Laadpaal t Loo

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is de toekomst. Dit resulteert in het feit dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Het is dan mogelijk om te gaan voor een eigen laadpaal in t Loo aan huis. Via een particulier laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Citroën e-SpaceTourer XL 50 kWh & Fiat 500e Berlina 42 kWh. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is erg goedkoop. Hier tref je extra informatie over betrouwbare soorten laadstations, een handige keuzehulp en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers uit jouw gemeente.

  • Met een eigen elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
  • Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
  • In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
  • Nog goedkoper rijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis is al te koop vanaf €930.
  • Een privé laadstation aan huis verdien je al binnen 7 jaar terug.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen t Loo

Elektrisch rijden is de toekomst. Het opladen van een elektrisch voertuig als o.a. een Audi Q4 Sportback e-tron is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal t Loo kopen is iets wat we steeds meer zien. Het is ontzettend handig in gebruik en je hebt dan elk moment van de dag een volgeladen accu. Tevens is het stukken betaalbaarder dan een publiek laadpunt. Je hebt te maken met de volgende kosten: een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de tarieven voor de elektriciteit (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Alles wat je nodig hebt is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal past bij mijn auto en mijn situatie? In onze keuzehulp bieden wij inhoudelijke informatie en tips voor laadpaal laten installeren in t Loo. Of klik door voor meer informatie over Milieuvriendelijke EV.

Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation t Loo kan op 2 manieren worden geplaatst. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of hij komt op een aparte paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Onderzoek de afstand tot de parkeerplek (zo kun je besparen op de kabellengte).

1-fase of 3-fasen systeem
De 1-fase variant maakt gebruik van de standaard 230 voltage. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. Elke meterkast beschikt over ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). De 3-fase installatie maakt gebruik van krachtstroom (400V). Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadstation kan dus veel sneller een auto opladen. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt dan deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in t Loo. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.

Een oplaadstation aan huis

Spotgoedkoop opladen en nooit meer in de rij bij een laadstation

Losse of vaste kabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een afneembare kabel. Het gemak van een vastzittende kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Ook is het goed om te weten dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Het grote nadeel is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage door de (soms) slechte weersomstandigheden (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het er wat rommelig bij hangt. Tenslotte moet je opletten dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.

Het handige van een losse kabel (als mede een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Je gebruikt namelijk de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Evenzeer oogt het minder rommelig en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Een punt van kritiek is dat het altijd even iets langer duurt als je gaat laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. De oplossing met een losse kabel wordt door de meeste EV-gebruikers aanbevolen. Ga je een ander elektrische auto rijden? Dan hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in t Loo.

Advies: enkele of dubbele laadpaal
We onderscheiden twee soorten: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 ingang kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Heel erg praktisch wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.

Smart toepassingen
Laadstations hebben intuïtieve slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder bekijk je extra uitleg over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.

  • Dynamic Load Balancing: past laadvermogen automatisch aan op beschikbare hoeveelheid stroom.
  • Peak shaving: voorkomt overbelasting van het elektriciteitsnet tijdens piekuren.
  • Gezichtsherkenning: een veilige functie waardoor alleen jij de paal kan bedienen.
  • Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
  • AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
  • Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.

Laadpaal installateur t Loo vergelijken

De prijzen van laadpalen zijn heel divers. De investering van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €800 en €3275. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Ook onderscheiden we slimme palen met toffe mogelijkheden als Hub/Satellite die een stukje prijziger zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal t Loo.

Type stationVermogenLaadtijdInvestering
1-fase laadpaal3,7 kW11 uur€550- €640
1-fase laadpaal7,4 kW5,4 uur€530- €620
3-fase laadpaal11 kW3 – 5 uur€690- €755
3-fase laadpaal22 kW1,7 uur€825- €940
Gemiddelde aanschafkosten laadpaal aan huis (excl. installatie).

Bekende merken

  1. EVBox:Weer- en schokbestendig.
  2. Wallbox (wandlader): Altijd inzicht in je laadsessies.
  3. NewMotion: slimme laadservices voor thuis.
  4. Alfen: Voor iedere elektrische auto.
  5. Mennekes: Comfortabel, slim en veilig je elektrische auto opladen.
  6. EVhub: Leverancier van betaalbare laadstations.
  7. Webasto: Betaalbare en krachtige laders voor thuisgebruik.
  8. Ecotap: Minimalistisch design met krachtige performance.
  9. Blue Current: Slim en fraai design met veel vermogen.
  10. Chargepoint: Slim systeem dat ook Backwards compatible is.
  11. Myenergi / Zappi: Altijd connected met de speciale HUB.
  12. Tesla Wall Connector: Speciaal voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Ideaal op de campingplaats of bij een hotel.
  14. Overweeg ook: ABB, Eaton, Etrel, Enovates, Etrel, Keba, Hypercharger, Schneider Electric en Tritium, Xcharge, Zaptec, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatieprijzen 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in t Loo variëren van €400 en €2150. Dit wordt berekend aan de hand van of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe groter het perceel, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer kabels benodigd zijn.

