd wordt. Ze overwegen daarbij aspecten zoals vindbaarheid en technische haalbaarheid. Elke EV-eigenaar kan het gebruiken. Alle details is beschikbaar gesteld op www.ooststellingwerf.nl. Hier kan je ook lezen of je een subsidie kunt krijgen. Steeds meer gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Op deze website kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Goedkoopste laadpas.
Lijst met openbare laadpunten (december 2024)
Laadstations in Makkinga vind je op steeds meer plekken. Iedereen kan hier parkeren en laden. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De tarieven wisselen tussen de €0,230 en €0,575 p/kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In onze maps kaart bekijk je de openbare laadstations in Makkinga. Op deze site vind je ook laadmogelijkheden en verkopers in Nijeberkoop, Oldeberkoop, Bontebok, Nieuwehorne en Oudehorne.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is een prettige service voor personeel of bezoekers. Zoek je naar opties voor een bedrijfspand met meer dan 10 parkeervakken? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. een aantal subsidiemogelijkheden. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Tevens kan je extra geld verdienen door derden te laten betalen voor het opladen.
Veelgestelde vragen aangaande thuis elektrisch laden
Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een laadpaal voor thuis aanschaffen inclusief plaatsing kost +/- tussen de €800 & €2200. De prijsindicatie komt tot stand door het soort systeem (wel/geen slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.
Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van jouw leveranciers van energie zoals NLE, Energiedirect, Engie, Essent, Eneco en Pure energie, Vattenfall, PowerPeers, Oxxio. Dat is om en nabij de €0,210 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €3,85 per 100 kilometer. Vergeet niet: een doorsnee benzinewagen kost je al snel €9,70 p/100 km. Als de laadpaal draait op zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. Een EV anno 2024 heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Drenthe.
Hoe werkt de installatie?
De monteur treft de nodige voorbereidingen in het centrale stroompunt in je huis. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Via dit stroompunt legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. Samen wordt besloten wat een goede plek is om het graafwerk te beperken. De laadpaal installateur in Makkinga zet het als wallbox tegen de muur of bevestigt ‘m op een losse paal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Uiteindelijk is iedere meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Soms moet er wel wat aangepast worden. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste EV’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). Moderne elektrische auto’s hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Makkinga zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De geschatte kosten van zo’n service zijn zo’n €1125. Let op: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.
Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Laadkabel stekkers kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 stekkers komen we tegen bij de Europese merken. Veel van de populaire elektrische auto’s in Makkinga kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt. Elke gemeente kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Ooststellingwerf verschaft op dit moment geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt wel een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of het oplaadpunt niet al te ver van jouw huis kan komen. Voor extra info verwijzen we je naar www.ooststellingwerf.nl.