Laadpas bij laadpaal aan huis
Eventueel wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Het kan ook prima zonder, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van deze laadpaal abonnementen bedragen ongeveer €2,50 op maandbasis.

  • Inzicht in je laadsessies.
  • Automatische facturering en verrekening.
  • Laat je gasten ook bij je thuis hun auto opladen.
  • Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.

Een eigen laadpaal voor thuis?

Bekijk betrouwbare specialisten uit jouw omgeving.

Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden

Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. De elektrische auto en het thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Hieronder kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1065 km op maandbasis. Op basis van dit gemiddelde berekenen we wat de verwachte kostenbesparing is. In ons voorbeeld kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in t Loo):

  • Benzine rijden 2024: €0,110/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,042/km
AandrijvingKosten p/kmPer maandP/jaar
Benzine€0,110€117,15€1405,80
Elektrisch€0,042€44,73€536,76
Besparing€0,068€72,42€869,04
Gemiddelde besparing van elektrisch rijden in december 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Oldebroek

Lease of koop jij een elektrische auto, echter beschikt je niet over een eigen oprit? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? Je kunt dan zo’n openbaar oplaadpunt in t Loo aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:

  • Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
  • In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
  • De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.

Als je aan deze voorwaarden voldoet wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente zal concluderen of en waar precies de laadzuil aangesloten wordt. Ze onderzoeken variabelen als zichtbaarheid en drukte. Elke bewoner mag het gebruiken. Extra achtergrondinfo kan je bekijken op www.oldebroek.nl. Daar kom je er ook achter of de gemeente subsidies verstrekt. Veel Nederlandse gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Op die site kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Laadpassen vergelijken.

Vind openbare oplaadpunten in de buurt (december 2024)

Laadstations in t Loo zijn 24/7 actief. Elke weggebruiker kan daar gebruik van maken. De onkosten liggen daar wel hoger. De tarieven schommelen tussen de €0,245 – €0,590 p/kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In onze maps kaart bekijk je de openbare laadstations in t Loo. Vergelijk ook laadzuilen en verkopers in Hattemerbroek, Wezep, Doornspijk, t Harde en Noordeinde.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden t-loo-8095

Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten

Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor kan worden gebruikt door je personeel en relaties. Heb je een pand met minimaal 10 parkeerplaatsen? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, vooral toegepast voor startende bedrijven.
  • Daarnaast kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het opladen.


Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden

Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Een thuis-laadpaal inclusief plaatsing kost tussen de €1025 & €2525. Het tarief wordt gecalculeerd a.d.h.v. het model laadzuil (met of juist zonder slimme functies), het totale laadvermogen, afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.

Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij jouw huidige energieleverancier zoals Energiedirect, Budget energie, Eneco, Engie, NLE en Oxxio, Vandebron, PowerPeers, Vattenfall. Rekenen op zo’n €0,240 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,60 p/100 km. Belangrijk: een auto met benzinemotor kost om en nabij de €10,20 per 100 kilometer. Als je het integreert met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een basis EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Gelderland.

Hoe wordt het geïnstalleerd?
De monteur zal enkele aanpassingen moeten doen in de stroomkast in de woning. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Van de meterkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. In samenspraak met de vakman bepaal je wat de meest efficiënte route is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De gecertificeerde laadpaal installateur in t Loo plaatst het als wallbox aan de muur of op een paal.

Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Uiteindelijk is iedere meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Achterhaal of de groepenkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste EV’s kon men nog opladen op 220V (1-fase). De nieuwste elektrische wagens vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Dit noemen we ook wel krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in t Loo kan dit uit handen nemen. De kosten daarvoor zijn circa €1050. Let op: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.

Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Stekkers (van laadkabels) heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door verschillende merken binnen de EU. Veel van de populaire elektrische auto’s in t Loo hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).

Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke gemeente kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Oldebroek verschaft op dit moment geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt daarbij het verzoek indienen of deze laadpaal vlakbij jouw woning kan komen te staan. Voor meer info en aanvragen zie www.oldebroek.nl.

Plaats een reactie